Onkyo Integra RDA 7

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.273
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann. Noen som har kjennskap til denne mastadonten her?

Holder på å gå fra 2 kanals oppsett til kino oppsett og har blitt tilbydd denne i innbytte for stereo ampene mine. Har lest litt rundt på nett og for meg så virker dette som en seriøs kandidat som jeg kanskje burde tatt med i kinoen.

Den skal være et sammarbeid mellom Onkyo og BAT og den jeg har på hand nå er fra 2006. Det er altså en BDA 7 ikke en BDA7.1 altså den første utgaven.

Noen som har hatt denne i sine oppsett? er det noen som har noe negativt å si om den? Ja jeg vet at den er sinnsykt stor fysisk.. Eller noe positivt?

Kom med gjerne med innspill/synspunkter.

Høyttalerene kommer nok mest sannsynlig til å bli noe fra Klipsch sin RF serie, eller THX pro serie...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.944
Antall liker
51.332
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har hørt den en gang på RF 7 oppsett,samenligninget den med en butler audio hybrid 5x150w.
Samme watt i begge 2,de var ganske like i lyden og passet til klipsch. Onkyo hadde litt bedre bass enn butler audio,de heller litt til det varme i lyd bilde. Med en go prosessor som for exempel en Marantz eller bedre tror jeg du blir fornøyd på film.
På musikk låt det også bra men der gjorde butler audio det hakket bedre i mine ører,litt mere detaljer i lyden.

Mvh. O
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.273
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Liker at du nevner at de har litt varme i lyden. Er det jeg liker..
Noen flere?
 

Connoisseur

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2016
Innlegg
83
Antall liker
83
Sted
Trøndelag
9 år for seint, kanskje.......

Men; jeg har en kamerat som gikk til innkjøp av 2 stk. RDA-7 i sitt stue-oppsett. De ble brukt som monoblokker, kombinert med pre'en RDC-7 fra samme serie. Det er verdt å merke seg at disse produktene ikke ble logoført som Onkyo Integra, men som Integra Research, et eget "brand" som eksisterte en periode under Onkyo. Når det gjelder sluttrinnene spesifikt, så ble disse utviklet av BAT i USA, og det som jeg synes utmerket seg spesielt var den store dynamiske kontrasten som sluttrinnene kunne oppvise, noe som bl.a. ble bekreftet av målinger gjort av www.audioholics.com i USA.

Dette er sluttrinn som er bygd av noen som forstår seg på å bygge forsterkere - dette er det ingen tvil om.

Lydsignaturen heller kanskje litt mot den lyse siden. Noe "varme" i lyden får du ikke med disse svære apparatene. Ja, de er store, og måler 60 cm i dybden, noe som gjør at mange rack ikke kan håndtere de. Hovedgrunnen til dybden på forsterkerne er en kombinasjon av plasseringen av trafoene kombinert med lay-out på de 4 transistorparene (bipolare transistorer), som alle faktisk står på rekke - ikke over/under hverandre, slik som man ellers gjerne møter på. Fordelen er bedre varmeavvikling vertikalt, men ulempen er den betydelige dybden på apparatene. Apparatene ble for øvrig ikke nevneverdig varme i drift. Her var det ellers god, gammeldags passiv kjøling, som tydeligvis også fungerte. Vekta på over 50 kg er også en indikasjon på at dette er skikkelig "tung" hifi.

De 7 kanalene fores av 2 ringkjernetrafoer, men det er egne kondensatorbanker til hver kanal.

Disse apparatene var virkelig gromme saker når de kom. Sluttrinnet ble oppgradert til RDA-7.1 etter bare noen få år, men det var bare noen mindre endringer det var tale om - ikke et nytt apparat.

Det ser nå ut for at Onkyo blir relansert som merke igjen, med integrerte hjemmekinoprodukter bygd i klasse AB. Kanskje vi på sikt også får se noen produkter med benevnelsen Integra Research igjen?
Hvem vet?
Lite trolig, men man skal aldri si aldri.......

:)
 
Topp Bunn