velurkanon
Hi-Fi interessert
- Ble medlem
- 29.09.2005
- Innlegg
- 84
- Antall liker
- 117
Hei!
Dette er litt teknisk, men kanskje interessant for mange, da slike LCR baserte riaa trinn begynner å komme på markedet.
Jeg har fusket med riaa forsterkere rør og J-fet i årevis. Dette er etter min erfaring flaskehalsen i et vinyl basert anlegg.
Jeg har sett og hørt mye rart spesielt på selvbygger festivalen, ETF der bl.a. Thomas Mayer, Thomas Schick og Frank Schrøder pleier å
vise sine ting. Dette er enormt inspirerende for en nysgjerrig selvbygger som meg.
Testen under er gjort med en restaurert EMT 930 /Schick 10" arm/kabel og EMT tsd15sfl PU i EMT XSD headshell.
I det siste har jeg testet noen LCR moduler fra Acoustic Dimention. Er det noen andre her som har hørt forsterkere med disse?
Kan i hvertfall dele noen erfaringer.
I det siste har jeg hatt følgende riaa trinn i anlegget: Pure Vinyl dsp , Leben preamp, Cary PH1 , Missing Link, Conrad Johnson PV10 , div. diy (Boozehound, Rørkonstruksjoner mm)
Det er ett til poeng som jeg synes er interessant, det springer ut av mine erfaringer med å hente inspirasjon og apparater fra profflyd inn i hjemmeanlegg.
Det startet med BSS dsp, Metric Halo, altec, JBL og i det siste Studer og en veldig bra mic preamp som heter Croockwood Paintpot med utg,. imp 150 ohm. Paintpot er mye brukt til innspilling av orkestre, gjerne sammen med DPA/B&K 4006 mikrofoner. Denne kombinasjonen har jeg en del erfaring med nå til lydopptak, det er utstyr som formår å feste de minste detaljer til tapen, hele atmosfæren i opptaksrommet og som ikke framhever noe frekvensområde. Altså helt nøytralt.
Hva skjer når man benytter en slik til å spille vinyl? Det er her LCR riaa filtermodulene kommer inn i bildet!
I rapporten min under fremgår det hvordan Croockwood Paintpot brukes til første trinn i et riaa oppsett med LCR riaafiltre.
Håper noen har testet lignende ting, så kan vi dele erfaringer.
---
Forsøk med acoustic dimention LCR modulene. Disse kobles mellom to forsterkertrinn som bør ha gain på 30-40dB hver. Første trinn må ha en utg. imp. på 600 ohm eller helst lavere. Fint å drive med trafokoblet rør, opamp eller J-fet + buffer.
Her lytter jeg på 600 ohm moduler. Det finnes høy ohmige LCR moduler å få kjøpt fra Silk (10K) og mener jeg så noen tyske som var 5K
et sted, men jeg har lest at det visst er vanskeligere kunne lage drosler med jevn induktans over hele frekvensområde
når de er designet for høyere imp. (?) Trolig derfor det er vanligst med 600 ohm.
Har lyttet på ulike oppstillinger. Det morsomme med slike filtre er at man kan sette sammen forsøk av ting man har liggende,
ferdige forsterkertrinn.
Forsøk 1
Bytte ut RC riaa filter i en Le Pacific riaa med LCR trinnet og terminere med 600 ohm.
… noe lett i bassen.
Spilte vekselvis på denne og en Conrad Jonson PV 10 for to meget kompetente kompiser (den ene produserer pickuper) som var innom i forrige uke.
Begge var enige om at de foretrakk den med LCR og de "plukket ut» de kvalitetene som LCR visstnok skal være kjent for.
De mente det var mer transparens og definisjon i lyden. Jeg mener jeg kan høre det samme.
forsøk 2 :
EMT TSD 15 pu svevende ——> EMT 1:10 trafo balansert —> Croockwood paintpot mic pre gain 44 dB (variabel) (den jeg hadde med til opptak ETF)
utg. imp ca 150 ohm ——> single end LCR 600 ohm modul ——> høy last (ikke 600 ohm) 2sk170 batteridrevet gain trinn utg, imp ukjent.
Dette låter veldig makro og mikro dynamisk, mer åpent, mer av alt ! Mer musikk og rom , altså . Bassen er fenomenal, bass definisjon på høyde med lydbånd og dsp riaa.
Enda ett av de berømte teppene er lettet fra lytte «scenen».
Tror det må være et poeng å drive lcr modulen med så lav utg. imp som mulig, da får man denne lyden her.
MEN jeg har et lite brum problem… (dette er siden fikset ved ikke å la pu flyte, all brum er nå vekke)
forsøk 3 :
EMT TSD 15 pu single end ——> Hiraga Le Pro Pré mc forsterker (batteri) denne har veldig mye gain ——> C3m triodekoblet på (LL1689 18mA i 1: 4,5 ) (Kolbrek shunt reg.)
———> LCR modul ———> høy last (ikke 600 ohm) 2sk170 batteridrevet gain trinn utg, imp ukjent.
Dette hadde samme mengde støy, faktisk . Låt flott, men for lav gain, ikke så mye sprell som over. Trolig ikke lav nok utg. imp på C3m trinnet.
forsøk 4, og det hittil beste (og etter å ha hørt så mye mastertaper de siste månedene må jeg si at jeg fikk tro på vinylsamlingen min igjen)
EMT TSD 15 pu svevende ——> EMT 1:10 trafo balansert —> Croockwood paintpot ca 150 ohm ——> LCR ——> C3m trinn som over.
Låter like dynamisk og sprellende flott som forsøk 2 med bra gain — og med lavere støy, Brum er helt vekke, (grovt tippet - 70 db)
Konklusjon: Dette er virkelig gøy! Spiller plate etter plate …...Det lover bra for LP lyttingen i årene som kommer. Ser for meg å lage et trinn med EC8010 trafokoblet som første trinn og
får finne noe passende som trinn 2.
mvh
Lars
Dette er litt teknisk, men kanskje interessant for mange, da slike LCR baserte riaa trinn begynner å komme på markedet.
Jeg har fusket med riaa forsterkere rør og J-fet i årevis. Dette er etter min erfaring flaskehalsen i et vinyl basert anlegg.
Jeg har sett og hørt mye rart spesielt på selvbygger festivalen, ETF der bl.a. Thomas Mayer, Thomas Schick og Frank Schrøder pleier å
vise sine ting. Dette er enormt inspirerende for en nysgjerrig selvbygger som meg.
Testen under er gjort med en restaurert EMT 930 /Schick 10" arm/kabel og EMT tsd15sfl PU i EMT XSD headshell.
I det siste har jeg testet noen LCR moduler fra Acoustic Dimention. Er det noen andre her som har hørt forsterkere med disse?
Kan i hvertfall dele noen erfaringer.
I det siste har jeg hatt følgende riaa trinn i anlegget: Pure Vinyl dsp , Leben preamp, Cary PH1 , Missing Link, Conrad Johnson PV10 , div. diy (Boozehound, Rørkonstruksjoner mm)
Det er ett til poeng som jeg synes er interessant, det springer ut av mine erfaringer med å hente inspirasjon og apparater fra profflyd inn i hjemmeanlegg.
Det startet med BSS dsp, Metric Halo, altec, JBL og i det siste Studer og en veldig bra mic preamp som heter Croockwood Paintpot med utg,. imp 150 ohm. Paintpot er mye brukt til innspilling av orkestre, gjerne sammen med DPA/B&K 4006 mikrofoner. Denne kombinasjonen har jeg en del erfaring med nå til lydopptak, det er utstyr som formår å feste de minste detaljer til tapen, hele atmosfæren i opptaksrommet og som ikke framhever noe frekvensområde. Altså helt nøytralt.
Hva skjer når man benytter en slik til å spille vinyl? Det er her LCR riaa filtermodulene kommer inn i bildet!
I rapporten min under fremgår det hvordan Croockwood Paintpot brukes til første trinn i et riaa oppsett med LCR riaafiltre.
Håper noen har testet lignende ting, så kan vi dele erfaringer.
---
Forsøk med acoustic dimention LCR modulene. Disse kobles mellom to forsterkertrinn som bør ha gain på 30-40dB hver. Første trinn må ha en utg. imp. på 600 ohm eller helst lavere. Fint å drive med trafokoblet rør, opamp eller J-fet + buffer.
Her lytter jeg på 600 ohm moduler. Det finnes høy ohmige LCR moduler å få kjøpt fra Silk (10K) og mener jeg så noen tyske som var 5K
et sted, men jeg har lest at det visst er vanskeligere kunne lage drosler med jevn induktans over hele frekvensområde
når de er designet for høyere imp. (?) Trolig derfor det er vanligst med 600 ohm.
Har lyttet på ulike oppstillinger. Det morsomme med slike filtre er at man kan sette sammen forsøk av ting man har liggende,
ferdige forsterkertrinn.
Forsøk 1
Bytte ut RC riaa filter i en Le Pacific riaa med LCR trinnet og terminere med 600 ohm.
… noe lett i bassen.
Spilte vekselvis på denne og en Conrad Jonson PV 10 for to meget kompetente kompiser (den ene produserer pickuper) som var innom i forrige uke.
Begge var enige om at de foretrakk den med LCR og de "plukket ut» de kvalitetene som LCR visstnok skal være kjent for.
De mente det var mer transparens og definisjon i lyden. Jeg mener jeg kan høre det samme.
forsøk 2 :
EMT TSD 15 pu svevende ——> EMT 1:10 trafo balansert —> Croockwood paintpot mic pre gain 44 dB (variabel) (den jeg hadde med til opptak ETF)
utg. imp ca 150 ohm ——> single end LCR 600 ohm modul ——> høy last (ikke 600 ohm) 2sk170 batteridrevet gain trinn utg, imp ukjent.
Dette låter veldig makro og mikro dynamisk, mer åpent, mer av alt ! Mer musikk og rom , altså . Bassen er fenomenal, bass definisjon på høyde med lydbånd og dsp riaa.
Enda ett av de berømte teppene er lettet fra lytte «scenen».
Tror det må være et poeng å drive lcr modulen med så lav utg. imp som mulig, da får man denne lyden her.
MEN jeg har et lite brum problem… (dette er siden fikset ved ikke å la pu flyte, all brum er nå vekke)
forsøk 3 :
EMT TSD 15 pu single end ——> Hiraga Le Pro Pré mc forsterker (batteri) denne har veldig mye gain ——> C3m triodekoblet på (LL1689 18mA i 1: 4,5 ) (Kolbrek shunt reg.)
———> LCR modul ———> høy last (ikke 600 ohm) 2sk170 batteridrevet gain trinn utg, imp ukjent.
Dette hadde samme mengde støy, faktisk . Låt flott, men for lav gain, ikke så mye sprell som over. Trolig ikke lav nok utg. imp på C3m trinnet.
forsøk 4, og det hittil beste (og etter å ha hørt så mye mastertaper de siste månedene må jeg si at jeg fikk tro på vinylsamlingen min igjen)
EMT TSD 15 pu svevende ——> EMT 1:10 trafo balansert —> Croockwood paintpot ca 150 ohm ——> LCR ——> C3m trinn som over.
Låter like dynamisk og sprellende flott som forsøk 2 med bra gain — og med lavere støy, Brum er helt vekke, (grovt tippet - 70 db)
Konklusjon: Dette er virkelig gøy! Spiller plate etter plate …...Det lover bra for LP lyttingen i årene som kommer. Ser for meg å lage et trinn med EC8010 trafokoblet som første trinn og
får finne noe passende som trinn 2.
mvh
Lars