Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva har nå forholdene i Tromsø i en tråd om Oslo å gjøre? ;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.180
    Antall liker
    2.603
    Er ikke vinter før det gnåles på internett om det første snøfallet
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    ADVARSEL: Det første snøfallet har kommet i sentrale østlandsområdet. Nasjonale Beredskapsmyndigeter henstiller derfor alle bosatt nord for Dovre om å bli hjemme fra jobb, øyeblikkelig ringe sin ISP for å oppgradere internettabonnementet til maks hastighet og sitte parat i kommentarfeltene. Artikler om trafikkuhell kan være nært forestående!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Det ER sant. Jeg er født og oppvokst ved Etterstad og frekventerte Ensjø og Løren i alle år. Junior bor i en av de nye blokkene på Ensjø så jeg vet jo hva jeg ser... og Økern er helt horribelt med tanke på uteareal og relle lekemuligheter for barn. En skam.
    Er visst flere som ikke er enige i at det er så skrekkelig på Ensjø.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Du gir deg ikke med kveruleringen...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er visst flere som ikke er enige i at det er så skrekkelig på Ensjø.

    Det skulle vel egentlig bare mangle at det ikke vektlegges å ha friarealer av en viss kvalitet - selvom denne parken i det store og hele ikke er så rare flekken.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    9.968
    Sted
    Interiore Simplicitate

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå har MDG's leder kommentert dette, og han kan "selvfølgelig" ikke forstå at AP mener dette. Han klarer ikke å ta inn over seg at brorparten av Oslo's befolkning ble noe lei av MDG's symbolpolitikk og deres for sterke innflytelse i politikken. Dette fikk AP svi for.
    Neida, full av velgerforakt mener han at det er velgerne det er noe galt med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ruter har nå krøpet til korset og landet på den eneste løsningen i kuldeperioden. Nemlig å redusere antall avganger på mange ruter. Da får de lagt inn ekstra ladesykluser.
    Unibuss erkjenner at bussene fungerer langt, langt dårligere enn forventet i kulden. Da har vel RSA litt «pusle» med om dagen.
    Hvorfor det forrige byrådet absolutt skulle fase inn 100% elbuss, 5 år før målet er det nå flere som stiller seg kritiske til.

    Noe av det «morsomme» oppi det hele er at AP kalte Vea inn på teppet for å forklare årsak til kaoset.
    Det svaret er jo enkelt: Lan og MDG :cool: .

    At omleggingen både har kostet - og vil koste Oslo’s innbyggere mye, er jo helt klart (inkl de 850 mill det første «eksperimentet kostet).
    Man kan jo prise seg lykkelig over at såvidt mange fortsatt kjører bil og bidrar til bompengekassa.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det har jo Ruter tildels rett i, men det forrige Byrådet må også ta sin del av skylden for det vi nå står i. Politisk la de føringer på elektrifiseringen. Den del av ekspertisen hos operatørene som var skeptiske, ble ikke hørt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbussene er ikke i nærheten av å greie det som ble lovet av leverandør og produsent. Det er jo hovedproblemet. Men så kan man jo si at dette er ny teknologi og at man burde tatt høyde for dette. Men som ofte ellers så blir dette learning by doing. Det ordner seg etterhvert. Kortere ruter og oftere lading når det er på det kaldeste frem til man får busser med større batterikapasitet. Oslo har forøvrig en av verdens beste kollektivløsninger, med ca, 400 millioner reisende årlig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Problemene vi har sett her i Oslo nå i det siste er mange fasettert og har til stor del røtter i misforstått/ akselerert klima- og miljøpolitikk. Fjerning av parkeringsplasser, innsnevring av gater og åpne plasser, overetablering av sykkelveier, vanvittig fortetting av nybygg uten hensyntagen nok til det faktum at biler faktisk eksisterer og er en nødvendighet - altfor dårlige "rømningsveier" for snø som fjernes kombinert med dårlig kapasitet på håndteringen av denne snøen. "Congested" er et godt engelsk ord på Oslo's veinett hva vintermodus gjelder. Alle disse momentene slår selvsagt dårligst ut for bussene først og fremst. Jeg tar en god del offentlig kommunikasjon her i byen og skinnegående materiell (spesielt T-banen) fungerer heldigvis rimelig greit. Men bussituasjonen er begredelig hva fremkommelighet og evne til å ta seg frem angår. Leddbusser som står på tvers, står bom bast på holdeplassen der de slurer hjelpeløst på 1 cm. (!!) is - ingen piggdekk eller kjettinger. Legg så til en prematur el-løsning som ikke holder mål og kaoset er komplett.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    4.404
    Torget vurderinger
    10
    Og dessverre en haug med fullstendig ubrukelige buss-sjåfører, blir ikke akkurat bedre av det.
    En kompis av meg sitter i adminastrasjonen og er helt klar ang. ferdigheter hos sjåfører.

    Mvh.
    SAL
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Ja - fanken, glemte å nevne det! Mye rar kjøring, rykkvis, bråbrems og rare manøvre. For en uke eller tre siden var jeg med på en slik merkelig tur - så ille at en ung mann i arbeidsantrekk gikk frem til sjåføren og sa at nå får du faen meg ta deg sammen og kjøre som folk!! Han satt der helt til han gikk av, og holdt øye med rattartisten... Folk ramlet bakover i midtgangen både under oppbremsing og akselerasjon. Skulle tro han hadde stælt både "bil og bensin" 🤬🤬

    MEN - i går tidlig hadde jeg jamen motsatt opplevelse - en utrolig smooth og effektiv ferd med en noe forsinket buss. Perefekt håndtert av sjåføren både inn og ut på holdeplassene. Lyspunkter finnes.

    Så skal det også sies at disse leddbussene er noe helvetes skrangleverk, de rister noe så sanseløst til tider, enten på issvullene eller på hullete asfalt, må være noen uheldige frekvenser/resonanser som forårsaker dette. Ikke slik på de bussene som ikke er leddet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Sørlandet
    Og dessverre en haug med fullstendig ubrukelige buss-sjåfører, blir ikke akkurat bedre av det.
    En kompis av meg sitter i adminastrasjonen og er helt klar ang. ferdigheter hos sjåfører.

    Mvh.
    SAL
    Når man har en bedrift med ekstrem gjennomtrekk så gjør man det ikke enkelt. I tillegg har dem massive kulturelle utfordringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Etter Brexit kunne man få 70.000 pund i årslønn dersom man ville kjøre lastbil for Tesco (supermarkedskjede).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Sørlandet
    Busselskapet i Kristiansand er Boreal (Kinesiske eiere) og her har dem nylig startet et prosjekt hvor dem samarbeider med enkelte skoler i distriktet. Med andre ord, dem har fått dispensasjon fra regelen om at man må være fylte 25 år før man kan kjøre buss:

    Nytt og unikt samarbeid skal gi flere unge bussjåfører:

    1706255181403.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En annen idiotisk regel i Norge er at flyktninger fra f.eks, Ukraina må vente i 4 år før de får lov til å kjøre buss i Norge. Men her følger regjeringen nøye med......
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.887
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns det er fornuftig, det er ofte en helt annen kjørekultur i andre land og når man driver med passasjer transport er sikkerhet det aller viktigste.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Elbussene er ikke i nærheten av å greie det som ble lovet av leverandør og produsent. Det er jo hovedproblemet. Men så kan man jo si at dette er ny teknologi og at man burde tatt høyde for dette.
    Nei, ikke helt.
    De, med kompetanse, som hadde synspunkter, kommentarer og meninger rundt dette ble ikke hørt, eller hensyntatt.

    Byrådet hadde lagt ut føringer i forhold til anbudet at det kun var elektriske busser. Det var da ikke mulig for leverandørene å tilby noe annet i anbudet fra operatørene. Jeg vet ikke hva operatørene og deres leverandører (RSA og MAN) gav av driftsgarantier, men det er tilstrekkelig kompetanse i begge organisasjoner - og el-batterier mht både lading og redusert effekt i kulde var jo vel-kjent.

    Det ble også på et tidligere tidspunkt diskutert hvorvidt el-leddbusser var egnet på norsk vinterføre. Man hadde jo erfaring fra diesel leddbuss m/drift på siste aksel. Og med de vesentlig tyngre el-bussene (4-5 tonn tyngre så vidt jeg vet) var man usikre på om de i det heletatt var brukbare på strekninger med mye stigning.
    Det ble avfeid med at det skulle være tilstrekkelig god brøyte- og salteberedskap til at det ikke ville være noe problem.

    Kortere ruter og oftere lading når det er på det kaldeste frem til man får busser med større batterikapasitet.
    Problemet med kortere ruter og hyppigere lading er det er at det ikke finnes flere busser å sette inn. Skulle man ønske om å bestille flere, så må noen frem med mer penger - og i tillegg - det er ikke bare å gå i butikken å kjøpe en buss - det er omtrent (i beste fall) 1,5 - 2 års leveringstid.
    Så her er eneste alternativ det Ruter måtte gjøre - å innstille mange avganger.

    Så, igjen - hovedansvaret ligger på MDG i det forrige Byrådet, som skulle forsere innføring av 100% elektrifisert kollektivtransport i Oslo 5 år før planen, slik at de kunne reise rundt i verden og "sole" seg i "prestisjeprosjektet" verdens miljøhovedstad.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, ikke helt.
    De, med kompetanse, som hadde synspunkter, kommentarer og meninger rundt dette ble ikke hørt, eller hensyntatt.

    Byrådet hadde lagt ut føringer i forhold til anbudet at det kun var elektriske busser. Det var da ikke mulig for leverandørene å tilby noe annet i anbudet fra operatørene. Jeg vet ikke hva operatørene og deres leverandører (RSA og MAN) gav av driftsgarantier, men det er tilstrekkelig kompetanse i begge organisasjoner - og el-batterier mht både lading og redusert effekt i kulde var jo vel-kjent.

    Det ble også på et tidligere tidspunkt diskutert hvorvidt el-leddbusser var egnet på norsk vinterføre. Man hadde jo erfaring fra diesel leddbuss m/drift på siste aksel. Og med de vesentlig tyngre el-bussene (4-5 tonn tyngre så vidt jeg vet) var man usikre på om de i det heletatt var brukbare på strekninger med mye stigning.
    Det ble avfeid med at det skulle være tilstrekkelig god brøyte- og salteberedskap til at det ikke ville være noe problem.


    Problemet med kortere ruter og hyppigere lading er det er at det ikke finnes flere busser å sette inn. Skulle man ønske om å bestille flere, så må noen frem med mer penger - og i tillegg - det er ikke bare å gå i butikken å kjøpe en buss - det er omtrent (i beste fall) 1,5 - 2 års leveringstid.
    Så her er eneste alternativ det Ruter måtte gjøre - å innstille mange avganger.

    Så, igjen - hovedansvaret ligger på MDG i det forrige Byrådet, som skulle forsere innføring av 100% elektrifisert kollektivtransport i Oslo 5 år før planen, slik at de kunne reise rundt i verden og "sole" seg i "prestisjeprosjektet" verdens miljøhovedstad.


    (Mine uthevinger)
    Bl.a.
    – Det er ikke et teknologivalg som har ført til at enkelte ruter har hatt problemer.
    Det er et busstypevalg, sier Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).


    Før onsdagens snøkaos var den verste dagen 8. januar, da nesten 1000 avganger var innstilt – de fleste i Oslo.

    – Situasjonen ble vurdert som så alvorlig at vi satte krisestab i Ruters ledelse, sier Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

    Frykter problemer året rundt
    Men Ruters undersøkelser tyder på at det ikke er elbussene i seg selv som er problemet.

    – Alle operatørene våre har kjørt elbuss siden 2018, påpeker han.

    Likevel er det først og fremst denne vinteren det har vært problemer.

    Hovedårsaken er to spesifikke kontrakter, en av dem fra desember og den andre fra april.
    Det gjelder busskontrakter i Oslo nordøst og Oslo indre by. Begge er drevet av Unibuss.

    Og problemene kan i verste fall vare året rundt.

    – Ruter er bekymra for at problemene er knytta til bussene de har kjøpt, og kan vedvare også utover vinterføret, sier Ruter-sjefen.

    Men det har også vært problemer med noen av laderne i vinter, sier Reitan Jenssen. For eksempel enkeltladere som hadde programvarefeil som tolka -12 grader som overoppheting, og skrudde av laderen.

    – Problemer med enkeltladere har blitt oppdaga og retta opp, sier han.
    Det er busser levert fra to spesifikke underleverandører som har hatt problemer, ifølge Unibuss.

    – De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sier Reitan Jenssen.
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er både et teknologiproblem og busstypeproblem.

    Man kan ikke på den ene side si at det ikke handler om el og samtidig si at noe av problemet er at el-bussene ikke går langt nok, og tar for lang tid å lade når det er kaldt.
    Det er et teknologiproblem.
    At man har valgt feil busstyper (el leddbuss fra BYD) er et busstypeproblem.

    At de har hatt tilfredsstillende driftssituasjon i de foregående år skyldes at det har vært lite snø og høye temperaturer.
    Alle har tatt det for gitt at mye snø og kulde var «historie» og lagt lista deretter.
    Det har hverken produsent, eller leverandør ansvaret for.

    Men, det er jo helt normalt i den situasjonen vi har havnet i, at alle nå forsøker å legge skyld på alle andre, enn å innrømme å ta sin rettmessige del.

    I dag igjen - midt på dagen kom varsel fra Ruter om at de kansellerte enkelte ruter. På ettermiddagen kom oppdatering om at de fleste ruter ble innstilt umiddelbart. Sjåførene ble instruert om å kjøre til nærmeste egnede holdeplass og slippe av passasjerene - for så å vente på nærmere beskjed. På vei hjem fra jobb passerte jeg 3 leddbusser som sto parkert på holdeplass.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Debatt for litt siden på TV2.
    Bård Hoksrud klarte å adressere noe av årsak og sammenheng, mens vår Samferdselsminister kom med sedvanlig politiker bla,bla,bla.
    Han skjønte ikke problemet med utfordringene i Oslo. I Fredrikstad, der han er fra, var det jo ikke noe problem.

    Sist jeg var i Østfold, så var det forholdsvis flatt der - og det han heller ikke nevnte er at ca 50% av bussene Nobina opererer i Østfold er gassbusser.
    Nå tok jo en av de fyr forrige dagen (årsak foreløpig ikke avklart) og brannsmitte resulterte i at 8 brant opp og ytterligere 2 fikk store skader.
    Det kommer nok et etterspill her, når man går inn i både fylleprosesser og hvordan bussene er oppstilt.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    913
    Torget vurderinger
    1
    Når man har en bedrift med ekstrem gjennomtrekk så gjør man det ikke enkelt. I tillegg har dem massive kulturelle utfordringer.
    Kva forventningar har ein då, når arbeidstidene er idiotiske, løna patetisk og 5 sekunder manglande merksemd kan senda deg i fengsel? Glad eg gav meg med det der for mange år sidan :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.094
    Antall liker
    8.420
    Torget vurderinger
    1
    Etter Brexit kunne man få 70.000 pund i årslønn dersom man ville kjøre lastbil for Tesco (supermarkedskjede).
    Tipper at tilsvarende lønn hadde gjort underverker med sjåførmangelen her hjemme. I stedet har høyrepolitikere fra de fleste partier gjort denne bransjen til arena for sosial dumping...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Oslo AP har konkludert med årsakene til at det gikk rett vest under valget.
    Finner det merkelig at «slitasjen» ved å ha med MDG som den styrende part innenfor områder «folk flest» er opptatt av ikke nevnes med et ord.
    Nei, rikspolitikken og samarbeidspartnerne der er det som trekkes frem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Veisalt ødelegger fredede trær i Slottsparken, kommunen svarer at fremkommelighet trumfer alle andre hensyn og ser ingen grunn til å imøtekomme Slottets klage.

    Ja, hadde bare det forbanna veisaltet ført til bedre fremkommelighet så ville det jo i hvert fall vært noe i det.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0
    Gud alene vet hvor mye dette saltet koster bileiere i form av rust og hvor mange ulykker det forårsaker??
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23


    Selv uten makt er Miljøpartiet De Grønne årsak til alt som er galt i Oslo.

    Publisert: 21.02.2024 17:01
    Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger. Les mer her.
    Det er opprør i Ullevål Hageby. I ordfører Anne Lindboes (H) eget nabolag. Mot Høyre-byrådet. Det er vel det man en gang i tiden kalte en klikkvennlig sak.

    Det gjelder parkering, selvsagt. Byrådet vil fjerne rundt 40 parkeringsplasser i Eventyrveien. Det skal lages sykkelvei i stedet. Beboerne raser og har opprettet aksjonsgruppe. De mener politikerne på Rådhuset ikke forstår folks behov. Ikke alle kan sykle, alltid. Folk har barn som skal kjøres til og fra trening. Til og fra Marka. Og dette er tross alt (så vidt) ytre by.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.922
    Antall liker
    86.519
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    So what the fuck......
    Jeg driter i hele Oslo, men det henvises i artikkelen at Ullevål Haveby er ordfører Anne Lindboes nabolag, noe som er feil. Ikke noe å ta på vei for. Rett skal være rett
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så veldig relevant for problemstillingen dette med ordfører eller ei - det som er at MDG ville fjerne det som var av parkeringsplasser til fordel for sykkelsti, i et område med barnefamilier som faktisk både eier og kjølrer bil tilbarnehager, skoler fritidsaktiviteter etc. SYKT. Samme raseringspolitiken er gjennomførtr flere stedr her i byen. Eks. Kampen - jeg vet om minst tre familier der, tredje generasjons Kampen innbyggere som nå ikke orker mer av steng/sperretullet og har flyttet. Folk blir drevet bort fra sine opprinnelige miljøe p.g.a. dette. Nå flytter det tre familier til, min svoger og begge hans døtre med familier. Da snakker vi fire generasjoner som ikke orker mer av dette de heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn