Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war?

    baluba og andre:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war? Skjer det allerede i originalopptakene, eller skjer det først (langt) senere i prosessen? Hvis i det minste originalopptakene fremdeles er gode, kan man jo håpe at i hvert fall den gode musikken kan reutgis med god kvalitet i fremtiden. Hvis ikke, er jo dessverre alt håp ute for mye av musikken som har vært utgitt i denne perioden.
    Det skjer i alle ledd av prosessen. Først går signalet gjennom en mikrofonforsterker, som ofte har kompressor og limiter innebygget. Dette er fine saker sålenge det brukes med vett. Så kan det skje i nedmiks, og til slutt forverres problemet i mastringen. Når det gjelder Metallica var det så ødelagt før det ankom mastring at 3 ut av fire teknikere i den anstalten nå er helt skallede!!! Det var ingenting de kunne gjøre med faenskapen utover å bruke litt eq.

    Det er klart at plateselskapene er skyldige også. Men de forsøker bare å følge opp de nye utgivelsene. Folk reagerer når de kjøper en ny cd med lavere lyd enn nyinnspillinger. Når da en reissue låter like høyt som Metallica, ja da er bermen fornøyd.

    Klart at plateselskapene skulle gitt de vettuge teknikerne mer makt, slik at det kun er platene som de største artistene som kan ødelegges.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    Det er klart at plateselskapene er skyldige også. Men de forsøker bare å følge opp de nye utgivelsene. Folk reagerer når de kjøper en ny cd med lavere lyd enn nyinnspillinger. Når da en reissue låter like høyt som Metallica, ja da er bermen fornøyd.

    Klart at plateselskapene skulle gitt de vettuge teknikerne mer makt, slik at det kun er platene som de største artistene som kan ødelegges.
    Kompis av meg som er litt i bransjen (dvs han driver med livelyd) mener jeg sa en gang at musikk uansett blir komprimert ved radioinnspilling og da vil de som gir den ut også han en viss kontroll med den prosessen selv. Men godt mulig jeg husker helt feil eller han var helt på jordet...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Det er klart at plateselskapene er skyldige også. Men de forsøker bare å følge opp de nye utgivelsene. Folk reagerer når de kjøper en ny cd med lavere lyd enn nyinnspillinger. Når da en reissue låter like høyt som Metallica, ja da er bermen fornøyd.

    Klart at plateselskapene skulle gitt de vettuge teknikerne mer makt, slik at det kun er platene som de største artistene som kan ødelegges.
    Kompis av meg som er litt i bransjen (dvs han driver med livelyd) mener jeg sa en gang at musikk uansett blir komprimert ved radioinnspilling og da vil de som gir den ut også han en viss kontroll med den prosessen selv. Men godt mulig jeg husker helt feil eller han var helt på jordet...
    Det stemmer ganske bra. Det komprimeres ved utsending, men likevel komprimerer studioet som lager reklamen. Poenget er at lyden skal virke høyerer mellom programmene. Effekten er at mange av oss skrur ned volumet, og i dag har mange tv-er en limiter som gjør jobben for oss når den merker en dynamikk som er langt under pari.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    janly skrev:
    Metallica - Death Magnetic - Guitar Hero Xbox360 rip:
    [...]
    Min utheving:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war#2000s

    Loud mastering practices caught media attention in 2008 with the release of Metallica's Death Magnetic album. The CD version of the recording has a high average loudness that pushes peaks beyond the point of digital clipping, resulting in distortion. These findings were reported by customers and music industry professionals. These findings were later covered in multiple international publications, including Rolling Stone,[2] The Wall Street Journal,[7] BBC Radio,[8] Wired,[9] and The Guardian.[10] Ted Jensen, a mastering engineer involved in the Death Magnetic recordings, subsequently criticized the approach employed during the production process.[11] A version of the release without dynamic range compression was included in the downloadable content for Guitar Hero III.[12]
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    janly skrev:
    Metallica - Death Magnetic - Guitar Hero Xbox360 rip:
    [...]
    Min utheving:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war#2000s

    Loud mastering practices caught media attention in 2008 with the release of Metallica's Death Magnetic album. The CD version of the recording has a high average loudness that pushes peaks beyond the point of digital clipping, resulting in distortion. These findings were reported by customers and music industry professionals. These findings were later covered in multiple international publications, including Rolling Stone,[2] The Wall Street Journal,[7] BBC Radio,[8] Wired,[9] and The Guardian.[10] Ted Jensen, a mastering engineer involved in the Death Magnetic recordings, subsequently criticized the approach employed during the production process.[11] A version of the release without dynamic range compression was included in the downloadable content for Guitar Hero III.[12]
    Men sporene kan fortsatt være presset til det ytterste, og da en en slik stereoanalyse ikke helt korrekt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.183
    Antall liker
    4.401
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    baluba skrev:
    [...]
    Men sporene kan fortsatt være presset til det ytterste, og da en en slik stereoanalyse ikke helt korrekt.
    Finnes det programvare (og/eller metoder) som også kan avdekke dette?
    Bl.a. histogrammet i MasVis fra LTS kan gi noen indikasjoner >> opphopning av sampleverdier og flat fordeling av sampleverdier. RMS vs Peak gir også noen indikasjoner om det samme.

    mvh
    KJ
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    KJ skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    baluba skrev:
    [...]
    Men sporene kan fortsatt være presset til det ytterste, og da en en slik stereoanalyse ikke helt korrekt.
    Finnes det programvare (og/eller metoder) som også kan avdekke dette?
    Bl.a. histogrammet i MasVis fra LTS kan gi noen indikasjoner >> opphopning av sampleverdier og flat fordeling av sampleverdier. RMS vs Peak gir også noen indikasjoner om det samme.

    mvh
    KJ
    Her er første låt på albumet Death Magnetic:
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt er at det vil fortsatt låte flatt, og symbalene vil fortsatt låte som knust glass. Den skaden oppstod tidligere enn mastring har jeg lest et sted. En viss danske burde brenne i helvete. Forskjellen er at det vil ikke klippe like mye, for klippingen vil eventuelt kun foregå i en prosess mindre.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war?

    baluba og andre:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war? Skjer det allerede i originalopptakene, eller skjer det først (langt) senere i prosessen? Hvis i det minste originalopptakene fremdeles er gode, kan man jo håpe at i hvert fall den gode musikken kan reutgis med god kvalitet i fremtiden. Hvis ikke, er jo dessverre alt håp ute for mye av musikken som har vært utgitt i denne perioden.
    Det skjer så tidlig som i valg av hva man skal spille inn, hvilke instrumenter og sangpålegg man skal bruke og hva slags dynamisk spenn man skal legge opp til. Selve komprimeringen (jeg liker å kalle det pressingen) utføres senere, men det som er enda tristere er hva som blir VALGT BORT av nyansemuligheter fordi man vet det ikke vil overleve kravet om å kunne trenge gjennom t-banestøy og atombombeeksplosjoner.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war?

    baluba og andre:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war? Skjer det allerede i originalopptakene, eller skjer det først (langt) senere i prosessen? Hvis i det minste originalopptakene fremdeles er gode, kan man jo håpe at i hvert fall den gode musikken kan reutgis med god kvalitet i fremtiden. Hvis ikke, er jo dessverre alt håp ute for mye av musikken som har vært utgitt i denne perioden.
    Det skjer så tidlig som i valg av hva man skal spille inn, hvilke instrumenter og sangpålegg man skal bruke og hva slags dynamisk spenn man skal legge opp til. Selve komprimeringen (jeg liker å kalle det pressingen) utføres senere, men det som er enda tristere er hva som blir VALGT BORT av nyansemuligheter fordi man vet det ikke vil overleve kravet om å kunne trenge gjennom t-banestøy og atombombeeksplosjoner.
    Sukk ja. Jeg var redd det bar feil avsted da gud og hvermann begynte å vise seg på offentlige transportmidler med propper i ørene. Ikke visste jeg at det ville få så slemme konsekvenser som dette. Det forandrede bruksmønsteret til massene er bæsj, men hva skal man gjøre med det?
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    baluba skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war?

    baluba og andre:
    I hvilke produksjonsledd ødelegger man musikken med loudness war? Skjer det allerede i originalopptakene, eller skjer det først (langt) senere i prosessen? Hvis i det minste originalopptakene fremdeles er gode, kan man jo håpe at i hvert fall den gode musikken kan reutgis med god kvalitet i fremtiden. Hvis ikke, er jo dessverre alt håp ute for mye av musikken som har vært utgitt i denne perioden.
    Det skjer i alle ledd av prosessen. Først går signalet gjennom en mikrofonforsterker, som ofte har kompressor og limiter innebygget. Dette er fine saker sålenge det brukes med vett. Så kan det skje i nedmiks, og til slutt forverres problemet i mastringen. Når det gjelder Metallica var det så ødelagt før det ankom mastring at 3 ut av fire teknikere i den anstalten nå er helt skallede!!! Det var ingenting de kunne gjøre med faenskapen utover å bruke litt eq.

    Det er klart at plateselskapene er skyldige også. Men de forsøker bare å følge opp de nye utgivelsene. Folk reagerer når de kjøper en ny cd med lavere lyd enn nyinnspillinger. Når da en reissue låter like høyt som Metallica, ja da er bermen fornøyd.

    Klart at plateselskapene skulle gitt de vettuge teknikerne mer makt, slik at det kun er platene som de største artistene som kan ødelegges.


    Det er riktig, det kan skje hvor som helst. MEN, det er ytterst få teknikere som tar opp digitalt noe særlig høyere enn -12 til -6 db. Ellers får man store problemer med headroom når alle kanalene skal summeres til én stereoutgang. Men igjen tror jeg dette problemet er blitt større av at enhver musiker, enten han har peiling eller ikke, tar opp seg selv i stor grad i hjemmestudioet sitt. Av gammel vane blir sporene tunet opp mot 0db som var vanlig før med tape (og til en viss grad med 16-bits recording). Med tape kan man til og med overstyre sporene litt uten annen konsekvens enn naturlig kompresjon av mettede bånd.

    I den digitale verden funker det utrolig dårlig å ta opp lyd helt opp mot 0db. Og det er veldig få som har oversikt som gjør det. Det er også mest vanlig å sende en ferdig miks UTEN noe form for limiting over stereoutgangen til mastering. Hva er vitsen med å bruke penger på mastering da?

    Er enig med baluba, hadde teknikerne selv fått bestemme, hadde det vært adskillig mer dynamisk musikk å høre over hele fjøla.
    Men det gjør de altså ikke i de fleste tilfeller. Er blitt viktigere å sjekke det endelige resultat mot bilstereoen og iPod'en, enn mot et godt hifianlegg.


    I stedet for diverse mastering-versjoner, burde det vært mulig å velge mellom endelig miks og ferdig mastret når man kjøpte musikk.
    Da tror jeg mange hadde fått sjokk av forskjellen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    janly skrev:
    Her er første låt på albumet Death Magnetic:
    Den XBox-ripen ser faktisk ganske OK ut. Komprimert og "hot" med mye EQ-pådrag fra 2-10 kHz, men ikke vandalisert til total uhørbarhet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    janly skrev:
    Her er første låt på albumet Death Magnetic:
    Den XBox-ripen ser faktisk ganske OK ut. Komprimert og "hot" med mye EQ-pådrag fra 2-10 kHz, men ikke vandalisert til total uhørbarhet.
    Ja, og den spenner litt beina under bortforklaringene til mastringsteknikerne som hevdet at alt var ødelagt under innspillingen før de fikk kloen i den. :-\
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Asbjørn skrev:
    janly skrev:
    Her er første låt på albumet Death Magnetic:
    Den XBox-ripen ser faktisk ganske OK ut. Komprimert og "hot" med mye EQ-pådrag fra 2-10 kHz, men ikke vandalisert til total uhørbarhet.
    Ja, og den spenner litt beina under bortforklaringene til mastringsteknikerne som hevdet at alt var ødelagt under innspillingen før de fikk kloen i den. :-\
    Det er mulig, men vi vet heller ikke hvilken versjon de fikk. Det kan ha vært forskjellige versjoner ute å gå. Selv gidder jeg ikke bry meg det spøtt om denne platen, for de har jeg mistet interessen for for lenge siden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Et lite lyspunkt: Bob Katz "Honor roll of dynamic recordings".

    http://www.digido.com/honor-roll.html

    mvh
    Det er en reaksjon på gang, og det er faen meg på høy tid at store produsenter tar bladet fra munnen og gir de pisse skeive og drita fulle artistene (de må jo være det, så forbanna døve som de er) inn så det holder - I STORE MAINSTREAM MEDIER. Ikke bare diskutere saken på obskure nettsteder.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    tkr skrev:
    Et lite lyspunkt: Bob Katz "Honor roll of dynamic recordings".

    http://www.digido.com/honor-roll.html

    mvh
    I det selskapet har jeg hatt mange fine lytteopplevelser.

    Tillater meg å fremheve denne:
    The Shaming of the True - Kevin Gilbert
    Rock, mastered by Ken Lee and John Cuniberti. Engineered by Kevin Gilbert. Superbly recorded, mixed and mastered with amazingly good dynamics for such a hot record. Kevin Gilbert was 50% of the genius behind Toy Matinee. KMG 3, The estate of Kevin Gilbert, www.kevingilbert.com, ©2000.

    Har nevnt Kevin Gilbert noen ganger her. Enda en innspilling det bare er å krysse av for:

    THUD



    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33950.0.html
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut når selv paven begynner å drikke:



    Det er, som dere allerede skjønte, Kari Bremnes' "Ly" (KKV 2009). Åpningssporet "Passelig dose" - det var kanskje feil tittel. "Drept av overdose" kunne passet bedre:
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.183
    Antall liker
    4.401
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Tja, hva skal man si om dette?
    ...
    Kanskje det er det beste vi kan håpe på, nå i 2011?
    Ganske middelmådig?

    Egentlig ikke helt ødelagt, men muligens alt for mye bruk av ekspander på mik-forsterkere o.l jf. histogrammet omkring nullpunktet. RMS/Peak diagramet tyder på at musikken er flat, kanskje ganske kjedelig?

    mvh
    KJ
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det som er det verste med hele denne loundless krigen, er at de med bra anlegg, får enda dårligere lyd enn nødvendig :'(
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Nå er det vel sånn at Sheffield Labs neppe gir ut denne for kommersiell suksess. Samme som endel firmaer som lager "skryte-CD'er" hvor de samler testspor.
    Disse er vel hovedsaklig myntet på slike raringer som ferdes her inne på hifisentralen, og kan dermed mastres uten å skjenke iPod'en, mp3-konverteringen eller iTunes-butikken en eneste tanke.

    Så fort man snakker om å tjene penger på musikk oppstår disse svarte sladdene på magisk vis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne, da. Marius Müller med "Carmen", innspilt 1983, her hentet fra samle-CD'n utgitt 2000. Den kan vel sies å ha oppnådd en viss kommersiell suksess, og jeg mener tilogmed å ha hørt den på radio noen ganger:
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her handler det om samme resept som brunt brennevin, moderasjon er det som gjelder.
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Har installert MasVis og får startet det uten problem men jeg får ikke flyttet filer (her: FLAC) inn i programmet. Jeg spiller med J. River Media Center, men får ikke brukt "klikk, dra og slipp". Noen som har en idè om hva jeg gjør galt.

    En annen ting: Oppfordrer alle som sitter med info om CD-er som ikke er ødelagt av The Loudness War om å lage en liste. Viktig å spesifisere hvilken utgivelse og gjerne også spenn i dB. Kanskje kan vi etterhver få en "database" over gode utgivelser. Gjerne i en egen tråd. Skal selv bidra når jeg får dette til.

    Endre
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    EndreS skrev:
    Lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Har installert MasVis og får startet det uten problem men jeg får ikke flyttet filer (her: FLAC) inn i programmet. Jeg spiller med J. River Media Center, men får ikke brukt "klikk, dra og slipp". Noen som har en idè om hva jeg gjør galt.
    Sjekk innstillingene under settings/codecs

     

    Vedlegg

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Kan noen kjøre gjennom 'Master of the wind' av ManoWar? Den er fin og har naturlig dynamikk, spesielt vokalen har fått lov å bestå, høres det ut som.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den almenne regelen ser ut til å være at gamle favoritter består testen med glans, mens alle bomkjøpene som ble spilt bare en gang får svi. Her er en i første kategori, Ry Cooder "Paradise and Lunch". Ikke sikker på hvor gammel CD'en er, kanskje ca 1990:
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    atledreier skrev:
    Kan noen kjøre gjennom 'Master of the wind' av ManoWar? Den er fin og har naturlig dynamikk, spesielt vokalen har fått lov å bestå, høres det ut som.
    Fra 'The Triumph Of Steel'

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har ikke målt Gnarls Barkleys debut-cd. Fikk den i gave og måtte mate den ut etter å ha hoppelyttet til noen spor. Noen som kan måle den?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et lite lysglimt, kanskje så bra som vi kan håpe på pr i dag. Joy Kills Sorrow, "Darkness Becomes This City", 2010.





    Den er åpenbart komprimert, men har mer den "varme" lyden av moderat kompresjon som var typisk rundt 1995 enn den hyperkomprimerte lyden av hundebæsj som er vanlig nå.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Snakker vi verst her?

    Det er det styggeste som har vært avspilt i mitt anlegg, med unntak at at min datter hadde en beklagelig Lily Allen periode som drev hunden og meg på spaserturer. (Den til Allen er blitt kritisert mye i UK for hva de gjorde med lyden.)

    Hvordan kom Gnarls i hus, kan man spørre? En venn skulle besøke meg, og snappet den opp på en flyplass. Innspillingen var blitt kåret til en av årets beste av TIME hadde han registrert, så det måtte være noe å lytte til.
    Etter et stykke inn i første spor vurderte jeg hvor høflig vert jeg skulle være, men min kamerat spiller selv musikk og er meget dyktig på gitar, og han hørte hva jeg hørte. "This is one of the year's best releases?"

    Det er en fryktelig innspilling. Det er fullstendig umulig å vite hva det er for instrumenter du lytter til, alt er sauset ihop. Noen kjappe lyttehopp for å konstatere at spor 1 ikke var arbeidsuhell, og deretter bruk som underlag for kald ølflaske.

    Men det er trampetakt der, selvsagt.

    (Ser litt ut som en sensurert pdf fra Pentagon.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn