Anti skate - verifisere virkemåte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg startet med dette fordi jeg har litt høyere lydnivå i høyre kanal så virket ikke anti skate som forventet...

    Hvordan skal anti skate funksjonen oppføre seg på en arm som henger (ikke påført trykk)?
    Synes den virket rart på min Rega RB301 da armen går utover uansett innstilling.
    Skal det være mulig å få arm til å stå i ro når den henger i lufta eller må man ha en blank plate for å få til dette?

    Er det noen måte å sjekke at anti skate funker korrekt?

    Jeg lurer også på hvilken side av sporet på platen som er høyre og venstre kanal?
    Opplever noen ganger at venstre kanal forsvinner helt innerst på platen...kan dette skje hvis jeg har altfor mye anti skate kraft?
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Anitskate på Rega

    Anitskate på rega armer er ikke 100% null når antiskate står på null.
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Hadde en Rega Rp3 se og dær var antiskate helt på bærtur.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den er antageligvis ikke supernøyaktig kalibrert, og en og annen av dem er nok sikkert noe galt med i tillegg. Men jeg bet meg altså litt fast i grunnen til at du i det hele tatt begynte å justere på den.

    Korrekt justering gjør man med testplate hvor det er spor i en og en kanal med stigende amplitude. Du er i mål der pickupen sporer like høyt i amplitude før den 'slipper' i begge kanaler.

    Stort sett går det riktig fint om aktiskate er litt 'off' i alle fall. I hvert fall med mindre man har en pickup som i utgangspunktet sporer dårlig.

    Kanalbalanse ordner man med balansekontroll (det er en grunn til at den var på 'alt' da platespilleren regjerte, og forsvant da CD tok over, 'puristene' som teller knapper og brytere og velger den med færrest sånne har misforstått).

    Kanalseparasjon fikser man med asimut.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Den er antageligvis ikke supernøyaktig kalibrert, og en og annen av dem er nok sikkert noe galt med i tillegg. Men jeg bet meg altså litt fast i grunnen til at du i det hele tatt begynte å justere på den.

    Korrekt justering gjør man med testplate hvor det er spor i en og en kanal med stigende amplitude. Du er i mål der pickupen sporer like høyt i amplitude før den 'slipper' i begge kanaler.

    Stort sett går det riktig fint om aktiskate er litt 'off' i alle fall. I hvert fall med mindre man har en pickup som i utgangspunktet sporer dårlig.

    Kanalbalanse ordner man med balansekontroll (det er en grunn til at den var på 'alt' da platespilleren regjerte, og forsvant da CD tok over, 'puristene' som teller knapper og brytere og velger den med færrest sånne har misforstått).

    Kanalseparasjon fikser man med asimut.
    Tenkte å bestille ortofon sin test plate og en blank plate ja. Jeg har ingen balansekontroll i systemet så her må jeg ha ting på stell. Jeg merker at noen plater ikke gir like stor kanalforskjell...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Blank plate er helt meningsløst. Dette trikset med å la pickup gå på en blank plate og justere til den står i ro er feil. Friksjonen mellom plate og pickup er en annen om den ligger med punktkontakt mot en plan plate enn om den ligger nede i et spor med tiltenkt kontakt i et modulert spor.

    Orto, eller en annen testplate, er svaret. Men som sagt tror jeg ikke det er tvingende nødvendig heller.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Armen beveger seg utover når jeg skal senke den mot plata...? Noe er feil her.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....
    Helt ut er 0 da drar den mindre, vilken rega arm er det du har?
    Ser nå at det er en RB301 du har.
    :cool:
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Helt ok tilnærming trur me

    Almost always, most tables are set so they have too much Antiskating, or an adjustment that cannot be turned down enough, OR the range and fine control is terrible, or you have none.
    Usually, most folks use far too much antiskating, as evidenced by the thousands of cartridges I have rebuilt over the last 40+ years – as evidenced by observation of the outer edge (right channel) of the diamond to be worn far more than the inner, or left channel.
    A properly designed anti-skating is non-linear, as it should of course increase A-S automatically as the cartridge approaches the inner grooves.
    Frank Schroder and I are of the same opinion about antiskating – and that renders MOST records that provide an anti-skating track totally in error – they are recorded at about 80-90% modulation – or HIGHER - and expect you to set the A-S force so that there is no distortion (or equal amounts on both channels if the cartridge tracks poorly).
    The problem with these tracks is that since the required level of A-S force is a dependent of the amount of modulation, it has you adjust antiskating at far too high a level. This would be OK, if you are listening to music that is (by nature of the music) at constant maximum crescendo, without normal musical dynamics - going from loud to soft. Very few pieces of music are like this. When you adjust for this level on a “test record”, that means that you are very much overcompensated with far too much antiskating as you have adjusted it for where music does NOT spend most of its time. It spends it at about 30-40% modulation levels, and adjusting the A-S with these “test” records results in far too much A-S force; too much stylus force on the right channel, and far too little on the left.
    Since there is no properly recorded track that allows proper setting of A-S (there will be such on our new Soundsmith adjustment record), the method that Frank Schroder discovered through careful reverse engineering works without tools, and without a special record.
    If one sets the stylus on a smooth surface of a record (at the end, in-between the run out grooves) – the tip of the stylus has a drag on the surface that somewhat similar to what it would have if it were in a groove. This is due to a calculation of “force per unit area” with consideration of the rheology of the material – vinyl.
    Suffice it to say that it is “similar” enough for this method to work well, especially since the method was reverse engineered/calibrated properly by Frank Schroder to be correct for 30-40% record modulation. It then becomes an easy matter to set the A-S and observe the movement of the arm. For a given VTF (any amount of VTF) – set the A-S so that the arm VERY SLOWLY drifts inwards when placed on the SURFACE (NOT IN A GROOVE) at the end of a record. You will have a moment to do this until the stylus “pops” into the run-out groove.
    This works for ANY amount of VTF required, for ANY cartridge. It will set the A-S for EQUAL force per groove wall for 30-40% groove modulation levels, at ANY VTF, for ANY cartridge.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Interessante og nye tanker for meg, Laban.

    Sånn i utgangspunktet er vel hensikten med det som i realiteten er balansering av skating og antiskating nettopp å klare et crescendo, en peak eller hva man vil best mulig og like godt i begge kanaler. I den settingen er det jo lett å se for seg at friksjonen mellom stylus og rille er på sitt høyeste, at skating dermed er på sitt høyeste, og at justering med dette som utgangspunkt gir for høy antiskate i musikkens svakere partier (det fine med vinyl er jo at man gjerne har hyllene fulle av plater med dynamikk..), men i de svakere partiene sporer det jo uten problem i alle fall.

    Så, dette poenget med ujevn slitasje følger jo naturlig av dette. Men samtidig....

    Food for thought....
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg ser nå at det er flere teorier. Jeg brukte denne som er for 303 armen til rega da jeg ikke fant egen manual for 301: "De fleste MM skal ha 1,5-2 mens de fleste MC skal ha 1-1,5". En annen teori er : bruke samme tall som tonearm trykk. Dvs 1,8g og anti skate ~2.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Blank plate er helt meningsløst. Dette trikset med å la pickup gå på en blank plate og justere til den står i ro er feil. Friksjonen mellom plate og pickup er en annen om den ligger med punktkontakt mot en plan plate enn om den ligger nede i et spor med tiltenkt kontakt i et modulert spor.

    Orto, eller en annen testplate, er svaret. Men som sagt tror jeg ikke det er tvingende nødvendig heller.
    Antiskating er vanskeleg, og eg har slitt med å finne ei justeringsplate som fungerer skikkeleg. Eg gjer mine justeringar ut frå ei tysk testplate med blankt felt for nettopp slik bruk - justere pickupen til å "stå i ro". Men eg gjer justeringar etter øyret etter den "meiningslause" testplata.
    Kanskje ikkje heilt meiningslaust.....men som du seier, ikkje å stole på uansett. Til dømes: dersom du har ei blank plateside, vil du sjå at armen flyttar seg ulikt, alt etter om du har stiften i indre, midten eller ytre del av plata. Det kan også variere med platestrammar og -krans. Og stifttrykk.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Anti-skating er kun til at udligne skating-tendensen der opstår i kraft af radial-armens faste forankring.

    1. For lidt AS er bedre end for meget AS.

    2. Skating-tendensen aftager skridt for skridt efterhånde som nålen bevæger sig indover pladen.

    3. indstil derfor AS på det glatte stykke vinyl omk udløbsrillen (hvor skatingtendensen er mindst).

    Dette er hvad du kan gøre:
    Find en plade med et glat udløbsstykke på omk 25/30mm (mere er ikke nødvendigt)
    Sænk nålen ned på det glatte stykke. Nålen skal blive stående. (når rillen kommer forbi hæves nålen over, skal stadig blive stående).

    Sæt på en plade med klassisk orkestermusik. (her er violinerne typisk indspillet til venstre og cello/bas til højre. Er standart )

    Høres forvrængning fra violinerne i venstre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og venstre rillevæg pga for meget AS. Sænk niveauet for AS.

    Høres forvrængning fra Cello/Bas i højre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og højre rillevæg pga for lidt AS. Hæv niveauet for AS.

    (høres forvrængning fra begge kanaler (i center) er der for lavt nåletryk. Hæv nåletrykket. Og sådan fremdeles.)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Anti-skating er kun til at udligne skating-tendensen der opstår i kraft af radial-armens faste forankring.

    1. For lidt AS er bedre end for meget AS.

    2. Skating-tendensen aftager skridt for skridt efterhånde som nålen bevæger sig indover pladen.

    3. indstil derfor AS på det glatte stykke vinyl omk udløbsrillen (hvor skatingtendensen er mindst).

    Dette er hvad du kan gøre:
    Find en plade med et glat udløbsstykke på omk 25/30mm (mere er ikke nødvendigt)
    Sænk nålen ned på det glatte stykke. Nålen skal blive stående. (når rillen kommer forbi hæves nålen over, skal stadig blive stående).

    Sæt på en plade med klassisk orkestermusik. (her er violinerne typisk indspillet til venstre og cello/bas til højre. Er standart )

    Høres forvrængning fra violinerne i venstre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og venstre rillevæg pga for meget AS. Sænk niveauet for AS.

    Høres forvrængning fra Cello/Bas i højre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og højre rillevæg pga for lidt AS. Hæv niveauet for AS.

    (høres forvrængning fra begge kanaler (i center) er der for lavt nåletryk. Hæv nåletrykket. Og sådan fremdeles.)
    Takk, det skal jeg prøve i kveld. Har nå gått over til 0,5-1 i anti skate.
    Jeg lurer på, alle som sier nåletrykk=antiskate gjelder det bare for MM ??
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Takk, det skal jeg prøve i kveld. Har nå gått over til 0,5-1 i anti skate.
    Jeg lurer på, alle som sier nåletrykk=antiskate gjelder det bare for MM ??
    Fysikken er den samme om du spiller med MM eller MC. Endrer du stifttrykket må du også endre antiskate. Skikkelige armer har presise måleskalaer. Spiller du med 1,5g nåletrykk stiller du antiskate til 1,5. Så kan det naturligvis hende at du må finjustere antiskate +/- nesten ingenting.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis man antager nålens tryk (f.eks 1.5g) skal udlignes af AS, bør AS stilles en anelse lavere end nåletrykket.
    PÅ den måde vil nålen (teoretisk set) bevæge sig langsomt indefter grundet skating-kræfter og ikke fordi yderrillen presser på.

    Ps.
    Men følges min fremgangsmåde vist på forrige side, vil man altid komme i mål selvom "instrumenterne" viser forkert.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan fortsatt ikke forstå denne tanken om at man skal ha 'litt ekstra kraft innover' på platespillere. En kraft påfører akselerasjon, det klarer vtf og rilleformen utmerket fra 'lead in', så klarer den utmerket å bremse den ned når musikkrillene begynner, så klarer den utmerket å justere underveis for varierende bredde pr. omdreining for å gi plass til kraftige partier i musikken, partier med mye dyp bass, og sågar usentrerte plater, før den til slutt klarer å akselerere i 'lead out' før den til slutt bremses opp ved 'hvilesporet' innerst.

    En vedvarende kraft innover under avspilling ville trenges dersom det var en betydelig friksjon i armens lager. Men den er nok i høyeste grad neglisjerbar på alt av platespillere som ikke er regelrett defekte.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan fortsatt ikke forstå denne tanken om at man skal ha 'litt ekstra kraft innover' på platespillere. En kraft påfører akselerasjon, det klarer vtf og rilleformen utmerket fra 'lead in', så klarer den utmerket å bremse den ned når musikkrillene begynner, så klarer den utmerket å justere underveis for varierende bredde pr. omdreining for å gi plass til kraftige partier i musikken, partier med mye dyp bass, og sågar usentrerte plater, før den til slutt klarer å akselerere i 'lead out' før den til slutt bremses opp ved 'hvilesporet' innerst.

    En vedvarende kraft innover under avspilling ville trenges dersom det var en betydelig friksjon i armens lager. Men den er nok i høyeste grad neglisjerbar på alt av platespillere som ikke er regelrett defekte.
    Anti skate trekker ikke inn den trekker ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan fortsatt ikke forstå denne tanken om at man skal ha 'litt ekstra kraft innover' på platespillere. En kraft påfører akselerasjon, det klarer vtf og rilleformen utmerket fra 'lead in', så klarer den utmerket å bremse den ned når musikkrillene begynner, så klarer den utmerket å justere underveis for varierende bredde pr. omdreining for å gi plass til kraftige partier i musikken, partier med mye dyp bass, og sågar usentrerte plater, før den til slutt klarer å akselerere i 'lead out' før den til slutt bremses opp ved 'hvilesporet' innerst.

    En vedvarende kraft innover under avspilling ville trenges dersom det var en betydelig friksjon i armens lager. Men den er nok i høyeste grad neglisjerbar på alt av platespillere som ikke er regelrett defekte.
    Anti skate trekker ikke inn den trekker ut.
    Jepp. Og jeg refererer til Nils Vallas innlegg om at man skal stille den en anelse lavere enn nåletrykket, altså en av faktorene som bestemmer skating, kraften antiskate skal kompensere for, altså at de to summerte kreftene skate og antiskate summerer med et lite trekk innover.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zomby.

    Hvis ikke der er et bitte lille "trekk" innover, bliver det i stedet ydersiden af rillen der forcerer nålen innover,
    hvilket giver forvrængning i venstre side (teoretisk set)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Har nå bestilt Ortofon sin test plate og blank plate (Diana Krall - Turn up the quiet (side 4 er blank)) :)
    Synes kanalbalansen ble bedre ved å senke AS, og finjustere på de innerste rillene.

    Nå er det bare en plate jeg er missfornøyd med kanalbalansen og det er Eagles - Hotel California 180g (Kjøpt ca 2017).
    Noen andre som får en overlegen høyrekanal på denne skiva?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Er ikke den platen litt sånn spilt inn da? Synes den er ganske intens i høyrekanal på CD også.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Har nå bestilt Ortofon sin test plate og blank plate (Diana Krall - Turn up the quiet (side 4 er blank)) :)
    Synes kanalbalansen ble bedre ved å senke AS, og finjustere på de innerste rillene.

    Nå er det bare en plate jeg er missfornøyd med kanalbalansen og det er Eagles - Hotel California 180g (Kjøpt ca 2017).
    Noen andre som får en overlegen høyrekanal på denne skiva?
    Hei

    Høres ut som om Azimuth er riktig. :)
    Det finnes vel alltid en plate som har skjev kanalbalanse i platesamlinga, selv om jeg ikke kommer på noen i farta.

    Jeg ble litt nysgjerrig.

    Plata som OHC har inneholder bare testsignaler ifølge info om plata.
    Hvor kjøper du fra og hvilket nummer har den?
    Ortofon 0001-0003 er i platesamlinga.

    0001 inneholder Direct Cut, The Tivoli Symphony Orchestra og den andre siden testsignaler blant annet test av tonearm resonans lateral(horisontal) og vertical.

    0002 inneholder Musikk fra Opus 3 og samme testsignal som 0001.

    0003 innholder musikkspor hovedsakelig fra Opus 3 med god beskrivelse av sporene. ikke samme musikk på 0002 og 0003.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Er ikke den platen litt sånn spilt inn da? Synes den er ganske intens i høyrekanal på CD også.
    Ja, håper det. Etter jeg har justert og verifisert og justert igjen og den er 100% skal jeg slå meg til ro med det :)
    Rart jeg ikke har lagt merke til det før jeg gikk fra MM til MC...? Tror effekten ble forsterket ved litt feil AS så ballet det på seg.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Har nå bestilt Ortofon sin test plate og blank plate (Diana Krall - Turn up the quiet (side 4 er blank)) :)
    Synes kanalbalansen ble bedre ved å senke AS, og finjustere på de innerste rillene.

    Nå er det bare en plate jeg er missfornøyd med kanalbalansen og det er Eagles - Hotel California 180g (Kjøpt ca 2017).
    Noen andre som får en overlegen høyrekanal på denne skiva?
    Hei

    Høres ut som om Azimuth er riktig. :)
    Det finnes vel alltid en plate som har skjev kanalbalanse i platesamlinga, selv om jeg ikke kommer på noen i farta.

    Jeg ble litt nysgjerrig.

    Plata som OHC har inneholder bare testsignaler ifølge info om plata.
    Hvor kjøper du fra og hvilket nummer har den?
    Ortofon 0001-0003 er i platesamlinga.

    0001 inneholder Direct Cut, The Tivoli Symphony Orchestra og den andre siden testsignaler blant annet test av tonearm resonans lateral(horisontal) og vertical.

    0002 inneholder Musikk fra Opus 3 og samme testsignal som 0001.

    0003 innholder musikkspor hovedsakelig fra Opus 3 med god beskrivelse av sporene. ikke samme musikk på 0002 og 0003.

    Each side of the record consists of 15 tracks which have been cut from 1-4 and 5-15:

    1. Frequency Sweep Left Channel 800 Hz – 50 kHz. Log. 28 sec. Linear cut* (800 – 20000 Hz ±1,5 dB)
    2. Frequency Sweep Right Channel 800 Hz – 50 kHz. Log. 28 sec. Linear cut* (800 – 20000 Hz ±1,5 dB)
    3. Frequency Sweep Left Channel 800 Hz – 50 kHz. Log. 28 sec. Linear cut* (800 – 20000 Hz ±1,5 dB)
    4. Frequency Sweep Right Channel 800 Hz – 50 kHz. Log. 28 sec. Linear cut* (800 – 20000 Hz ±1,5 dB)
    5. Reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Left
    6. Reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Right
    7. Reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Left
    8. Reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Right
    9. Tracking ability, lateral 50 μm peak
    10. Tracking ability, lateral 60 μm peak
    11. Tracking ability, lateral 70 μm peak
    12. Tracking ability, lateral 80 μm peak
    13. Tracking ability, lateral 90 μm peak
    14. Tracking ability, lateral 100 μm peak
    15. Square Wave Form 2.7 msec duty cycle 3:7
    * The record has a constant velocity amplitude throughout the sweep.

    1-4 Frequency sweep – a tool for checking frequency response
    There are several factors which can affect frequency response, including cable capacitance, cartridge loading, tracking force and worn parts. Because of this, it can be difficult to achieve perfectly flat frequency response. Sometimes by making small compromises in the cartridge loading, a better overall frequency response can be achieved. Considering the above the signal must be clean throughout the sweep.

    5-8 Reference tone for testing channel output
    With this standard reference signal is it possible to check the correctness of the connections of the left and right channels, channel balance and speed of the turntable.

    9 -14 Tracking ability test, 315 Hz lateral modulation
    These tracks contain a 315 Hz signal, recorded at increasing pick amplitudes of 50, 60, 70, 80, 90 and 100 micrometers. Please refer to your cartridge’s tracking ability value specified in the technical data sheet. Your cartridge should be able to track the actual level without audible distortion. Inability to track can be heard as a departure from a pure tone or a sputtering and intermittent tone. To determine if it is one or both channels, the balance control can be utilized. In case of differing tracking ability in the left and right channels it is probably necessary to readjust the anti-skating correction of the tonearm. If both channels fail to track properly, then vertical tracking force should be increased until no further improvement of tracking force can be obtained.

    15. Square Wave Form 2.7 msec duty cycle 3:7
    When monitoring the output of your cartridge with an oscilloscope you’ll then see a square wave located precisely above each other if the connection from the cartridge is correct.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Er ikke den platen litt sånn spilt inn da? Synes den er ganske intens i høyrekanal på CD også.
    Ja, håper det. Etter jeg har justert og verifisert og justert igjen og den er 100% skal jeg slå meg til ro med det :)
    Rart jeg ikke har lagt merke til det før jeg gikk fra MM til MC...? Tror effekten ble forsterket ved litt feil AS så ballet det på seg.
    Hva har du brukt for å sjekke overhenget (hvor langt stiften skal være fra pivot (omdreiningspunktet og angular offset(Zenit) hvor mye pick-upen skal dreies?

    Har tatt i bruk Dr. Feickert sin Protractor og til min overraskelse var det mye å hente. Overhenget blir justert med å se på Cantilever (forfra) (ikke sett oppen fra og ned som før.) Viktig dersom C. ikke er 100% rett. I tillegg kan man velge 3 forskjellige geometrier.

    Ser at Ortofonplata inneholder testsignaler opp til 100 micrometer. I og med at det ikke står noe her, refererer jeg til Clearaudio sin Trackability Test Record:

    "It is a very good result if a cartridge tracks 80 micrometer without distortion. The test signals 90 and 100 are extreme amplitudes , which never show up in cutted music signals but it tracked by a cartridge it indicates a safety margin."
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....
    Det ER også modsatt, ikke bare af forventet, men også af virkemåde. Ved 0 skal den trække mindst udover. Jo mere du skruer op for antiskate, jo hårdere skal trække udover. Der er helt sikkert noget galt med din arm/antiskating mekanisme :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....
    Det ER også modsatt, ikke bare af forventet, men også af virkemåde. Ved 0 skal den trække mindst udover. Jo mere du skruer op for antiskate, jo hårdere skal trække udover. Der er helt sikkert noget galt med din arm/antiskating mekanisme :)
    På min Rega så er det mest antiskate-effekt når "juster-skruen" står helt inne og minst når den er trukket helt ut.
    Jeg antar det er slik på andre Rega armer også.
    Antar at det er en magnet i "skruen" som da får økt effekt jo lenger inn den skyves.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Komfort.
    At gå fra mm til mc er ofte det der gør i stand til lytte en tand mere analytisk. (og på den måde kunne justere en bid tættere på det korrekte).
    Men er den "skæve" lyd også en tendens på CD har du nok bare analyseret dette misforhold og bør acceptere det er slikt med få indspilninger.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Yesjens.

    Det er korrekt OH har at gøre med nålen skal placere sig i korrekt vinkel imellem de to rillevægge, så begge moduleringer afspilles i korrekt tid.

    Men for at fintune OH, behøves ikke andet, end flytte nålen en anelse ret frem eller ret tilbage for at opnå rette vinkel. (når man flytter nålen ret frem får den samtidig noget der svarer til et tvist ud-efter. og vice-versa)
    Det bliver i realiteten nålens HTA man justerer.
    En god måde til at lytte justeringen i mål, er ved at forestille dig musikerne står på en scene der går tværs igennem din stue. Fra ht til ht.
    Lydder det som scenen er drejet i rummet. Er længere væk i den ene side end den anden er det fordi HTA ikke er korrekt indstillet (alt andet lige).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn