Litt teknisk info. om Consen RIAA til Gut-Man.
RIAA korreksjon skjer helt passivt i Consen RIAA. Mange konstruksjoner gjør dette i en tilbakekoplingssløyfe.
Dette fører lett til overshoot på impulser. Dette kan låte friskere, men er ikke rett. Typisk for rørkonstruksjoner er at RIAA
foregår i tilbakekoplingssløyfen. MC-pickuper har litt overhoot i seg selv i nålen som overdriver impuls-utslag på platen.
Så det skulle ikke være nødvendig å gjøre enda mer ut av det.
En svakhet med Consen RIAA er at den har så høy utgangsimpedans.
Den ligger på 1 k Ohm. Støy slår fort inn i den via kabelen som forbinder den til forforsterker.
Styr unna uskjermede kabler her. Lange kabler vil også føre til en lett hørbar tildekking av lydbildet.
Hele konstruksjonen er forøvrig høgohmig for at disse små transistorene ikke skal belastes med
induktive og kapasitive belastninger. Skjer det så kommer det overshoot. Det låter friskt og brusende,
men falskt.
Grunnen til at konstruksjonen har så høyt utgangsimpedans er også for å skjerme disse små sarte transistorene mot å se strøkondensatorene som er i alle kabler. Jeg har rett og slett skjermet utgangen på RIAA med en motstand på 1000 ohm. Da "ser" utgangstransistoren kabelen gjennom denne motstanden og da "ser" den i virkeligheten ikke disse strøkondensatorene. En får ett buffer. Hadde transistorene "sett" disse strøkondensatorene, hadde jeg fått overshoot med tilhørende mer brus og friskere lyd, noe jeg ikke ønsker.... når jeg vet at det skapes på en falsk måte. Jeg vil ha rillene i platen gjengitt mest mulig nøyaktig.
Enda andre tiltak er gjort for å redusere overshoot til et minimum.
Det en da vil oppleve, er at transienter ikke blir pisket inn i ørene, men....de ligger der når en hører etter dem.
Lydbildet vil høres varmere ut når en tar hånd om overshoot og reduserer slikt til et minimum.
Men en slik konstruksjon høres lett døere og flatere ut umiddelbart når en sammenligner den med en RIAA med overshoot som derfor overdriver alle detaljer.
Har i min neste versjon av RIAA tenkt å legge til et utgangstrinn. Det er på en måte en liten effektforsterker som kan levere 2 Watt.
Den klarer å drive disse strøkapasitansene som er i kabler uten å lage overshoot. Da får jeg utgangsimpedansen ned under 10 ohm.
Da slår ikke støy inn via hverken skjermede eller uskjermede kabler.
Å øke forsterkningen med en pick-up som har så liten utgangsspenning som 0,1 mV er en fordel. Da vil støy som slår inn mot konstruksjonen bli tilsvarende dempet som forsterkningen økes.
En annen ting som jeg nå bygger inn i konstruksjonen, er et bassfilter som skal kutte på ca. 18 Hz. (Er dette passelig?) Dette skal gjøres uten å bruke hverken kondensatorer eller spoler. Konstruksjonen er pr. i dag uten noen kondensatorer eller spoler i signalveien. Står ikke spoler fra signalet til jord heller. Og slik skal det bli i framtiden også. Har prøvd med kondensatorer i sagnalveien, og lydbildet ble da mer brusende og forførende. Men da visste jeg med en gang at dette var noe kondensatoren skapte. Altså en forvrengning. Så den forsvant igjen. Så RIAA som du låner, filtrerer ikke bassen bort. Alt slipper igjennom. Men om du har rørkonstruksjon som forforsterker, så har den automatisk koplingskondensator så da gir den ett basskutt. Har du en effektforsterker med rør...det samme. Utgangstransformatorer i rør-effektforsterkere sperrer også for den dypeste bass. En trafo kan ikke slippe gjennom DC.
Den konstruksjonen du nå låner, skal snart få dette basskuttet på ca. 18 Hz innebygd. Som sagt, uten å legge inn noen koplingskondensator.
Den konstruksjonen jeg nå bygger til meg selv, den får også en 230 volt strømforsyning i stedet for batteridrift.
Den kommer også til å få en stor elektrolyttkondensatorbank. Ender nok med mellom en halv og en Farad i sum. Dvs. en million mikrofarad.
Den bygges opp med noen superkondensatorer som hver især har en indre motstand på 0.018 ohm mot rippelen. Og når mange slike blir koplet i parallell, drepes all rippel. Og konstruksjonen blir hurtig fordi disse kondensatorene er så hurtige. En må opp i 10 MHz før disse kondensatorene kommer opp i 1 ohm indre motstand pga. spoleeffekten i dem. Og med titalls slike blir den indre motstanden likevel lav, selv ved 10 Mhz. Dette gjør strømforsyningen hurtig.
Hvordan låter så denne konstruksjonen: Ja, det vil ikke jeg bedømme som har laget den. Jeg vil egentlig ha tilbakemeldinger om hva andre liker og ikke liker ved den. Er den for rund, for død, for lat, for mye sus, for sibilant, for metallisk i klangen, overklar, stikkende, eller er de noenlunde nøytral? Er perspektivet bra, og er den best i bredden eller dybden, mangler den høyde i lydbildet....
Den som er til låns nå, er den DEMO som James eier. Den er ikke til salgs.
Om James i framtiden selger den, det er hans valg. Den vil uansett bli justert og 18 Hz basskutt vil bli bygd inn i den. Og kanskje kommer også denne bufferen på den som gir under 10 Ohm utgangsimpedans på den. Da kan den drive lange kabler uten å få overshoot. Dagens konstruksjon bør ha en så kort kabel som mulig......og skjermet.
Inngangsimpedansen på konstruksjonen er: 1000 Ohm.
Det passer svært godt med min Benz LP pickup. Den liker seg fra 600 ohm og oppover.
Men 100 ohm blir LP helt kvælt. Lydtrykket i høgtalerne blir også lavt. På andre Benz som Ruby har 600 ohm vært flott i mine ører. En smakssak selvfølgelig og har også med matching å gjøre.
Båndbredde: 0 Hz til 500 kHz.
Signal/støyforhold: 92,5 dB
Dette er egentlig signal/sus-forholdet. Men når en får 50 Hz støyinnstråling, vil jo denne bestemme det egentlige signal/støyforholdet. Dette signal/susforholdet er med min Benz LP Pickup.
Forsterkningsgrad og inngangsimpedans kan lett stilles med loddebolt.
Har valgt å ikke lage mikrobrytere for å velge dette.
I min egen konstruksjon, der skal jet har flere innganger som hver især har sin inngangsimpedans.
Hvert impedansvalg kommer til å ha hver sitt par med rca- hoplugger.
Valg kan da være 100 - 600 - 1000 - 4000 ohm.
Er dette smarte valg, eller bør jeg velge andre faste valg?
Spør alle dem som har lekt seg mye med impedanser og eid mange pick-ups.
Konstruksjonen tar bare MC-pickuper.
På sikt kan den utvides til en MM inngang også.
Dette blir i så fall en helt annen og unik konstruksjon.
Brukte ca. 2 år på å kommer fram til denne konstruksjonen jeg nå har.
Har ikke stjålet noe fra noen kommersielle konstruksjoner.
Konstruksjonen er derfor helt unik.
Håper du opplever noe positivt med lyden i den.
Mvh Consen