Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Som Garbarek-fan gjennom mange år er det spesielt tre albumer som i mine ører bemerker seg: It's ok to listen to the gray voice, Ragas and sagas og det veldig eksperimentelle debutalbumet Esoteric Circle.

    Vidar
    Tusen takk for anbefalinger!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.730
    Antall liker
    103.699
    Torget vurderinger
    23
    Så er vi i gang, ja. 8) SPUDS
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Denne musikkanbefalingen kommer fra hjertet.

    Sarah Vaughan har lenge hatt en spesiell plass i mitt hjerte. Hun kommer fra Ella-generasjonen og har gjort mye av de samme tingene som henne.
    Når det svinger med Sarah så svinger det inn i ....... , men denne anbefalingen gjelder ikke denne egenskapen.

    Men balladene henne er utrolig nydelige og høre på. Kanskje litt rart å høre disse uten en i armkroken, så dette er mitt påskeferietips...... :)
    Litt Cheesy med disse "for lovers" samleplatene, men denne får min sterke anbefaling altså.

    Anbefaler spesielt låtene sammen med Clifford Brown. :)





    http://open.spotify.com/album/4yMjH8H83nzJ4KIKbr3djx
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Trompetnerd skrev:
    vidarje skrev:
    Som Garbarek-fan gjennom mange år er det spesielt tre albumer som i mine ører bemerker seg: It's ok to listen to the gray voice, Ragas and sagas og det veldig eksperimentelle debutalbumet Esoteric Circle.

    Vidar
    Tusen takk for anbefalinger!
    Jeg vil gjerne legge til In praise of dreams.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Neste ledd i jakten på kilde.
    Blir en fin påske dette :)
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei Trompetnerd
    Første innlegg fra meg i tråden din, men følger med fra sidelinjen.
    Når jeg ser Emblaen plutselig dukker opp må jeg bare bry meg litt. Sitter her og hører på Mathias Eick akkurat nå via fullversjonen av Embla (Classic) Jeg falt fullstendig for hvordan denne formidler musikk og er fortsatt betatt.
    Håper du har fått en godt innspilt utgave og gir den et par døgn med strøm før du lytter kritisk. Den trenger tid før den blomstrer.
    Gleder meg til tilbakemeldinger. Her trives den godt i alle fall godt

    Mvh
    RBN
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RBN skrev:
    Hei Trompetnerd
    Første innlegg fra meg i tråden din, men følger med fra sidelinjen.
    Når jeg ser Emblaen plutselig dukker opp må jeg bare bry meg litt. Sitter her og hører på Mathias Eick akkurat nå via fullversjonen av Embla (Classic) Jeg falt fullstendig for hvordan denne formidler musikk og er fortsatt betatt.
    Håper du har fått en godt innspilt utgave og gir den et par døgn med strøm før du lytter kritisk. Den trenger tid før den blomstrer.
    Gleder meg til tilbakemeldinger. Her trives den godt i alle fall godt

    Mvh
    RBN
    Hei RBN

    Velkommen! Håper ikke det blir det siste inlegget ditt. Imponerende oppsett du har. :)
    Embla er spennende. Har vært nysjerrig på denne i flere år og har bare ventet på rett timing.
    Eksemplaret er innspilt og tenker å la den stå på i 2-3 dager før jeg begynner å gjøre meg opp noen mening.
    Synes den virker lovende. Den spiller litt på den kalde siden ut av esken, så da kanskje den ender opp midt i. Ofte så synes jeg mange produkter begynner "midt i" og mykner og varmer seg etterhvert.
    Bruker du de forskjellige filtrene? Hva synes du?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvor er det du helst vil havne opp, på den kalde eller varme siden?. Gryphon heller vel mot det varme? Og her hjemme var det vel litt mot det kalde.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    8x12_TOM skrev:
    Hvor er det du helst vil havne opp, på den kalde eller varme siden?. Gryphon heller vel mot det varme? Og her hjemme var det vel litt mot det kalde.
    Vanskelig å svare på det spørsmålet. I utgangspunktet vil jeg at anlegget skal ligge på 0 mens innspillingene bestemmer varm eller kald. Det som er vanskelig er å finne nullpunktet. ;)
    En indikasjon på disse egenskapene er forskjellig klang og varme innenfor innspillingene. For eksempel at gitaren spiller med en rørforsterker med varm klang, mens trommesettet ofte er helt nøytralt (dog ikke kaldt). Vokalen er det ofte lagt litt varme på i form av rørforforsterker i mikrofonen og gjennom kompressor som gir en liten varme, mens brettet kan ha sin egen klang. For ikke å snakke om alle mikrofonenes forskjellige klang og "boksene" de går gjennom. Hvis man hører alt dette spiller det kanskje mindre rolle hvor utgangspunktet er?

    I vårt miljø virker det ofte som at nøytralt ikke kan være varmt. Det synes jeg er litt rart. Stod på en bandøving forleden og lyttet til trommesettet for å virkelig høre hvordan det låter i virkeligheten. Det er jo også store variasjoner mellom hvert sett, men på øvingen låt til og med skarptrommen med MASSE kropp. Et kaldt symbal vil jeg si er et dårlig symbal. ;)
    De instrumentene jeg opplever som kalde er triangel og klokkespill spilt med metallkøller. Ofte så blir disse instumentene spilt i rom som er laget for å "farge", så derfor lyder ikke disse kaldt i praksis heller.

    At Gryphon spiller varmt er kanskje en myte. Diabloen opplever jeg som ganske gjennomsiktig, hvordan de andre produktene spiller vet jeg ikke så mye om. Testene av Diablo som ligger ute varierer fra de som oppfatter den som gjennomsiktig til de som synes den spiller kaldt og de som synes den er varm. Som kanskje også er en indikasjon på gjennomsiktighet.
    Mikado+Diablo+Respons lå på den varme siden av 0, men skilte bra innbyrdes i innspillinger og jeg hørte jo faktisk klar forskjell på en signalkabel. ;)

    Hos deg låt det kanskje på minussiden av 0 etter min mening, men det er jo først og fremst en smaksak og det var ikke mye. Det viktigste synes jeg er variasjonene i innspillingen, musiseringen og fra innspilling til innspilling.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    I vårt miljø virker det ofte som at nøytralt ikke kan være varmt.
    Som du sier så er noen innspillinger tydelig "varme" og noen intrumenter låter varmere enn andre. For meg blir nøytralt en slags gjennomsnitt. Omtrentlig nøytralitet. Hvis det meste låter varmt så tyder det på at anlegget ikke er nøytralt og hvis lite låter varmt så er det trolig for "kaldt". Og så må man aldri glemme at mikkene nesten alltid er satt kloss inntil og at det brukes diverse effekter i miksen som kan få lyden til å bli mer "krydret".


    Det synes jeg er litt rart. Stod på en bandøving forleden og lyttet til trommesettet for å virkelig høre hvordan det låter i virkeligheten. Det er jo også store variasjoner mellom hvert sett, men på øvingen låt til og med skarptrommen med MASSE kropp.
    Kropp er noe jeg mener alltid går tapt i innspillinger, eller klangrom som det kanskje egentlig er. Selv ikke verdens beste anlegg klarer å gjenskape det, men noen trimmer anleggene sine litt for å få mer følelse for kropp på tonen tror jeg. Det blir fort en unaturlig farging igjen synes jeg. Jeg vil heller bare godta at innspillinger ikke er perfekte.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Kropp er noe jeg mener alltid går tapt i innspillinger, eller klangrom som det kanskje egentlig er. Selv ikke verdens beste anlegg klarer å gjenskape det, men noen trimmer anleggene sine litt for å få mer følelse for kropp på tonen tror jeg. Det blir fort en unaturlig farging igjen synes jeg. Jeg vil heller bare godta at innspillinger ikke er perfekte.
    Kan ikke bli mer enig, Stiller meg 100% bak disse ord
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God Påske folkens!!! :)

    Etter en uke med mer hifi enn levende lyd var det en opplevelse å stå nærfelt med disse i et par timer i dag. Utrolig sammensatt lydbilde som kommer ut av noen slike.


    Ha en fin Påskedag!

    Lyngen:
    Ikke heeelt enig kan man si.

    Det jeg mener med et nøytralt anlegg er at to instrumenter kan lyde både varmt og kaldt på samme sporet på platen. Når anlegget først kan det gjør det det på alle. Vi får definisjonsproblemer hvis vi skal diskutere dette. Varmt, kaldt og nøytralt er bare ord som beskriver en opplevelse av lyd.
    De fleste anlegg har sin egenlyd som dekker over denne variasjonen er min erfaring. Da er det ikke nøytralt enten det lyder varmt eller kaldt på en gjennomsnittlig innspilling. Gode lydstudioer har dette som standard etter min mening. Hvor nullpunktet er er mindre viktig hvis variasjonene er der.

    Problemet med nærmikking er da at man får for mye kropp? Mikrofonplassering er et kompromiss mellom distansert/klart og nært/diffust på de fleste mikrofoner.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    God Påske folkens!!! :)

    Ha en fin Påskedag!

    Lyngen:
    Ikke heeelt enig kan man si.

    Det jeg mener med et nøytralt anlegg er at to instrumenter kan lyde både varmt og kaldt på samme sporet på platen. Når anlegget først kan det gjør det det på alle. Vi får definisjonsproblemer hvis vi skal diskutere dette. Varmt, kaldt og nøytralt er bare ord som beskriver en opplevelse av lyd.
    De fleste anlegg har sin egenlyd som dekker over denne variasjonen er min erfaring. Da er det ikke nøytralt enten det lyder varmt eller kaldt på en gjennomsnittlig innspilling. Gode lydstudioer har dette som standard etter min mening. Hvor nullpunktet er er mindre viktig hvis variasjonene er der.

    Problemet med nærmikking er da at man får for mye kropp? Mikrofonplassering er et kompromiss mellom distansert/klart og nært/diffust på de fleste mikrofoner.


    Nøytralt anlegg er vel de som har minst mulig egenlyd i forhold til kilden. Men man må virkelig ha tunga rett i munnen for å vite hva som ligger der. En vanskelig oppgave, men ikke helt umulig. Og jo, instrumenter låter litt kaldt/varmt litt etter som de spilles også, - ja i tillegg til at akustikken spiller en stor rolle så klart. Eller om jeg missforstår hva du mener med at to instrumenter kan spille både kaldt og varmt på samme spor?

    Er ikke sikker på om vi tenker det samme om uttrykket "kropp". Jeg tenker på f.eks klangen man får fra kassa i tillegg til strengene på en cello. Den klangfargen som brer seg utover i rommet som man hører live er noe som går tapt i alle innspillinger, uansett avstander til mik. Eller "klangfargene i rommet " fra en skarptromme i ditt tilfelle.


    Fortsatt god påske!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lyngen skrev:
    Trompetnerd skrev:
    God Påske folkens!!! :)

    Ha en fin Påskedag!

    Lyngen:
    Ikke heeelt enig kan man si.

    Det jeg mener med et nøytralt anlegg er at to instrumenter kan lyde både varmt og kaldt på samme sporet på platen. Når anlegget først kan det gjør det det på alle. Vi får definisjonsproblemer hvis vi skal diskutere dette. Varmt, kaldt og nøytralt er bare ord som beskriver en opplevelse av lyd.
    De fleste anlegg har sin egenlyd som dekker over denne variasjonen er min erfaring. Da er det ikke nøytralt enten det lyder varmt eller kaldt på en gjennomsnittlig innspilling. Gode lydstudioer har dette som standard etter min mening. Hvor nullpunktet er er mindre viktig hvis variasjonene er der.

    Problemet med nærmikking er da at man får for mye kropp? Mikrofonplassering er et kompromiss mellom distansert/klart og nært/diffust på de fleste mikrofoner.


    Nøytralt anlegg er vel de som har minst mulig egenlyd i forhold til kilden. Men man må virkelig ha tunga rett i munnen for å vite hva som ligger der. En vanskelig oppgave, men ikke helt umulig. Og jo, instrumenter låter litt kaldt/varmt litt etter som de spilles også, - ja i tillegg til at akustikken spiller en stor rolle så klart. Eller om jeg missforstår hva du mener med at to instrumenter kan spille både kaldt og varmt på samme spor?

    Er ikke sikker på om vi tenker det samme om uttrykket "kropp". Jeg tenker på f.eks klangen man får fra kassa i tillegg til strengene på en cello. Den klangfargen som brer seg utover i rommet som man hører live er noe som går tapt i alle innspillinger, uansett avstander til mik. Eller "klangfargene i rommet " fra en skarptromme i ditt tilfelle.


    Fortsatt god påske!
    Takk! :)

    Vi legger litt forskjellige ting i "kropp" ja. Når jeg hører din definisjon er jeg helt enig med deg.
    Når det gjelder å finne nullpunktet har vel både du og jeg gode muligheter til å spille egne opptak som vi "vet" hvordan lyder. I det minste låt i opptaksstudio. Er jo klart ingen andre enn min egen trompetlyd jeg kjenner bedre (og den jobber jeg med dag og natt for å lyde så varm som mulig ;D)

    Det jeg mente med de to instrumentene var det jeg nevnte litt lenger opp er for eksempel en gitar og saksofon i på samme låta. Hvor gitar kan ha en varm klang og saksofonen kan ha en grovere kjøligere klang. Det beste er jo selvfølgelig om uttrykket varierer underveis.

    Med kropp så mente jeg en slags pyramide-lyd fra hver enkelt tone. De fleste instrumenter har en kraftig 3 harmonisk overtone som noen ganger kan være kraftigere enn selve grunntonen. Disse bør i utgangspunktet oppleves kraftigere enn resten av overtonene for at de skal oppleves fyldig i tillegg til at klangkarakteristikken til matrialet instrumentet er laget av må komme frem. Av en eller annen merkelig grunn er dette langt fra en selvfølge, men først hørbart på de aller aller beste oppsettene. Har ikke helt oversikt over hvorfor det er slik, men jobber med saken. ;)

    Denne videoen viser litt av utfordringene ved nærmikking og høyttalers reproduksjon. Holdt på å le meg skakk første gang jeg så den, men synes egentlig den er relevant i denne diskusjonen.

    http://youtu.be/lpTTDe0Aho0

    Skarptrommen jeg skrev om lyttet jeg til på ca 1.5 meters avstand i et meget dempet lokale. Det er mye mellomtone i en umikket, men dempet skarptromme.

    Er du sikker på at du mener det du sier om klangfarger i rommet på slutten? Er litt enig, men mitt inntrykk er at lite støy fra lyttrom og komponenter får frem disse i det minste til en viss grad.
    På for eksempel denne er det ikke tvil om hvilken konsertsal det er spilt inn og hvilket orkester det er.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nytt besøk hos Mr. T:

    Hadde den glede av å lytte til dette anlegget i dag. :)




    Det har skjedd saker og ting her siden sist, så jeg var ganske spent på å lytte til "forbedringene" til Mr. T. Har lagt ved referatet etter forrige besøk under, så slipper jeg å gjenta forskjellene.
    Jeg hadde en del ankepunkter sist. En del som jeg faktisk ikke visste om var subjektive eller objektive og en del jeg var ganske sikker på ikke var helt som det skulle. Det gikk litt på en generell sløring som kanskje viste seg mest i anslagene av tonene, egenlyd og komprimering i store partier i musikken og plassering og trykk fra bassen.
    Mr T luftet for ganske lenge siden at han ønsket at jeg kom tilbake når han hadde gjennomført sine SISTE planlagte forbedringer på anlegget og nå fikk vi det endelig til.

    Siden sist jeg var der har Mr. T oppgradert alle forsterkerene sine til Hypex Ncore og DOBLET BASSENE :eek:.

    For å gjøre en veldig lang beskrivelse av lydopplevelsen veldig kort:

    Mr T har fått det til!!!!! :) :) :) :)
    Det er bare å gratulere!!!

    At det er så stor forskjell på Hypexmodellene er mildt talt overraskende. Dette spilte med masse energi som aldri komprimerte. At bassene gjorde utslag var ikke så uventet. Man kunne ikke lengre høre hvor bassene kom fra og det fysiske punchet var der når det skulle. Den syke klangdetaljeringen i bassen var blitt enda bedre. Egenlyden på anlegget er borte. Det er så nær kamelon som jeg har hørt nå.

    Så er dette det beste jeg har hørt? Ja, med klar margin også. Forrige gang var det oppløftende å komme hjem og lytte til eget anlegg, det var ikke så oppløftende nå. ;)
    To ankepunkter:
    Anlegget fyller ikke rommet med opptakrommet sin "atmosfære" som jeg har opplevd her med Gryphoncdspilleren.
    Det er litt smalt lydbilde for en er vant til nesten 3.5 meter mellom høyttalerene ;D

    To bittesmå ankepunkter. Det andre punktet er smak og behag, mens det første kan kanskje tyde på at Mr T har enda mer å gå på i kilden, men det kan også være Gryphon som "jukser" litt ved å skape atmosfære (hvordan enn man får til det).

    JEG TAR AV MEG HATTEN FOR DETTE OPPSETTET!! At det er selvlagd gjør det ekstremt imponerende. :)

    Tanker: Man føler seg av og til ganske ensom når man hevder at det meste av utstyret som selges ikke forteller den "sannheten" jeg er ute etter. I svake øyeblikk lurer jeg på om det er JEG som har "tippet" litt. Da er det befriende å oppleve at det mest kompromissløse oppsettet jeg vet om forteller den samme sannheten.
    Ikke missforstå, jeg mener ikke at det finnes EN fasit, men likevel er det befriende at den "sannheten" finnes i flere enn mitt oppsett (dog mer perfeksjonert ;))

    Trompetnerd skrev:
    Jeg hadde den glede av å besøke Mr-T i går kveld og fikk nesten 2 timer i "stolen".


    På veien utover tenkte jeg litt over hva jeg forventet og bestemte meg for å prøve og ikke ha noen forestillinger hvordan dette ville bli.
    Jeg har ikke truffet eller snakket med Mr-T før (utenom her på sentralen selvsagt), men har fulgt bildene hans fra et meget dempet rom i gamle dager til bånddiskanter og dipolbasser nå. Alle innleggene hans her på sentralen er ganske rett på sak uten å legge så mange fingre i mellom så jeg var også litt spent på hvordan personlighet jeg ville møte.
    For å gjøre en lang historie kort: jeg hadde en hyggelig og interessant kveld.

    Rommet: Har kun sett lytterommet fra bildene på forumet og det første som slår meg er hvor "bra" det ser ut. Det ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene synes jeg. Og det er STORT og hyggelig å oppholde seg i.

    Lyden: Har lyst til å forsøke å beskrive dette så objektivt som mulig (selv om det er umulig) og prøve å ikke sammenligne for mye med mitt eget anlegg, men sammenligne fra en stor porsjon live musikk og en blanding av all reprodusert lyd jeg har hørt.
    Dette anlegget tar deg så langt inn i opptaket som jeg aldri har vært før. Evnen til å gjengi opptaksrommets akkustikk er veldig bra. Jeg begynte med å lytte til en cd jeg knapt har hørt, men som jeg var publikum i salen til. Dette var Arne Nordheims trombonekonsert med Oslo Filharmonien.
    De har sin helt egne klang, både musikerene, solisten og salen i Konserthuset. Det var veldig morsomt å høre alle disse karakterene levert VELDIG troverdig. Ordet "oppløsning" kommer til sin rett for å beskrive dette. Toppen løste opp overtoner og akkustikk på en for meg hittil uhørt måte.
    Det som er litt interessant er at anlegget eller rommet hadde helt klart sin egenlyd som ble med hele kvelden. Det vil si at man hørte anlegget, men kom ikke i veien for opptaket.
    Vi spilte en plate solo piano med Leif Ove Andsnes og fornemmelsen av å være i opptaksrommet har for meg aldri vært sterkere.

    Jeg har tidligere skrevet mye om viktigheten av at anlegg må være gode på klang for å lyde realistisk og dette anlegget/rommet har et godt forsprang på alt jeg har hørt hittil. Litt morsomt når man hører seg selv spille og det lyder bedre enn noen sinne ;);D
    For å bli litt nerdete som klarer dette anlegget å avspille kjernen på tonen, klangen på tonen, overtonene pluss instrumentets klang i opptaksrommet pluss eventuell pålagt romklang i stort sett hele registeret og skille de fint fra hverandre til en blanding som høres mistenkelig nær virkeligheten ut. Satt et par meter unna et klaver i dag på jobben som spilte Måneskinnsonaten og fikk en bekreftelse på at anlegget er nært virkeligheten, svært nært.
    Når et eller to instrumenter spiller er dette HELT sykt bra, men når det er fullt trøkk forsvinner noe av det. Dette er mitt eneste objektive ankepunkt på dette oppsettet. Det komprimerer seg litt når Mahler eller andre trykker til.

    Mine andre ankepunkter er få og små og kan godt være subjektive antakelser som sannsynligvis kan rattes i EQen som ikke er verdt å nevne her.

    På veien hjem tenkte jeg på at dette oppsettet og rommet er "egenprodusert" og det gjør det hele svært imponerende for meg.

    Var ganske spent da jeg kom hjem og lyttet til mitt eget oppsett. Noen ganger lyder oppsettet helt forskjellig etter en opplevelse enn det gjorde før.

    Vredensgnag sendte meg en link på Puremusic for et par dager siden, så jeg har fått mye bedre oppløsning og EQ-muligheter siden sist innlegg. Tusen takk Vredens :)

    Heldigvis fikk jeg en bekreftelse (noe også EHED har fortalt meg et par ganger nå ;)) at jeg ikke er så veeeeldig langt unna (selv om de siste prosentene er verst) Den største forskjellen oppleves som det er anleggets egenlyd og at jeg sitter 1.5 meter lenger unna hver kanal og litt bedre oppløsning hos Mr-T.
    Mr-T EQ ratting er gjort ved å måle, mens min er rattet siste uka ved lytting på bakgrunn av målingene til EHED. Jeg har etterklang under 50hz på et sekund ++ , han har 0.2 ;)

    Veldig lærerikt å besøke en som sitter på en av fasitene på hvordan det kan låte. :)
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette var morro å høre. Får nok ta meg en tur oppover til Løten igjen
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Trompetnerd skrev:
    RBN skrev:
    Hei Trompetnerd
    Første innlegg fra meg i tråden din, men følger med fra sidelinjen.
    Når jeg ser Emblaen plutselig dukker opp må jeg bare bry meg litt. Sitter her og hører på Mathias Eick akkurat nå via fullversjonen av Embla (Classic) Jeg falt fullstendig for hvordan denne formidler musikk og er fortsatt betatt.
    Håper du har fått en godt innspilt utgave og gir den et par døgn med strøm før du lytter kritisk. Den trenger tid før den blomstrer.
    Gleder meg til tilbakemeldinger. Her trives den godt i alle fall godt

    Mvh
    RBN
    Hei RBN

    Velkommen! Håper ikke det blir det siste inlegget ditt. Imponerende oppsett du har. :)
    Embla er spennende. Har vært nysjerrig på denne i flere år og har bare ventet på rett timing.
    Eksemplaret er innspilt og tenker å la den stå på i 2-3 dager før jeg begynner å gjøre meg opp noen mening.
    Synes den virker lovende. Den spiller litt på den kalde siden ut av esken, så da kanskje den ender opp midt i. Ofte så synes jeg mange produkter begynner "midt i" og mykner og varmer seg etterhvert.
    Bruker du de forskjellige filtrene? Hva synes du?
    Hei
    Takker for fin anleggskommentar. Det stemmer ikke alt som står i beskrivelsen akkurat nå. Har foretatt en oppgradering slik at opplevelsen/nytelsen har blitt vesentlig bedre. Ser du er i Løten en gang iblant. Hamar er ikke langt unna, så stikk gjerne innom.
    Når det gjelder filtre, så tenkte jeg å svare med en gang jeg så innlegget ditt. Var ganske klar på hva jeg mente. Bruker filter C 99% av tiden og en gang iblant filter A for mer live følelse. Filter B låter kjedelig og flatt. Dette var med Amphion Krypton 2 ht og Oblivion Energetic kabler. Da jeg tenkte meg om har jeg ikke testet ut filtrene etter de siste oppgraderingene. Brukte derfor en del tid på dette i går og forgårs. Sluttsatsen er at jeg kommer til å bruke alle tre i fremtiden. Skal prøve å forklare hva jeg hørte i dagens oppsett.

    Da jeg byttet fra filter C over til filter B ble det denne gangen langt fra kjedelig. Det virket som om en liten kant eller imponator effekt ble fjernet fra musikken. Stemmer ble trukket litt tilbake i lydbildet. Kan virke som det er en liten heving i mellomtonen? Synes det var lettere å følge de forskjellige instrumenter og stemmer i kompliserte lydbilder med mye informasjon. Det virket også som om gjengivelsen var mer ærlig og riktig. Både etterklang og instrumenters egenlyd. Likte veldig godt hva jeg hørte denne gangen. Filter B og C er ganske like og kommer til å veksle litt mellom disse på forskjellige låter for å se hva som passer dagsformen.
    Filter A er litt mer grovkornet og gir mer live følelse. Det er plutselig øl og røyk i lokalet og man står foran utøverne istedenfor at man sitter pent og pyntelig på første rad med vannkammet hår og nypresset matrosdress. Her er det mer fart og spenning. Det spiller stort og in your face. Spiller du Tom Waits i full utfoldelse står han ikke bare foran deg og hyler med filter A. Du vil også kjenne at ansiktet blir fuktig av pusten hans.
    Nå er vel ovenstående en smule, kanskje et helt brød, overdrevent, men håper du skjønner hva jeg mener. Forskjellene er jo små, men de er der og det er fasinerende. Resampling ble satt på 192kHZ for filter A og B. Filter C optimaliserer resamplingen selv.
    Dette var kveldens lille betraktning fra min side. Nå må jeg pakke bagen for et todagers kurs i tigerstaden i morgen.

    Mvh
    RBN
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RBN skrev:
    Trompetnerd skrev:
    RBN skrev:
    Hei RBN

    Velkommen! Håper ikke det blir det siste inlegget ditt. Imponerende oppsett du har. :)
    Embla er spennende. Har vært nysjerrig på denne i flere år og har bare ventet på rett timing.
    Eksemplaret er innspilt og tenker å la den stå på i 2-3 dager før jeg begynner å gjøre meg opp noen mening.
    Synes den virker lovende. Den spiller litt på den kalde siden ut av esken, så da kanskje den ender opp midt i. Ofte så synes jeg mange produkter begynner "midt i" og mykner og varmer seg etterhvert.
    Bruker du de forskjellige filtrene? Hva synes du?
    Hei
    Takker for fin anleggskommentar. Det stemmer ikke alt som står i beskrivelsen akkurat nå. Har foretatt en oppgradering slik at opplevelsen/nytelsen har blitt vesentlig bedre. Ser du er i Løten en gang iblant. Hamar er ikke langt unna, så stikk gjerne innom.
    Når det gjelder filtre, så tenkte jeg å svare med en gang jeg så innlegget ditt. Var ganske klar på hva jeg mente. Bruker filter C 99% av tiden og en gang iblant filter A for mer live følelse. Filter B låter kjedelig og flatt. Dette var med Amphion Krypton 2 ht og Oblivion Energetic kabler. Da jeg tenkte meg om har jeg ikke testet ut filtrene etter de siste oppgraderingene. Brukte derfor en del tid på dette i går og forgårs. Sluttsatsen er at jeg kommer til å bruke alle tre i fremtiden. Skal prøve å forklare hva jeg hørte i dagens oppsett.

    Da jeg byttet fra filter C over til filter B ble det denne gangen langt fra kjedelig. Det virket som om en liten kant eller imponator effekt ble fjernet fra musikken. Stemmer ble trukket litt tilbake i lydbildet. Kan virke som det er en liten heving i mellomtonen? Synes det var lettere å følge de forskjellige instrumenter og stemmer i kompliserte lydbilder med mye informasjon. Det virket også som om gjengivelsen var mer ærlig og riktig. Både etterklang og instrumenters egenlyd. Likte veldig godt hva jeg hørte denne gangen. Filter B og C er ganske like og kommer til å veksle litt mellom disse på forskjellige låter for å se hva som passer dagsformen.
    Filter A er litt mer grovkornet og gir mer live følelse. Det er plutselig øl og røyk i lokalet og man står foran utøverne istedenfor at man sitter pent og pyntelig på første rad med vannkammet hår og nypresset matrosdress. Her er det mer fart og spenning. Det spiller stort og in your face. Spiller du Tom Waits i full utfoldelse står han ikke bare foran deg og hyler med filter A. Du vil også kjenne at ansiktet blir fuktig av pusten hans.
    Nå er vel ovenstående en smule, kanskje et helt brød, overdrevent, men håper du skjønner hva jeg mener. Forskjellene er jo små, men de er der og det er fasinerende. Resampling ble satt på 192kHZ for filter A og B. Filter C optimaliserer resamplingen selv.
    Dette var kveldens lille betraktning fra min side. Nå må jeg pakke bagen for et todagers kurs i tigerstaden i morgen.

    Mvh
    RBN
    Flott! Takker for utfyllende svar om filtrene! Veldig interessant å lese. Det er jo betydelige forskjeller bare ved å bytte mellom disse.

    Nå lånte jeg denne spilleren kun i påskehelga og hadde lite tid til og absorbere lyden så jeg fikk ikke prøvd så grundig mellom filtrene, men nok til at jeg synes det er en fin mulighet. Spilleren skifter betydelig karakter mellom hvert filter. Jeg endte opp med å bruke filter A mest med C som nummer to. For meg ble A filteret for intensiv lytting mens C for avslappende lytting.
    Morsomt at du oppfatter A som grovest, Morten fra NAT sa også det, men jeg oppfatter det som mest nøytralt og ufiltrert.
    Har skummet gjennom flere tester i dag og vi har begge tilhengere av testresultater. Det viser at det nærmest er en genistrek av Hr Bladelius med ulike dacer innebygd. Siden flere finner sin smak.

    Veldig godt komponent med utrolig mye funskjoner og kvalitet for pengene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lyd er gøy!! ;D ;D ;D

    Inspirert av påskens begivenheter har jeg brukt dagen i dag til eksprimentering med det resultat at lyden hjemme har LØFTET seg.

    Den lyttesessionen jeg hadde i kveld har vært som en drøm som gikk i oppfyllelse. Fælt å tenke på at vi skal flytte herfra nå....

    En varm takk rettes til 8x12tom, Mr T og NAT for deling av kunnskap og inspirasjon. :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Du som prøver diverse fint utstyr for tiden burde se å få tak i noen Audioquest K2 høyt.kabler eller lignende fra Audioquest, er stadig slikt å se på brukten. Kanskje en forhandler kan skaffe noe slikt brukt hvis du synes det er utrygt å kjøpe fra privatperson? AQ Volcano (som jeg har prøvd) duger også, blir vel litt billigere. Du kan ikke surre rundt her i årevis, med alt fra disse akustikkplatene til EQ- tweakingen, uten å prøve en idiotsikker vei til oppgradering; du trenger ikke "kunne" noe en gang (uten å vite hvordan en kabel kobles til), just listen...ikke hør på kabelfornekterne, de har ikke peiling, bare gi det en sjans.. det vil LØFTE lyden..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kule-Trygve skrev:
    Du som prøver diverse fint utstyr for tiden burde se å få tak i noen Audioquest K2 høyt.kabler eller lignende fra Audioquest, er stadig slikt å se på brukten. Kanskje en forhandler kan skaffe noe slikt brukt hvis du synes det er utrygt å kjøpe fra privatperson? AQ Volcano (som jeg har prøvd) duger også, blir vel litt billigere. Du kan ikke surre rundt her i årevis, med alt fra disse akustikkplatene til EQ- tweakingen, uten å prøve en idiotsikker vei til oppgradering; du trenger ikke "kunne" noe en gang (uten å vite hvordan en kabel kobles til), just listen...ikke hør på kabelfornekterne, de har ikke peiling, bare gi det en sjans.. det vil LØFTE lyden..
    Liker tilnærmelsen din ved å lytte. Jeg har alltid lyttet først og lest for å forstå etterpå. Er litt misunnelig på de som kan lese seg til hvordan det låter må jeg innrømme.

    Nå er jeg på mange måter i mål med anlegget og oppgraderingsspøkelse hviler godt selv etter de siste besøkene og testingen.
    Ryddet vekk cdspilleren og installerte slik at jeg kan styre Pure music med Iphonen forleden og satte macen på et annet rom. Det føltes som en oppgradering å ikke ha den i rommet. Stilte høyt volum på Gryphonen, lukket tandbergskapet og stilte lyden med telefonen.

    Det føltes som en ordentlig oppgradering. Ingen lys eller noe som kunne indikere elektronikk i stua. Herlig!!

    Skriver meg AudioQuest bak øret. Skal sjekke litt kabler når jeg har mulighet til mindre strekk. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.730
    Antall liker
    103.699
    Torget vurderinger
    23
    Kjent fenomen; største oppgradering er å lytte i stummende mørke, alene.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Faktisk!
    Det praktiserer jeg rett som det er. Om ikke i stummende (kino)mørke, så i alle fall i godt dempet belysning.
    Bifalles! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Minnepinne:

    Siden det ser ut til at jeg fortsetter å bruke dagens laptop prøve jeg å optimalisere avspillingen via den.
    Har tidligere brukt den interne hardisken og la musikken i går over til minnepinne. Pure music anbefaler ekstern lagring.
    Forventet et lite løft i mindre støy, men fikk en liten skuffelse. Det virker som det er spissere lyd, mindre dynamikk og mindre bass. Detaljene i bassen er ikke der lengre!?
    Er ikke det veldig merkelig?

    Noen som har erfaringer?

    Skal teste litt med diverse eksterne hardisker etterhvert.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Høres veldig rart ut ja?
    Årsaken til at Pure Music anbefaler ekstern lagring, er vel for å redusere støy? Spesielt fra en laptop, hvor det ofte genereres hinsides med støy fra laderen.
    Så lenge du nødvendigvis må bruke en dac imellom minnepinne / ekstern disk, så kan jeg ikke se for meg at det skulle bli noen forskjell mellom de to kildene?
    Har i mange sammenheng brukt minnepinner fra besøkende som har hatt med seg musikk på slike, men har med hånden på hjertet aldri opplevd de problemene du beskriver.
    Kanskje dagsformen spiller deg et puss? ;)
    Der snakker jeg av egen erfaring. For jeg opplever jo innimellom at jeg synes alt låter "ræva" uansett, og andre dager er jo samme musikk / lyd helt himmelsk!
    Ta deg en tur ut, og prøv igjen senere. God Helg! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Høres veldig rart ut ja?
    Årsaken til at Pure Music anbefaler ekstern lagring, er vel for å redusere støy? Spesielt fra en laptop, hvor det ofte genereres hinsides med støy fra laderen.
    Så lenge du nødvendigvis må bruke en dac imellom minnepinne / ekstern disk, så kan jeg ikke se for meg at det skulle bli noen forskjell mellom de to kildene?
    Har i mange sammenheng brukt minnepinner fra besøkende som har hatt med seg musikk på slike, men har med hånden på hjertet aldri opplevd de problemene du beskriver.
    Kanskje dagsformen spiller deg et puss? ;)
    Der snakker jeg av egen erfaring. For jeg opplever jo innimellom at jeg synes alt låter "ræva" uansett, og andre dager er jo samme musikk / lyd helt himmelsk!
    Ta deg en tur ut, og prøv igjen senere. God Helg! :)
    Takk for svar! Har ordnet seg nå, så det var nok ikke minnepinnen. ;)
    Holdt på i hele går med å rippe og satt noen timer utover natten og ble litt frustrert faktisk.
    Lyttingen min har faktisk vært veldig stabil siste året. Før opplevde jeg store oppognedturer, men det har vært stabilt i det siste.
    I dag har jeg gått gjennom oppsettet av Pure music igjen og forandret småting. Forsterkeren hadde i går stått på standby det siste døgnet, og er litt sær der, så det kan også være at den har fått spilt seg opp nå.

    Det har uannsett ordnet seg. Minnepinnen tror jeg minsker støy ja. Det har åpnet seg litt i toppen og har blitt mer rominformasjon kanskje.

    Tror årsaken til at PM anbefaler ekstern hardisk er for å sikre stabilitet uten forstyrrelser. De anbefaler å kun ha musikkfiler på den enheten. Samme gjelder de andre innstillingene.

    Nærfelt

    Det ble litt for tungt å komme hjem fra Mr T så jeg har eksprimentert med nærfeltlytting.Nå sitter jeg 1.70m unna høyttaleren mot 2.5 før. Det oppleves som et tvegget sverd. Mye blir luftigere og mer avslappet, men også veldig avslørende for fasefeil og nøyaktigheter i oppsettet.
    Har en entre til høyre bak lytteposisjonen som plutselig vil være med å leke når jeg kommer lenger ut fra bakvegg. Tror en enkel gardin vil ordne den biffen.
    Er redd jeg aldri kan gå tilbake til den gamle posisjonen. Det lyder bare for levende her fremme. :)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg spørre hva som skal til for at man kan kalle det nærfelt?

    Sandlien
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Man må så nærme at det hovedsaklig er høyttaleren en hører og ikke alle bidrag av reflektert lyd. I et rom med fornuftige akustikktiltak vi kanskje 2.5 m være nærme nok, mens i et "levende" rom må man nesten sitte inni høyttaleren. Problemer som ofte oppstår er at man hører lyden fra høyttaleren i store deler av frekvensområdet mens man fortsatt har en bassgjenngivelse som består mest av reflektert lyd. Men når ting er i orden blir gevinsten alltid mer detaljer og man kommer lengere inn i opptaket
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nytt komponent inn av døren. ;D
    Say no more.... :-X
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.641
    Antall liker
    28.059
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Nytt komponent inn av døren. ;D
    Say no more.... :-X
    Hva skal du med Logic, Trompetnerd? Såvidt jeg har forstått, er det et lydopptaks/bearbeidelsesprogram. Er det DSP du er ute etter?

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Nytt komponent inn av døren. ;D
    Say no more.... :-X
    Hva skal du med Logic, Trompetnerd? Såvidt jeg har forstått, er det et lydopptaks/bearbeidelsesprogram. Er det DSP du er ute etter?

    mvh
    Hei TKR

    Først og fremst skal jeg bruke Logic til opptak og produksjoner, men også som notasjonsprogram for notearrangementer. Har ikke gått til anskaffelse av dette for hifien sin skyld i utgangspunktet, men min hifihobby er tett relatert til opptak. Logic har mange plug-ins som jeg har lyst til å prøve i stua.
    Har lyst til å eksprimentere blant annet med klang og forvrengning på oppsettet. Når pcen er avspiller så er det lett å kombinere.
    Støy vil jeg ha bort, men forvrengning kan være til det gode. Vi får se :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.641
    Antall liker
    28.059
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Nytt komponent inn av døren. ;D
    Say no more.... :-X
    Hva skal du med Logic, Trompetnerd? Såvidt jeg har forstått, er det et lydopptaks/bearbeidelsesprogram. Er det DSP du er ute etter?

    mvh
    Hei TKR

    Først og fremst skal jeg bruke Logic til opptak og produksjoner, men også som notasjonsprogram for notearrangementer. Har ikke gått til anskaffelse av dette for hifien sin skyld i utgangspunktet, men min hifihobby er tett relatert til opptak. Logic har mange plug-ins som jeg har lyst til å prøve i stua.
    Har lyst til å eksprimentere blant annet med klang og forvrengning på oppsettet. Når pcen er avspiller så er det lett å kombinere.
    Støy vil jeg ha bort, men forvrengning kan være til det gode. Vi får se :)
    Får ønske velkommen etter, da! :D

    Mye moro med tweakemuligheter for lyden. Romklang alene kan gi mye artig lyd!

    mvh
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Joda, men vel og merke brukt med måte!
    Tilført (og kontrollert) romklang kan i enkelte innspillinger gi en positiv effekt.
    Det som kanskje kan være verdt å leke seg litt med, er med forsiktighet å legge denne effekten ut i et par bakplasserte høyttalere, for å gi inntrykk av rom og romstørrelse.
    Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg etterstreber slike effekter, da jeg vil mene at innspillingen(e) som sådan, og effektene som ligger i den / disse, vil gi det mest ærlige inntrykket av musikken.

    Romklang brukt på en slik måte som jeg antyder, vil i alle fall ha en mye bedre effekt i forhold til hva noen ønsker seg av rombidrag i så henseende!
    Men det er jo min mening.... ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Joda, men vel og merke brukt med måte!
    Det er min forsåelse at det tekniske er lett å lære seg, mens god smak tar et liv å opparbeide. Dette gjelder all kunst og kultur. :)

    Scrooge skrev:
    Tilført (og kontrollert) romklang kan i enkelte innspillinger gi en positiv effekt.
    Det som kanskje kan være verdt å leke seg litt med, er med forsiktighet å legge denne effekten ut i et par bakplasserte høyttalere, for å gi inntrykk av rom og romstørrelse.
    Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg etterstreber slike effekter, da jeg vil mene at innspillingen(e) som sådan, og effektene som ligger i den / disse, vil gi det mest ærlige inntrykket av musikken.

    Romklang brukt på en slik måte som jeg antyder, vil i alle fall ha en mye bedre effekt i forhold til hva noen ønsker seg av rombidrag i så henseende!
    Men det er jo min mening.... ;)
    Helt enig med deg.
    Jeg skal leke med litt for å få større forståelse av hvordan disse elementene kan brukes i opptak.

    Det er en kjennsgjerning at dagens innspillinger generelt har for lite romklang både akustisk og elektronisk. Mye på grunn av økt komprimering i mastring.
    Klang er det første som forsvinner i den prosessen. Mr T støttet meg på dette i en tråd på HFS og sa samtidig at han var glad i romklang ( på innspillingen vel og merke ;)), det var artig.

    Romklang er komplisert og vanskelig. Har forsøkt litt med de plugins som følger med Pure music, men det var ikke det helt store. Jeg har ikke de største forventningene til plug-ins som følger med i Logic, men jeg synes det også er viktig å bruke anlegget til å "leke" med selv om det ikke nødvendigvis ikke er i retningen "high-end" hifi. :)
    Jeg har selv gått i fellen en periode og behandlet anlegget som "hellig".
    Nå er jeg en lykkelig bruker av spotify og youtube på anlegget. ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Klangen i moderne innspillinger er kunstig, i 95% av tilfellene. Enkelte lydteknikere har gjort karriere på sine egenutviklede klangeffekter, som Kongshaug i Rainbow.
    Man gjør opptak med nær-mic i mono av enkeltkilder, setter disse sammen til et konstruert stereobilde og legger deretter på klang - individuelt på kilder, og på helheten.

    Det lyder ikke bra, dersom man kjenner realklang - selv om lydteknikere vil påstå at "ingen hører forskjell."
    Blant annet 2L har med tyngde demonstrert at " det gjør vi det, så."
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vredensgnag skrev:
    Klangen i moderne innspillinger er kunstig, i 95% av tilfellene. Enkelte lydteknikere har gjort karriere på sine egenutviklede klangeffekter, som Kongshaug i Rainbow.
    Man gjør opptak med nær-mic i mono av enkeltkilder, setter disse sammen til et konstruert stereobilde og legger deretter på klang - individuelt på kilder, og på helheten.

    Det lyder ikke bra, dersom man kjenner realklang - selv om lydteknikere vil påstå at "ingen hører forskjell."
    Blant annet 2L har med tyngde demonstrert at " det gjør vi det, så."
    Selvfølgelig hører vi forskjell på et 100% vellykket akustisk opptak med naturlig akustikk og et liknende opptak som er "simulert". Jeg har selv hørt lydteknikere si de rareste ting om liknende, men det er den "virkeligheten" de lever i. Når det gjelder studioproduksjoner så må man jo bruke romklang på en eller annen måte.
    Det som er litt skremmende for oss som er opptatt av virkelig lyd er at flere og flere rene akustiske opptak bruker kunstig romklang. Er det for å kunne bruke nærmikkene i en større grad en tidligere for å kunne kryssklippe/tune/manipulere?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tvilsomme erfaringer:

    De siste dagene har jeg spilt med minnepinnen jeg kjøpte forrige uken og ikke klart å slå meg helt til ro med den. Lydbildet er blitt "støyfritt" og detaljert, men litt "blikkboks" lyd som jeg ikke klarte å bli kvitt. Høres best på klavermusikk og kilne brasspartier, men er der hele tiden og hjernen min klarer ikke helt å gå god for lyden.

    Hadde bursdag i går og fikk en ekstern hardisk av kona. Hun har skjønt det ;)
    Koblet den opp og "voila" er "blikkboksen" borte.
    Nå er ikke disse teknisk like. Minnepinnen spiller USB2 og hardisken USB3. Hardisken har og sin egen strømforsyning.
    For en som ikke hørte forskjell på en drit for et år siden er det ganske sterk kost og nå kunne indikere forskjeller på to lagringsdisker. Presiserer at jeg ikke forventer å bli tatt seriøst på dette, bare forteller ærlig om godt og vondt. Musikken hviler i hodet mitt nå og disse vanskelige klangforskjellene i treverkstikker på messingsymbaler er plutselig veldig tydelig. Virker som om det er bunnen i lydbildet som har åpnet seg.
    Merkelig! :-\
    Dette begynner da å likne Mikado.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Til de akustikkyndige

    Det har åpnet seg en ny mulighet i leiligheten jeg bor nå. Vi vurderer å vente med å flytte inn i L-form stuen et år.
    Jeg har et rom som jeg har mulighet til optimal plassering og nødvendige akustikktiltak innfor et lite budsjett og uten å senke tak eller legge gulv.

    Rommet har et vindu, standard størrelse på ca 1.5m nær det ene hjørnet. Døren åpnes ut av rommet på motsatt side av vinduet. Vegger og tak er betong med tapet på veggene. Laminat på gulvet.

    Målene på rommet er: B 2.50 L 3.90 H 2.52

    Høyttalerene er som vanlig Respons Grand. De må stå minst 2m unna lytteposisjon for å få med mellombass.

    Spørsmålet er om dette rommet kan bli bedre enn min nåværende
    stue som er litt lengre og dobbel bredde med gipsvegger hvor plassering og akustikk blir et kompromiss (synes det har blitt ganske bra)

    Ikke optimalt i det nye rommet at høyden og bredden på rommet neste er like kanskje?

    Er det verdt et forsøk?
    Kunne vært fristende å få anlegget ut av stua. Blant annet blir det lettere å bruke det til jobb da.
    Selvfølgelig lettere for EHED, 8x12tom og Roald og svare om det kan bli bedre siden de har vært her, men alle meninger mottas med takk.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tror ikke jeg skal mene så alt for mye her, fordi det er vanskelig å komme med noen fasitsvar på dette, men både bredde og høyde på samme mål vil nok by på en del problemer. Litt lite er det også (9.75m2)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn