Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det en "trussel" mot bilbransjen som pøser ut modeller med forbrenningsmotorer, eller er det fremdeles litt for smalt marked og rettet mot spesielt interesserte?

    Asbjørn har vel bestilt en og hans bør vel være rett rundt hjørnet?

    Tesla-Model-S.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel den beste elbilen til nå, hvordan man enn ser på det;

    • Utseendet er jo seff smak&behag, men likevel....Nice !
    • Den er ikke lekebil med plass til 2 voksne og halvannen REMA-pose.
    • Masse kraft = fort-fort =
    • 50 mil på lading holder til de fleste og vel så det.
    • Vil-ha-effekten slår inn på selv ihuga bilfantaster, (den ser vel for bra ut for SV'erne)

    Det jeg fortsatt lurer på er;
    • Annenhåndsverdi.
    • Levetid på batteriene.
    • Hva når batteriene MÅ byttes ? Hva koster det ? Hva gjør man med de gamle ? Blir det et fremtidig miljøproblem?
    • Utover at den er rask, - hvordan er den faktisk å kjøre ?
    • Hvordan er byggekvalitet og holdbarhet ? Sunny California er som kjent litt enklere for biler enn standard norsk vinter med salt våt snøslaps.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pen bil! 400 HK, lang rekkevidde... men for dyr for meg. Men dette er en merkestein som virkelig sier at elbiler er 'da shit'
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Når man ser hva Tesla har fått til med denne modellen tenk da om de satte seg fore å lage en stasjonsvogn med mindre effekt, kanskje tilsvarende 150 hester. Noe som kunne konkurrere i det store markedet for firmabiler. Det hadde vært en virkelig game changer !
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    For meg er hengerfeste bortimot Alpha&Omega, så Model S faller litt bort. Model X derimot med 4x4 og hengerfeste er bortimot midt i smørøyet. Model S har enormt med bagasjeplass har jeg sett. Over 700 liter er mer enn Mercedes E klasse stv.
    Kjørte El bil i jobbsammenheng for 10-12 år siden og har vært fristet siden. Problemet har vært at det stort sett bare har blitt produsert lekebilermed plass til 2 mennesker og 1 bærepose.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lurer litt på hva en model S koster å forsikre? Tradisjonelt sett er raske sportsbiler relativt dyrt å forsikre selv for de som bor på utsiden av Ring 3.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Model X var ukjent for meg, men ser ut til at SUV-folket har noe å glede seg til.

    tesla-model-x-plug-in-electric-vehicle.jpg
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Den er vidunderlig å kjøre;) Nytt batteri koster rundt 60000,- Det er 8års garanti på batteriet. Forikring ca 8-9000,- Neste bil etter Tesla S og X er en liten bil, sikkert Golf-klasse for "massene" om 4-5år.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg fartet rundt i El bil i hine hårde så var det 2 problemer jeg opplevde.
    1) De er livsfarlige for fotgjengere som ikke hører at man kommer.
    2) batteriene som ladet seg når man slapp gassen bremset opp såpass at man kunne risikere å kjøre av veien på holkeføre.

    Akselerasjonen var helt latterlig. Husker jeg ble utfordret av en i Subaru impretza wcr og jeg holdt følge opptil 60-70 km/t
    Dette var en Peugeot 106 El.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er en meget kul bil og all ære til Tesla for å ha klart noe slikt, men problemet her i Norge på sikt er om fordelsgalskapen (avgiftsfritak, kjøre i kollektivfeltet, gratis "bensin" på ladesteder, gratis på bomveier osv osv) forsvinner når mange nok kjøper seg elbiler. Elbil p.t. i Norge fremstår veldig som en bil nr 2 for velstående som ikke synest det er gøy å kjøre kollektivt eller stå i rushtidskøen eller å betale for å parkere i sentrum. Siden alternativet for mange nok er å reise kollektivt så er miljøbegrunnelsen i mange tilfeller syltynn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det som er interessant er det at verditapet øker betraktelig på elbil hver gang det kommer en ny markedsleder. Både nypris og bruktpris på Mitsubishi i-miev ble betraktelig redusert da Nissan Leaf kom på markedet og i dagens marked faller en Leaf 100k i pris på et år, sannsynligvis mye pga det at BMW og VW skal komme med elbiler.

    Jeg kunne godt tenkt meg en elbil som nummer 2 bil for å kompensere litt for det bensinsluket jeg har.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Det er en meget kul bil og all ære til Tesla for å ha klart noe slikt, men problemet her i Norge på sikt er om fordelsgalskapen (avgiftsfritak, kjøre i kollektivfeltet, gratis "bensin" på ladesteder, gratis på bomveier osv osv) forsvinner når mange nok kjøper seg elbiler. Elbil p.t. i Norge fremstår veldig som en bil nr 2 for velstående som ikke synest det er gøy å kjøre kollektivt eller stå i rushtidskøen eller å betale for å parkere i sentrum. Siden alternativet for mange nok er å reise kollektivt så er miljøbegrunnelsen i mange tilfeller syltynn.
    Fordelene du nevner skal revurderes i 2017. Gjett utfallet.
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Når jeg fartet rundt i El bil i hine hårde så var det 2 problemer jeg opplevde.
    1) De er livsfarlige for fotgjengere som ikke hører at man kommer.
    2) batteriene som ladet seg når man slapp gassen bremset opp såpass at man kunne risikere å kjøre av veien på holkeføre.
    Med mindre fotgjengerne er blinde og avhengig av hørsel for å orientere seg i trafikken, har lite sympati for uoppmerksomme fotgjengere med lydanlegget i øra.

    Når det gjelder regenerativ bremsing krever dette nok litt endring og tilpassing av kjøretstil og pedalbruk, men tror det skal gå fint. Begynte å kjøre Prius for noen år siden, og det er utrolig hvordan en endrer og tilpasser kjøretstil når en heletiden via displayet orienteres om energiforbruk og oppladning.
    Nå bytter vi ut Prius med Tesla som eneste bil i september, men har ikke fått et eneste rekkevidde-angstanfall...enda ;-)

    Verditapet kan godt tenkes er betydelig, men er ikke relevant med mindre vi kommer til å skulle bytte bil om noen år hvilket jeg ikke tror blir tilfellet.
    Det vel ikke værre en å svi av noen hundretusen på hifi...og på dette forumet er det vel ingen som rister på hodet av det :) Tesla er jo bare et fett surroundanlegg, med stor berøringsskjerm og heftig akselerasjon!!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Er det en "trussel" mot bilbransjen som pøser ut modeller med forbrenningsmotorer, eller er det fremdeles litt for smalt marked og rettet mot spesielt interesserte?
    Den er utelukkende konkuransedyktig her pga av de særnorske avgiftene. I resten av verden blir den så dyr at den konkurerer med luksuslimosiner hvis kunder sånn generelt gir blaffen i forbruk. Sånn circa Porsche Panamera.....
    Da norske bilavgifter skal være provenynøytral er det bare et spørsmål om tid når denne (og andre) blir like dyr sånn relativt som i resten av verden....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen av fordelene vil nok utvilsomt forsvinne. Slik som gratis bompengepasseringer. For det er ren svindel når politikere hevder at disse har noe med "miljø" og slike ting å gjør og ikke bare er en generell måte å loppe folk for penger for.

    Parkering likeså. Det er for tiden en krig mot nye parkeringsplasser. Blir presset for stort fra elbiler vil nok fordelene forsvinne de også.

    Men jeg tviler på at engangsavgiftene kommer til å stige voldsomt med det første i alle fall. Da er det mer sannsynlig at de øker de allerede groteske avgiftene på vanlige biler, eller tynger ned drivstoffet ytterligere med voldsomme avgifter.

    Blir spennende å se når de første elbussene er på veiene, hvis vi ser bort i fra trolleybussene da som stort sett er borte. Den store krigen fra sosialistene handler ikke om miljø, men om privatbiler. For dem er drømmen at alle skal måtte transporteres kollektivt, og at det bør bli vanskelig eller forbudt å selv eie transportmiddel. Elbiler løser i så måte ingenting. Om noe stikker det kjepper i hjulene for kollektivsamfunnets idealer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir spennende å se når de første elbussene er på veiene, hvis vi ser bort i fra trolleybussene da som stort sett er borte. Den store krigen fra sosialistene handler ikke om miljø, men om privatbiler. For dem er drømmen at alle skal måtte transporteres kollektivt, og at det bør bli vanskelig eller forbudt å selv eie transportmiddel. Elbiler løser i så måte ingenting. Om noe stikker det kjepper i hjulene for kollektivsamfunnets idealer.
    Kanskje ta en kikk på Norgeskartet, Gjestemedlem? Du må slutte å skrive sånt tull, troverdigheten går rett ut vinduet. Får gæern onkel som rabler vibber.

    Biløkonomen har et perspektiv:
    http://bilokonomen.no/2013/05/28/elbiler-koster-norge-enorme-summer-mener-utlandet/
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Blir spennende å se når de første elbussene er på veiene, hvis vi ser bort i fra trolleybussene da som stort sett er borte. Den store krigen fra sosialistene handler ikke om miljø, men om privatbiler. For dem er drømmen at alle skal måtte transporteres kollektivt, og at det bør bli vanskelig eller forbudt å selv eie transportmiddel. Elbiler løser i så måte ingenting. Om noe stikker det kjepper i hjulene for kollektivsamfunnets idealer.
    Kanskje ta en kikk på Norgeskartet, Gjestemedlem? Du må slutte å skrive sånt tull, troverdigheten går rett ut vinduet. Får gæern onkel som rabler vibber.

    Biløkonomen har et perspektiv:
    Elbiler koster Norge enorme summer, mener utlandet | Biløkonomen
    Tull er det langt i fra. Men i første omgang vil de sosialistiske partiene konsentrere seg om byene, hvor det bor flest mennesker. RV har programfestet at de ønsker forbud mot privatbilisme i byene. SV har tilsvarende målsetninger.

    Her differensieres ikke mellom forbrenningsmotoriserte og elbiler, det er selve privatbilismen som skal avlives.

    Men det begrenser seg heller ikke til byene. Her er et utspill fra Sosialistisk Venstreparti. De ønsker en bilfri Kystveien.

    SV vil ha bilfri Kystvei - Nyheter - Agderposten

    "– Jeg ser for meg at Kystveien for framtiden må bli for gående, syklister og busser. Det vil slik bli et forbedret miljø for alle som bor langs Kystveien, og da får vi også en miljøbevisst og klimavennlig by. Vi må ta ansvar for at områdene hvor folk beveger seg hver dag, til og fra jobb og skole, bidrar til en bedre by, sier han. "

    Slikt som dette vil vi nok se mye mer av i tiden som kommer. Under dekke av klimavennlighet og grønnhet ønsker man å begrense borgernes muligheter til å motorisert flytte seg ukollektivt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Thorleif: Hva slags batteri str har dere valgt og hva mente selgeren var fornuftig med tanke på utstyrsnivå generelt?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Men det begrenser seg heller ikke til byene. Her er et utspill fra Sosialistisk Venstreparti. De ønsker en bilfri Kystveien.

    SV vil ha bilfri Kystvei - Nyheter - Agderposten

    "– Jeg ser for meg at Kystveien for framtiden må bli for gående, syklister og busser. Det vil slik bli et forbedret miljø for alle som bor langs Kystveien, og da får vi også en miljøbevisst og klimavennlig by. Vi må ta ansvar for at områdene hvor folk beveger seg hver dag, til og fra jobb og skole, bidrar til en bedre by, sier han. "

    Slikt som dette vil vi nok se mye mer av i tiden som kommer. Under dekke av klimavennlighet og grønnhet ønsker man å begrense borgernes muligheter til å motorisert flytte seg ukollektivt.
    Til orientering.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Kystveien_(Arendal)
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Men det begrenser seg heller ikke til byene. Her er et utspill fra Sosialistisk Venstreparti. De ønsker en bilfri Kystveien.

    SV vil ha bilfri Kystvei - Nyheter - Agderposten

    "– Jeg ser for meg at Kystveien for framtiden må bli for gående, syklister og busser. Det vil slik bli et forbedret miljø for alle som bor langs Kystveien, og da får vi også en miljøbevisst og klimavennlig by. Vi må ta ansvar for at områdene hvor folk beveger seg hver dag, til og fra jobb og skole, bidrar til en bedre by, sier han. "

    Slikt som dette vil vi nok se mye mer av i tiden som kommer. Under dekke av klimavennlighet og grønnhet ønsker man å begrense borgernes muligheter til å motorisert flytte seg ukollektivt.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Kystveien_(Arendal) Til orientering.
    linken peker mot en tom side
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Tesla er i Norge gitt et konkurransefortrinn gjennom å bare bli momset siden den er en elbil. Som det er skrevet i et annet innlegg så vil den i resten av verden bli for dyr for middelklassen og dermed falle igjennom.

    Fordelene som elbiler har nå vil engang i fremtiden ganske sannsynlig bli forandret. Fordelen med å kjøre i kollektivfelt vil vel falle først, og vil ramme de som kjører inn i Oslogryta.

    Pratet med en som lurte på elbil som sitt eget miljøalibi da han kjører en Dodge Viper. Han hadde vært i kontakt med importøren av Tesla og følte det at de ikke i tilstrekkelig grad kunne fortelle han om forventete vedlikeholdsutgifter. De som kjøper Tesla nå er jo på en måte testpiloter når vi skal beregne slitasjekostnadene som selvfølgelig er ukjente på en slik ny bil.

    Han følte at å betale 600 000 kr for en godt utstyrt utgave hadde ikke han økonomi til å bære hvis bilen skulle ende opp med i værste fall å være tilnærmet verdiløs om en 5-6 års tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Vi har valgt 60kW batteriet som skal gi en rekkevidde på ca 370km, selvfølgelig avhengig av kjøretstil m.a.o 150 km den første måneden ;-)
    Selgeren er ikke så mye selger som informasjonsrådgiver da konseptet og bilen er så ny. Bilen bestilles på nett, mens en besøker deres showroom på Alnabru for å se på bilen og snakke med rådgiveren. All informasjon foreligger på nett, og det er ikke mye de kan svare på som ikke kan søkes dersom en tar seg tid. Det er dermed ikke sagt at de ikke besitter kunnskapen.
    Desom en er interessert i forbrenningsmotoranaloger som kamaksel-timing, stempelvandring og avgasstemperatur i turboladeren må en nok ta en prat med verksted-gutta som forøvrig er elektroingeniører med et utvidet smørekurs. De kan sikkert svare på hvor mange kobbervinninger det er på motorankeret, faseretninger og ladespenning

    Bilen må jeg si selger seg selv, og det er bare å bestemme seg for hvor mye penger en vil bruke. Utover standardutstyr har vi gått for tech-pakken, skinninteriør, vinterpakken, parkeringsassistent og superladerfuksjonalitet.

    Du kan lese mer om hva disse inneholder her: Model S Alternativer og Priser | Tesla Motors
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Samme som S utgaven sies det, men i enkleste utgave er den utstyrt med drift på 2 hjul. Jeg regner med at den ender opp likt priset som 85Kw utgaven som 4x4. Dvs ca 500.000 og ikke 450.000 som 65Kw utgaven.
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    +1

    Det blir også interessant å se hva slags rekkevidde de får med 4x4 utgaven. Kanskje de innen den tid har laget et 100kW batteri? Ren spekulasjon.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Må de nødt til å lage bilen raskere i samme momentet som de øker rekkevidden? Hadde det ikke vært bedre med 70 mil rekkevidde og 200 hk? Synes det er drøyt med 400 hk og 50 mil rekkevidde. Det blir bare skrævraketter og drapsmaskiner til slutt. Det er faktisk ikke alle som mestrer slik kraft i kombinasjon med drift på bakhjulene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som tror de redder mijøet på denne måten kan med fordel lese denne artikkelen:

    Elektrisk moro - DN.no

    Elbiler er en miljøjippo for de velbeslåtte, eller for de som pga misforstått miljøpolitikk i Norge ser en mulighet til å spare avgifter.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde gladelig byttet bort 200hk for rekkevidde. Kjørestil vil vel uansett være det avgjørende.
    Nesten så jeg hiver meg på selv, men jeg venter nok litt og kjøper en brukt om to år og bytter batteriet når dette må gjøres.

    Er det en plan for disse lynladestasjonene? Kommer de nordpå?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hm... tja... tipper jeg tviholder på boxermotor en stund til.
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    En rimeligere, mindre bil med svakere motor kommer om noen år. Det handler jo nå om å etablere et nytt bilmerke, hvilket ikke er gjort i USA på 80-90år. Da må man appellere til de pengesterke meningsdrivere som ellers hadde kjøpt tilsvarende sportssedaner i luksusklassen som BMV, Mercedes, Jaguar, AstonMartin, Porche Panamera o.l.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Poenget er ikke nødvendigvis at den trenger å være rimeligere og mindre Thorleif, men at den kunne med fordel ha økt rekkevidden og senket kraften. Her i Norge appelerer den ikke bare til kjøpere av "high end" sportssedaner da disse koster fort det dobbelte, men til folk med en halv mill til bilkjøp, har en smule miljøbevissthet, trenger bagasjeplass og til de som liker utseende. Kundemassen er sikkert 10 ganger så stor som til Porche, Aston Martin, Bentley osv osv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Elbil blir kun et nisjeprodukt intil man finner en måte å lade på som går like fort som å fylle bensin. Skal man dytte 100 KW inn i ett batteri i løpet av 2 minutter så må man ha et heftig el.anlegg.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.496
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Makseffekt på motoren har fint lite å si ifb maks kjørelengde - der har kjørestilen alt å si. Forskjellen i pris (og størrelse) på en elmotor på 400Hk kontra en på 200Hk er relativt liten.

    Kjører man lyskryssrally, så er det ikke mange milene batteriet holder, men kjører man bevisst så holder batteriet lenge.

    Johan-Kr
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Poenget er ikke nødvendigvis at den trenger å være rimeligere og mindre Thorleif, men at den kunne med fordel ha økt rekkevidden og senket kraften. Her i Norge appelerer den ikke bare til kjøpere av "high end" sportssedaner da disse koster fort det dobbelte, men til folk med en halv mill til bilkjøp, har en smule miljøbevissthet, trenger bagasjeplass og til de som liker utseende. Kundemassen er sikkert 10 ganger så stor som til Porche, Aston Martin, Bentley osv osv.
    Er enig med deg, mitt poeng er bare at da Tesla lanserte Model S så hadde de ikke regnet med at den ville bli så populær i Norge. At Norge ligger på andreplass etter USA i antall solgte biler er nok en heldig, men utilsiktet bieffekt av avgiftspolitikken for Tesla. At vi går "mann av huset" og kjøper modellene som tilbys er vel ikke noe insentiv for Tesla til å tilby en norsktilpasset Model S med maks rekkevidde og redusert motoreffekt. Dog ville jeg foretrukket dette. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn