- Ble medlem
- 19.01.2003
- Innlegg
- 3.202
- Antall liker
- 341
Kjøpte i god tro en "velholdt og pen" Subaru Outback hos Moelv Bil. Denne bilen har 3mnd. garanti, men i følge EU-kontrollen 1mnd. etter kjøpet avdekker en rekke feil.
Det ble i alt funnet 10stk. 2'er feil. Totalsummen for reparasjon inkl arbeid overstiger 50 tusen, og jeg betalte 60 tusen for bilen. Jeg kontaktet selger, som sier at alle delene som må byttes er slitedeler, og dekkes ikke av garantien. Så sier jeg da at når alt kommer til alt, er ALLE deler på en bil utsatt for slitasje, og kan kalles slitedeler. Hva er det da garantien dekker? Det kunne ikke selgeren svare konkret på.
Hva gjør jeg nå?
Leste litt på forbrukerportalen, og der står det bl.a: "Det er viktig å være klar over at selger ikke kan begrense dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved å uttale at garantien er utløpt eller mangelen ikke faller innunder garantien. Du vil alltid kunne falle tilbake på dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven."
Betyr dette at selger likevel har plikt til å rette alle feilene hvis dette viser seg å være en reklamasjonssak, og ikke en garantisak?
Jeg er litt oppgitt. Trodde det å kjøpe bil hos forhandler også var en tillitssak, men det er det jo tydligvis ikke i dette tilfellet.
Vidar
Det ble i alt funnet 10stk. 2'er feil. Totalsummen for reparasjon inkl arbeid overstiger 50 tusen, og jeg betalte 60 tusen for bilen. Jeg kontaktet selger, som sier at alle delene som må byttes er slitedeler, og dekkes ikke av garantien. Så sier jeg da at når alt kommer til alt, er ALLE deler på en bil utsatt for slitasje, og kan kalles slitedeler. Hva er det da garantien dekker? Det kunne ikke selgeren svare konkret på.
Hva gjør jeg nå?
Leste litt på forbrukerportalen, og der står det bl.a: "Det er viktig å være klar over at selger ikke kan begrense dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved å uttale at garantien er utløpt eller mangelen ikke faller innunder garantien. Du vil alltid kunne falle tilbake på dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven."
Betyr dette at selger likevel har plikt til å rette alle feilene hvis dette viser seg å være en reklamasjonssak, og ikke en garantisak?
Jeg er litt oppgitt. Trodde det å kjøpe bil hos forhandler også var en tillitssak, men det er det jo tydligvis ikke i dette tilfellet.
Vidar