Dette var på en måte en blindtest.
Norcad inviterte meg ned for å høre på noen høyttalere. De stod der, noen gamle sorte esker med frontstoff. Fikk ikke vite noen ting på forhånd, sett deg ned og lytt var beskjeden. Norcad spiller normalt på Abrahamsen elektronikk. I dag brukte han en surround pre som han kunne bruke til å eq'e litt. Jeg hadde ingen aning om hva jeg hørte. I tilegg brukte han aktive basser, slik at Seas fikk bare signal fra 100hz og oppover. De satt i en liten lukket og gammel spon kasse som en gang har huset en jvc sak.
Norcad sin intensjon var å få meg til å lytte litt i mellomtoe området, jeg er visst en mellomtonefantast ;D i følge han. Sjøl hører han bare etter resonans i bassen. Det ble fort klart at det var en pukkel som maskerte en del. Ba han flytte litt på delefrekvensen. Fremdeles ikke peileing på hva jeg hørte på. Etterpå ba jeg han å stille ned nivået i bassen. Da kom ting på plass, mellomtonenivået var slik jeg likte det. Norcad sa at høytalerene ikke var innspilte, bare 3 timer ferske. De som også kom klart fram var at de romproblemene Norcad vanligvis sliter med på sine Klipsch var til dels borte. Han har problemer med gjalling, etterklang. På langt nær så framtrenden med Seas.
Stemmer og piano likte jeg veldig godt. Hørte på Maria Joao, gammel testfavoritt her. Naturlige fin stemme på henne, rimelig detaljert. Piano hadde fin klang/etterklang, Låt korrekt i mine ører. Dynamikk, vel ikke samme atakket som jeg synes jeg har i mine H6, det er da tross alt ikke et horn ;D Det var ikke like uanstrengt på en måte. Transparens, luftighet og åpenhet var heller ikke det samme som på mine Seas/Focal eller klonen om du vil. Kjedelig, på lang nær. Jeg likte det jeg hørte. Diskanten var heller ikke helt værst, faktisk bra, tross alt var det en wizzercone med alle de feil og mangler en slik kan ha. Dette er skrevet med det i bakhodet at disse på langt nær er innspilt. Jeg vet at elementer trengs og knørves. Min knørvecd, som jeg fikk av 65finger, er genial. Den masserer elementet veldig mye i løpet av 3 timer. Og da låter det så avsindig forskjellig at det ikke er til å tro. Derfor gleder jeg meg til å høre de innspilt.
Men, og det er et men. I mott hode skal fulltoner spille i et hornkabinett. Fulltone er i utgangspunktet umulig å få til å bli fulltone uten en hornladning på en eller annen måte. De trenger kompensasjon fra et kabinett. Mange er sikkert uenige, og greit nok. Jeg har ikke tenkt å argumentere en gang. ;D
Horn låter også i mine ører så unanstrengt. Min gode venn i Ungarn sier til meg at disse elementen passer blant annet ikke inn i Impulse H2 kassen, de er umidelbart ikke enkle å få til i et horn. De samme erfaringene hadde en hornguru som norcad hadde vært i kontakt med. Dette er litt dumt, da det i mitt hodet er horn som skal brukes med fulltoner. Men jeg harhørt LMC sine basser, tror det er onken basser. De spiller, kanksje kan det være en løsning å gå for. Nikko03 har prøvd en H6 lookalike. Mulig løsning der også?
Vel, en del personlig synsing. Et absolutt positivt inntrykk, helt klart. Ser fram til lytting etter innspilling. Tror disse elementene virkelig har et potensial, tross noen reservasjon per i dag.
Håvard