Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 78
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg

    Anti skate - verifisere virkemåte

    Jeg startet med dette fordi jeg har litt høyere lydnivå i høyre kanal så virket ikke anti skate som forventet...

    Hvordan skal anti skate funksjonen oppføre seg på en arm som henger (ikke påført trykk)?
    Synes den virket rart på min Rega RB301 da armen går utover uansett innstilling.
    Skal det være mulig å få arm til å stå i ro når den henger i lufta eller må man ha en blank plate for å få til dette?

    Er det noen måte å sjekke at anti skate funker korrekt?

    Jeg lurer også på hvilken side av sporet på platen som er høyre og venstre kanal?
    Opplever noen ganger at venstre kanal forsvinner helt innerst på platen...kan dette skje hvis jeg har altfor mye anti skate kraft?

  2. #2
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,974
    Tagget i
    2 Innlegg
    Noen tanker rundt anti skate men du har sikkert sett den kanskje https://www.sound-smith.com/faq/how-...g-my-cartridge
    Men hvis armen din går til den ene siden når den står i flytende posisjon uten antiskate så kan du være ute av vater et eller annet sted , eller at anitskate på rega arm ikke er helt 100% null .

  3. #3
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,575
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ta en titt på videoene på denne siden, damen har mye vettugt å fortelle
    https://www.analogmagik.com/turntable-setup
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

  4. #4
    Medlem gunnarium's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Rogaland Klepp stasjon
    Innlegg
    45
    Tagget i
    0 Innlegg

    Anitskate på Rega

    Anitskate på rega armer er ikke 100% null når antiskate står på null.

  5. #5
    Hifi-interessert Wolfen's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    52
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hadde en Rega Rp3 se og dær var antiskate helt på bærtur.
    Marantz Pm KI Pearl Lite. Marantz SACD Pearl Lite. Pylon Diamond 28. Philips bdp9600. Audio Technica ath-m50x.
    Reloop hifi Turn5.

  6. #6
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Sitat Sitat fra gunnarium Se Innlegg
    Anitskate på rega armer er ikke 100% null når antiskate står på null.
    Hvordan skal armen gå med antiskate =0?
    Hadde forventet at armen sto ~ i ro i svevende posisjon..?

  7. #7
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,941
    Tagget i
    9 Innlegg
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  8. #8
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....

  9. #9
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,941
    Tagget i
    9 Innlegg
    Den er antageligvis ikke supernøyaktig kalibrert, og en og annen av dem er nok sikkert noe galt med i tillegg. Men jeg bet meg altså litt fast i grunnen til at du i det hele tatt begynte å justere på den.

    Korrekt justering gjør man med testplate hvor det er spor i en og en kanal med stigende amplitude. Du er i mål der pickupen sporer like høyt i amplitude før den 'slipper' i begge kanaler.

    Stort sett går det riktig fint om aktiskate er litt 'off' i alle fall. I hvert fall med mindre man har en pickup som i utgangspunktet sporer dårlig.

    Kanalbalanse ordner man med balansekontroll (det er en grunn til at den var på 'alt' da platespilleren regjerte, og forsvant da CD tok over, 'puristene' som teller knapper og brytere og velger den med færrest sånne har misforstått).

    Kanalseparasjon fikser man med asimut.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  10. #10
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Den er antageligvis ikke supernøyaktig kalibrert, og en og annen av dem er nok sikkert noe galt med i tillegg. Men jeg bet meg altså litt fast i grunnen til at du i det hele tatt begynte å justere på den.

    Korrekt justering gjør man med testplate hvor det er spor i en og en kanal med stigende amplitude. Du er i mål der pickupen sporer like høyt i amplitude før den 'slipper' i begge kanaler.

    Stort sett går det riktig fint om aktiskate er litt 'off' i alle fall. I hvert fall med mindre man har en pickup som i utgangspunktet sporer dårlig.

    Kanalbalanse ordner man med balansekontroll (det er en grunn til at den var på 'alt' da platespilleren regjerte, og forsvant da CD tok over, 'puristene' som teller knapper og brytere og velger den med færrest sånne har misforstått).

    Kanalseparasjon fikser man med asimut.
    Tenkte å bestille ortofon sin test plate og en blank plate ja. Jeg har ingen balansekontroll i systemet så her må jeg ha ting på stell. Jeg merker at noen plater ikke gir like stor kanalforskjell...

  11. #11
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,941
    Tagget i
    9 Innlegg
    Blank plate er helt meningsløst. Dette trikset med å la pickup gå på en blank plate og justere til den står i ro er feil. Friksjonen mellom plate og pickup er en annen om den ligger med punktkontakt mot en plan plate enn om den ligger nede i et spor med tiltenkt kontakt i et modulert spor.

    Orto, eller en annen testplate, er svaret. Men som sagt tror jeg ikke det er tvingende nødvendig heller.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  12. #12
    Hifi Freak crosswind's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sted
    Svartskog
    Innlegg
    3,833
    Tagget i
    1 Innlegg
    Stöttar Zombys förklaring och letade upp en äldre tråd från 2016 om temat.

    https://www.hifisentralen.no/forumet...ml#post2213872
    Convergent Audio Technology SL1 Ultimate | Accuphase A-60 | TW Acustic Raven AC-3/ Kuzma 4point - Transfiguration Phoenix S - Fidelity Research FRT-4 | Studer B67 | Bel Canto DAC 1.5 | Stello CDT100 | Tannoy Legacy Arden

    Medlem av OVK

  13. #13
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Armen beveger seg utover når jeg skal senke den mot plata...? Noe er feil her.

  14. #14
    Medlem gunnarium's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Rogaland Klepp stasjon
    Innlegg
    45
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra komfort Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Antiskate er ikke til for å justere kanalbalanse. Den er til for å justere til lik sporingsevne på de to kanalene, men ikke kanalbalanse. Man kan kanskje ikke se bort fra muligheten for en viss innvirkning, men det er altså ikke hensikten.
    Jeg ser den, men jeg tror ikke anti skate funksjonen på regaen funker riktig. Dvs jeg misstenker for stor anti skate effekt. På anti skate = 0 går arm fort utover, på 2 går den litt saktere utover. For meg blir det motsatt av forventet.....
    Helt ut er 0 da drar den mindre, vilken rega arm er det du har?
    Ser nå at det er en RB301 du har.
    Siste redigert av gunnarium; 11.05.2019 kl. 23:28.

  15. #15
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,974
    Tagget i
    2 Innlegg
    Helt ok tilnærming trur me

    Almost always, most tables are set so they have too much Antiskating, or an adjustment that cannot be turned down enough, OR the range and fine control is terrible, or you have none.
    Usually, most folks use far too much antiskating, as evidenced by the thousands of cartridges I have rebuilt over the last 40+ years – as evidenced by observation of the outer edge (right channel) of the diamond to be worn far more than the inner, or left channel.
    A properly designed anti-skating is non-linear, as it should of course increase A-S automatically as the cartridge approaches the inner grooves.
    Frank Schroder and I are of the same opinion about antiskating – and that renders MOST records that provide an anti-skating track totally in error – they are recorded at about 80-90% modulation – or HIGHER - and expect you to set the A-S force so that there is no distortion (or equal amounts on both channels if the cartridge tracks poorly).
    The problem with these tracks is that since the required level of A-S force is a dependent of the amount of modulation, it has you adjust antiskating at far too high a level. This would be OK, if you are listening to music that is (by nature of the music) at constant maximum crescendo, without normal musical dynamics - going from loud to soft. Very few pieces of music are like this. When you adjust for this level on a “test record”, that means that you are very much overcompensated with far too much antiskating as you have adjusted it for where music does NOT spend most of its time. It spends it at about 30-40% modulation levels, and adjusting the A-S with these “test” records results in far too much A-S force; too much stylus force on the right channel, and far too little on the left.
    Since there is no properly recorded track that allows proper setting of A-S (there will be such on our new Soundsmith adjustment record), the method that Frank Schroder discovered through careful reverse engineering works without tools, and without a special record.
    If one sets the stylus on a smooth surface of a record (at the end, in-between the run out grooves) – the tip of the stylus has a drag on the surface that somewhat similar to what it would have if it were in a groove. This is due to a calculation of “force per unit area” with consideration of the rheology of the material – vinyl.
    Suffice it to say that it is “similar” enough for this method to work well, especially since the method was reverse engineered/calibrated properly by Frank Schroder to be correct for 30-40% record modulation. It then becomes an easy matter to set the A-S and observe the movement of the arm. For a given VTF (any amount of VTF) – set the A-S so that the arm VERY SLOWLY drifts inwards when placed on the SURFACE (NOT IN A GROOVE) at the end of a record. You will have a moment to do this until the stylus “pops” into the run-out groove.
    This works for ANY amount of VTF required, for ANY cartridge. It will set the A-S for EQUAL force per groove wall for 30-40% groove modulation levels, at ANY VTF, for ANY cartridge.

  16. #16
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,941
    Tagget i
    9 Innlegg
    Interessante og nye tanker for meg, Laban.

    Sånn i utgangspunktet er vel hensikten med det som i realiteten er balansering av skating og antiskating nettopp å klare et crescendo, en peak eller hva man vil best mulig og like godt i begge kanaler. I den settingen er det jo lett å se for seg at friksjonen mellom stylus og rille er på sitt høyeste, at skating dermed er på sitt høyeste, og at justering med dette som utgangspunkt gir for høy antiskate i musikkens svakere partier (det fine med vinyl er jo at man gjerne har hyllene fulle av plater med dynamikk..), men i de svakere partiene sporer det jo uten problem i alle fall.

    Så, dette poenget med ujevn slitasje følger jo naturlig av dette. Men samtidig....

    Food for thought....
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  17. #17
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Jeg ser nå at det er flere teorier. Jeg brukte denne som er for 303 armen til rega da jeg ikke fant egen manual for 301: "De fleste MM skal ha 1,5-2 mens de fleste MC skal ha 1-1,5". En annen teori er : bruke samme tall som tonearm trykk. Dvs 1,8g og anti skate ~2.

  18. #18
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,898
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Blank plate er helt meningsløst. Dette trikset med å la pickup gå på en blank plate og justere til den står i ro er feil. Friksjonen mellom plate og pickup er en annen om den ligger med punktkontakt mot en plan plate enn om den ligger nede i et spor med tiltenkt kontakt i et modulert spor.

    Orto, eller en annen testplate, er svaret. Men som sagt tror jeg ikke det er tvingende nødvendig heller.
    Antiskating er vanskeleg, og eg har slitt med å finne ei justeringsplate som fungerer skikkeleg. Eg gjer mine justeringar ut frå ei tysk testplate med blankt felt for nettopp slik bruk - justere pickupen til å "stå i ro". Men eg gjer justeringar etter øyret etter den "meiningslause" testplata.
    Kanskje ikkje heilt meiningslaust.....men som du seier, ikkje å stole på uansett. Til dømes: dersom du har ei blank plateside, vil du sjå at armen flyttar seg ulikt, alt etter om du har stiften i indre, midten eller ytre del av plata. Det kan også variere med platestrammar og -krans. Og stifttrykk.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  19. #19
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jul 2012
    Innlegg
    982
    Tagget i
    0 Innlegg
    Anti-skating er kun til at udligne skating-tendensen der opstår i kraft af radial-armens faste forankring.

    1. For lidt AS er bedre end for meget AS.

    2. Skating-tendensen aftager skridt for skridt efterhånde som nålen bevæger sig indover pladen.

    3. indstil derfor AS på det glatte stykke vinyl omk udløbsrillen (hvor skatingtendensen er mindst).

    Dette er hvad du kan gøre:
    Find en plade med et glat udløbsstykke på omk 25/30mm (mere er ikke nødvendigt)
    Sænk nålen ned på det glatte stykke. Nålen skal blive stående. (når rillen kommer forbi hæves nålen over, skal stadig blive stående).

    Sæt på en plade med klassisk orkestermusik. (her er violinerne typisk indspillet til venstre og cello/bas til højre. Er standart )

    Høres forvrængning fra violinerne i venstre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og venstre rillevæg pga for meget AS. Sænk niveauet for AS.

    Høres forvrængning fra Cello/Bas i højre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og højre rillevæg pga for lidt AS. Hæv niveauet for AS.

    (høres forvrængning fra begge kanaler (i center) er der for lavt nåletryk. Hæv nåletrykket. Og sådan fremdeles.)

  20. #20
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    520
    Tagget i
    8 Innlegg
    Sitat Sitat fra nils valla Se Innlegg
    Anti-skating er kun til at udligne skating-tendensen der opstår i kraft af radial-armens faste forankring.

    1. For lidt AS er bedre end for meget AS.

    2. Skating-tendensen aftager skridt for skridt efterhånde som nålen bevæger sig indover pladen.

    3. indstil derfor AS på det glatte stykke vinyl omk udløbsrillen (hvor skatingtendensen er mindst).

    Dette er hvad du kan gøre:
    Find en plade med et glat udløbsstykke på omk 25/30mm (mere er ikke nødvendigt)
    Sænk nålen ned på det glatte stykke. Nålen skal blive stående. (når rillen kommer forbi hæves nålen over, skal stadig blive stående).

    Sæt på en plade med klassisk orkestermusik. (her er violinerne typisk indspillet til venstre og cello/bas til højre. Er standart )

    Høres forvrængning fra violinerne i venstre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og venstre rillevæg pga for meget AS. Sænk niveauet for AS.

    Høres forvrængning fra Cello/Bas i højre kanal er der dårlig kontakt imellem nålen og højre rillevæg pga for lidt AS. Hæv niveauet for AS.

    (høres forvrængning fra begge kanaler (i center) er der for lavt nåletryk. Hæv nåletrykket. Og sådan fremdeles.)
    Takk, det skal jeg prøve i kveld. Har nå gått over til 0,5-1 i anti skate.
    Jeg lurer på, alle som sier nåletrykk=antiskate gjelder det bare for MM ??

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed