4-pin XLR, 4.4mm balansert eller 6,35mm?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
296
Antall liker
206
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Hodetelefonforsterkerne mine (Topping DX7 Pro og Topping DX9) har 4-pin XLR, 4.4mm balansert og 6,35mm SE utganger. Jeg har kun prøvd Focal Elear med 6.35mm SE og har ingen erfaring med de balanserte utgangene. Så vidt meg bekjent er Focal Elear relativt lettdrevene, så den økte effekten fra balanserte utganger er kanskje ikke nødvendig (selv om det ikke er feil med litt ekstra headroom), men er det noen fordeler, fortrinnsvis lydmessige, som tilsier at balansert XLR eller 4.4mm er et bedre valg enn vanlig 6.35mm, gitt identisk kvalitet på selve kabelen? Eller er det samme ulla?
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Utover økt effekt og headroom som kan føre til mindre forvrengning ved høye volum, så tviler jeg du hører store forskjeller gitt samme kabel. Muligens noe mer forskjell dersom du har fullbalansert forsterker. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Har bestemt meg for å prøve 4-pin xlr så blir det nok bra (y)
Forsterkere lages dessverre balanserte. Det er bare tull med balansert drift, men pga konstruksjonen er de mye av kraftigere balansert. Man kunne like godt ha laget en like kraftig forsterker ubalansert til lavere pris. Men, men. Sånn er det nå blitt. Balansert er greia.

Focal kan trenge litt kraft for å få mer headroom og bli tightere selv om de er relativt lette å drive på papiret
 
Topp Bunn