Arbeidstråd - Arnes superkule rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Altså, denne tråden har en forhistorie. En forhistorie som på en måte er trist, men alt i alt så er jeg veldig fornøyd med utfallet.

Det hadde seg slik at jeg - som det hender jeg gjør - begynte å scrolle litt på brukten til Mala. Det er som regel en veldig dum ting å gjøre, og alle dere andre som har gjort det skjønner hva jeg mener. Jeg er helt fornøyd med anlegget mitt, har ingenting jeg egentlig ønsker å endre på (annet enn akustikk og annet som krever egeninnsats), men likevel er jeg så dum at jeg tenker: "Hmm, kan jeg kanskje gjøre meg selv veldig gira på noe dyrt leketøy jeg ikke har råd til?"

Spesielt i disse tider hvor jeg har niks å handle for. Strømpriser, økt rente, økte priser på alt her i livet, julen som var etc.. Heldigvis virker det ikke som om polet har satt opp sitt gratiale enn så lenge, noe som er bra (her jeg sitter og slukker tørsten på husets lebensmittel; Nøgne Ø Imperial Stout). Nåja. Vel. Tilbake til Mala, og hans forføreriske bruktbutikk. Jeg fant selvfølgelig noe der som var snasent, en liten rørforsterker, og det er jo kjekt å ha ikke sant, og en hodetelefonforsterker (også rør), og det var jo også fint. For jeg blir litt sliten når jeg sitter og hører på øreklokker. Kanskje rør er tingen for å gjøre ørene gladere? Især noe som tar halve skrivebordet og veier 12kg.

Lang historie kort - jeg kan ikke ta meg råd til det der 😭 Men... så slo det meg... hvorfor ikke lage noe selv? Jeg har lenge tenkt at det er på tide å ta steget, lage en forsterker med rør, med en egen liten vri. Jeg har masse komponenter og greier, så hvorfor ikke bruke det jeg har og lage en eksperimentell amp? Kriteriene er som følger:

1. Bruke deler og ting jeg har liggende. For jeg har mye liggende.
    2. Lage noe som selvfølgelig er en legendarisk genistrek, og mye bedre enn noe du får kjøpt i butikken (som bare er designet en random dedikert håndverker med 50 års erfaring)
    3. Gjøre det enkelt å endre på kretsen
    4. Ha det moro, og sette mitt eget preg på det
    5. Lære masse, masse!!
    Det er nå slik at jeg egentlig har null og niks peiling. Det vil si, jeg kan reparere ting. Digitale greier er jeg relativt inneforstått med. Men jeg er en sånn type som har større kjeft og verktøyskuff enn hjerne, hvilket jeg ønsker gjøre noe med. Altså, i den forstand at hjernen gjerne skal vokse litt større. Å legge ting ut på Finn har jeg aldri vært flink til :p Men jeg har sniklest Designing High Fidelity Valve Preamps på dass det siste året, så jeg har plukket opp litt her og der. Laaangt fra å ha en god forståelse for ting, men jeg skjønner grunnprinsipper. Tror jeg. Kanskje. Det er i hvert fall en veldig fin bok, som egner seg godt for de som ikke gidder men som likevel vil.

Åh, og jeg holder meg til preamp nå. Effektforsterker er en stor og skummel verden for en helt annen dag. Jeg tør ikke en gang tenke på det å lage noe for en induktiv last (aka høyttalere) når jeg så vidt forstår hvordan en transistor fungerer.

Med tanke på 3), så er det viktig med en modulær arkitektur. Den ser nogenlunde slik ut:

Untitled.jpg

Halve jobben gjort!

Tre moduler, så kan jeg konsentrere meg om én av gangen. Jeg tenkte sånn her..

Strømforsyning

Har en 2x12V Noratel-trafo. Da har jeg én sekundær til glødespenning, og én til høyspenning + logikk. Logikk sier du, hva mener jeg der. Joda. Kommer til det. Høyspenningen betyr at jeg må konvertere 12V til 200V. Fint, da lærer jeg meg å lage en krets for nettopp det. Dekker 5).

Volumkontroll og inngangsvalg

Jeg har slitt litt med å sove, fordi jeg vet at potmeter er et skjellsord, og visstnok ødelegger all den audiofile magien. Jeg vil jo gjerne lage noe som min venn @ThomasN synes låter bra, og da er lista sinnsykt høy skjønner du. Burde ikke ha sånne venner, burde egentlig bare hengt utenfor Narvesen i gammel russedress og imponert med 10% pølse i brød og 90% tilbehør, men jeg er ikke smart nok til det. Pluss at nåtildags så er vel ikke tilbehøret gratis lenger. Da blir det ikke like banebrytende å maxxe grillpølsa.

Men tilbake til intelligent monolog, jeg tenkte jeg kunne lage en mikroprosessorstyrt relé-volumkontroll. Da kan vi bruke et hvilket som helst billig potmeter, som leses av en mikroprosessor, som så igjen styrer en kombinasjon av releer for å justere volum. Det er fancy. Det er også noe som er innenfor hva jeg faktisk har profesjonell ekspertise i, og dekker dermed del to av 4).

Forsterkning

"The best preamp is a straight wire" - eller noe sånt, har jeg vel hørt et par (hundre) ganger. Husker jeg så en video av Paul McGowan, han PS Audio-fyren, hvor han snakket om deres første preamp som var en passiv greie hvor de bare puttet det feteste potmeteret de fant i en boks, og solgte det til høystbydende. Viste seg at det var ikke så kult, masse impedanseproblematikk, tynn bass osv.. som jo også er interessant, for han avslører at han egentlig bare var en tøysekopp og en tullebukk som ikke visste hva han gjorde, men lagde high end hifi likevel (akkurat som meg).

Denne biten av kretsen er den absolutt vanskeligste for meg. Jeg har null peiling. Men ønsker å gjøre det så enkelt som mulig (salgsspråk: "så transparent som mulig"). Så jeg tenker hver kanal kanskje sånn ca slik:

IMG_9522.jpeg

Hva skulle jeg gjort uten rutenett

Det er mulig jeg driter meg totalt ut her.. Men dermed dekker jeg 5). For øvrig også første del av 4). Men altså, kun ett rør per kanal.. Det vil si at hele preampen kan klare seg med f.eks én 12AX7/ECC83 (eller hva jeg nå lander på). Jeg tenker også litt på det å kjøre flere rør i parallell, for å prøve få en ordentlig lav utgangsimpedans. Det gjør lyden tait, har jeg hørt på internett.

Angående rørvalg så kommer jeg uansett til å velge noe "ordentlig" tenker jeg. Har masser av rare, ikke-standard rør i hylla mi (sånn går det når man kjøper løse rør billig på finn), men det er fint å i hvert fall begrense utfordringene i prosjektet noe.

Men hva med chassis??

Skal du skape noe, må du ha en boks. Det kan være veldig dyrt. Men kona hadde denne liggende:

IMG_9521.JPG

kr 99 på Jula?

Perfekt!! Da har vi huket av 1) også :) :)

Nede til høyre i bildet ser du så vidt en manuell softstart jeg lager for skilletrafoen min.. den er lur å ha når jeg skal begynne med dette her. Dyrt å værra dau osv.. Den observante kan også kanskje ane at jeg er en skikkelig Ryobi-tøs.

Når det gjelder 2), så føler jeg vi allerede er på god vei konseptmessig her. For unikt er det i hvert fall. Og kanskje en dag vil @MalaAudio ta det i innbytte? 😹

Håper det ikke var kjedelig lesning. Vær klar for mer!

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.341
    Sted
    '
    Det vil si at hele preampen kan klare seg med f.eks én 12AX7/ECC83 (eller hva jeg nå lander på). Jeg tenker også litt på det å kjøre flere rør i parallell, for å prøve få en ordentlig lav utgangsimpedans.
    ECC83 er ikke det beste valget av rør hvis du er ute etter lav utgangsresistans (Ro). Det er et av de småsignalrørene som har lavest steilhet (S), og det er den parameteren som i hovedsak bestemmer Ro i en katodefølger.
    Ro = 1 / S
    Og for ECC83/12AX7 er S = 1.6 mA/V som gir Ro i området 625 Ohm.
    For eksempel har ECC88 en steilhet på 12.5 mA/V og da blir Ro under 100 Ohm.
    Det finnes andre kandidater også, men ECC88 og ekvivalenter er et veldig lineart rør ved lave forsyningsspenninger som er en fordel hvis du ikke har plenty med høyspenning.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har ikke lest databladene enda. Nevnte egentlig bare ecc83 fordi det var et typisk småsignalrør. Men skal dykke inn i det etter hvert, og se hva jeg har i hylla. Den kjedelige pirkejobben kommer.. 🤓

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.511
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg få donere noen deler? Orker ikke trekasser på amper! Chassis og trafo, 195V til høyspenning. 12V har du jo selv. Kanskje jeg finner en god volum også?

R

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal innrømme at jeg er en sånn type som liker å bare gjøre ting - det vil si, jeg leser meg opp på det jeg føler jeg trenger, og så kjører jeg på og driter meg ut. Synes jeg lærer mye mer av det, og er mer artig også. Også hender det man kommer på gode ideer underveis, i stedet for å henge seg opp i hva alle andre har gjort. Tyngre vei til mål, ja, men når målet er læring så føler jeg at jeg sitter igjen med mer også.

Så selv om et vanlig potmeter kanskje er ok, så ble jeg gira på å bygge et prosessorstyrt et. Klikk-klakk og masse greier. Stas. Pluss at det åpner for fjernstyring, en vakker dag.. Vi får se hva jeg gaper over og hvor jeg kryper til korset.. :D

Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Hurra - @mvno_subscriber er atter igang med et prosjekt!😀 Gleder meg til "freske tak" og en formidlingsevne/fortellerglede utenom det vanlige! Stå på!
    Tore(som ikke har glemt "operasjon David")

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @ToreP godt å se deg! Jeg skal holde dette på et nivå som ikke gjemmer seg bak uforståelige fagtermer, selv om det av og til frister å kaste ut noen gloser og late som om jeg kan mer enn jeg gjør. Og husk da, at du kan kalle meg Arne, har du glemt det nå :D

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Fillern, Arne, det hadde jeg helt glemt!😀 Godt å se deg også!
    Bruk alle de tekniske ord du bare vil - jeg skal ikke plage deg med "idiotspørsmål", æresord! Gleder meg bare til "friske fraspark" - det være seg "å ofre katta til høyere makter" eller andre "finurlige" ting! Slikt gjør tråden både trivelig og interessant!
    Hvordan går det med dere i Asker? Trives dere i ny bolig og nytt miljø?
    (Nysgjerrigper)Tore

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.325
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Funny, at ingen har nevnt det inntil nå, men kanskje du skulle bytte ut oversktiften
    på forsterkningsmodulet til "Buffer", da en katodefølger godt nokk har lav ut-impedans,
    men ingen forsterkning (0,9-1).
    Om du vil ha´ begge deler, må du ha 2 trin eller t.eks. SRPP.
    TubeCad er ganske godt forklarende på disse.
    HER er en annen ;)

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det har seg jo sånn at jeg nå kommer til å jobbe med høye spenninger. Og da er det greit med litt sikkerhet. Som nevnt tidligere har jeg en skilletrafo og en variac, og det disse henholdsvis gjør er

a) Gjøre det hakket mindre dødelig hver gang jeg får en karamell, og
    b) la meg skru opp spenningen på stikkontakten sakte men sikkert, slik at jeg kan oppdage kortslutninger og andre gnistningselementer uten å brenne ned huset

Det er dog ett problem, og det er at denne skilletrafoen er en heftig sak med kapasitet på 2200W. Jeg kan ikke ha den koblet i hele tiden, for den lager lyd, og jeg får helt noia av sånne lyder. Og når jeg plugger den i stikkontakten, så ryker sikringen. Den trekker rett og slett for mye i det den lader opp det gigantiske magnetfeltet sitt. Skulle ikke forundre meg om den var hentet fra en eller annen utenomjordisk laserkanon. Tung som et uvær er den også.

Variacen er ikke noe bedre. Poff, sier sikringen. Den er bæltung slik som broren, og ble bygget i en tid da menn var menn og alle røykte innendørs i mørke trestuer med gassbelysning og arsenikktapet. Med andre ord: Bra saker. Var @RM som ordnet meg den i sin tid - og hadde jeg ikke hatt den, så aner det meg at jeg kunnskapsmessig hadde vært en del steg tilbake i forhold til hva jeg er i dag.

Såh, i dette nye huset er det slik at labben og anlegget er på samme kurs. Jeg kan ikke ha det slik at sikringen ryker hver gang jeg skal leke Dr Frankenstein. Så hva gjør man da? Jo, da må man mekke seg ut av det!

Tro til prinsippet om å "bruke det jeg har" (og lommebokens nå-situasjon), så satte jeg i gang. Har en diger hylleplate fra Clas Ohlson som er av verdens verste kvalitet ( Stavlimt furuplate | Clas Ohlson ), men det er nå noe man kan sage i. Så jeg gjorde det, og fikk litt lyst til å gjøre det fint, selv om skillsene mine ikke er all verdens. Men det jeg mangler i erfaring er det bare å ta igjen i freidighet og risikovillighet, og da kan en flis med plank bli riktig så fin! (sorry @RM, noe treverk måtte det bli..)

Så her følger kveldens kavalkade, i hvert fall de bildene jeg hadde vett til å ta. Første del av prosessen bestod i måling, kapp, skjevretting, og banning..

4F68D40F-F54B-43CF-AEAD-3D3E290A9693.jpeg 0750BDF7-6A48-4A12-BD0A-2B1DE89494CF.jpeg
    Liming av bein, laget av utborede hull.. de var ikke så pene, det treverket var utrolig porøst. Umulig å pusse til, bare flis og hull.

B7C82C22-19E8-413C-9C7E-422635C42539.jpeg 91203317-381C-44F8-8AD6-F63CA1749576.jpeg
    Gjøre det litt pent, skravere og pusse..

ECADFBFB-6271-4AFD-9925-273ED41E8258.jpeg 30DBBD52-ADE7-44AD-9BAC-A1CBFDF3BB93.jpeg
    Mahognybeis og gulvlakk som jeg hadde liggende.

BEDB5AA0-E164-44F5-B51B-C75805B72AB0.jpeg 5907D653-40E7-480B-B542-CE5F9971AE10.jpeg
    Ferdig.. og montert!

Ble ganske fornøyd, må jeg si. Noen mål som var litt så-der, og slipingen må jeg bli flinkere med, men med tanke på at dette var mitt trearbeide nr 2 her i livet siden ungdomsskolen så gir jeg meg selv en klapp på skulderen.

Apparatet fungerer som følger.. Trykk på bryter nr 1, og strømmen til stikkontakten går via to lyspærer. Det begrenser hvor mye strøm som kan trekkes. Når du er fornøyd trykkes bryter nr 2, og stikkontakten får tilført fullverdig og uhildret energi direkte fra strømnettet. Siden jeg bor i et hus fra krigen uten gjenboere, så har jeg vært heldig å finne noen ekte glødepærer jeg kan bruke. Må være skikkelig opplegg vettu.

Så.. Da er alt klappet og klart til å jobbe med alvorlige saker. Det vil si, rørforsterker!

Eller dette lille klenodiet i utpreget stand som jeg fikk for en hundrings, og ikke klarte la være, fordi den fikk meg til å føle meg som en ensom peppermø i det hun øyner sin første kattunge...

D6386740-D2D5-420F-B9C7-E24D219391F6.jpeg
    Er den ikke søt? Rør-oscilloskop anno 1948

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    2 kW trafoer og variacs har en heftig startstrøm, når alt jernet skal magnetiseres.... om du har automatsikringer, så er det kanskje B type.. kan kanskje hjelpe å bytte til C karakteristikk, - i alle fall kombivern, på den kursen...

Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk problemer med sikringene og Variac da blokka jeg bor i ble "oppgradert" til nye sikringer for endel år siden.
    I starten satte jeg variacen på og gikk i sikringskapet og slo på sikringen til den sluttet å slå seg av. Kunne ta noen runder...
    Spenningen varierer ( teoretisk ) fra plus 311 Volt til 0 og til minus 311 Volt og dette skjer 50 ganger i sekundet ( 50 Hz ).
    Etter noen runder fant jeg ut at dette var en dårlig metode.

Jeg fant et gammelt "Soft Starter" byggesett fra en gammel transistorforsterker som jeg satte mellom nettspenningen og variacen.
    Slår variacen på og starter den ved å sette i kontakten til soft Starteren. Den gir seriemotstand i rundt 1 sekund før den kopler inn full spenning og det er nok til at alle kan leve lykkelig.

Kan nevne at en rør likeretter har noe av samme effekt på rørforsterkere. Høyspenningen får noen sekunder til å bygge seg opp. VH. Bernt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er at man før og tildels fortsatt setter inn sikringer med B-karakteristikk.. dette er greit for resistive belastninger, men selv kraftige støvsugere kan gi problemer... nettdrevet elektroverktøy det samme.....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fasevinkel har stort sett ingenting med dette å gjøre... startstrøm på transfomatorer og motorer kan være opptil flere titall ganger normal max merkestrøm, - jo større jo verre.... det er mengden jern som skal magnetiseres. Toroidtrafoer er feks uten luftgap og har større oppstartsimpuls enn tilsvarende EI trafoer...

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Altså, da er det lørdag igjen, og jeg sitter nok en gang med noe i glasset og noe på øret, så hva er vel ikke bedre med litt nyheter herifra angående preampen min. Jeg har vært på besøk hos @RM, tenkt noen tanker og selvfølgelig endret litt på konseptet mitt.

Men først - jeg var innom Roar og samlet almisser til denne ringe guddom vi nå bygger. Det var veldig trivelig, og verkstedet hans er et sånt sted man kan bare sitte i og se og lukte fordi det er så stappfullt av utstyr og ting og tang og alt det som gjør en mann glad. Jeg fikk med en metallboks, noen trafoer og kondiser og annet snask som kommer godt med. Så ikke noe trearbeide i dette prosjektet, nei!

Noe plassjonglering må det bli, dog. Men sånt er bare fine utfordringer.

D41908BA-6885-4A6D-869D-10CCB72F5EB0.jpeg

Jeg kommer til å begynne med strømforsyningen. Siden en av trafoene jeg fikk viste seg å være en 1:1-skilletrafo, betyr det at jeg har mulighet til å ha litt høyere anodespenning. Det kan komme godt med.

Etter en grundig prosess med hevede øyenbryn, hjerteknuste finalister og drama bak kulissene har jeg foreløpig landet på å bruke ECC81 (også kjent som 12AT7) som mine rør of choice. Når du ser på databladet kan du også se betydelige fordeler ved å øke anodespenningen litt. Høyere "headroom" som det heter, ganske betydelig også (er det ikke headroom det heter da?).

1677356824434.png
    1677356840557.png

Jeg hadde selvfølgelig på meg hvit frakk da jeg leste dette

Sånn på øyemål kan det se ut som om jeg kan ha forspenning (aka bias) på ca -1V, og dermed ha et signalspenn på sånn sirka pirka 2V -- dersom jeg har anodespenning på 250V kontra 200. Det betyr mindre støy, mer oppløsning, og sikkert andre blomsterord jeg ikke er klok nok til å komme på sånn i farten. Jeg kan jo også kjører lavere anodespenning, men regulert. Da får jeg litt spenningsreserve som kan komme godt med. Det vet man jo aldri.

Jeg lurer også på om jeg skal skrote planen om å lage en katodefølger (aka buffer), og heller kjøre en totrinns forsterkning.

1. Svake/eldre kilder (som f.eks kassettspillere) vil kanskje trenge litt ekstra boost, ellers kan man risikere å rett å slett få for lite effekt ut.
    2. Når vi først har med høyspenning å gjøre (i hifi-sammenheng i hvert fall), så virker det litt bortkastet å ikke bruke den. Jeg har lyst til å eksperimentere litt med ulike varianter av forsterkning og demping.
    3. Når man først forsterker signalet blir det fasevendt, så da må man kjøre på enda en gang for å la det komme i fase igjen (med mindre man vil være sær og si det er en "phase inverting amplifier" da.. men så høy på pæra er jeg ikke).

4.. jeg har litt lyst på en hodetelefonutgang. Men her tenker jeg kjøre transistorer på utgangstrinnet. Vi får se hva det blir rom til (både figurativt og bokstavelig). Jeg har noen kule powertranser liggende på lur, tror jeg.

Neste trinn nå blir å lage en minimalisert strømforsyning, koble opp noen rør og herje litt!

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Jøss, det er jo alldeles flott med sånne "medforumister" som RM!😀
    Du ble vel spart for en del "startvansker/spekulasjoner", og det må jo være kjempebra!👍
    Gleder meg til fortsettelsen!
    Tore

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Eric Barbour Testet mange Preamp rør i en artikkel i Glass Audio på 90-tallet. Av 12A rør mente han at 12AT7/ECC81 var det beste.
    Han var innom mange rør og nevner 9002 som et rør med god lyd. Bare gain på 25.
    De han likte best var gamle trioder med direktegløding. ( Vanskelig å få fritt for brum og mikrofoni )
    01A.pdf (pocnet.net) BJ.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Å få til noe greier med et rør trenger ikke være så vanskelig. Bare å smekke opp noe:

162E0AB9-942C-4BE5-88FF-CE7C841B28D7.jpeg

Sukkerbiter kan brukes til alt!

Lineært er det akkurat ikke. Men det er en fin begynnelse. Men vent nå litt... Denne anodespenningen (eller HT+ som noen kaller det (eller B+ som noen andre kaller det)) den er da fryktelig lav? Subber nede i 50V, skulle jo vært nærmere 200? Erre som skjer? Skrur av strømbegrenseren vi, men det hjelper fint lite. Spenningen som kommer inn er ok, spenningen ut av trafoen er tøys og tull.

Grubler på dette en stund, så tenker jeg aha! Hva med å måle trafoen? Jeg antok at de to svarte var primærsiden, og det virket jo å fungere sånn tålelig. Ikke lett å vite, den trafoen er ikke merket med noen verdier.

C7A394E9-018E-4FAC-A4A6-5E7F672C95DD.jpeg

Lampeledning. Mmm..

Så skrur ut og sjekker hva som er koblet med hva, og oopsie.. jeg har visst koblet én fra primærsiden og én fra sekundærsiden sammen som "primærside". Heeheeh. Jaja. Måler litt mer ordentlig denne gangen, og finner ut hvem som hører sammen. Kobler opp.

Der ja, nå skjer det noe. Fine greier. Men på grunn av strømbegrenseren (som er noen lyspærer i serie, for håndtere kortslutninger o.l. på en pen måte), så trekkes spenningen litt ned. Så vi skrur ned litt, og skrur av strømbegrenseren. Durer litt ekstra ett eller annet sted. Hmm.. Jaja, sikkert ingenting. Så skrur vi oppover og har en fin anodespenning på ca 230V. Ser at den hopper litt opp og ned, som er snodig. Det er en 47µF kondensator og en motstand på 22Kohm før vi når røret, så er ikke mye jus som klarer renne gjennom der, og mer enn nok reserve skulle jeg tro.

Så skjer det noe. Det er en nål som rører på seg, i en måler jeg egentlig trodde ikke fungerte.

E5919338-A617-486E-8EA1-7C658B8A1121.jpeg

Amperemeteret fungerte likevel

Svupp oppover! Jeg har heldigvis høyehånda på rattet (litt klok er jeg) og rekker skru det ned akkurat i det vi runder 2A. Det er sånn 400-500W det, litt avhengig av hvor høyt jeg hadde spenningshjulet akkurat da. Hvor den energien gikk lurer jeg fælt på.

Jeg har en sånn isolasjonstester, prøvde den på trafoen. Den viste >100GOhm ved 500V. Så kanskje ikke noe galt med den. Hvis den ikke er brent, da. Tør jeg bruke den egentlig? Eller kanskje det var noe med den høyteknologiske sukkerbitkretsen min.

Time vil sjov. Skal sove på det, blitt altfor lite søvn i det siste.

Vedlegg

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Artig og interessant tråd, Arne!🙂
    Det sagt, så er jeg himla glad for at det ikke er meg som må forholde meg til alle ledningene, komponentene og målingene! Ja det skulle tatt seg ut!😅Er imidlertid imponert over dere som kan det!👍
    Tore

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis dette er Ulveco eller Noratel trafoer, så er de gule primær!! fikk du ikke datablad med trafoene??

EDIT: Den minste trafoen har samme farger som Noratel sine - gul er primær, men det ser riktig ut..
    Den andre trafoen har tilsynelatende andre farger på ledningene....

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette er Ulveco eller Noratel trafoer, så er de gule primær!! fikk du ikke datablad med trafoene??

EDIT: Den minste trafoen har samme farger som Noratel sine - gul er primær, men det ser riktig ut..
    Den andre trafoen har tilsynelatende andre farger på ledningene....
    Noratelen er ny og tydelig merket, så den er fin. Den andre er derimot helt ukjent, både i spec og tidligere historikk.

5D652A99-A1BE-4B78-9A60-135EEEE87FC8.jpeg

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For de som skulle være interesserte.. Gjorde noen nye tester, og utrolig nok kan jeg friskmelde rottereiret mitt. Det var rett og slett den ukjente trafoen som, når spenningen går høyt nok, plutselig begynner å guffe på. Hvorfor ikke isolasjonstesteren merket noe vet jeg ikke. Men dette var litt skummelt. Er jo fullt mulig den aldri var ment for nettspenning heller.

Byttet ut med en Uveco-sak som tydelig var merket med 230V på primærsiden, og alt er super-dupert. Anodespenning på 250V uten problemer. Så for en gangs skyld var det universet det var noe galt med, og ikke meg! :D

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har pudret nesen og pludret med strømforsyningen. Begynner å bli litt lei alt rotet på benken, og om i hvert fall strømmen kunne være i boks (både billedlig og fysisk) så hadde det vært fint -- da kunne jeg gå ett skritt videre.

I førsteutgaven vil strømmen være sånn ca slik:
    67B7F631-4DC8-4079-A6E7-C159960B11B7.jpeg

Mangler en liten glatting på likeretter nr 2, og sikkert andre ting, men du skjønner tegninga (hvis du skjønner den). Dette er kun påwwer -- lyd og sånn er ikke tegnet inn

Mine foreløpige designprinsipper er som følger:

• Ingen spoler, og minimalt med halvledere. Det er nok å holde stri med, om jeg ikke skal utsette meg for eventuelle oscilleringer og annet støy jeg ikke skjønner bæret av.
    • Minimalt med komponenter generelt. Det blir jo enklere slik, ikke sant. Og mindre guff som kan tulle til lyden.
    • Fortsette med sukkerbithelvetet, slik at jeg kan prøve ut nye verdier på komponenter, endre på kretsen osv.
    • Øøh.. {sett inn flotte fremmedord her}
    For eksempel, så i stedet for katodemotstand og kondensator, så bruker vi trafo nr 2 til å lage en negativ spenning for bias. Denne tenkte jeg skulle være lik for alle rør, men er justerbar. Deler av strømforsyningen kommer jeg til å lodde på et brett, siden den er relativt rett frem.

711F3111-8120-472F-AF5D-BF92801113F4.jpeg

Testrøret, en ferdig innbrent Philips. Kjære rør på trafoen der, om du som de andre er? (ja, for gudene vet om dette specimen representerer snittet)

Skal vi gjøre noe ekte arbeid, da? Ja!! Skal vi begynne å bygge må vi først og fremst ha strømkontakt i chassiet. Det innebærer kutting og greier. Metallarbeid er relativt nytt for meg, men jeg har et ess i ermet -- for sirka ett år siden (eller var det egentlig mer?), så kjøpte jeg meg Dremel med utstyr. For noen er det kanskje totalt uforståelig, men jeg har det med å gå til innkjøp av fett utstyr på tilbud fordi jeg trenger det "en dag", og så la det ligge på is et år, før jeg plutselig behøver det og tar det i bruk. Det er ganske greit egentlig, for nå trengte jeg å skjære i metall, og da var det en ypperlig anledning til å innvie rivjernet.

Det fulgte med en sånn "trådløs" sak, dvs et fleksibelt forlengelsesskaft, for å gjøre det lettere å utføre finarbeid (eller noe sånt). Så jeg monterte den da, ikke sant, tenkte dette var jo smidig.

CBAA32CE-3B59-4738-A62F-EE40230E8B2D.jpeg

Mulig det ikke var meningen man skulle kappe med den, hva vet jeg.

Det ristet noe vanvittig, var helvete å jobbe med. Så, plutselig, føk hele kappeskiven med stang opp i luften og landet et sted. Tror hele dritten ble ødelagt av vibrasjonene. For noe møkk! Så da var det å prøve au natural, og da gikk det så mye bedre. Kappeskiven var 38mm derimot (virker som alle er det??), og da er det ikke enkelt å kappe en firkant på 30x26mm. Hvordan man ellers skal gjøre det er jeg veldig nysgjerrig på. Hva bruker jeg av bits liksom?

Jaja, det gikk nå til slutt.

1E768F77-662E-4773-B7D8-10CDACD4485C.jpeg

Trenger litt sliping og lakk denne kassen her

Madammen hadde en gammel silikonform som nå har blitt ganske stygg, så jeg fikk kapre den:

89D7BB34-79CA-48F8-9C98-BFED7C055A16.jpeg

8279B9CB-075F-4E10-B5FA-C83247AC2789.jpeg

Da har vi en flott, isolerende bunn med høy varmetoleranse! Den er heller ingen støvmagnet, som silikon ofte er, hvilket bare er enda bedre. Her skal det monteres trafoer, likeretting og glatting. Kommer til å skru sukkerbiter på strategiske steder, og så kan jeg pusle!

Kassa er ikke verdens peneste akkurat nå, så den trenger i det minste en polering. Jeg fantaserer om å lakkere den. Nok en "first time", men det er jo litt av moroa.

Så over til litt teknisk prat uten akkompagnerende billedmateriale. Jeg har nå landet på å ikke lage en buffer, men en tostegs forsterkning, slik at 100% volum er høyere enn inngangssignalet. Det er fordi jeg var på besøk hos @supercharger2 og lyttet på ett av de to superfete anleggene hans. Og han hadde så fet forsterker at den taklet inngangsspenninger på 7V. Da duger ikke linjenivå (i hvert fall ikke slik som han spiller!), og jeg har jo lyst til å lage noe som jeg kan få andre til å gidde å prøve ut. Så da blir det sånn.

En utfordring som da bare blir enda større er utgangsimpedansen på preampen min. Jeg vet ikke helt hvordan rørforforsterkere pleier å gjøre det, men uten utgangstrafo ser jeg meg nødt til å kjøre flere rør i parallell. Selv da blir det tøft å komme under 1000 ohm. Vi snakker mange rør her altså. 6-8 stk. Jeg må gjøre noen utprøvninger. Anodespenning og bias kommer til å bli kastet rundt for å finne ut av hvordan jeg gjør dette på en best mulig måte. I utgangspunktet ønsker jeg ingen tilbakekobling (aka negativ feedback) slik at jeg sikrer "renest" mulig lyd. (ender sikkert opp med masse forvrengning og trøbbel for meg selv, men la meg nyte dette øyeblikket og være litt cocky, ok??)

Og dette er jo litt moro. På noen områder er jeg ganske nazi, samtidig som jeg garantert overser en haug med enkle basics som nuller ut de fine tweaksene mine (og vel så det!).

Og mens vi snakker om inngangsimpedans.. Hva er typisk for en vanlig effektforsterker i dag? Internett sier 10Kohm. Gud, derimot, sier et par ohm til noen kiloohm!! Det er det ikke bare-bare å matche med rør altså..

1678910415585.png

Fasen som han prater, han ChatGPT. For en snobb..

Jeg sitter i hvert fall igjen med at jeg ikke bør gå særlig langt over 1Kohm i utgangsimpedans. Det blir mange rør..

D9BC026C-6508-4C9B-A97A-A9EFC0E07388.jpeg

Heldigvis litt å ta av i skrothylla

Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Glimrende, Arne!😀
    Som deg, har jeg opp gjennom årene kjøpt/fått tre, stort sett komplette, Dremelsett, i tilfelle framtidig behov/nytte! Det morsomme/tvilsomme er at to av settene henger i plastvesker i det såkalte "arbeidsrommet" i feriehuset - uåpnet!! - og der har de hengt i 10 - 15 år nå!😇
    Må visst "hive meg rundt", mens jeg ennå er i stand til en "kvart piruett", og ta dem i bruk!🤣
    Du viser forbilledlige formidlingsevner(slå den!😅) i denne tråden! Bilder og tekst er tilsammen "bærre lækkert"! Og den underliggende humoren setter "prikken over i'en"!
    Ser allerede for meg en riktig fin preamp! Lykke til med neste trinn i arbeidet!
    Måtte du slippe å ofre katter og andre skapninger underveis!🤣
    Tore

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror det må være relativt sjeldent å finne effektforsterkere med noe særlig mindre enn 10k inngagnsimpedans...
    For HiFI er vel noen titalls kohm mer normalt....

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.341
    Sted
    '
    Mangler en liten glatting på likeretter nr 2, og sikkert andre ting, men du skjønner tegninga (hvis du skjønner den). Dette er kun påwwer -- lyd og sånn er ikke tegnet inn
    Jeg tror du må flytte litt om på den nederste ladekondensatoren. Slik den er plassert nå vil den injisere ripple inn på den negative spenningen.

15GR655FN924FJ6.jpg

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er forskjell på dioder. 1N4004 og UF4004 gir forskjellig støy i likerettingen. Dette er målt i Linear Audio Volume 10. ( UF=Ultra Fast )
    Jeg sjekket en receiver fra 70-tallet på scopet og så mye støy fra diodene i strømforsyningen. Man kan fjerne støy med noen RC ledd, men for meg synes jeg det er bedre å unngå den med dioder som "holder kjeft". For rør mener jeg er UF4007 helt grei til forforsterkere. ( max 1000 Volt. Se datablad. )
    Inngangsmotstand på transistorforsterkere er som regel lavere enn rørforsterkere. Enig at 10 K er minimum for transistorer. Mer for rør.
    Mange timer med rørlyd på lager...VH. Bernt.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er forskjell på dioder. 1N4004 og UF4004 gir forskjellig støy i likerettingen. Dette er målt i Linear Audio Volume 10. ( UF=Ultra Fast )
    Jeg sjekket en receiver fra 70-tallet på scopet og så mye støy fra diodene i strømforsyningen. Man kan fjerne støy med noen RC ledd, men for meg synes jeg det er bedre å unngå den med dioder som "holder kjeft". For rør mener jeg er UF4007 helt grei til forforsterkere. ( max 1000 Volt. Se datablad. )
    Ja, det er en del av planen. Jeg begynner med IN5408 nå, og så vil jeg se om jeg kan måle "reversstøyen". Hvis ja, så tenkte jeg sette inn en kondensator på hver av sekundærsidene. Om det fortsatt er problem har jeg RFUS10 (30ns maks). Legger opp sukkerbitmafiaen slik at det skal være lett å gjennomføre.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Metallurgi er et område som krever like mye kompetanse som alt annet. Kompetanse jeg må tilegne meg underveis etter cowboy-metoden. Derfor tar dette litt tid. I tillegg til at det er det hersens livet som stadig vekk banker på døren.

9676D5BC-9F84-4F65-98B2-E0EA7A8F9CA8.jpeg

Ja, det var det.. plass til et par sneiper og noen buser, så er det fullt

Strømforsyningen er så til de grader overdimensjonert i dette prosjektet. Det gjør at vekten går opp, som også øker den subjektive oppfatningen av kvalitet. Jeg tar det som et gode. Vi trenger heller ikke være bekymret for fislet ytelse. Det jeg derimot lurer litt på, er hvordan disse trafoene eventuelt kommer til å indusere brum eller annet utyske på resten av kretsen.

Please welcome exhibit #2:

5E8B4D75-C295-4D57-9EBC-E7231DCA8BAC.jpeg

Vrakgods

Denne lå i søpla hos RM. Hos keiseren er gullstøv kun mat for feiekosten. Men askeladden derimot, får god nytte av slikt. Her har vi både RCA-plugger og releer av høy kvalitet. Og, ikke minst, noen skålbrott som sikkert kan komme til nytte. Bunnplaten for eksempel, passer jo perfekt!

6BA9B740-E8F3-4558-8A7E-38B306659F9F.jpeg

Jern er jern. Sa brura..

Her har vi en plate som (muligens?) kan hjelpe oss med å skjerme strømforsyning og lydkrets. Og, ikke minst, være et supert sted å henge opp sukkerbiter. Den observante husker kanskje at disse har en sentral posisjon i byggverket.

Men.. Det er nå de siste dagers strabaser begynner. Jeg har tenkt at platen skal skrus fast i bunn og topp. Det innebærer at vi må

1) Bøye platen til
    2) Lage hull og fester til skruer

Jeg har aldri bøyd metall før. Med mindre patentbånd teller. Så jeg satte det i en tvinge og forsøkte la juleflesket gjøre jobben ved å lene meg på den. Da begynte den å bule opp i midten. Så prøvde jeg med en kloss over hele for jevnt trykk. Men siden jeg trass pappakroppen egentlig er relativt liten, så var stålet sterkere enn meg. Da forsøkte jeg bruke bordbenet som en slags mal, og satte tvinger begge veier... dette fungerte sånn tålelig.

6B104C67-4376-4001-B709-0F0A5E710DC7.jpeg
    3794AAC6-D13D-4AF2-BE0A-EC8427C35B1F.jpeg
    086CB11D-949C-43B6-9500-BA147DD7EFC9.jpeg

Nå mangler bare det verste..

Nemlig skruehull. Det vil si, hull er ikke så vanskelig å ordne. Men skruene må ha noe å feste i. Jeg kan bruke mutter, men 1) det gjør det veldig kronglete å skru av og på (hvilket jeg regner med jeg kommer til å gjøre en del), og 2) det vil kun fungere når man har tilgang til både mutter og skrue. Og det har jeg jo ikke når lokket er på.

Jeg skulle ønske jeg hadde en sånn gjengetapp. Det er min våte drøm akkurat nå. Glem Sophia Loren og Renate Müller, vis meg heller tappen forme hølet!! Men det forblir en drøm, det også. Så jeg må improvisere. Jeg gjør et forsøk med å lime en mutter på baksiden av et hull, med Karlsons klister. Det feiler spektakulært. Så prøver jeg med superlim, og det fungerer. Men det var tydeligvis et lykketreff. Den platen jeg har her, er ikke aluminium, men noe annet (stål?). Det er i hvert fall utrolig vanskelig å lime en mutter på den, enda jeg grovpusser for harde livet, vasker med isopropanol og bruker hansker. Hanskene ender opp med å sette seg fast. Men ikke mutteren. Eller den sitter tilsynelatende, men i det jeg setter inn en skrue og begynner å vri.. så vrir mutteren seg med. Og jeg er tilbake på null, pluss masse limrester 😫

Nå er vi på dag 3 av dette helvetet, for foreløpig har den endt slik:

BDA6224C-22ED-4277-A918-642E281C4CBC.jpeg

Er tre hull, men det tredje måtte jeg bare gi opp, ingen ting fester seg.

Jeg venter til i morgen. Om ikke det fungerer, så tenker jeg prøve epoksylim. Det er også noe jeg har i skuffen, men aldri har prøvd før.

Tips mottas med takk.

Bill.mrk: "motløs"

Mvh

Vedlegg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.338
    Jeg venter til i morgen. Om ikke det fungerer, så tenker jeg prøve epoksylim. Det er også noe jeg har i skuffen, men aldri har prøvd før.

Tips mottas med takk.
    Ikke ofte benyttet men når den behøves gjør den mer nytte enn investeringen. Fester gjengede aluminiumshylser tilsvarende blindnagler. Blindmuttersett Art.nr. 12-953
    1679169418344.png

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dæven steike den så kjekk ut! Ikke allverdens dyr heller... Kanskje jeg skal grave litt i pungen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn