sorry tok vist feil,det var uten armNår en først er inne på 1210 ligger det en med Jelco arm til en grei pris på finn,kanskje noe å tenke på?
Men ikke min cup of tea
mvh
Link? Det er vel ikke bare så enkelt å montere en AT33PTGKjøp deg et Technics overhang gauge, da er du i mål. 52mm overheng. Klarer du ikke det, Znerken, så er cd-spiller eneste alternativ
Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Hvorfor ikke? Les deg frem. Dette er ikke veldig vanskelig.Link? Det er vel ikke bare så enkelt å montere en AT33PTGKjøp deg et Technics overhang gauge, da er du i mål. 52mm overheng. Klarer du ikke det, Znerken, så er cd-spiller eneste alternativ
Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten. Støvdekselet passet ikke, og motorstøyen var for høy. Tror Funk tilbyr gode produkter, men klaffet ikke med meg på grunn av problemene.Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.Trekk pusten Znerken.
For meg er det helt ubegripelig at problemene du har hatt, som er av mer mekanisk art, skal tas til inntekt for at remdrevne spillere er dårlig. Jeg har tre remdrevne spillere og en DD på vei til å settes opp rimelig snart. Du er hjertelig velkommen til å komme å høre når det skulle være. Og det er ikke for å selge deg noe!
Argumentet med at reimdrift er som boble og DD er som Porsche kjøper jeg ikke. Du kan meget godt få en toppen reimdrevet spiller til å servere sprut og morro. Men helt som å kjøre 911 blir hi-fi aldri, uansett hvordan du får snurr på tallerkenen.
Og du skjønte ikke hva jeg mente. Mitt poeng er at man godt kan være fornøyd (med lyden), men er møkka lei av andre forhold/grunner. Litt dumt å spekulere i at andre ikke liker noe - i dette tilfelle lydgjengivelsen av LSD, med mindre vedkommende sier det selv? Ikke mainstream? Tror det finnes veldig mange med SL12xx, langt flere enn andre merker/modeller?Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Hm, hos meg er motorstøy en vesentlig, nei avgjørende, kvalitet som er forutsetning for god lyd. For meg finnes ikke god lyd i platespiller dersom drivverket ikke er tyst...Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten. Støvdekselet passet ikke, og motorstøyen var for høy. Tror Funk tilbyr gode produkter, men klaffet ikke med meg på grunn av problemene.Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Ikke mainstream som å oppgradere SL-1210M5G til det ekstremeOg du skjønte ikke hva jeg mente. Mitt poeng er at man godt kan være fornøyd (med lyden), men er møkka lei av andre forhold/grunner. Litt dumt å spekulere i at andre ikke liker noe, med mindre vedkommende sier det selv? Ikke mainstream? Tror det finnes veldig mange med SL12xx, langt flere enn andre merker/modeller?Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket
Nå tror ikke jeg du helt kan isolere drivverk fra resten av kjeden når du lytter. Avid Acutus (om du har hørt lillebroren og ikke Reference) har motorkapasitet, korte reimer og høy masse som jeg mener at matchet med korrekt arm og øvrig utstyr gir mange av de samme karaktertrekkene som man finner i DD. Så er det selvsagt fordeler og ulemper med det meste. Om de ikke har prestert på Prat så må det ligge annet sted enn i drivverket er min påstand. Jeg var ute etter å nyansere din kategoriske holdning til driftsprinsipp.Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.Trekk pusten Znerken.
For meg er det helt ubegripelig at problemene du har hatt, som er av mer mekanisk art, skal tas til inntekt for at remdrevne spillere er dårlig. Jeg har tre remdrevne spillere og en DD på vei til å settes opp rimelig snart. Du er hjertelig velkommen til å komme å høre når det skulle være. Og det er ikke for å selge deg noe!
Argumentet med at reimdrift er som boble og DD er som Porsche kjøper jeg ikke. Du kan meget godt få en toppen reimdrevet spiller til å servere sprut og morro. Men helt som å kjøre 911 blir hi-fi aldri, uansett hvordan du får snurr på tallerkenen.
Like lite mainstream som å oppgradere en Boble til det ekstreme. Men den er og forblir ei BobleIkke mainstream som å oppgradere SL-1210M5G til det ekstremeOg du skjønte ikke hva jeg mente. Mitt poeng er at man godt kan være fornøyd (med lyden), men er møkka lei av andre forhold/grunner. Litt dumt å spekulere i at andre ikke liker noe, med mindre vedkommende sier det selv? Ikke mainstream? Tror det finnes veldig mange med SL12xx, langt flere enn andre merker/modeller?Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!
Hehehe, andre gang du bruker karakteristikk på meg. Men jeg liker din klokkerene tro på det du til enhver tid bruker, CA. Når du besitter tingene, så er det ikke grenser for hvor gode de er, "hi-end", og "konkurrerer med langt dyrere ting". Visstnok. Det være seg LM 218, Jasmine 2.5DU og Snurreren som du prøver å kvitte deg med nå. Men du oppnår sikkert gode priser, og det er godt gjort. Du er en glimrende selger, rett og slett!@vinagunnar: du er og blir kunnskapsløs og bidrar ikke heller til tråden... Samme det. Ikke alle kan bidra, men da er det ofte greit å holde stilt....
Fosse skrev:Nå tror ikke jeg du helt kan isolere drivverk fra resten av kjeden når du lytter. Avid Acutus (om du har hørt lillebroren og ikke Reference) har motorkapasitet, korte reimer og høy masse som jeg mener at matchet med korrekt arm og øvrig utstyr gir mange av de samme karaktertrekkene som man finner i DD. Så er det selvsagt fordeler og ulemper med det meste. Om de ikke har prestert på Prat så må det ligge annet sted enn i drivverket er min påstand. Jeg var ute etter å nyansere din kategoriske holdning til driftsprinsipp.
Endelig en god ide synes synd på deg med valgets kvalerSlutt å krangle og hjelp meg å finne en spiller! 8)
Jeg diskuterer ALLTID ift hvor mye penger man har betalt, vinagunner. Ikke at den og den komponenten er det beste. LM218iA er en makaløs forsterker i sin klasse (rør) som ingen annen slår til prisen. Da må man opp i highend. Hegel H160 er en god del bedr enn LM218 på alle områder, og ble ikke uten grunn årets EISA vinner i toppklassen. Dog en helt annerledes forsterker enn LM, men for å si det sånn så var jeg helt enig med EISA Bent Holter kan sine saker.Hehehe, andre gang du bruker karakteristikk på meg. Men jeg liker din klokkerene tro på det du til enhver tid bruker, CA. Når du besitter tingene, så er det ikke grenser for hvor gode de er, "hi-end", og "konkurrerer med langt dyrere ting". Visstnok. Det være seg LM 218, Jasmine 2.5DU og Snurreren som du prøver å kvitte deg med nå. Men du oppnår sikkert gode priser, og det er godt gjort. Du er en glimrende selger, rett og slett!@vinagunnar: du er og blir kunnskapsløs og bidrar ikke heller til tråden... Samme det. Ikke alle kan bidra, men da er det ofte greit å holde stilt....
Og ditt bidrag? Nok en gang gjentagende gnåling om hvor fantastisk SL1210 er
Må tidlig opp i morgen og har for liten tid til å svare utfyllende:Fosse skrev:Nå tror ikke jeg du helt kan isolere drivverk fra resten av kjeden når du lytter. Avid Acutus (om du har hørt lillebroren og ikke Reference) har motorkapasitet, korte reimer og høy masse som jeg mener at matchet med korrekt arm og øvrig utstyr gir mange av de samme karaktertrekkene som man finner i DD. Så er det selvsagt fordeler og ulemper med det meste. Om de ikke har prestert på Prat så må det ligge annet sted enn i drivverket er min påstand. Jeg var ute etter å nyansere din kategoriske holdning til driftsprinsipp.
Kategoriske holdning til driftsprinsipp. Sterke påstander, og litt slik sånn det blir når man diskuterer. Men shit la gå. Jeg hørte nå på Avid Acutus med det beste OHC kunne presentere.
Jeg mener jo at det er helt klare forskjeller på drift. En Gararrd låter annerledes enn en Direct Drive, og en remdrevet likeså. Så har du remdrevet med oppheng ala Avid og Michell sverger til som igjen låter forskjellig ift rendrevet ala VPI med mer masse. VPI låter anderledes enn Rega med sine lette og stive plinter. Det hele kommer ned til preferanser, og ikke hva som er best. Jeg beskriver hva jeg liker best og hvorfor, og mener man må ekstremt opp i pris for å matche spilleglede til spillere som oppgraderte Garrard 301/401, Technics SL-12xx/ SP-10 og de andre store DD-japanerne som regjerte på 70-80-tallet. Det er litt av det man ser med en de ekstremt dyre spillerne fra både Avid og JR Trans. De er også ekstreme byggverk, men når prisen er nær 200.000 kr så bør det være bra. Men gir de ekstremt dyre remdrevne mer spilleglede enn de store DD eller gode rim-drive fra Garrard 301/401? Ikke hos meg. Eierglede, ja, for Avid og JR er lekkert, men det er til sist øra og ikke øya jeg lnsker å tilfredstille ved min lidenskap; som tross alt handler om lyd
Jeg har senvakt i morgen og skal ike tidlig oppMå tidlig opp i morgen og har for liten tid til å svare utfyllende:Fosse skrev:Nå tror ikke jeg du helt kan isolere drivverk fra resten av kjeden når du lytter. Avid Acutus (om du har hørt lillebroren og ikke Reference) har motorkapasitet, korte reimer og høy masse som jeg mener at matchet med korrekt arm og øvrig utstyr gir mange av de samme karaktertrekkene som man finner i DD. Så er det selvsagt fordeler og ulemper med det meste. Om de ikke har prestert på Prat så må det ligge annet sted enn i drivverket er min påstand. Jeg var ute etter å nyansere din kategoriske holdning til driftsprinsipp.
Kategoriske holdning til driftsprinsipp. Sterke påstander, og litt slik sånn det blir når man diskuterer. Men shit la gå. Jeg hørte nå på Avid Acutus med det beste OHC kunne presentere.
Jeg mener jo at det er helt klare forskjeller på drift. En Gararrd låter annerledes enn en Direct Drive, og en remdrevet likeså. Så har du remdrevet med oppheng ala Avid og Michell sverger til som igjen låter forskjellig ift rendrevet ala VPI med mer masse. VPI låter anderledes enn Rega med sine lette og stive plinter. Det hele kommer ned til preferanser, og ikke hva som er best. Jeg beskriver hva jeg liker best og hvorfor, og mener man må ekstremt opp i pris for å matche spilleglede til spillere som oppgraderte Garrard 301/401, Technics SL-12xx/ SP-10 og de andre store DD-japanerne som regjerte på 70-80-tallet. Det er litt av det man ser med en de ekstremt dyre spillerne fra både Avid og JR Trans. De er også ekstreme byggverk, men når prisen er nær 200.000 kr så bør det være bra. Men gir de ekstremt dyre remdrevne mer spilleglede enn de store DD eller gode rim-drive fra Garrard 301/401? Ikke hos meg. Eierglede, ja, for Avid og JR er lekkert, men det er til sist øra og ikke øya jeg lnsker å tilfredstille ved min lidenskap; som tross alt handler om lyd
Jeg har eid et en del spillere opp igjennom og for meg er eksempelet ditt om at Avid og Michell benytter samme samme reimprinsipp det beste eksempel på at prinsippet alene ikke er hele forklaringen på hvordan noe låter. Forskjellen på en Michell Orbe og en Avid Acutus er enorm. Ja, jeg har eid begge.
Jeg er fullstendig klar over at prinsippene har sine særpreg, poenget mitt er at dette blir forenklinger. Jeg synes heller ikke pris har så mye med dette å gjøre siden vi drøfter konstruksjonsprinsipper. Jeg kjøpt min andre Acutus (hadde en standard tidligere) ikke på grunn av, mer på tross av, hvordan den ser ut. Valget var tatt ut fra hva jeg likte lydmessig, og drivet var kanskje det viktigste.
Slutt å krangle og hjelp meg å finne en spiller! 8)
Så enig med michell i dette.Hva kan man forvente av spilleglede på disse 10-15k spillere som er komplette ferdig for bruk?Det eneste kriteriet er jo at den virkerUnderholdende tråder znerken starter Men dette utsagnet beskriver kanskje essensen:
"Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten."
For det startet i første tråd med sss-er. Mismatch PU / arm eller feil geometri eller mest sannsynlig antiskating på bærtur siden det var på sistelåten problemet var størst.
Og når znerken endelig fant godlyden viste det seg at spilleren ikke har forventet kvalitet. Er det rart da? Produsenten forklarer det jo sjøl på sin hjemmeside:
"Today, there are far more companies making record decks than in the hey days of the seventies, leaving the prospective purchaser bewildered."
Og der ligger jo problemet. Hvordan i all verden kan en forvente kvalitet til 10-15000 kroner når volumene er en brøkdel av det de var på 70-tallet? OK. Det finnes sikkert helt OK spillere med arm og PU til 10-15k også i dag. Men prisene er firedoblet siden slutten av syttitallet. Den gangen fikk du en finfin sak som spilte rett ut av boksen for 2500kr. Produsert i mengder! Og følgelig lav pris. En spiller som det i dag produseres noen få hundre av i året til 2500 syttitallskroner kan du ikke forvente er bygget med kvalitet. Men unntak finnes sikkert.
Så mitt råd: Finn deg en tidlig åttitalls Thorensspiller. TD160 var det vel en som hette,- og jeg fikk i hus som andrespiller. Den spiller rett av eska med original arm. Og vil du ha en PU som også spiller sistesporet på 70-talls Genesisplater monterer du en Shure PU.
OK. Den er remdrevet. Men det betyr absolutt ingenting for noenting hvordan den drives
Etterskrift:
TD 145 hette den. Ble levert med klassikeren Stanton 681 EEE. Kroner 2800,- (77-kroner). Produsert i mengder. Ikke minst EEEen som alene kostet kroner 685,-.
Jeg er den siste her som er interessert i å kritisere eldre spillere (jeg har to selv). Og ja, du får langt mer for pengene om du kjøper eldre ting, det er min mening også. Men jeg er ikke så veldig interessert i pris og penger, jeg var mer interessert i å formidle i denne tråden at problemet til Znerken ikke har noe med reimdrift å gjøre. Jeg mener videre at det er fordeler og ulemper ved de ulike driftsprinsippene, og at om du velger spillere med reimdrift gjort riktig så kan du oppnå Prat også der. Jeg skal ikke prat(e) mer om Avid, men Acutusen min har f.eks en motor som er 10 ganger kraftigere enn SME-en min, dessuten har den AC, mens SME har DC. Også der er det forskjell. Videre var poenget mitt at om du i et komplett oppsett har savnet en egenskap eller kvalitet så kan det ha sin begrunnelse nær sagt hvor som helst i kjeden. Gammelt kan låte best og nytt kan låte best. Det farligste man gjør innen vinyl er å trekke tidlige konklusjoner.Jeg har senvakt i morgen og skal ike tidlig opp
Forenklingen var jo og da ift trådstarter. Og jeg prøvde ikke å si at du eller andre som eier Avid Acutus har valgt spiller pga utseendet alene. Pris på topp spillere er i dag klart dyrere enn topp spillere på 70-80-tallet, da vinyl var the #1 format. De solgte mengder. Så selv om Avid og JR sikkert selger godt er det jo ingenting ift hva Technics, Luxman og Denon splgte for 40 år siden. Det gjør noe med prisen. Et godt eksempel på dette er den forbedrede SL1210 som Technics kom med nå på CES til 40k kroner.
Derfor sier jeg; spillere i toppklassen fra 60-80 tallet kan spille vel så godt og kanskje være mer tro til vinyllyd enn mange av de rådyre oljeriggene vi i dag ser...
Jeg er den siste her som er interessert i å kritisere eldre spillere (jeg har to selv). Og ja, du får langt mer for pengene om du kjøper eldre ting, det er min mening også. Men jeg er ikke så veldig interessert i pris og penger, jeg var mer interessert i å formidle i denne tråden at problemet til Znerken ikke har noe med reimdrift å gjøre. Jeg mener videre at det er fordeler og ulemper ved de ulike driftsprinsippene, og at om du velger spillere med reimdrift gjort riktig så kan du oppnå Prat også der. Jeg skal ikke prat(e) mer om Avid, men Acutusen min har f.eks en motor som er 10 ganger kraftigere enn SME-en min, dessuten har den AC, mens SME har DC. Også der er det forskjell. Videre var poenget mitt at om du i et komplett oppsett har savnet en egenskap eller kvalitet så kan det ha sin begrunnelse nær sagt hvor som helst i kjeden. Gammelt kan låte best og nytt kan låte best. Det farligste man gjør innen vinyl er å trekke tidlige konklusjoner.Jeg har senvakt i morgen og skal ike tidlig opp
Forenklingen var jo og da ift trådstarter. Og jeg prøvde ikke å si at du eller andre som eier Avid Acutus har valgt spiller pga utseendet alene. Pris på topp spillere er i dag klart dyrere enn topp spillere på 70-80-tallet, da vinyl var the #1 format. De solgte mengder. Så selv om Avid og JR sikkert selger godt er det jo ingenting ift hva Technics, Luxman og Denon splgte for 40 år siden. Det gjør noe med prisen. Et godt eksempel på dette er den forbedrede SL1210 som Technics kom med nå på CES til 40k kroner.
Derfor sier jeg; spillere i toppklassen fra 60-80 tallet kan spille vel så godt og kanskje være mer tro til vinyllyd enn mange av de rådyre oljeriggene vi i dag ser...
Så tilbake til tråden.
Znerken: Du vil aldri oppnå enighet her inne om hva du bør gjøre. Du må lese deg opp, lytte til flere av oss her inne, trekke egne konklusjoner og aller helst komme deg ut og se og lytte.
Jeg sier det igjen. Kom med eller uten PU og vi kan sette opp AudioTechnicaen på min gamle Thorens. Da vet du i hvert fall hva en enkel, eldre kvalitetsspiller kan levere med en rimelig og god arm.
Til 10-15k burde man så absolutt kunne forvente seg kvalitet. En vinylsnurre er ikke akuratt komplisert teknologi og man burde derfor forvente at alt er ordentlig satt sammen til den prisen. Mitt inntrykk er at produsentene bevisst lager spillerene med dårlig kvalitet for å forsvare prisen på dyrere modeller.
Og der ligger jo problemet. Hvordan i all verden kan en forvente kvalitet til 10-15000 kroner når volumene er en brøkdel av det de var på 70-tallet? OK. Det finnes sikkert helt OK spillere med arm og PU til 10-15k også i dag. Men prisene er firedoblet siden slutten av syttitallet. Den gangen fikk du en finfin sak som spilte rett ut av boksen for 2500kr. Produsert i mengder! Og følgelig lav pris. En spiller som det i dag produseres noen få hundre av i året til 2500 syttitallskroner kan du ikke forvente er bygget med kvalitet. Men unntak finnes sikkert.
Til 10-15k burde man så absolutt kunne forvente seg kvalitet. En vinylsnurre er ikke akuratt komplisert teknologi og man burde derfor forvente at alt er ordentlig satt sammen til den prisen. Mitt inntrykk er at produsentene bevisst lager spillerene med dårlig kvalitet for å forsvare prisen på dyrere modeller.
Og der ligger jo problemet. Hvordan i all verden kan en forvente kvalitet til 10-15000 kroner når volumene er en brøkdel av det de var på 70-tallet? OK. Det finnes sikkert helt OK spillere med arm og PU til 10-15k også i dag. Men prisene er firedoblet siden slutten av syttitallet. Den gangen fikk du en finfin sak som spilte rett ut av boksen for 2500kr. Produsert i mengder! Og følgelig lav pris. En spiller som det i dag produseres noen få hundre av i året til 2500 syttitallskroner kan du ikke forvente er bygget med kvalitet. Men unntak finnes sikkert.
Eks Rega RP1 som er kjent for jordingsbrum og at tallerken bølger opp og ned. Dette er antagelig en av de mest produserte spillerene til Rega, så da burde man forvente bedre produksjonsmetoder som gav en balansert tallerken. Men hvis de hadde gjort denne modellen bra, hvem ville da kjøpt RP3? Produsenter som tilbyr oppgraderingspakker bør man styre unna, for da har de gått inn for å lage en dårligere spiller i utgangspunktet.
Forbrukerene må skjerpe seg og slutte å godta dårlig sammensatte platespillere. Hvem hadde feks godtatt at skuffen på en cd-spiller ble liggende skjevt mot frontpanelet når den var lukket? De fleste hadde nok levert den spilleren i retur om den kostet 1500 eller 15000.
Det som er litt vanskelig til tider er at du fornulerer deg så dønn kategorisk og konkluderende, slik jeg eksempelvis har sakset ut av dette innlegget.Jeg diskuterer ALLTID ift hvor mye penger man har betalt. Ikke at den og den komponenten er det beste. LM218iA er en makaløs forsterker i sin klasse (rør) som ingen annen slår til prisen.
Jasmine som ble langt dyrer etter at Mala Audio tok den inn 10k), men direkte fra fabrikk til 3800kr! Helt uslåelig og det helt opp til 11-12k. Ikke beste riaa, men uslåelig til prisen opp under 10k.
En 1210 vil gå rundt i hundre år, men det er mye som låter bedre.