KKV kutter strømming

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.126
Antall liker
3.907
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Plateselskapet Kirkelig Kulturverksted trekker seg fra strømmetjenestene Wimp og Spotify. Selskapet tjener for lite på strømmingen til at det lønner seg.

- Vi vil trekke det meste av vårt materiale som er nyere enn tre år, sier leder i plateselskapet, Erik Hillestad, til Klassekampen.

Han peker på at strømming av musikk har vokst fra å være et nisjefenomen til å være en dominerende musikkformidler.

- Vår eneste mulighet i en slik situasjon er å la nyheter være tilgjengelige på formater som genererer inntekter, sier Hillestad.

Han mener at det er de store internasjonale selskapene med en stor backkatalog som tjener penger på strømming av musikk, mens det er lite å hente for små selskaper.

Han får støtte for sitt synspunkt fra Grappa-direktør Helge Westbye, som foreløpig ikke har planer om å gjøre det samme.

- Det er flere som stusser over at 1 million strømminger ikke gir mer enn 100 kroner i royalties, sier Westbye.

Blant artistene som Kirkelig Kulturverksted har i sin stall er Kari Bremnes, Sigvart Dagsland, Susanne Lundeng og Knut Reiersrud.

(©NTB)


http://www.aftenposten.no/kultur/musikk/xtor=RSS-3?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det begynner vel å bli på tide med en nisje-tjeneste som vil dekke opp katalogene til det som unektelig er mye interessant musikk.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Før i tia fantes det ikkje opptak ein gang og lutt-bandet måtte ri fra torg til torg for å tjene penger. Framtiden, nei takk!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.181
Antall liker
6.889
Torget vurderinger
4
Før i tia fantes det ikkje opptak ein gang og lutt-bandet måtte ri fra torg til torg for å tjene penger. Framtiden, nei takk!
Og poenget ditt er ?
"Kom deg ut på veien og spill for folk" begyner å bli litt forslitt nå.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Å neida, det forslitte konsert-argumentet var ikkje poenget mitt, heller det at digital streaming og digitale filer er trenden. Og trenden setter ein del forutsetningar som ikkje nødvendigvis samsvarar med korleis ein gjorde musikksal og korleis modellane for plateselskap var "før-i-tida".

Spotify er ein i-tillegg-til-tjeneste. Ikkje ein istedet-for. Vel, kanskje istedet-for nedlasting.
Eg tvilar på at salet deira aukar av at dei ikkje har katalogen tilgjengelig som streaming.
 
N

nb

Gjest
Og poenget ditt er ?
"Kom deg ut på veien og spill for folk" begyner å bli litt forslitt nå.
Det er i min enkle verden en helt usannsynlig stor mengde folk som prøver eller har et ønske om å leve av å lage og spille inn musikk. At folk flest i svært liten grad kjøper plater over disk er et faktum disse folkene må innfinne seg med uansett hvor mye eller lite man måtte like det. Ditto at den generelle viljen til å betale for musikk i hermetisk form ser ut til å være dalende. Ser man stort på det er et et ganske lite vindu i musikkhistorien hvor det å kunne leve av å spille inn musikk har vært mulig.

For min egen del bruker jeg omtrent like mye, om ikke mer penger på musikk nå enn tidligere. Forskjellen er dog at omtrent hele "budsjettet" går til konserter. Jeg husker faktisk ikke sist jeg kjøpte en CD.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.725
Antall liker
3.407
Jeg skjønner plateselskapene ECM og KKV godt. De klarer seg vell bedre utenfor Wimp og Spotify. Så får vi bare finne oss i å bla opp penger for denne gode musikken.
 
C

cruiser

Gjest
Mange av oss kjøper mye musikk fra kkv på vinyl samtidig som man bruker spotify/wimp på buss/bil/joggetur etc. Blir litt lei av kommentarer som ovenfor at man ikke betaler for musikk.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.725
Antall liker
3.407
Man må jo forstå at disse strømmetjenestene SÅLANG ikke har skapt penger i kassa til de små plateselskapene som lever av å gi ut ny musikk, tross samtidig salg av vinyl. De sier det jo selv!
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Men tjener de mindre penger på vinyl om de er på Spotify?
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Og poenget ditt er ?
"Kom deg ut på veien og spill for folk" begyner å bli litt forslitt nå.
Det er i min enkle verden en helt usannsynlig stor mengde folk som prøver eller har et ønske om å leve av å lage og spille inn musikk. At folk flest i svært liten grad kjøper plater over disk er et faktum disse folkene må innfinne seg med uansett hvor mye eller lite man måtte like det. Ditto at den generelle viljen til å betale for musikk i hermetisk form ser ut til å være dalende. Ser man stort på det er et et ganske lite vindu i musikkhistorien hvor det å kunne leve av å spille inn musikk har vært mulig.

For min egen del bruker jeg omtrent like mye, om ikke mer penger på musikk nå enn tidligere. Forskjellen er dog at omtrent hele "budsjettet" går til konserter. Jeg husker faktisk ikke sist jeg kjøpte en CD.
Helt enig. Spiller selv i et par band hvorav det ene er relativt godt kjent internasjonalt innenfor vår sjanger, og vi har forlengst innsett at konserter er det eneste som faktisk genererer penger i kassa.

Forøvrig er det jo også slik at det å kunne leve av musikk har vært forbeholdt et veldig lite antall artister. Det meste har gått til plateselskapet, ikke artistene.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.939
Antall liker
755
For meg hvirker det som at KKV i lengre tid har vært litt sånn "sur gammel gretten gubbe" i media fordi de ikke klarer å selge cd-er til 189kr. lenger. Spørsmålet er om tiden har rent litt ut for KKV - de har ikke helt klart å fornye seg i takt med tiden; det er noe 80/90-talles over hele selskapet. Det virker litt som de ikke helt klarer å bestemme seg hvor og hva de vil framover. Men jeg håper de overlever. Selskaper som KKV har sin plass i musikkverdenen synes jeg. Platekomp. har forresten 313 KKV-titler på salg nå, så det kan virke som KKV har innsett at ikke hele back-katalogen kan selges til fullpris lenger(?).

ECM kan jeg kanskje tippe fortsatt lever ganske godt på cd-salg internasjonalt. Men det siste jeg hørte var at de hadde tenkt å droppe vinyl, det er jo litt synd.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.725
Antall liker
3.407
ECM kan jeg kanskje tippe fortsatt lever ganske godt på cd-salg internasjonalt. Men det siste jeg hørte var at de hadde tenkt å droppe vinyl, det er jo litt synd.
De lager nu noe av de beste 16/44.1 materialet som kan kjøpes for penger, kunstnerisk og lydmessig. Den siste soloplata med Jarret, RIO, var bare stor :) Vinyl gir strengt tatt ikke noe mere på slike moderne toppinnspillinger IMHO :cool:
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Kunne man ikke i samarbeid med f.eks Spotify lage "ekstraabonnement" for ulike nisjer som da koster ekstra penger. Da kan spesielt interesserte fremdeles få tilbudet og plukke ekstraabonnement etter ønske. Disse ekstra-pengene går da hovedsaklig til plateselskapet (litt må spotify ta også) siden det ikke koster nevneverdig for Spotify å tilby dette siden det normale grunnabonnementet dekker inn driftskostnadene for Spotify. Selv om dette ikke blir noen stor inntektskilde for artistene bør det i det minste gi noen inntekter uten at det er så generelt tilgjengelig at man taper mye salg på andre områder. Jeg mener en slik tilnærming er bedre enn å kutte alle bånd for utelukkende å basere seg på salg av fysisk media og muligens noe online salg av filer.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.181
Antall liker
6.889
Torget vurderinger
4
[h=2]Ikke redd for å bli usynlig[/h]Sjefen i KKV, Erik Hillestad, er ikke redd for at hans artister skal bli usynlige.
- Det er ikke lenger sånn at «alle» er på Spotify, dette «alle» blir hulere og hulere. Spotify har vært viktig, men det vil endre seg. Mange internasjonale artister har trukket seg allerede. Det vil komme nye ordninger med bedre lønnsomhet for dem som leverer innholdet. I alle fall i vårt segment, sier han.
- Beskriv «vårt segment».
- Vi har utgivelser der lydkvaliteten spiller en stor rolle, og den er dårligere på strømming. Dette er et stort tap musikalsk, også for lytterne.
- Spår du nå strømmingstjenestenes død?
- Jeg tror den er død i den modellen den har nå. Det er for lite penger å hente for de som leverer innholdet, de bør få ti ganger mer.
[h=2]Ny type musikkfiler[/h]- Har du drøftet avgjørelsen med å trekke KKV fra Spotify og Wimp med artistene?
- Ja, med mange. For platene som er kommet ut i 2010 og 2011 vil vi finne kompromisser, dersom noen ønsker å være med der. Fra 2012 inngår vi ingen nye avtaler uten at artistene godtar at de står utenfor.
- Hva er strategien deres for å tjene penger på plater?
- Vi tenker ikke bare CD-salg, men også salg av lydfiler. Vi vil utvide til andre høyoppløste filer enn de på Itunes. Det finnes filformater som har så høy kvalitet at de nærmer seg det analoge, sier Hillestad.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg personlig tar High res nedlasting fremfor streaming alle dager, så dersom dette gjennomføres konsekvent så er det jo veldig bra. Dersom det kun er enkelte utgivelser som kan kjøpes i filformat mens andre kun kan kjøpes på CD så er jeg derimot mer ambivalent. Det er fullt aktuelt for meg å kjøpe nedlastbare filer av god kvalitet, men helt uaktuelt å kjøpe en CD plate kun for å få filene.

Man bør også tenke seg om slik at man plasserer prisen riktig. High res utgivelsen koster vel 19 euro, og jeg tror det er mange, spesielt yngre, som mener dette blir litt for dyrt og heller styrer unna. Med tanke på at 24bit 96khz utgivelsen av den siste Bremnes-plata har ligget ute på fildeligstjenester noen uker allerede så regner jeg med at dette er et fristende alternativ for mange når prisen er såpass høy per utgivelse. De audiofile kjøper vel nær sagt uansett pris siden vi stort sett er glad for alt High res materiale som legges ut :)
 

Stian Moen

Bransjeaktør
Ble medlem
18.09.2012
Innlegg
43
Antall liker
7
Hei. Jeg jobber i KKV, og setter veldig pris på kommentarene i tråden her. Fremtidsrettet og med forankring i virkeligheten. Vi legger nå alt vårt materiale tilgjengelig for strømming på beat.no. Beat.no får altså eksklusiv tilgang til siste 3 års utgivelser, i tillegg til øvrig katalog som du finner på samtlige strømmetjenester. Det jobbes med å lansere en løsning for å strømme lossless (sannsynlig 16/44.1) der. Dette blir forhåpentlig en realitet ila 2013. Beat.no er nettleserbasert - du kan logge deg inn via nettleser fra hvor som helst. De nye applikasjonene deres til smartfoner og nettbrett er imponerende raske og intuitive.

Vi fortsetter å remastre til vinyl. Vi har relansert 3 titler nylig. I tillegg blir "Italienske mirakler" tilgjengelig om ca 1 mnd. Til jul har vi klargjort "Hyrdenes tilbedelse". Vi hadde veldig god erfaring med Record Store Day, og mulig at vi fremover kommer til å relansere vinylplater til denne årlige feiringen av de uavhengige musikkforhandlerne.

Når det gjelder 24bits album, så jobbes det kontinuerlig med dette. Hovedproblemet er å finne plattformer til dette formatet. Men det kommer. Det er vel forsåvidt ingen grunn til å holde tilbake på noen av 24bits masterne våre i fremtiden. Dessverre, for noen kanskje, så har en del album samplerfrekvens som ikke når opp til "standarden" 96khz. Men etter hva jeg har forstått så er det bitraten som teller mest, og et album i f.eks 24bit48khz, vil allikevel være en betydelig oppgradering fra CD-formatet.

CD kommer i fremtiden til å fortsatt være en satsning fra oss.

Skjønner godt at vi kan bli oppfattet som grinebitere, fordi vi ikke kan selge backlist titler på CD til kr 189,- lenger. Hadde CD-formatet fulgt prisindeksen ville disse 189 kronene tilsvart nærmere kr 256,- i dag. Vi forholder oss selvfølgelig til de nye tider, men det er jo klart at platebransjen har fått seg et skudd for baugen under digitaliseringens spede begynnelse. Men vi ser fremover.

Ja, dette var en liten status på KKV 2013. Neste år fyller vi 40 år!
 
Topp Bunn