Var ikke synsing i det hele tatt der da men..Glimrende artikkel med utgangspunkt i en leges "synsing"
Da er jeg heldigvis mer pungrotte enn menneske
Jeg er faktisk i stand til å føle!...både bass og overtonestrukturer
Med mindre musikken er elektronisk skapt er det ikke mye å hente over 15 kHz, av den simple årsak at opptaksmikrofoner ikke har frekvensrespons særlig over 15 kHz. Mange andre faktorer tilsier at det ikke er mye informasjon veldig høyt opp i frekvens heller. Pungrottene har ikke mye glede av hi-rez de heller av den grunn.Artikkelen er god, og forklarer de praktiske forskjellene mellom de forskjellige lydformatene.
Men jeg mener at det er ett hull i teksten: Det er det faktum at de frekvensene som ligger over den hørbare grensen, også er energi. Og energi påvirker all annen energi. Det er elementær fysikk. Tar man bort den energien som ligger over den hørbare grensen, tar man også bort samspillet mellom den ikke hørbare energien, og den energien vi faktisk får med oss, i form av hørbare lydbølger.
Jeg mener dette er en viktig årsak til at det faktisk forskjell på f.eks. 16bit 44.1khz-musikk og 24bit 192khz.
Helt enig. Har nettopp fått mulighet til å spille av Hi-rez filer og kan ikke si jeg har blitt så veldig imponert, det hjelper ikke med 24/192 om utgangspuntet ikke er bra.Fokuset i bransjen er helt feil mener jeg. Det hjelper ingen ting med Hi-rez hvis musikken er most i hjel med komprimering, autotune og gud vet hva. Man burde heller fokusere på å lage god lyd i utgangspunktet, noe som faktisk ikke er så vanskelig. Å ikke kødde med dynamikken er det aller viktigste. Et godt opptak låter bra selv på kassettspiller.
Nå er det jo ikke nødvendigvis den ekstra informasjonen i toppen som er av interesse når det kommer til HD. Hva han legen mener synes jeg er lite relevant.Var ikke synsing i det hele tatt der da men..Glimrende artikkel med utgangspunkt i en leges "synsing"
Da er jeg heldigvis mer pungrotte enn menneske
Jeg er faktisk i stand til å føle!...både bass og overtonestrukturer
"Det skal veldig godt gjøres for et menneske å høre opp til 19.000-20.000Hz"
Dermed burde 44100Hz holde dersom masteringen er gjordt bra
De må jo forsvare seg,hvis ikke så kan det jo hende noen tror de er helt idioter.For enkelte med svindyr elektronikk og highress filer her inne så tar vitenskapen feil og de hører ting som er umulig og høre selv for en pungrotte ja enkelt vil bedras
Er det noe rart det er krig i verden....De må jo forsvare seg,hvis ikke så kan det jo hende noen tror de er helt idioter.For enkelte med svindyr elektronikk og highress filer her inne så tar vitenskapen feil og de hører ting som er umulig og høre selv for en pungrotte ja enkelt vil bedras
Samme går vel igjen i kabel tråder,blir det motbevist at det faktisk ikke er forskjel på kablene om du holder deg over en viss kvadrat så er det de som motbeviser som er noen døvhørte tullinger
O
Dette gjelder slett ikke for alle innspillinger. Jeg plukket frem en tilfeldig valgt fil fra 2L:Med mindre musikken er elektronisk skapt er det ikke mye å hente over 15 kHz, av den simple årsak at opptaksmikrofoner ikke har frekvensrespons særlig over 15 kHz. Mange andre faktorer tilsier at det ikke er mye informasjon veldig høyt opp i frekvens heller. Pungrottene har ikke mye glede av hi-rez de heller av den grunn.Artikkelen er god, og forklarer de praktiske forskjellene mellom de forskjellige lydformatene.
Men jeg mener at det er ett hull i teksten: Det er det faktum at de frekvensene som ligger over den hørbare grensen, også er energi. Og energi påvirker all annen energi. Det er elementær fysikk. Tar man bort den energien som ligger over den hørbare grensen, tar man også bort samspillet mellom den ikke hørbare energien, og den energien vi faktisk får med oss, i form av hørbare lydbølger.
Jeg mener dette er en viktig årsak til at det faktisk forskjell på f.eks. 16bit 44.1khz-musikk og 24bit 192khz.
Det er bare å ta en titt på noen sprektrogrammer så ser man hvordan situasjonen er. Ofte ligger energinivået ved 20 kHz så langt ned som -90 dB relatert til 0dBFS. Dette hører man så absolutt ikke.
Det er stor forskjell på og barbere seg og skjære av seg hue!Er det noe rart det er krig i verden....De må jo forsvare seg,hvis ikke så kan det jo hende noen tror de er helt idioter.For enkelte med svindyr elektronikk og highress filer her inne så tar vitenskapen feil og de hører ting som er umulig og høre selv for en pungrotte ja enkelt vil bedras
Samme går vel igjen i kabel tråder,blir det motbevist at det faktisk ikke er forskjel på kablene om du holder deg over en viss kvadrat så er det de som motbeviser som er noen døvhørte tullinger
O
Slik er det.At det kan være en ørliten forbedring å gå fra 16 til 24 bit under forhold med svært lavt støygulv, topp (målemessig) anlegg/rom, kvalitets innspilling og gode trente ører er nok muligens riktig. Den hørbare grensen ligger tross alt rundt 20-21 bit.
Alikevel er det veldig langt ifra derfra til hva f.eks Neil Young lover og hva som er realistisk i de fleste rom (for høyt støynivå).
Nei, jeg hadde heller sett at det ble et fokus på bedre innspillinger og gjerne skikkelig standarder innenfor miksing/mastering. Potensialet der er enormt i forhold til dagens typiske listepop.
Det ser da ut som forfatteren har full kontroll på dette her. F.eks står det følgende, som jo er helt korrekt:Det sier nå sitt når artikkelforfatteren tror at sample rate er det samme som frekvensområde.
Det er korrekt. Enten er artikkelen oppdatert i etterkant eller så leste jeg noe inn i den som ikke var korrekt.Det ser da ut som forfatteren har full kontroll på dette her. F.eks står det følgende, som jo er helt korrekt:Det sier nå sitt når artikkelforfatteren tror at sample rate er det samme som frekvensområde.
"og samplingsfrekvensen bestemmer den øverste frekvensen som kan gjengis (44.1kHz=22.000Hz, 96kHz=48.000hz og 192kHz=96.000Hz)."
Eller flink til reklamere med påfølgende inntjening Fantastisk den greien om at du bare må ha akkurat dette strømfilteret for å høre forskjellBare jeg som mener at Tømmervik er på bærtur her?
"Dette strømfilteret er nødvendig utstyr dersom man skal høre forskjell, mente Tømmervik"Eller flink til reklamere med påfølgende inntjening Fantastisk den greien om at du bare må ha akkurat dette strømfilteret for å høre forskjellBare jeg som mener at Tømmervik er på bærtur her?
Du er nok ikke på villspor her nei!"Dette strømfilteret er nødvendig utstyr dersom man skal høre forskjell, mente Tømmervik"Eller flink til reklamere med påfølgende inntjening Fantastisk den greien om at du bare må ha akkurat dette strømfilteret for å høre forskjellBare jeg som mener at Tømmervik er på bærtur her?
Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - QRT QBASE 8
Dersom man må ha strømfilter til 15.000 kr og en DAC fra Burmester (står ikke noe om modell, men de selger en til 28k og en til 72k) for å høre forskjell på fila i 16/48- og i 24/192-kvalitet - da tror jeg ikke at jeg trenger stresse med oppgraderinger jeg gjør i min prisklasse. For de må jo være totalt bortkastet..
I kommentarfeltet bekrefter journalisten at det kun var oppskalering, og ikke ekte HD-materiale, så vi kan vel gå ut ifra at han er bevisst på forskjellen.han velger å bruke et 16/48 opptak og for så å upsample dette i dacen når han skal demostere forskjellen på cd kvalitet og HD lyd! Enten må journalisten ha missforstått eller så er lederen av en av Norges største hifi bukker (den største ?) helt på bærtur.
ToreNeset skrev:Det er korrekt. Her var det snakk om oppskalering, ja.
Artikkelen gir helt klart inntrykk av at man trenger akkurat den Nordost-skinnen, men dét kan Tømmervik umulig ha sagt. Det produktet er langt ifra det beste nettfilteret i deres sortiment, og minst to av deres konsulenter har sagt at det er ingen grunn til å skifte ut mitt IsoTek-utstyr med Nordost-produkter. De sa også at jeg trolig ikke ville høre forskjell med Qv2 AC Harmonizers som ble brukt i testen - noe et hjemlån forøvrig bekreftet. Men at Tømmervik kjenner verdien av strømprodukter er jo ikke akkurat noen nyhet, så jeg kjøper glatt at han anbefalte bruk av et eller annet nettfilter.Fantastisk den greien om at du bare må ha akkurat dette strømfilteret for å høre forskjell
Det at nettfilter gir store lydforbedringer, ihvertfall i urbane strøk, er ikke bare tomt prat fra forhandlere. Men det er nok mange som har til gode å erfare dette.Det eneste hifi-selgere kjenner verdien av er penger. Kundenes penger.,,