En liten tråd om høyttaler og lytteposisjon i rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det eneste jeg kan si er at jeg fikk _MYE_ bedre midbass og mellomtone når jeg gikk fra 5cm platene mine med luft til flexi a løsningen min. Det ryddet skikkelig opp, så fra nå av blir det bredbåndet all the way på meg i fremtiden. Ser ut som du har littegrann mye ved akkurat 20hz, sånn 2db omtrent for mye for min egen del.

    Når det gjelder dippene dine tipper jeg det kan være en kombo av at refleksjonen går mellom skråtak og gulv, og taket som gir deg lit trøbbel. Det krever relativt habil tjukkelse på dempingen for å gjøre noe nede 200hz.
    Anbefaler absolutt å kjøre litt høyere volum på målingene. Hos meg selv har jeg opplevd at det er litt lettere å lese resultatene da.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En frekvens kommer i motfase når lydbølgen treffer lytteposisjon ved halvparten av bølgelengden via reflekterende flate og gir en kansellering avhengig av styrke på refleksjonen og vinkelen.
    Kanskje jeg bare er trøtt, men jeg detter av allerede der. Dvs, spes dette: halvparten av bølgelengden Jeg har skjønt at fasen snur når lyden treffer en reflekterende flate, men har av en eller annen grunn innbillt meg at bølgelengden måtte være "like" lang for å kansellere.

    Er nok noen store hull i "kunnskapen" min. Men nyskjerrigheten min er på topp!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det eneste jeg kan si er at jeg fikk _MYE_ bedre midbass og mellomtone når jeg gikk fra 5cm platene mine med luft til flexi a løsningen min. Det ryddet skikkelig opp, så fra nå av blir det bredbåndet all the way på meg i fremtiden. Ser ut som du har littegrann mye ved akkurat 20hz, sånn 2db omtrent for mye for min egen del.

    Når det gjelder dippene dine tipper jeg det kan være en kombo av at refleksjonen går mellom skråtak og gulv, og taket som gir deg lit trøbbel. Det krever relativt habil tjukkelse på dempingen for å gjøre noe nede 200hz.
    Anbefaler absolutt å kjøre litt høyere volum på målingene. Hos meg selv har jeg opplevd at det er litt lettere å lese resultatene da.

    Skal prøve med tykke demping i taket/skråtaket. Må bare samle sammen noen flere kroner.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En frekvens kommer i motfase når lydbølgen treffer lytteposisjon ved halvparten av bølgelengden via reflekterende flate og gir en kansellering avhengig av styrke på refleksjonen og vinkelen.
    Kanskje jeg bare er trøtt, men jeg detter av allerede der. Dvs, spes dette: halvparten av bølgelengden Jeg har skjønt at fasen snur når lyden treffer en reflekterende flate, men har av en eller annen grunn innbillt meg at bølgelengden måtte være "like" lang for å kansellere.

    Er nok noen store hull i "kunnskapen" min. Men nyskjerrigheten min er på topp!
    Jo da absolutt, de er like lange. Er bare jeg som er en krøkke til å forklare. Sorry
    Bølgelengden er like lang, men når den har gått halvparten av distansen så er den 180 grader motfase og dermed kanselerer de hverandre. Når bølgene har gått samme distanse så er de i fase og smelter sammen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    1
    Ekte photoshop
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En frekvens kommer i motfase når lydbølgen treffer lytteposisjon ved halvparten av bølgelengden via reflekterende flate og gir en kansellering avhengig av styrke på refleksjonen og vinkelen.
    Kanskje jeg bare er trøtt, men jeg detter av allerede der. Dvs, spes dette: halvparten av bølgelengden Jeg har skjønt at fasen snur når lyden treffer en reflekterende flate, men har av en eller annen grunn innbillt meg at bølgelengden måtte være "like" lang for å kansellere.

    Er nok noen store hull i "kunnskapen" min. Men nyskjerrigheten min er på topp!
    Jo da absolutt, de er like lange. Er bare jeg som er en krøkke til å forklare. Sorry
    Bølgelengden er like lang, men når den har gått halvparten av distansen så er den 180 grader motfase og dermed kanselerer de hverandre. Når bølgene har gått samme distanse så er de i fase og smelter sammen.
    I see. Var kanskje ikke så trøtt alikevel.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Skal ta flere målinger med høyere DB nivå etterhvert og kan sende deg mdat filene om du (Kvålsvoll) sier hva du vil ha målinger av.
    For eksempel den siste der du viser at det er litt lite nivå 200-500.
    Det første jeg gjerne ser etter er om det er sannsynlig at dette er målt slik at det viser noe som er relevant.
    Så kan en begynne å gjette hva avvik fra det en antar er idealet kan skyldes.

    Jeg måler gjerne med rundt 70dB, sinussweep er ikke spesielt interessant å høre på i lengden, så jo lavere jo bedre.
    Så lenge en går klar av støygulvet er det bra nok.

    Mange gode tips fra flere her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Litt synd med den dype dippen mellom 70hz og 120hz,...
    Beveg målemikrofonen langs senterlinjen, både forover og bakover fra SS med MV på 85dB. Forundrer meg hvis du ikke får et jevnere nivå ved å flytte sofan innenfor ±50cm...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En frekvens kommer i motfase når lydbølgen treffer lytteposisjon ved halvparten av bølgelengden via reflekterende flate og gir en kansellering avhengig av styrke på refleksjonen og vinkelen.
    Kanskje jeg bare er trøtt, men jeg detter av allerede der. Dvs, spes dette: halvparten av bølgelengden Jeg har skjønt at fasen snur når lyden treffer en reflekterende flate, men har av en eller annen grunn innbillt meg at bølgelengden måtte være "like" lang for å kansellere.

    Er nok noen store hull i "kunnskapen" min. Men nyskjerrigheten min er på topp!
    Jo da absolutt, de er like lange. Er bare jeg som er en krøkke til å forklare. Sorry
    Bølgelengden er like lang, men når den har gått halvparten av distansen så er den 180 grader motfase og dermed kanselerer de hverandre. Når bølgene har gått samme distanse så er de i fase og smelter sammen.
    Da er jeg med...
    Men hvordan finner jeg da de punktene på veggen;taket siden jeg ikke kan gå etter ETC eller Impulse plot?
    ip før og etter.jpg
    vannfall før og etter.jpg
    gd før og etter.jpg
    frekvens før og etter.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ny plassering er slik det står idag, men med subber og Antimode aktiv.

    Det er da tenker er bredere demping der jeg allerede har dempet, sette opp 1 og en plate og se hva som skjer med de to dippene. Men i mitt hode da, sidan jeg demper bredere så vil jeg jo også dempe for andre frekvenser som ( om man ser på frekvens plottet) så skal jeg være forsiktig med Og jeg regner med det ikke er lett å treffe akkurat med tykkelsen på dempingen. Noen som har en oppskrift? Kan diffusjon gjøre det samme ved å forhindre i at den dirakte lyden( kyden fra HT) og den reflekterte lyden ( kansellerende) ikke møtes i sweetspot, men heller dytter den unna.

    Men om en reflektert lyd, krysser fremfor meg i SP, så vil jo lyden uansett der de to kansellerer hverandre ha lavere DB. og den vil vel ikke stige tilbake til "normalen" på den avstanden til øra mine- Den vil vel heller da bare fortsette å synke i DB nivå sammen med resten av frekvensene slik at det som treffer ører fortsatt er den kurven i innlegget over. Eller?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du ser om det har effekt ved å se om utfasingene blir borte på group delay eller ulike frekvensmålinger.

    Ved å ha bredbåndet demping på refleksjonspunktene demper du også bort den energien som treffer lytteposijonen fra refleksjonspunktene. Det blir en smakssak hva man liker og hva som passer hvert oppsett synes jeg.

    Hvis du har porøs dempemateriale så begynner enkelt forklart å ha dempende effekt 1/8 bølgelengde ut fra massiv reflekterende flate. Full dempende effekt ved 1/4 bølgelengde. Området bør også være like bredt og langt som det er dypt.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tror det er bassernes refleksioner på grund af deres position som Atlet var inde på et tidspunkt, du kan prøve at tilte højtalerne lidt bagover, ikke helt! , men sådan en bog eller to under ved front.
    Se om det hjælper, gå den rigtige vej. Bestemt heller ikke utænkeligt at det kommer til at lyde bedre med lidt tilt bagover.
    Put også nogle sokker i porten, hvis der er en sådan.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror det er bassernes refleksioner på grund af deres position som Atlet var inde på et tidspunkt, du kan prøve at tilte højtalerne lidt bagover, ikke helt! , men sådan en bog eller to under ved front.
    Se om det hjælper, gå den rigtige vej. Bestemt heller ikke utænkeligt at det kommer til at lyde bedre med lidt tilt bagover.
    Put også nogle sokker i porten, hvis der er en sådan.
    Boktipset skal testes ut. Takker for den. Sokker i bassporten... da må jeg nok ut å kjøpe, for så mange par har jeg ikke.....:)
    CIMG2225.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenker det vi gjør unna hHorten 2014, så tar vi til å lage nye plater på vegg og tak.
    Har sett litt rundt på nett etter Rockwool flexi A plater. Og har funnet en levrandør som på sine nettsider oppgir priser som er etter hva jeg kan forstå veldig edruelige. Jeg ser da på 5cm, 10cm og 15 cm. Håper på å kunne få de kassene under 20cm i vertfall i taket pga plassering av Pj og lerret. Men må det til med lenger takveste så må det til.

    Har fått en del hjelp med simuleringer av 5cm plater, i ulike kombinajoner. med luft, uten luft, med luft imellom lagene osv. Takker for Thohaug. Men jeg er da nyskjerrig på hvordan 15cm plate og 5cm luft vil komme ut. Kanskje det blir for tett/tykkt til flexi A platene?

    Er det noen som har sammenlignet hvordan 10cm plate + 10 cm luft "høres" ut i forholde til 5cm plate + 5 cm luft + 5cm plate + 5cm luft? Er jo litt mer styr å bygge slike kasser, men må man så må man.

    Jeg lurer også på om noen vil tippe på hvordan det kan bli med de Auralex platene, på fremsiden av de absorbentene mine. Altså 5cm Flexi A + 5cm Auralex. og 10cm luft. Da de Auralex platene er relativt pene.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg har ca 10 sånne rockfon plater som bare er stuffa i hjørnet mitt bak, så om du vil teste forskjellen på 10cm+ luft og 5cm + luft + 5cm +luft. kan du sikkert bare låne noen.

    Ville ikke brukt materialer med ulik materialtetthet. Har kjørt en del simuleringer i forbindelse med når jeg skulle bygge mine egne, og forskjellig materialtetthet gir betydelig dårligere resultat.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.391
    Antall liker
    8.518
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenker det vi gjør unna hHorten 2014, så tar vi til å lage nye plater på vegg og tak.
    Har sett litt rundt på nett etter Rockwool flexi A plater. Og har funnet en levrandør som på sine nettsider oppgir priser som er etter hva jeg kan forstå veldig edruelige. Jeg ser da på 5cm, 10cm og 15 cm. Håper på å kunne få de kassene under 20cm i vertfall i taket pga plassering av Pj og lerret. Men må det til med lenger takveste så må det til.

    Har fått en del hjelp med simuleringer av 5cm plater, i ulike kombinajoner. med luft, uten luft, med luft imellom lagene osv. Takker for Thohaug. Men jeg er da nyskjerrig på hvordan 15cm plate og 5cm luft vil komme ut. Kanskje det blir for tett/tykkt til flexi A platene?

    Er det noen som har sammenlignet hvordan 10cm plate + 10 cm luft "høres" ut i forholde til 5cm plate + 5 cm luft + 5cm plate + 5cm luft? Er jo litt mer styr å bygge slike kasser, men må man så må man.

    Jeg lurer også på om noen vil tippe på hvordan det kan bli med de Auralex platene, på fremsiden av de absorbentene mine. Altså 5cm Flexi A + 5cm Auralex. og 10cm luft. Da de Auralex platene er relativt pene.
    Er dette de platene som har en fiberduk på den ene siden, lik de jeg og Vidar kjøpte?
    Vi kjøpte vel på Maxbo.
    Hvor har du funnet dette rimelig?
    Legg ut link TAKK.

    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tenker det vi gjør unna hHorten 2014, så tar vi til å lage nye plater på vegg og tak.
    Har sett litt rundt på nett etter Rockwool flexi A plater. Og har funnet en levrandør som på sine nettsider oppgir priser som er etter hva jeg kan forstå veldig edruelige. Jeg ser da på 5cm, 10cm og 15 cm. Håper på å kunne få de kassene under 20cm i vertfall i taket pga plassering av Pj og lerret. Men må det til med lenger takveste så må det til.

    Har fått en del hjelp med simuleringer av 5cm plater, i ulike kombinajoner. med luft, uten luft, med luft imellom lagene osv. Takker for Thohaug. Men jeg er da nyskjerrig på hvordan 15cm plate og 5cm luft vil komme ut. Kanskje det blir for tett/tykkt til flexi A platene?

    Er det noen som har sammenlignet hvordan 10cm plate + 10 cm luft "høres" ut i forholde til 5cm plate + 5 cm luft + 5cm plate + 5cm luft? Er jo litt mer styr å bygge slike kasser, men må man så må man.

    Jeg lurer også på om noen vil tippe på hvordan det kan bli med de Auralex platene, på fremsiden av de absorbentene mine. Altså 5cm Flexi A + 5cm Auralex. og 10cm luft. Da de Auralex platene er relativt pene.
    Er dette de platene som har en fiberduk på den ene siden, lik de jeg og Vidar kjøpte?
    Vi kjøpte vel på Maxbo.
    Hvor har du funnet dette rimelig?
    Legg ut link TAKK.

    Steinar.

    Dere har vel Paroc plater som glava lager. Det er glava sitt svar på Rockwool sin Rockfon industrial plater.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Ecophon som er Glavas akustikkserie, og dermed deres svar på Rockwools Rockfon-produkter?
    Jeg trodde Paroc var et tredje firma, uten kobling til Glava eller Rockwool. Utenom at de hører til samme bransje.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Aner ikke hva som er hva, men jeg går nok for Rockwool flexi A.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det kan godt hende paroc er et eget firma. Er ikke fullstendig oppdatert. Uansett så er de veldig like spesifikasjonsmessig og et luftigere materiale er å foretrekke når man kommer opp i såpass tykkelse som det er snakk om her.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det finnes mye informasjon om akustikkplater og materialer og ytelse, også på dette forumet.
    Med fare for å plage folk med repeterende informasjon som allerede er kjent, en kort oppsummering av ting jeg har funnet nyttig:

    Kalkulator:
    Multi-layer Absorber Calculator

    Plater for demping:
    https://www.gearslutz.com/board/bas...olation-products-norway.html?highlight=norway

    Kort om dempeplater:

    - Akustikkplater, slik som Rockfon, ofte 50mm eller 100mm tykke, er harde og demper bra fra mellomtone og oppover i frekvens.
    - Mer bredbåndet demping krever tykkere materiale, fx 20cm og oppover, og da er løsere materiale bedre; vanlig byggisolasjon.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er den kalkulatoren jeg jeg har brukt til å simulere løsningensforslagene til retep. Lærte med Kpa tallene fra gearslutz siden utenat når jeg drev å simulerte mine egne førsterefleksjonsplater xD En liten ting til som kan være kjekt å legge til er at man bør bruke 45graders vinkel når man simulerer på den siden, ettersom dette er det som vil gi best resultat i forhold til virkeligheten. For min del har jeg funnet ut at å velge Komatsu 2008 gir et resultat som samstemmer mest med praktiske målinger.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Flott innlegg kortvarig!

    Denne tråden og spesielt dette innlegget har gitt meg mange underholdende timer med ht plassering.
    Jeg skjønte jeg ikke hadde et optimalt perspektiv: Ikke i rett linje mellom ht og noe lavere enn beskrevet.

    Et nyttig supplement til ditt innlegg, tenker jeg ville vært noen utvalgte låter/innspillinger med beskrielse av opplevd perspektiv. Noen tanker rundt dette?



    Jo nøjagtigere signalet i sig selv er, og jo mere upåvirket af rum og højtaler signalet når frem til vores ører, jo bedre vilkår har hjernen for at genskabe det oprindelige lydbillede, og jo mindre høres bidrag fra rummet og selve højtaleren, og jo mere høres af det oprindelige signal fra CD'en/den optagende begivenhed, højtaleren bliver usynlig.

    jo mere nøjagtigt signalet er jo mindre skal hjernen arbejde for at finde hoved og hale i lydbilledet, vi slapper af og illusionen nærmer sig live, musikerne står der bare, det er kun den optagende begivenhed som høres, og ikke alt muligt andet såsom elektronik højtaler rum osv.

    Det er hjernen og ikke højtaleren eller rummet som skal lave perspektivet , højtaleren skal kun formidle trykvariationerne så nøjagtigt og direkte som muligt til ørerne sammen med elektronikken, og dermed give optimale muligheder for hjernen til at genskabe det oprindelige optagende lydbillede.
    Som jeg nævnte i et tidligere indlæg er hovedtelefonen et billede på det som skal ske, det som skal tilstræbes, alternativt kan man vælge at tage anlægget med ud i haven.

    Det er ikke noget problem at få noget langt væk/bryde bagvæggen/front, den vi kigger på når vi lytter.

    Pink Floyd har nogle eksempler på dette, et hvor der råbes: "Get Your Filthy Hands Off My Desert." langt langt bagude i lydbilledet, husker også noget med nogle skolebørn/en lege plads var det vist.
    Faktisk kan denne dybde information også gengives i mono, måske nogle har lagt mærke til det fra radio optagelse fra naturen, hvor der eventuelt høres fugle i baggrunden.
    Dybden er bestemt mest af lydniveau, og frekvens-indhold i signalet ,og muligvis også men mindre tror jeg af forholdet mellem venstre og højre kanal og fase.
    Det eneste som det ikke bør være bestemt af er rum og højtaler/anlæg.

    Manipulation af lyd-niveau og frekvens indhold EQ udnytter man også i pladestudiet når man skal simulerer at noget er langt væk, og det er sikkert den måde Pink Floyd eksemplerne er lavet på, men det kan som sagt også optages naturligt som et forhold mellem lydniveau og frekvensindhold i mellem lyden i front og lyden bagude.

    Vil kort ridse op hvordan det kontrolleres at man har en nøjagtig gengivelse af bl.a. perspektiv, det kan aflæses direkte i perspektiv formen som angivet herunder:


    Et hvert godt stereo-anlæg har en fast kerne i midten hvorfra lydbilledet vokser ud, og man hører ikke højtalerene , har du et ringerer/dårligere anlæg sker der det at højtalerne gør opmærksom på sig selv, man hører/fornemmer dem og man vil føle at lyden ikke er helt optimal i midten, eller perspektivet bliver buet med det dybeste område i midten, et såkaldt rundbue-perspektiv.

    Når stereo anlægget bliver bedre og bedre så vil dette, eller antydningen af rundbue-perspektiv rette sig ud til en ret linje, således at hvis der er en sanger ude ved den ene højtaler så vil sangeren står i samme dybde som i midten, altså et stykke bag højtaleren,og ikke fremme i højtaleren.

    Man vil slet ikke kunne hører der er en højtaler, lyden vil være eksakt som i midten, også ude ved den ene højtaler, og også selvom man sætte sig direkte foran den ene højtaler i lyttepositions afstand , så bør man ikke kunne høre den, og der bør kunne spille et instrument i højtaleren på samme måde som hvis det var i midten af lydbilledet.

    Jeg har som sagt lavet en tegning som illustrere hvad jeg mener med tre kvalitets grader af et perspektiv, og dette mener jeg er en direkte kvalitets indikator for anlæggets nøjagtighed i gengivelsen.
    Jo bedre dette opfyldes, jo mindre skal hjernen arbejde for at få mening i lydbilledet, og den perfekte illusion nærmer sig.

    Ved det optimale perspektiv høres ikke nogen højtalere og ikke noget bidrag fra rummet, men kun det perspektiv som er optaget på CD'en. Det optimale er et perspektiv der er som en firkantet kasse udvider sig ensartet i alle tre dimissioner brede, højde og dybde efter hvad som er optaget på CD'en.


    Vis vedlegget 283126

    Og en gengivelse fra et anlæg og i øvrigt hvad som kan lade sig gøre ved stereo kan efter min mening først bedømmes rigtigt og for alvor når ens perspektiv er helt i orden. Og det sker når rum og anlæg påvirker det gengivende perspektiv minimalt.

    Dead-end og simuleret uendelig baffel , plus det rigtige højtaler princip som efter min mening af praktiske hensyn er foldet baffel eventuelt med akustisk ventil er alle gode værktøjer til at sikre at rum og højtaler påvirker det oplevede perspektiv minimalt.
    Man skal så kun koncentrerer sig om at få perspektivet helskindet igennem elektronikken , hvilket er nemmere sagt end gjort, men det kan lade sig gøre. Og her er naturligvis også grundprincipper som er bedre end andre.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jo nøjagtigere signalet i sig selv er, og jo mere upåvirket af rum og højtaler signalet når frem til vores ører, jo bedre vilkår har hjernen for at genskabe det oprindelige lydbillede, og jo mindre høres bidrag fra rummet og selve højtaleren, og jo mere høres af det oprindelige signal fra CD'en/den optagende begivenhed, højtaleren bliver usynlig.

    jo mere nøjagtigt signalet er jo mindre skal hjernen arbejde for at finde hoved og hale i lydbilledet, vi slapper af og illusionen nærmer sig live, musikerne står der bare, det er kun den optagende begivenhed som høres, og ikke alt muligt andet såsom elektronik højtaler rum osv.

    Det er hjernen og ikke højtaleren eller rummet som skal lave perspektivet , højtaleren skal kun formidle trykvariationerne så nøjagtigt og direkte som muligt til ørerne sammen med elektronikken, og dermed give optimale muligheder for hjernen til at genskabe det oprindelige optagende lydbillede.
    Som jeg nævnte i et tidligere indlæg er hovedtelefonen et billede på det som skal ske, det som skal tilstræbes, alternativt kan man vælge at tage anlægget med ud i haven.

    Det er ikke noget problem at få noget langt væk/bryde bagvæggen/front, den vi kigger på når vi lytter.

    Pink Floyd har nogle eksempler på dette, et hvor der råbes: "Get Your Filthy Hands Off My Desert." langt langt bagude i lydbilledet, husker også noget med nogle skolebørn/en lege plads var det vist.
    Faktisk kan denne dybde information også gengives i mono, måske nogle har lagt mærke til det fra radio optagelse fra naturen, hvor der eventuelt høres fugle i baggrunden.
    Dybden er bestemt mest af lydniveau, og frekvens-indhold i signalet ,og muligvis også men mindre tror jeg af forholdet mellem venstre og højre kanal og fase.
    Det eneste som det ikke bør være bestemt af er rum og højtaler/anlæg.

    Manipulation af lyd-niveau og frekvens indhold EQ udnytter man også i pladestudiet når man skal simulerer at noget er langt væk, og det er sikkert den måde Pink Floyd eksemplerne er lavet på, men det kan som sagt også optages naturligt som et forhold mellem lydniveau og frekvensindhold i mellem lyden i front og lyden bagude.

    Vil kort ridse op hvordan det kontrolleres at man har en nøjagtig gengivelse af bl.a. perspektiv, det kan aflæses direkte i perspektiv formen som angivet herunder:


    Et hvert godt stereo-anlæg har en fast kerne i midten hvorfra lydbilledet vokser ud, og man hører ikke højtalerene , har du et ringerer/dårligere anlæg sker der det at højtalerne gør opmærksom på sig selv, man hører/fornemmer dem og man vil føle at lyden ikke er helt optimal i midten, eller perspektivet bliver buet med det dybeste område i midten, et såkaldt rundbue-perspektiv.

    Når stereo anlægget bliver bedre og bedre så vil dette, eller antydningen af rundbue-perspektiv rette sig ud til en ret linje, således at hvis der er en sanger ude ved den ene højtaler så vil sangeren står i samme dybde som i midten, altså et stykke bag højtaleren,og ikke fremme i højtaleren.

    Man vil slet ikke kunne hører der er en højtaler, lyden vil være eksakt som i midten, også ude ved den ene højtaler, og også selvom man sætte sig direkte foran den ene højtaler i lyttepositions afstand , så bør man ikke kunne høre den, og der bør kunne spille et instrument i højtaleren på samme måde som hvis det var i midten af lydbilledet.

    Jeg har som sagt lavet en tegning som illustrere hvad jeg mener med tre kvalitets grader af et perspektiv, og dette mener jeg er en direkte kvalitets indikator for anlæggets nøjagtighed i gengivelsen.
    Jo bedre dette opfyldes, jo mindre skal hjernen arbejde for at få mening i lydbilledet, og den perfekte illusion nærmer sig.

    Ved det optimale perspektiv høres ikke nogen højtalere og ikke noget bidrag fra rummet, men kun det perspektiv som er optaget på CD'en. Det optimale er et perspektiv der er som en firkantet kasse udvider sig ensartet i alle tre dimissioner brede, højde og dybde efter hvad som er optaget på CD'en.


    Vis vedlegget 283126

    Og en gengivelse fra et anlæg og i øvrigt hvad som kan lade sig gøre ved stereo kan efter min mening først bedømmes rigtigt og for alvor når ens perspektiv er helt i orden. Og det sker når rum og anlæg påvirker det gengivende perspektiv minimalt.

    Dead-end og simuleret uendelig baffel , plus det rigtige højtaler princip som efter min mening af praktiske hensyn er foldet baffel eventuelt med akustisk ventil er alle gode værktøjer til at sikre at rum og højtaler påvirker det oplevede perspektiv minimalt.
    Man skal så kun koncentrerer sig om at få perspektivet helskindet igennem elektronikken , hvilket er nemmere sagt end gjort, men det kan lade sig gøre. Og her er naturligvis også grundprincipper som er bedre end andre.
    Er et par ting jeg ikke får til å henge helt sammen:

    Er enig i en del av det du sier, men har disse erfaringene fra mange installasjoner ute:

    1. For å få flyttet instrumenter/sanger/etc. rundt i lydbildet må man ha minimum 2 høyttalere med forskjellig nivå på høyre/venstre. Dersom man sitter rett ovenfor den ene høyttaleren, er det ikke mulig at lyden slipper høyttaleren på samme måte som om man sitter midt mellom de, da nivået blir for svakt fra den andre høyttaleren. Med mindre høyttalerne står veldig nærme hverandre og lytteposisjon er et godt stykke unna.

    2. Optimalt perspektiv stopper til siden bak høyttalerne dine og går ikke ut på siden og bakenfor lytteposisjon. På for eksempel "Bikkja til Roger Waters" havner bjeffingen omtrent rett ut til siden (90 grader) og man tror bikkja står hos naboen. Dette får man til ved å benytte seg av "forholdet mellem venstre og højre kanal og fase".

    3. Den største synderen mot å få til dette er rommet, og ikke utstyret. Har hatt flere besøk av personer i mitt eget lytterom, med medbragt utstyr som har fått hakeslepp av hvordan de enkle høyttalerne deres til 4-5000 kroner spiller, de fungerer jo ikke sånn hjemme. Dette oppnås også med for eksempel aktive høyttalere i 5000-kroners klassen i et godt rom. Det er ikke nødvendig å optimalisere alt i anlegget for å få til dette. Ingen problemer med å skille instrumentene fra hverandre i full bredde i rommet mitt med aktive høyttalere og kilde til 6000,-.

    4. Etter min mening, så går optimaliseringen ut på å få enda klarere diskant, mer luft rundt instrumentene/musikerne, ikke minst for å utvide i de nedre oktaver, klarere stemmer og andre detaljer.

    Grensen for å oppnå Nirvana stopper lenge før de fleste tror, så lenge man har kontroll på rommet og refleksjoner :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lekt meg litt med kalkulatoren som det er linket til litt lenger opp her. Og har brukt de tallene som det er linket til i samme innlegg.

    Og dette er hva jeg har kommet frem til:

    Skjermbilde absorbenter.JPG


    Og for meg ser det ut som om en konstruksjon med plate luft plate luft vegg er det som kommer best ut på mine to problemområder som var rett ober 200hz og 500hz. På denne måten holder jeg også prisen på tiltakene nede, og de blir ikke så himla store. totalt 20cm tykke.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jaja, måtte da prøve det Thohaug nevnte, å bruke Komatsu 2008.. og da skjedde dette.

    Skjermbilde Komatsuu 2008.JPG
    Skjermbilde absorbent tall.JPG


    Så da ble jeg plutselig forvirra. For nå ser det ut som at 15cm plater + 5cm luft gir den beste dempingen i det området jeg skal dempe.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du har glemt å skrive 200mm på flexi a. Løsere materiale er best når det er helt sammen. Hvis du vil sammenligne med auralex platene dine, så tipper jeg de har noenlunde det samme som rockfon platene, som er ligger på 21400 pa.s/m2.

    Her er en sammenligning av litt rockfon og litt flexi a:

    Multi-layer Absorber Calculator
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser det nå, den ble kanskje litt tynn den ene der...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn