10 stk 2'er feil på bruktbil fra forhandler...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kjøpte i god tro en "velholdt og pen" Subaru Outback hos Moelv Bil. Denne bilen har 3mnd. garanti, men i følge EU-kontrollen 1mnd. etter kjøpet avdekker en rekke feil.
Det ble i alt funnet 10stk. 2'er feil. Totalsummen for reparasjon inkl arbeid overstiger 50 tusen, og jeg betalte 60 tusen for bilen. Jeg kontaktet selger, som sier at alle delene som må byttes er slitedeler, og dekkes ikke av garantien. Så sier jeg da at når alt kommer til alt, er ALLE deler på en bil utsatt for slitasje, og kan kalles slitedeler. Hva er det da garantien dekker? Det kunne ikke selgeren svare konkret på.

Hva gjør jeg nå?

Leste litt på forbrukerportalen, og der står det bl.a: "Det er viktig å være klar over at selger ikke kan begrense dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved å uttale at garantien er utløpt eller mangelen ikke faller innunder garantien. Du vil alltid kunne falle tilbake på dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven."
Betyr dette at selger likevel har plikt til å rette alle feilene hvis dette viser seg å være en reklamasjonssak, og ikke en garantisak?

Jeg er litt oppgitt. Trodde det å kjøpe bil hos forhandler også var en tillitssak, men det er det jo tydligvis ikke i dette tilfellet.

Vidar
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
6.013
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
1
Kjipe greier…. De leverte ikke bilen med tilstandsrapport?
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.512
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Dette var leit å høre :-[ Jeg hadde selv en lignende episode for noen år siden. Kjøpte bruktbil hos forhandler og etter EU-kontroll hos NAF viste det seg å være en god del feil/mangler i forhold til hva en skal kunne forvente. De ba meg gå ned igjen til forhandler og vise dem rapporten fra EU-kontrollen og be dem dekke dette. Det ville de selvsagt ikke, men jeg kunne ta noe av det på garantien mot en egenandel.
Jeg gikk så tilbake til NAF og de sa at dette hadde ikke med garanti men med reklamasjon å gjøre. Et kjøpt produkt skal være "nytt" i 3 mnd eller noe sånn, samma om dette var en bruktbil. De har opplysningsplikt om feil/mangler, uansett hvor gammel bilen er. På min bil var det bl.a. annonsert takluke, men denne virket ikke som den skulle. Også setevarmer, sentrallås + + Men også slitedeler. De presset meg til å ta det videre med advokat (jeg er NAF-medlem) og etter en litt slitsom prosess endte det med forlik og forhandleren måtte dekke alle reperasjoner.

Så snakk med NAF, er du ikke medlem så er det jo bare å legge frem saken for dem og spør om råd likevel, og hvis de mener at du har blitt lurt så melder du deg inn.

Lykke til.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
23.030
Antall liker
12.563
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kona kjøpe en 98 modell Forester som var kjørt 130k. Dette var via en merkeforhandler men riktignok Toyota.
Samme "garanti" som du skisserer. Det var "noe" som var galt (var lav bak) og vi gikk tilbake til Toyota. De skulle se på det og komme med tilbakemelding. De fant ingenting og vi fikk bilen tilbake. Vi tok bilen til NAF for sjekk. De fant endel punkter bl.a. knekte fjøringer og dårlige støtdempere. (noe annet knask også). Vi kjørte tilbake til Toyota med lappen og etter litt "krangling" etc. fikk vi medhold at dette måtte de ordne. Det ble faktisk avtalt reparasjon av nevnte feil på Subaru forhandler og de sendte regning til Toyota.

Så alt i alt gikk det greit. Men skremmende kompetanse på Toyota verksted.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.688
Antall liker
10.011
Torget vurderinger
1
I det siste har jeg fattet større interesse for leasing av bil...
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
I det siste har jeg fattet større interesse for leasing av bil...
Bare vit at de tar seg godt betalt for småskader ved innlevering.

Har du råd, er det tryggeste å kjøpe ny/nesten ny bil, og ha den i 6-8 år, avhengig av kjørelengde.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Her er det bare to akseptable resultat: Selger fikser problemene eller kjøpet må heves.
Lykke til.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Roald skrev:
Kjipe greier…. De leverte ikke bilen med tilstandsrapport?
De leverte ikke med tilstandsrapport. Da jeg snakket med daglig leder på torsdag sa han at jeg kunne jo tatt med bilen til et verksted før kjøpet, og få den sjekket. HALLO! Det å kjøpe bil, spesielt hos en forhandler er snakk om tillit. Når de også sier, og skriver i annonsen, at bilen er velholdt, og i god stand, og at jeg i tillegg presiserer før kjøpet at jeg ikke ønsker påkost rett etter kjøpet, mener jeg at de har misbrukt min tillit.

Har skrevet et brev, med hjelp fra forbrukerportalen.no. Sendes til bilforhandler straks. Så skal vi se om han blir litt skremt av forliksråd og slikt hvis ikke kravet blir oppfylt.

Vidar
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Forliksråd skremmer nok litt, men noen kan være sta. Har du ikke kjøpt bilen under forutsetningen "kjøpes som den står" så skal det ikke være noen feil. Mange utslitte deler tror jeg ikke de slipper unna med. Men det blir en kjedelig prosess. Regner med at vi får jevnlige rapporter om utviklingen.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det blir nok litt baluba. Det står ingenting om at den kjøpes som den står. Jeg har mao. ikke kjøpt en delebil, men en bruksbil. Jeg er temmelig sta jeg også, så vi får nå se på hvem som vinner fram :)
Det er forresten ikke noe krav om at alle deler må være kliss nye. De får garantert 75% av alle deler fra diverse høggere. My bra deler på gamle biler også.

Dere vil bli informert om utviklingen.

Vidar
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
"Selges som den står" er noe som avtales, så vi vet at det ikke er et slik tilfelle. Dette er pil råttent, og viser at bruktbilforhandlere fortsatt fortjener sitt dårlige rykte. Jeg er vokst opp med en fordom mot bruktbilselgere som halvskurker, slik populærkulturen fremstiller dem. Det er et inntrykk som til stadighet bekreftes, dessverre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Dette høres rimelig råttent ut.

Hva er det som er feil, kan du spesifisere de 12 feilene? Kjekt å vite om feilene er så åpenbare at alle og enhver kan oppdage det eller om det krever en viss teknisk kompetanse.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.721
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Denne kan være nyttig: Når kan kunde heve bilkjøpet?.

Som Anonym også er inne på, må dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, ut fra alder og kilometerstand på den ene siden, og hvilke konkrete feil dette gjelder på den andre. Hvis bilen åpenbart ikke har vært gjennom normal årlig service på flere år, mens selger i stedet hevdet at bilen var velholdt, ville jeg tro du har en brukbar sak.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bilen har gått langt, 238000 på kjøpsdagen. I følge serviceheftet er siste service tatt på 180000. Altså snaut 60000 uten service/ettersyn. Den gikk riktig nok gjennom EU for to år siden, men en slik kontroll garanterer jo ikke at bilen er OK fom. dagen etter kontrollen...

Skal sjekke linken.

Vidar
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.721
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.

Denne skal ha service hver 12 000 km, og servicen på 192 000 km er ganske heftig. Det er antagelig derfor den aldri har blitt utført. Dessuten er det tid for en ny stor service på 240 000 km, men bilen skulle vært innom verksted for oljeskift og diverse annet småtteri tre ganger i mellomtiden.

Se denne listen: http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Anonym skrev:
Dette høres rimelig råttent ut.

Hva er det som er feil, kan du spesifisere de 12 feilene? Kjekt å vite om feilene er så åpenbare at alle og enhver kan oppdage det eller om det krever en viss teknisk kompetanse.
Støtdempere foran
Lekkasje i simmering (Ut med motor: 6500,- i service)
Lekkasje i servoslanger (Disse er dyre)
Matt reflektor på høyre kjørelys
Nesten helt nedslitte bremseklosser på alle fire
Omfattende rustangrep på alle bremseskiver
For- og bakstilling er skjevt
Retningsstabilitet er ikke OK
Defekt drivknutemansjett ved motorblokk høyre side.
Brent viskermotor bak
Defekt spylermotor - lykter

Det er det jeg kan huske...

Vidar
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.512
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Hvis bilen er annonsert som "velholdt og pen" så må man jo forvente at den er nettopp det, velholdt og pen, uavhengig om det er stempel i boka eller ei. Det er vel bare på merkeverksted en får stempel uansett.. Man kan jo ta servicen på andre verksted.

For meg ser det iallfall ut som du har blitt dratt i beinet.

Et tips. Hvis du vurderer advokathjelp så ta kontakt med dem om dette på forhånd. De blir så skrekkelig sure hvis ikke (erfaring).
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Dersom denne lista er basert på en EU-kontroll er det høyst sannsynlig mye annet som må fikses også.
Mitt råd: Sats på å få hevet kjøpet.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kjipt når slikt skjer.

Uten å ha spesiell innsikt i regler ol,så ville eg prøvd å heve kjøpet med såpass mange og alvorlige feil.
Siden selger kaller bilen godt vedlikeholdt,trur eg du har gode kort på hånd for heving av kjøp.

Stå på ditt!!!

Mvh.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Jeg ville meldt meg inn i NAF og tatt full test av bilen der hvis jeg var i Low-Q sine spor.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg hadde kjørt på for heving av kjøpet uten tvil.

Kjip sak, håper det ordner seg for deg!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.
Man kommer til et punkt hvor det kan være en ide å gå fra service til fornuftig vedlikehold.

Jeg mener at en bil kan være velholdt selv om den har mangler i servicehefte såfremt den har blitt fornuftig vedlikeholdt. For min del gjør jeg flere av de mindre serviceoppgavene selv og noterer dato og arbeid i serviceheftet med kulepenn og tar vare på kvitteringene.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Når jeg ser på bilene forhandleren selger er det stort sett eldre og rimelige biler, ser ikke ut som noen større forhandler med verksted.

http://www.moelvbil.no/
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.721
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Asbjørn skrev:
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.
Man kommer til et punkt hvor det kan være en ide å gå fra service til fornuftig vedlikehold.

Jeg mener at en bil kan være velholdt selv om den har mangler i servicehefte såfremt den har blitt fornuftig vedlikeholdt. For min del gjør jeg flere av de mindre serviceoppgavene selv og noterer dato og arbeid i serviceheftet med kulepenn og tar vare på kvitteringene.
Jo, men listen av mangler på denne bilen stemmer forbløffende godt overens med hva som skal kontrolleres ved 192k og igjen ved 216k, hvis vi antar at de samme serviceintervallene fortsetter å gjelde etter 192k. Altså er den ikke blitt vedlikeholdt, merkeverksted eller ikke. (http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html)

Edit: Skal vi gjette at det er www.zett.no/bil__til_salgs.html%3FobjectId%3D2005225+subaru+outback+moelv+bil&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no]denne bilen[/url]?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulig den er pen, men den er ikke velholdt. Det er klar grunn til heving av kjøp grunnet villedende markedsføring.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Anonym skrev:
Når jeg ser på bilene forhandleren selger er det stort sett eldre og rimelige biler, ser ikke ut som noen større forhandler med verksted.

http://www.moelvbil.no/
Det stemmer det. De har ikke eget verksted. Det å få alt reparert, gjerne med brukte og OK deler, kommer nok ikke på 52000 som hos et merkeverksted som Sulland Gruppen, der jeg sjekket bilen. En representant fra Sullan Gruppen sa nokså kontant: "Jeg vil nok ikke anbefale deg å reparere bilen hos oss!" ;D.
Vidar
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Low-Q skrev:
Anonym skrev:
Dette høres rimelig råttent ut.

Hva er det som er feil, kan du spesifisere de 12 feilene? Kjekt å vite om feilene er så åpenbare at alle og enhver kan oppdage det eller om det krever en viss teknisk kompetanse.
Støtdempere foran
Lekkasje i simmering (Ut med motor: 6500,- i service)
Lekkasje i servoslanger (Disse er dyre)
Matt reflektor på høyre kjørelys
Nesten helt nedslitte bremseklosser på alle fire
Omfattende rustangrep på alle bremseskiver
For- og bakstilling er skjevt
Retningsstabilitet er ikke OK
Defekt drivknutemansjett ved motorblokk høyre side.
Brent viskermotor bak
Defekt spylermotor - lykter

Det er det jeg kan huske...

Vidar
Det er foreslått å bruke brukte deler. Jeg må få si at det er ikke mye på denne lista jeg ville kjøpt brukt. Det er vel bare visker- og spylermotor, kanskje reflektoren. Det er mao kun småpenger å spare.
Og hvorfor er for- og bakstilling skjeve? Kollisjonsskade?

Konklusjonen blir mere og mere klar, heving av kjøpet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.838
Antall liker
11.484
Det står ganske klart i annonsen at det er bruktbilgaranti på bilen.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det kan være greit å ha et realistisk forhold til hva man kan forvente av en bruktbil med 230 000 km på telleren.

Men bruktbilgaranti er bruktbilgaranti. Har butikken solgt bilen med lovnad om god stand og garanti har de på mange måter gjort seg selv en bjørnetjeneste.

Det meste av listen din går nok under garantien. Denne bilen burde vært annonsert som rep-objekt. Kun da slipper man unna forbrukerkjøpsloven.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har brukt så mye penger på bil opp gjennom at ordet garantiutløpstest har kommet inn i vokabularet...

Dette er igjen et godt agument for å kjøpe en nyere bil. En bil som har rundet 200 000 er som risikosport å regne, og blir fort dyrere å eie totalt sett enn en nyere bil. Når det er sagt, høres det i dette tilfellet ut som om selger enten ikke har hatt kunnskap om bilen, eller prøvd seg på en spansk en. Trolig det siste...
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
For å oppmuntre kjøperen litt her kan jeg nevne at ingen av disse feilene er overraskende i forhold til kilometer. Spørsmålet er om du har kjøpt bilen til markedspris eller under. Er bilen vesentlig billigere enn markedspris på tilsvarende biler stiller man ikke like sterkt i forhold til forbrukerkjøpsloven. Husk at "garanti" er en generell fortolkning av forhold som gis i tillegg til forbrukeskjøpsloven. Disse forholdene er i stor grad opp til garantiutstederen å forkynne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.809
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Dette er jo såre enkelt. En garanti på 3 måneder, 6 måneder, 1 år, 2 år, 3år, 5 år eller 7 år er i prinsippet akkurat det samme. De har rett til å kreve:
1: Delvis dekning fra kjøpers side dersom dette er helt spesifikt avtalt på forhånd.
2: At bilen ikke har kjørt lenger enn en spesifisert kilometerstand (om denne ikke er spesifisert vil rammene være temmelig store, og for en 3 måneders garanti vil neppe kjørelengden være et tema).
3: At bilen ikke er utsatt for direkte misbruk/skade og liknende.
4: At bileier har fulgt opp periodisk vedlikehold.

Dersom det gis 3 måneders garanti på en bil er det selvsagt at den som selger bilen har sørget for at for eksempel bremser, eksosanlegg og andre slitedeler er i en slik stand at de vil holde de tre månedene.

For feil som var der da du kjøpte bilen er det kjøpsloven som gjelder, og da har ikke selger levert varen i henhold til avtalen. At det skal ha oppstått 10 stk 2-er feil på en bil som for en måned siden var i "feilfri" stand er ikke sannsynlig.

Send et krav til selger som er klokkeklart: Du krever feilene utbedret, kjøpet hevet, at selger påtar seg kostnaden fra verkstedet eller at selger utbetaler en engangssum etter avtale som skal dekke reparasjonene. Oppgi betingelsene for hvert alternativ, spesielt det beløp selger kan frigjøre seg fra kravet med, og gi 10 dagers frist til å ta stilling til kravet, samt å gjøre opp i henhold til den løsning dere kommer frem til.

Dersom ikke selger svarer varsler du at du tar utleggsforretning for selgers regning.
Dersom selger benekter klager du saken inn til forliksrådet.
Dersom selger legger frem forslag til forlik må du ta stilling til om du aksepterer forslaget.

Dersom selger avviser kravet har han ikke krav på å få rette feilene. I en forliksklage kan du da velge hvilken løsning selger i henhold til din påstand skal forholde seg til.

Det er egentlig ikke så mye annet å gjøre om ting skal gjøres riktig, og for hver dag du ikke gjør noe med saken går det en dag mer før den blir løst.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.809
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg leste gjennom lista over feil her, og et par ting her er helt sikre:
1: Det er flere av disse som er 1-er feil, så det virker å være et litt "spesielt" verksted som har tatt EU-kontrollen.
2: Skjev for og bakstilling, retningsstabilitet er ikke ok, dette høres ut som en tidligere alvorlig skadet bil.

Basert på nr 2 høres det ut som at du bør få hevet kjøpet på denne bilen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det juridiske bekymrer meg ikke i denne saken, men en skurkaktig bruktbilselger gjør det. Jeg er redd for slike forhandlere, for de er det mange av. Har selv vært utsatt for en slik, men bilen var så billig at det ikke var noe jeg brydde meg om. Men skurk var selgeren, som er en av de eldre bruktbilselgerne på Karmøy. Nord for Kopervik, bare så det er sagt. De fikk til og med naboverkstedet til å utstede en falsk EU-rapport. Etter få måneder røyk tannstangen midt under kjøring. Den var så utslitt som det var mulig, men jeg orket ikke stresset og hogde hele driten.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Anonym skrev:
Asbjørn skrev:
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.
Man kommer til et punkt hvor det kan være en ide å gå fra service til fornuftig vedlikehold.

Jeg mener at en bil kan være velholdt selv om den har mangler i servicehefte såfremt den har blitt fornuftig vedlikeholdt. For min del gjør jeg flere av de mindre serviceoppgavene selv og noterer dato og arbeid i serviceheftet med kulepenn og tar vare på kvitteringene.
Jo, men listen av mangler på denne bilen stemmer forbløffende godt overens med hva som skal kontrolleres ved 192k og igjen ved 216k, hvis vi antar at de samme serviceintervallene fortsetter å gjelde etter 192k. Altså er den ikke blitt vedlikeholdt, merkeverksted eller ikke. (http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html)

Edit: Skal vi gjette at det er www.zett.no/bil__til_salgs.html%3FobjectId%3D2005225+subaru+outback+moelv+bil&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no]denne bilen[/url]?
Sett at det er den bilen så er den straks halvveis til veteran.

Lett å være etterpåklok men det å kjøpe noe så gammelt uten tilstandsrapport eller second opinion fra verksted/NAF er risikosport.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Asbjørn skrev:
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.

Denne skal ha service hver 12 000 km, og servicen på 192 000 km er ganske heftig. Det er antagelig derfor den aldri har blitt utført. Dessuten er det tid for en ny stor service på 240 000 km, men bilen skulle vært innom verksted for oljeskift og diverse annet småtteri tre ganger i mellomtiden.

Se denne listen: http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html

En bil blir ikke mer velholdt av å være på service! Dette er noe alle kan utføre selv med middels innsikt og tar kun få minutter. Da kan du spare vedlig mange tusenlapper. Det du egentlig betaler for på en service, er stempel i boka så du kan ha garantien lenger, men om du regner på prisen på alle servicer fra bilen er ny og de feilene som oppstår fra kjøpsdato så tilsvarer dette en stor reparasjon.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg er helt enig i tolkningen av garanti og mulighet for heving av kjøpet evnt utbedring av feilene som er nevnt før i denne tråden.
Men bruktbilgaranti kan være så mangt, og spørsmålet er hvordan den garantiavtalen er formulert. Ofte er det snakk om en 50/50 garanti, der kjøper må dekke halve kostnaden, og ofte gjelder det IKKE "vanlig" slitasje. Dvs at slitte bremsklosser og støtdempere ikke dekkes.

Når det er sagt, så bør man absolutt ikke kjøpe en så gammel bil med så høy km.stand uten at man får den sjekket av NAF eller i det minste at det følger med en tilstandsrapport fra et aut. verksted. Når kjøperen (Low-Q i dette tilfellet) ikke har oppdaget noen av disse feilene før kjøp blir jeg litt oppgitt.
Enten har man kunnskaper til å sjekke elementære ting selv, eller man lar noen andre med den kunnskapen gjøre det, alt annet blir fort et dyrt sjansespill.

"Godt vedlikeholdt" som betyr et utfyllt servicehefte er heller ingen garanti for bilens tilstand. Selv har jeg kjøpt 3 bruktbiler med komplett servicehistorikk, og har funnet tydelig tegn på alle tre om at den "servicen" ikke har vært verdt prisen. Men det er selvfølgelig en god pekepinn på at bilen antagelig er i bedre stand enn om den ikke har vært på service. Men det finnes mange dyktige DIY folk på dette området også, ikke bare innen hifi.

Visker og spylermotor kan kjøpes brukt, støtdempere, drivakselmansjett, bremseskiver og klosser kan kjøpes hos en rekvisitaforretning, servoslanger kan lages hos et hydraulikkverksted. For og bakstilling trenger en 4-hjulskontroll og koster ikke all verden.
Simmeringen på motoren er noe dritt, hvis det er i bakkant mot clutchen det er snakk om. Men man kan satse på flaksen og benytte en tilsetning i oljen som myker opp simmeringen og får den til å tette igjen.

Alt i alt kan dette gjøres for en langt lavere sum enn hva merkeverkstedet forlanger.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.721
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
val skrev:
Asbjørn skrev:
En bil som ikke har vært på service på 60000 km, kanskje 3-4 år, er ikke velholdt.

Denne skal ha service hver 12 000 km, og servicen på 192 000 km er ganske heftig. Det er antagelig derfor den aldri har blitt utført. Dessuten er det tid for en ny stor service på 240 000 km, men bilen skulle vært innom verksted for oljeskift og diverse annet småtteri tre ganger i mellomtiden.

Se denne listen: http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html
En bil blir ikke mer velholdt av å være på service! Dette er noe alle kan utføre selv med middels innsikt og tar kun få minutter. Da kan du spare vedlig mange tusenlapper. Det du egentlig betaler for på en service, er stempel i boka så du kan ha garantien lenger, men om du regner på prisen på alle servicer fra bilen er ny og de feilene som oppstår fra kjøpsdato så tilsvarer dette en stor reparasjon.
Joda, men poenget her er at forhandler solgte en bil som "velholdt", "god stand" eller tilsvarende, og at de forholdene jeg nevner kanskje kan brukes som dokumentasjon overfor forhandler og eventuelt domstol for å hevde at bilen ikke var hverken "velholdt" eller i "god stand". Altså at det forelå en mangel i juridisk forstand. Hvis noen hadde gjort disse servicene selv, så ville det nok ikke vært stempler i boka, men da ville ikke "alt" på bilen vært utslitt samtidig heller. Ergo er det ikke gjort.

At det kanskje hadde vært lurt å titte både i serviceboken og under bilen før kjøpet er en annen sak...
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Noen priser fra Mekonomen:
Bremseskiver foran: 1464.-
Bremseskiver bak: 1462.-
Bremseklosser foran: 748.-
Bremseklosser bak: 548.-
Støtdempere foran: (komplette fjærbein) 3800.-

Sum ca 8000.-
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.534
Antall liker
9.265
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
For å oppmuntre kjøperen litt her kan jeg nevne at ingen av disse feilene er overraskende i forhold til kilometer.
I gamle dager kanskje, men i dag er 200 000km ingenting på en bil.
 
Topp Bunn