Bil, båt og motorsykkel Volvo V70 - Generasjon 2 eller 3?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Min gamle Volvo 850 (1996) synger på siste verset og det er på tide med en noe nyere (brukt) bil.
Jeg trenger mye plass, så Audi A6, Volkswagen Passat, Skoda Superb og Ford Mondeo kan være
aktuelle biler i tillegg til Volvo V70.

V70en ligger så langt best an pga. egen god erfaring med merket, gode seter og på av hva man
får for prisen etter noen runder på FINN. Kom gjerne med inspill om dere mener noen av de andre
merkene har fortrinn jeg bør vite om.

Det jeg rent konkret lurer på er om noen har erfaring med de forskjellige generasjonene av Volvo.
Generasjon 2 (2000-2007) er vel basert på Volvos eget chassis, mens Generasjon 3 (2007-) er
basert på Ford Mondeo chassis, som er litt større (90 liter ekstra bagaskjeplass og bedre benplass
bak). Stort er bra. Men hvordan er kvaliteten på de forskjellige generasjonen i forhold til hverandre?
Hvilke motoralternativer er gode og mindre gode? Automat eller manuell? osv. Kom med innspill.

mvh

Gunnar Brekke
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har ikke Volvo, men Mondeo stv 2011 utgave, 140 hk diesel med Powershift. Det er en kjempegod bil, som jeg har kjørt 62000 100%feilfrie km til nå. Forbruket ligger på 0,62 - 0,65 l/mil og rundt 0,7 på blanda kjøring. Dette er med stooor skiboks på taket. Veldig bra bil - hvorfor da kjøpe V70?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Fordi det er Volvo. Mvh. Volvo eier.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har 2005 V70 D5 AWD Summum - knall bil med bra motor og flott interiør. Man sitter høyt og har godt oversikt. 5-trinns automatgear er snadder, og plenty motor til å trekke det meste. Tok ti minutter å blåse opp fra 163HK til 215HK/450NM. Skal jeg si noe du bør se opp for så er det foringer i forstilling, disse kan knirke litt og bør som oftest byttes i den aldersgruppen du nevner. Koster ca 1500,- pr side for deler, jobber fikser du selv :)

Ang automatgear; sørg for at du kjøper en bil med komplett servicehefte - disse trenger jevnlig ettersyn. Jeg flusher min hver 40K og der er ting fortsatt stabilt. Jeg trenger også tung campingvogn med den, om du skal trekke tungt (1500KG eller mer) over lengre periode så sørg for å ha godt med turtall og ikke plag kassa med unødig høyt moment... Når vi er på tur så blir hele ekvipasjen med folk, fe og last på godt over 4000KG - da er det greit å ta hensyn til mekanikken som får det hele til å flyte :)
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Har hatt V70 gen.2, ca.2003-2007 (2.0 T bensin, aut.), deretter gen.3 2007-2012 (D5 185 Hk diesel, aut.).
Gen 3 er nok en bedre bil og mer velutstyrt bil enn gen 2, men jeg likte egentlig bedre 2.0T bensin motoren.
Kanskje ikke like kraftig, men mye mer kultivert, stillegående, sivilsert.
Jeg ble faktisk meget lei hele dieselen.
Har nå kjørt 3 uker i en ny 520i, og jeg kommer aldri, aldri, aldri å kjøre diesel igjen.
Det hører ikke hjemme i en bil - lastebil og buss kanskje - men ikke bil.
Og heller aldri en bil uten automat.
Men bortsett fra diesel motoren var gen3 V70'en en meget god bil, og sittekomforten er helt på topp (jeg er 192, så må ha litt størrelse på bilen)

mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fordi det er Volvo. Mvh. Volvo eier.
Ja, selvsagt...burde tenkt på det...:cool: Jeg vurderte også V70 AWD og XC, men så ble det firmabil og Mondeo. Som sagt heilt feilfri. Jeg drar vogn av og til, relativt tung Solifer 670, og det fungerer heilt flott. Det er godt drag i den, men hvis det hadde vært min, ville jeg nok chip'a den en smule. Godt å ha litt å gå på, når man ska passere vogntog etc. Bagasjeplass...Mondeo'en er større enn V70'ene, både i baksetet og i bagasjerommet ( lengre og breiere, lettere å utnytte plassen ).

Men MÅ man ha Volvo, så må man....bra biler, de og!

Ludo; du sitter nå ikke akkurat høgt i en AWD?? Du sitter høgt i Caravelle'r, Landcruiser'e og Pajero'er og den slags! AWD er en flott bil, knallgod å kjøre. XC70 "duver" meir. Imo.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Takk for innspill så langt. Jeg er på ingen måte låst på Volvo men så langt står dette merket godt.

I forhold til Ford Mondeo liker jeg setene bedre i Volvoen, jeg liker utseende bedre (veldig subjektivt)
og jeg føler at Volvo er mer en 20-års bil (mens Ford er mer en 10-års bil). Dette siste stemmer sikkert
ikke lenger, der 3. generasjon V70 har chassiset hentet fra Ford Mondeo og den motoren jeg mest
sannsynlig ender opp med; 2 liters dieselmotoren på 136 hk, er hentet fra Peugot/Citroen. Men det
er selvfølgelig mye mer som gjør opp en bil.

Er det forresten noen som har erfaring med denne motoren (2,0D 136 hk)? Er den grei å chippe opp?

Pøs på med "pros and cons", både på merkene og eventuelt modellene og motorene på V70.

mvh
Gunnar Brekke
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Hva med en 2002 -> E-klasse? W211 karosseri
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvorfor ikke kikke etter Bmw 5 serie? Hvis du vil ha en bil som er 10-12 år nyere enn Volvoen du har nå får du mye flott til rundt 250K med stor 2.0 163hk og automat. Ofte er de godt vedlikeholdt da det er en bil som er dyr i innkjøp som ny. God comfort både i seter og drivlinje med god akselavstand og bakhjulstrekk.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Helt enig at det er en flott bil. Veldig flott faktisk, men desverre for liten. Med mine egne 2 meter på strømpelesten
er det en av de tre ungene i baksetet som ikke får beinplass. 7-serien hadde selvfølgelig vært en mulighet, men da
får man hverken stasjonsvogn eller råd til å kjøpe en bil i fornuftig alder...
Merchedes E-klasse har også blitt vurdert men liksom BMWen er den litt mindre.
Jeg har dessuten lyst på en forhjulsdrevet (eller firehjulsdrevet) bil med tanke på vintrene vi har på Kongsberg.

mvh
Gunnar Brekke
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Litt OT kanskje men en bil med utrolig god plass er Skoda Suberb.
Aldri sittet i en bil med så god plass i baksetet.

Har en kompis som er nærmere 2m på strømpelesten og når han sitter foran å har justert setet har ikke jeg (180cm) noe problem med beinplass bak.

/jan
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Ska du ha diesel så är det nog d5 från 03-05 som gäller om man vill åka billigt.
De går billigt och bra! De nyare verkar dra mer...
Men då är ju också de nyare kanske lite bättre att köra annars då.
Farsans xc70 är en dröm att köra(ny) men den gamla 03an med d5 gick billigt alltså!
Tycker dessvärre att det har lätt att småskramla och hålla på med småljud i v70.där är de tyska bättre tycker jag.
men volvo är ju säkra och fina att köra annars.Kör själv v60 nu men har haft v70 -02 innan som nog har en del mer plats ja men v60 är mycket roligare att köra!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Litt OT kanskje men en bil med utrolig god plass er Skoda Suberb.
Aldri sittet i en bil med så god plass i baksetet.

Har en kompis som er nærmere 2m på strømpelesten og når han sitter foran å har justert setet har ikke jeg (180cm) noe problem med beinplass bak.

/jan
Veldig bra bil, Superb'en - jeg har en kollega som bytta fra Audi A4 stv til ny Superb 4wd. Han er skikkelig imponert over Superb'en. MEN det er vesentlig mindre bagasjerom i den kontra V70, Passat og Mondeo. både kortere og smalere, og superb har ei bakluke som skrår veldig.

Gunnar, ingen tvil om at setene i Volvo er veldig bra, men Saab har også fanastiske seter. Det samme har Mondeo,Audi og BMW. Jeg har kjørt stort sett sammenhengende godt over 100 mil ( Bodø - Bjørnfjell - Kiruna - Karesuando - Lakselv ), bare avbrutt av et par,tre korte stopp "på naturens vegne", og jeg hadde ikke antydning til "tresmak" hverken i rygg, lår eller ræv ved ankomst. Trøtt i hodet og øyne ble jeg imidlertid, mest pga kraftig regn store deler av turen, og en god del elg langs veien. For min del står det mellom tre biler når firmabilen skal byttes; Ny Mondeo ( den kommer visstnok med 4wd neste år..), VW Passat Alltrack eller Volvo V70 i en eller anna utgave. Hvis jeg ikke går for nye Honda CRV - det har blitt en kanonbil for de av oss som kan tenke oss minde SUV'er. Den er helt på høyde med Volvo XC60 og BMW X3, hevder noen.

Litt O.T, håper du bærer over med det...
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Gå for SAAB!
Deres 9-5 stasjonsvogn er akkurat hva du trenger. God plass, sterk motor, driftsikker og knallgode seter for 2 metere.
Ingen problemer med reservedeler og service. Virkelig mye for pengene.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Største "nedtur" ( og eneste ) med Superb stasjonsvogn da jeg tittet på den, er bakluka skrår så mye ( elegant, men stasjonsvogn kjøper man pga plass til "ræl" der bak ) at man ikke får så mye plass ut av det. Det var vel 80-100 liter mer bagasjeplass enn det jeg har i den Superb sedan som jeg har i dag. Og det er ikke nok til at jeg gidder bytte bil. Nå skal man ikke glemme at Superb sedan har stor bakluke som den var en SAAB "combicupe".

Mener å huske at Superb sedan har mere plass i bagsajerommet enn en SAAB 9-5 combi. Men den er smalere enn mange andre biler.

Hvis Gunnar ikke er "låst" til Volvo bør han prøve Superb stasjonsvogn, og han bør absolutt prøve SAAB 9-5 stasjonsvogn.

SAAB 9-5 gir vanvittig mye bil pr krone. Deler er ikke noe problem, den avdelinge surrer og går som før. Den aller siste 9-5 utgaven er heller ikke noe stort problem hva angår slitedeler, det er mye ( alt for mye !!!:mad: ) Opel i den bilen! Men slik det gikk er det nok ikke så dumt. Nå er jeg veldig usikker på om den siste utgaven av 9-5 rakk å komme i stasjonsvognutgave før det var kroken på døra? Karosserideler, lys og slikt vil nok bli borte fra markedet på sikt, men forrige generasjon er solgt i så store opplag at det fortsatt er regningsvarende å lage deler til dem.

Hva gjelder Volvo har jeg vel ennå tilgode å høre en eier som ikek skryter av bilen sin. Mondeo har jeg hørt litt ulikt om. Noen er veldig godt fornøyd mens andre kan ha fått "mandagsbiler". Men den er stor og god å kjøre når den virker.

Opel har jo også en stor stasjonsvogn, den bør nok også prøves! Jeg avskyr Opel av prinsipp men de er nok mye bedre enn det ryktet i Norge tilsier.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Spiralis: Opel har desverre ingen stor stasjonsvogn lengre. Vectra'en var stor, men Insignia har blitt krympevasket. Jeg synes min vectra hadde mye beinplass, men jeg er bare 182 cm lav. Man får mye bil for pengene, men sammenlignet med mye annet synes jeg at Vectra er litt utdatert.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Spiralis: Opel har desverre ingen stor stasjonsvogn lengre. Vectra'en var stor, men Insignia har blitt krympevasket. Jeg synes min vectra hadde mye beinplass, men jeg er bare 182 cm lav. Man får mye bil for pengene, men sammenlignet med mye annet synes jeg at Vectra er litt utdatert.
Nuvel da hadde jeg rett i mine fordommer mot Opel!;)

Jeg trodde faktisk at de leverte denne Vektraen fortsatt. Og det verste er at den Vektraen jeg husker fra tidligere var en ganske liten mellomklassebil. Fikk jo helt hakeslepp da jeg så hvor stor den var blitt. Nuvel, Opel er greit nok mens man sparer til å få råd til ordentlig bil.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Hadde en 05 Volvo V70 D5 Momentum. Topp bil med en sterk 163 hk diesel. Utmerkede seter, ble ikke sliten etter en lengre tur. Min hadde 5-girs manuell. Fungerte greit, ca 2000 o/min i 100 km/t. En bunnsolid bil som også holder seg bra utseendemessig. Klassisk, tidløs design.

Bytten nå i høst til en helt ny Mondeo. Merker at det er en ny og mer lettkjørt bil, også mer presise kjøreegenskaper. Men setene var vel så gode i Volvoen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Min V70 2,0T 2004 sluker over 1,1 liter bensin på mila. Men så er det stort sett bare småkjøring. Det er vel sjeldent jeg har bruk for de 185 Hk den har å rutte med. Men kjørekomforten er på topp. Den var et panikkjøp da den gamle tok kvelden på bursdagen min, ei uke før jul for et par år siden...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Jacta est alea.

Valget falt på Volvo V70 2,4D 2006 (generasjon 2).
Grunnen jeg gikk for den eldre versjonen var motorvalg;
Volvos eminente femsylindrede dieselmotor på 2,4 liter.

Dette er i praksis D5 motoren, elektronisk kastrert ned
til 126 hester.
Ved bytte av elektronisk styring (chip) kan man for skarve
tre tusen kroner øke effekten til 165, 185, 205 eller 220
hester (eller 245 hk ved bytte av chip, turbo og eksos).
Uten at jeg ville vurdere å gjøre noe slikt, selvfølgelig...

Selv med 126 hester har bilen greit med kraft takket være
masse dreimoment. Bilen jeg valgte har gått under 60 kkm (!!!)
og framstår som ny. Mørk blå i farge med lyst skinninteriør.
Manuell girkasse.

Takk for tips underveis.

mvh
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Grattis, og velkommen i V70-klubben!
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Grattis med valget! Jeg har fått opp øyne litt for Volvo selv etter å ha surfet på Finn.no for faren min som endte opp med en s60 (2012) som hadde gått ca 10.000 km. Gode seter, sobert og elegant interiør på Volvo
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
850 skrangler minimalt. V70 skrangler både her og der, men ellers driftsikker. Samme med XC60, det er noe skrangling som f... meg ikke burde vært der. BMW går vel alle en høy gang når det gjelder sammensetting av stoffer/materialer som ikke gnurker og lager lyder.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Jacta est alea.

Valget falt på Volvo V70 2,4D 2006 (generasjon 2).
Grunnen jeg gikk for den eldre versjonen var motorvalg;
Volvos eminente femsylindrede dieselmotor på 2,4 liter.

Dette er i praksis D5 motoren, elektronisk kastrert ned
til 126 hester.
Ved bytte av elektronisk styring (chip) kan man for skarve
tre tusen kroner øke effekten til 165, 185, 205 eller 220
hester (eller 245 hk ved bytte av chip, turbo og eksos).
Uten at jeg ville vurdere å gjøre noe slikt, selvfølgelig...

Selv med 126 hester har bilen greit med kraft takket være
masse dreimoment. Bilen jeg valgte har gått under 60 kkm (!!!)
og framstår som ny. Mørk blå i farge med lyst skinninteriør.
Manuell girkasse.

Takk for tips underveis.

mvh
Gunnar Brekke
Gratulerer med flott bil. Nesten ikke kjørt jo, her er det mange mil igjen. Min hadde 163 hk, og den var usedvanlig rimelig på langkjøring. Iflg. kjørecomputer under 0,4 l/m. Har også lest at 163 hk er rimeligere i bruk enn 126 hk. V70 hadde en generell svakhet med slakk i endeledd og lenkearmer. Også bremseskiver bak har det vært litt trøbbel med. Sjekk dette. Ellers topp bil. Synest faktisk denne designmessig er finere enn dagens modell.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Jacta est alea.

Valget falt på Volvo V70 2,4D 2006 (generasjon 2).
Grunnen jeg gikk for den eldre versjonen var motorvalg;
Volvos eminente femsylindrede dieselmotor på 2,4 liter.

Dette er i praksis D5 motoren, elektronisk kastrert ned
til 126 hester.
Ved bytte av elektronisk styring (chip) kan man for skarve
tre tusen kroner øke effekten til 165, 185, 205 eller 220
hester (eller 245 hk ved bytte av chip, turbo og eksos).
Uten at jeg ville vurdere å gjøre noe slikt, selvfølgelig...

Selv med 126 hester har bilen greit med kraft takket være
masse dreimoment. Bilen jeg valgte har gått under 60 kkm (!!!)
og framstår som ny. Mørk blå i farge med lyst skinninteriør.
Manuell girkasse.

Takk for tips underveis.

mvh
Gunnar Brekke
Er det lov å spørre om hvor mye du betalte for herligheten?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Ja hva måtte du gi for min neste drømmebil....
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Jacta est alea.

Valget falt på Volvo V70 2,4D 2006 (generasjon 2).
Grunnen jeg gikk for den eldre versjonen var motorvalg;
Volvos eminente femsylindrede dieselmotor på 2,4 liter.

Dette er i praksis D5 motoren, elektronisk kastrert ned
til 126 hester.
Ved bytte av elektronisk styring (chip) kan man for skarve
tre tusen kroner øke effekten til 165, 185, 205 eller 220
hester (eller 245 hk ved bytte av chip, turbo og eksos).
Uten at jeg ville vurdere å gjøre noe slikt, selvfølgelig...

Selv med 126 hester har bilen greit med kraft takket være
masse dreimoment. Bilen jeg valgte har gått under 60 kkm (!!!)
og framstår som ny. Mørk blå i farge med lyst skinninteriør.
Manuell girkasse.

Takk for tips underveis.

mvh
Gunnar Brekke
Er det lov å spørre om hvor mye du betalte for herligheten?
Den sto (står faktisk fortsatt) på finn for 205 k...
 
Sist redigert:
Topp Bunn