Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    B&W er enige med oss - studio recordings are killing music. Man kan laste ned den diskusjonen, vel verdt å lytte til.
    http://blog.bowers-wilkins.com/sound-lab/sound-debates/is-studio-recording-killing-music/

    Ironien er at musikkindustrien som klager over dårlige inntekter gjør dette mot seg selv. Det er som å gå til en luksusrestaurant og få se kokken pisse på tallerkenen før det serveres, slik at retten skal være varm.

    (Beklager, jævlig ekkelt bilde, men denne musikken er også ekkel.)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Den almenne regelen ser ut til å være at gamle favoritter består testen med glans, mens alle bomkjøpene som ble spilt bare en gang får svi. Her er en i første kategori, Ry Cooder "Paradise and Lunch". Ikke sikker på hvor gammel CD'en er, kanskje ca 1990:
    Eller muligens enda eldre. De eldste utgivelsene mine overrasker meg alltid når jeg hører dem igjen. Noen har jeg ikke hørt siden jeg begynte å ta mediet skikkelig på alvor.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.630
    Antall liker
    1.323
    vredensgnag skrev:
    Det er det styggeste som har vært avspilt i mitt anlegg, med unntak at at min datter hadde en beklagelig Lily Allen periode som drev hunden og meg på spaserturer. (Den til Allen er blitt kritisert mye i UK for hva de gjorde med lyden.)
    Bra pike, It's Not Me, It's You er brillefin. Dobbel bonus at det medførte ekstra lufteturer for Pavlov(med forbehold om at jeg husker navnet hans korrekt.)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    B&W er enige med oss - studio recordings are killing music. Man kan laste ned den diskusjonen, vel verdt å lytte til.
    http://blog.bowers-wilkins.com/sound-lab/sound-debates/is-studio-recording-killing-music/

    Ironien er at musikkindustrien som klager over dårlige inntekter gjør dette mot seg selv. Det er som å gå til en luksusrestaurant og få se kokken pisse på tallerkenen før det serveres, slik at retten skal være varm.

    (Beklager, jævlig ekkelt bilde, men denne musikken er også ekkel.)
    Faktisk et veldig godt bilde......tror stort sett alle som er seriøst inne i musikk, enten som musiker, tekniker eller lytter, er enige om at strikken er tøyd alt for langt når det gjelder mastering (og innspilling/miks fra tid til annen om man vil, resultatet er det samme), kunsten er vel å få PR og økonomi-folkene til å synes det samme. Kan ikke helt skjønne at litt lavere innspillinger skulle endre stort på inntektene. Radiostasjonene justerer gain og komprimerer selv uansett, jo bedre utgangspunkt, jo bedre radiolyd også ville jeg tro.

    Hadde de store (det er noen få igjen av de) selskapene blitt enige om en standard, hadde fler fulgt etter, og de som fortsatt ønsket å mose innspillingene ville skilt seg tydelig ut med høyere, men dårligere lyd.

    Men dette er vel foreslått mange ganger av kjente teknikere, uten at det ser ut til at det gjør nevneverdig forskjell.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roberten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er det styggeste som har vært avspilt i mitt anlegg, med unntak at at min datter hadde en beklagelig Lily Allen periode som drev hunden og meg på spaserturer. (Den til Allen er blitt kritisert mye i UK for hva de gjorde med lyden.)
    Bra pike, It's Not Me, It's You er brillefin. Dobbel bonus at det medførte ekstra lufteturer for Pavlov(med forbehold om at jeg husker navnet hans korrekt.)
    Jeg syns det var heftig de første gangene, fint driv i musikken - men når vi nærmer oss gjennomspilling nummer 100 ...

    Dette er jo ironien, hun føk vel til topps på listene - men resultatet er dypt unyansert og tilnærmet forvrengt, og ikke noe man skal fordype seg i noe videre, syns jeg.

    Vi snakker om T-baner og annet, men denne musikken er også laget for å brake gjennom på utested, mens folk snakker og skråler.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roberten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er det styggeste som har vært avspilt i mitt anlegg, med unntak at at min datter hadde en beklagelig Lily Allen periode som drev hunden og meg på spaserturer. (Den til Allen er blitt kritisert mye i UK for hva de gjorde med lyden.)
    Bra pike, It's Not Me, It's You er brillefin. Dobbel bonus at det medførte ekstra lufteturer for Pavlov(med forbehold om at jeg husker navnet hans korrekt.)


    Jeg syns det var heftig de første gangene, fint driv i musikken - men når vi nærmer oss gjennomspilling nummer 100 ...
    Det blir som å være med på en blindtest *10. du har min medfølelse
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne hadde også en viss kommersiell suksess, om jeg ikke husker feil. Personlig har jeg alltid ønsket meg en "unlimited" versjon av denne, sånn at kontrasten fra begynnelse til slutt var enda 10-12 dB større, men den ville nok bare vært for helt spesielt interesserte.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Asbjørn skrev:
    Denne hadde også en viss kommersiell suksess, om jeg ikke husker feil. Personlig har jeg alltid ønsket meg en "unlimited" versjon av denne, sånn at kontrasten fra begynnelse til slutt var enda 10-12 dB større, men den ville nok bare vært for helt spesielt interesserte.
    Hvilken utgave er dette? Den har vel vært (remastret og) utgitt noen ganger?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte at nå skulle jeg komme med "HA! Se hva de hadde gjort med versjonen på "Remasters", men det ser ut som 1990 var for tidlig for elendigheten. Se her:



    Dette er jo faktisk bedre!
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Asbjørn skrev:
    Denne hadde også en viss kommersiell suksess, om jeg ikke husker feil. Personlig har jeg alltid ønsket meg en "unlimited" versjon av denne, sånn at kontrasten fra begynnelse til slutt var enda 10-12 dB større, men den ville nok bare vært for helt spesielt interesserte.
    Hvilken utgave er dette? Den har vel vært (remastret og) utgitt noen ganger?
    Atlantic 82638-2, formodentlig fra 1994.

    Edit: Jo, den på "Remasters" låter også bedre. Skarptrommen har littegranne mere snert.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Her er Freddie Freeloader fra Miles Davis - Kind Of Blue (Columbia/Legacy CK 64935) (Sakset fra Wikipedia: March 25, 1997–Columbia CK 64935, compact disc, 20-bit remastering, adds alternate track, corrected speed)



    Noen som vet av en versjon uten klipping, som er å få kjøpt i disse tider?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper ikke mye med "20-bit remastering" når det klipper så heftig som her...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Asbjørn skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Asbjørn skrev:
    Denne hadde også en viss kommersiell suksess, om jeg ikke husker feil. Personlig har jeg alltid ønsket meg en "unlimited" versjon av denne, sånn at kontrasten fra begynnelse til slutt var enda 10-12 dB større, men den ville nok bare vært for helt spesielt interesserte.
    Hvilken utgave er dette? Den har vel vært (remastret og) utgitt noen ganger?
    Atlantic 82638-2, formodentlig fra 1994.
    82638-2 er visst benyttet som hele eller deler av nummeret på flere utgivelser fra 1994:
    http://www.discogs.com/Led-Zeppelin-Led-Zeppelin-IV/master/4300

    Jeg tror jeg har en eldre CD-utgave av Led Zeppelin IV (<= 1990(?)). I tillegg finnes Stairway to Heaven på et par samleplater jeg har:
    • Remasters (2 CD) 1990(?)
    • Mothership - The Very Best Of (2CD) 2007
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette er om "Remasters" fra 1990:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Led_Zeppelin_Remasters skrev:
    Led Zeppelin were among the first rock bands to be re-issued on CD, but such was the haste to capitalise on the new format that the new CDs were derived not from re-equalised master tapes, but from sound-generation tapes that had been equalised for the original vinyl platters.[1] For this 1990 reissue, Led Zeppelin guitarist and producer Jimmy Page himself supervised the mastering process, which was based on Led Zeppelin's archive of master tapes.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.936
    Sted
    Hus
    Musikkinteresserte burde slutte å kjøpe CD. Selv kjøper jeg bare vinyl, og hvis det ikke er å skaffe på vinyl, så driter jeg i å kjøpe det :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er mengder av gode innspillinger på cd, og det er masser av dårlige ditto og pressinger på vinyl. Men vi er så heldige at vi kan sjekke det vi har lyst til å kjøpe av begge over nettet.

    Musikkindustrien er likevel merkelig, så mange dårlige valg!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Metallicas utviling. :'(

    Ikke overraskende ser det best ut på ...And Justice For All



    De fire første ble gitt ut i remastret utgave rundt 2000, og de ser vel ut som de fire siste, tipper jeg.
     

    Vedlegg

    radiated

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    I coveret til gamle Telarc-inspillinger står det litt om opptaksutsyret på siste side i tekstheftet.
    Der er de tydelig stolte av å presentere at det som spilles av på CD-en er nøyaktig det signalet som kom ut av mikrofonforsterkerne, ingen form for prossessering har blitt brukt, ingen kompressorer, ingen limitere. Ahh :))

    Jeg skulle gjerne hørt en rockeinnspilling gjort på samme måte!
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    radiated skrev:
    I coveret til gamle Telarc-inspillinger står det litt om opptaksutsyret på siste side i tekstheftet.
    Der er de tydelig stolte av å presentere at det som spilles av på CD-en er nøyaktig det signalet som kom ut av mikrofonforsterkerne, ingen form for prossessering har blitt brukt, ingen kompressorer, ingen limitere. Ahh :))

    Jeg skulle gjerne hørt en rockeinnspilling gjort på samme måte!
    Seriøst? ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Diana Krall, "Only Trust Your Heart", 1995:





    Diana Krall, "Quiet Nights", 2009:





    Bedre enn man kunne frykte, men jeg forstår ikke hvorfor det ikke lenger er mulig å la en tone klinge helt ut til stillhet. Er man redd for at lytteren skifter kanal hvis det blir for stille?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her har derimot en annen gammel favoritt blitt ex-favoritt. Cassandra Wilson, først "Blue Light 'til Dawn" fra 1993:


    fenomenale "Rendezvous" med Jacky Terrason og Cassandra Wilson fra 1997:


    Dette er derimot den siste platen jeg kjøpte med Cassandra, "Belly of the Sun", 2003. Det er en grunn til at dette bekjentskapet sluttet nettopp her:




    Om Kari Bremnes' "Ly" tilsvarer at paven begynner å drikke, så er dette Dalai Lama på crack. Jeg ser at Wilson fortsatt gir ut plater fra tid til annen, men jeg kjøper dem ikke før noen eventuelt kan vise meg at dama har tatt til vettet igjen. Fri og bevare.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjør installasjonsprogrammet for flac. Sjekk hvor filen flac.exe havner. (C:\Programfiler\FLAC\flac.exe hos meg)
    Så starter du MasVis og velger Settings->Codecs... fra nedtrekksmenyen. Velg Flac i listen til venstre. Sjekk at adressen til flac.exe som vises til høyre i dialogboksen er riktig, korriger den hvis det ikke stemmer. (MasVis viser adressen i rødt hvis den ikke finner filen.) Save & close.

    Så skulle det virke. :)
     

    radiated

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    tyan skrev:
    radiated skrev:
    I coveret til gamle Telarc-inspillinger står det litt om opptaksutsyret på siste side i tekstheftet.
    Der er de tydelig stolte av å presentere at det som spilles av på CD-en er nøyaktig det signalet som kom ut av mikrofonforsterkerne, ingen form for prossessering har blitt brukt, ingen kompressorer, ingen limitere. Ahh :))

    Jeg skulle gjerne hørt en rockeinnspilling gjort på samme måte!
    Seriøst? ;)
    Såklart :) På konsert får man servert ukomprimert rock, hvorfor ikke ha det hjemme også?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    radiated skrev:
    Såklart :) På konsert får man servert ukomprimert rock, hvorfor ikke ha det hjemme også?
    De fleste konserter av litt størrelse har effekt rack det står respekt av. Kompressorer, gater, klanger, delay og alskens andre duppeditter. 8-12 mikker bare på trommene, mikker på gitar amper, bassamper, vokal, kor og evt andre instrumenter. Jeg ville tippe at det ikke er en eneste stripe på mikseren som ikke har kompressor. Ofte dyre rørkompressorer. Problemet er ikke at man bruker kompressorer. Det har man gjort i alle år. Problemet er måten de brukes på. Dagens bruk av kompressorer er en fallitterklæring av platebransjen. Man pisser på månedene med arbeid som har blitt gjort i studio av gode lydteknikere og musikere.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er direkte sjokkert (sitat Siv jensen) over måleskjemaene som Asbjørn legger ut!

    Har hatt en mistanke ganske lenge, men at produsenter kan ødelegge musikk på denne måten, det hadde man aldri trodd :'(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.125
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bambadoo skrev:
    Jeg har gjort samme øvelsen, også med Opeth -Blackwater Park, og jeg var sikker på at denne måtte være full av klipping, både ut fra første plottet og ut fra hvordan det låter. Men detalj-sjekk viser at det finnes ikke klipping i sporet på CDen i det hele tatt. Jeg har en disputt gående nå med en yngre Opeth-fan om hva de egentlig gjør med lyden her.
    Brukes det kompressor og limiter for å få dette så flatt opp mot max-nivå uten klipping, eller er det mulig å prestere et så jevnt lydnivå over flere minutter?

    Det er ikke så rart at noen av oss liker best de rolige partiene fra Opeth....
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    radiated skrev:
    I coveret til gamle Telarc-inspillinger står det litt om opptaksutsyret på siste side i tekstheftet.
    Der er de tydelig stolte av å presentere at det som spilles av på CD-en er nøyaktig det signalet som kom ut av mikrofonforsterkerne, ingen form for prossessering har blitt brukt, ingen kompressorer, ingen limitere. Ahh :))

    Jeg skulle gjerne hørt en rockeinnspilling gjort på samme måte!
    Hvis du hadde hørt det, tror jeg neppe du hadde likt det. Det er himmelvidt forskjell på å ta opp akustiske instrumenter i et godt rom og rockemusikk på fullt øs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Jeg har gjort samme øvelsen, også med Opeth -Blackwater Park, og jeg var sikker på at denne måtte være full av klipping, både ut fra første plottet og ut fra hvordan det låter. Men detalj-sjekk viser at det finnes ikke klipping i sporet på CDen i det hele tatt. Jeg har en disputt gående nå med en yngre Opeth-fan om hva de egentlig gjør med lyden her.
    Brukes det kompressor og limiter for å få dette så flatt opp mot max-nivå uten klipping, eller er det mulig å prestere et så jevnt lydnivå over flere minutter?

    Det er ikke så rart at noen av oss liker best de rolige partiene fra Opeth....
    Massiv komprimering og limiting. De to tingene er egentlig bare ulike profiler på kompressoren. Du ser hvordan histogrammet ser ut som en bred osteklokke. Naturlig lyd er innsvingt motsatt vei. Du ser også at kurvene for "allpassed crest factor" ligger langt over de flate gjennomsnittslinjene. Det gir en pekepinn om både hvor mye det er komprimert og ved hvilke frekvenser. Dette har gått hardest utover mellombass og grunntoneområde. En annen "giveaway" er hvordan kompresjonen letter i de stille partiene i siste graf "Short term".
     

    radiated

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    trex skrev:
    radiated skrev:
    I coveret til gamle Telarc-inspillinger står det litt om opptaksutsyret på siste side i tekstheftet.
    Der er de tydelig stolte av å presentere at det som spilles av på CD-en er nøyaktig det signalet som kom ut av mikrofonforsterkerne, ingen form for prossessering har blitt brukt, ingen kompressorer, ingen limitere. Ahh :))

    Jeg skulle gjerne hørt en rockeinnspilling gjort på samme måte!
    Hvis du hadde hørt det, tror jeg neppe du hadde likt det. Det er himmelvidt forskjell på å ta opp akustiske instrumenter i et godt rom og rockemusikk på fullt øs.
    Hvorfor det? Forskjellen har kun med tradisjon å gjøre. Det ville såklart ikke låte likt som det vi er vant til å høre, men det betyr ikke at jeg ikke ville ha likt det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos gamle Telarc-innspillinger, denne var en overraskelse for meg. Det er Bluezeum's "Can I Get That Funk" fra "Portrait of a Groove", Telarc Jazz Zone, 1996. Dette sporet ble rippet fra High Fidelity Reference CD 28, forresten.



    Hva sier man om sånt?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for gøy, "Apollo 13 Reentry and Splashdown" fra samme High Fidelity Reference CD, formodentlig hentet fra Erich Kunzel & Cincinnati Pops' "The Big Picture" på Telarc i 1995.



    Det peneste jeg kan si om dette er at Telarc ikke er noe mindre skyldige i lureri enn andre plateselskaper. Det ser snarere ut til at mye av den berømte "dynamikken" derfra handlet om å kjøre signalet rett i digital klipping.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Innimellom alle disse grafene , er det noen som har lest og/eller nevnt Greg Milners bok "Perfecting Sound Forever"? Står på innkjøpslista etter tips fra en musikerkompis som sier han nesten ikke klarer å lytte til nytidens plateutgivelser.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Innimellom alle disse grafene , er det noen som har lest og/eller nevnt Greg Milners bok "Perfecting Sound Forever"? Står på innkjøpslista etter tips fra en musikerkompis som sier han nesten ikke klarer å lytte til nytidens plateutgivelser.
    Muligheter for at du kan påvirke noen i kultursidene i avisen til å lage en artikkel om problemet? Det er jo noe av det mest ødeleggende for musikken og vår alles glede i den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn