Ripping av kreminnspillinger fra kremrigger?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Mener du rippinger fra kremanlegg i forståelsen hele anlegget, eller er det ripping fra en topp platespiller/arm/Pu-kombo du tenker på?

Mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Det sistnevnte. Hvis man ikke har råd til pickup til 100K, spiller og arm til 250K og diverse krem pressinger så er det garantert noen som har digitalisert diverse?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det sistnevnte. Hvis man ikke har råd til pickup til 100K, spiller og arm til 250K og diverse krem pressinger så er det garantert noen som har digitalisert diverse?
Det er det nok. Mener du 16/44,1-ripp, eller tenker du på høyere oppløsning?

mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Jeg tror 16/44 holder lenge men systemet mitt tar høyere oppløsning (Groundsound DCN28 ).
 
Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tipper at det er vanligst å rippe til 24/96. - Rippe LP-siden i sin helhet, for så å splitte låter med audioverktøy. Tungvint å kjedelig prosess, men duverden hvor godt det kan låte selv med en rimelig AD-boks fra Komplett.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Og hvor får man tak i 24/96 nedlastinger av ypperste kvalitet?
Man får vel ikke kjøpt noe sånt mtp rettigheter?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Men hva er poenget? Du kjøper høyst sannsynlig mer vinyl enn du sliter og da kan du jo like godt spille LP-ene?
 
  • Liker
Reaksjoner: ksr

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Har hoppet av vinyltoget av diverse årsaker.
Men er enig i at noen gamle innspillinger kan låte bedre.
Det er også mulig at det er andre faktorer.
Hadde vært gøy å teste noen rippede plater.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tipper at det er vanligst å rippe til 24/96. - Rippe LP-siden i sin helhet, for så å splitte låter med audioverktøy. Tungvint å kjedelig prosess, men duverden hvor godt det kan låte selv med en rimelig AD-boks fra Komplett.
Det låter bra, bevares, men:

1) Det finnes et åpenbart copyright-problem.
2) Det tar uforholdsmessig mye tid å rippe vinyl. Jeg bruker anslagsvis dobbelt så lang tid på å rippe en LP som spilletiden på albumet.
3) 24/96- filer er temmelig store, for å si det litt forsiktig.
4) Hva angår 16/44,1 ift. 24/96, er det seff mulig å bruke SRC for å nedsample fra 24/96 til 16/44,1 for å brenne det til en CD, men IMO blir lydkvaliteten dårligere.

Jeg hadde planer om å rippe hele vinylsamlingen min. Jeg har forlengst innsett at that ain`t gonna happen.

Mvh
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg hadde planer om å rippe hele vinylsamlingen min. Jeg har forlengst innsett at that ain`t gonna happen.

Mvh
You're not alone. Men det var engang en besnærende tanke…

Nå blir det bare helt spesielle saker som jeg ikke finner på cd; gjør det mulig å ta med lyden ut av huset. Ikke mye, for å si det forsiktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Jeg hadde planer om å rippe hele vinylsamlingen min. Jeg har forlengst innsett at that ain`t gonna happen.

Mvh
You're not alone. Men det var engang en besnærende tanke…

Nå blir det bare helt spesielle saker som jeg ikke finner på cd; gjør det mulig å ta med lyden ut av huset. Ikke mye, for å si det forsiktig.
Når jeg vet at dett er et album jeg kommer til å spille 10+ ganger så lar jeg rippeprosessen være en del av lyttegleden. Det låter fortreffelig og jeg slipper den harde cd-lyden.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vi har kun hatt det gøy i enkelte tilfeller med "blindtester" av en eller to titler vinyl og CDer i ulike pressinger. En av de var en anniversary-pressing som vi ikke mente var så bra som folket skulle ha det til. Å rippe store mengder, vil være en hobby langt utenfor min interesse.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jeg hadde planer om å rippe hele vinylsamlingen min. Jeg har forlengst innsett at that ain`t gonna happen.

Mvh
You're not alone. Men det var engang en besnærende tanke…

Nå blir det bare helt spesielle saker som jeg ikke finner på cd; gjør det mulig å ta med lyden ut av huset. Ikke mye, for å si det forsiktig.
Når jeg vet at dett er et album jeg kommer til å spille 10+ ganger så lar jeg rippeprosessen være en del av lyttegleden. Det låter fortreffelig og jeg slipper den harde cd-lyden.[/QUOTNN
Når man ripper blir det vel den "harde cd-lyden"?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde planer om å rippe hele vinylsamlingen min. Jeg har forlengst innsett at that ain`t gonna happen.

Mvh
You're not alone. Men det var engang en besnærende tanke…

Nå blir det bare helt spesielle saker som jeg ikke finner på cd; gjør det mulig å ta med lyden ut av huset. Ikke mye, for å si det forsiktig.
Når jeg vet at dett er et album jeg kommer til å spille 10+ ganger så lar jeg rippeprosessen være en del av lyttegleden. Det låter fortreffelig og jeg slipper den harde cd-lyden.[/QUOTNN
Når man ripper blir det vel den "harde cd-lyden"?
Nei.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Når jeg vet at dett er et album jeg kommer til å spille 10+ ganger så lar jeg rippeprosessen være en del av lyttegleden. Det låter fortreffelig og jeg slipper den harde cd-lyden.[/QUOTNN
Når man ripper blir det vel den "harde cd-lyden"?
Nei.
Kort og konsist svar. Du ville ikkje høva som politikar....

Siktar du til toneomarbedinga som ofte vert utført når musikk som fyrst vart utgjeven på langspelplate vert utgje på CD? I så fall kan eg vera samd med deg i at dette ikkje alltid fell heldig ut. Eller kanskje du meinte at 24 bit/96 kHz har betre kvalitet enn CD (16 bit/44.1 kHz)?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
ˆ
Han tenker vel på at når du ripper en LP til CD så får du LP-lyd på CD-en og ikke noen annen lyd. Alt det som forvrengningsgeneratoren (drivverk, arm, PU) tilfører lyden blir bibeholdt på rippen.

Tror det var det han mente.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
ˆ
Han tenker vel på at når du ripper en LP til CD så får du LP-lyd på CD-en og ikke noen annen lyd. Alt det som forvrengningsgeneratoren (drivverk, arm, PU) tilfører lyden blir bibeholdt på rippen.

Tror det var det han mente.
Og det er nettopp derfor jeg er nysgjerrig på å teste vinyl ripp.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
ˆ
Han tenker vel på at når du ripper en LP til CD så får du LP-lyd på CD-en og ikke noen annen lyd. Alt det som forvrengningsgeneratoren (drivverk, arm, PU) tilfører lyden blir bibeholdt på rippen.

Tror det var det han mente.
Og det er nettopp derfor jeg er nysgjerrig på å teste vinyl ripp.
Men det er vel ingen som er interessert i å få med forvrengninga som oppstår når ein graverer og spelar av LP-plater? Det må i så fall vera dei sama som kjøpar dyre røyreffektforsterkarar, der utgangstransformatoren genererer ein "forvrengningssignatur". Det er kanskje grunnen til at sume føretrekker LP framfor CD. Men om ein er interessert i å gje att lyden i konsertsalen (så godt det let seg gjera) ynskjer ein å redusera forvrengninga under avspeling av LP-ar. Erfaringa mi er at digitale format oppfyller dette ynskjet betre enn LP. Det har nok i stor grad samanheng med at eg høyrer på symfoniar og opera, som har svært stort dynamikkområde (differansen mellom bakgrunnstøyen i rommet og maksimalt lydtrykk). Det er to grunnar til at eg likevel finn det interessant å fikla med platespelarar:
1) Det finst musikk på LP som ikkje er tilgjengeleg på digitale format
2) Eg finn denne utdaterte teknologien fasinerande.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Vinyl måler dårligere enn CD, men kan selvom mastringen er lik, oppleves som bedre. Typisk kan størrelse og dybde av lydbildet fremstå større og definisjon av instrumenter tydeligere IMO. Dette passer svært godt til klassisk musikk og opera.

Kanskje er det noe med den ytterst svake rillestøyen på en en god spiller som gir effekten.
Uansett så er det dette, den subjektive oppfattelsen som gjør at man vil ha med det platespillingen tilføyer over i et digitalt format.

AD rip kunne jeg gjerne tenkt meg, men ikke fra en medioker platespiller kombo. Det slike tilføyer er ikke gunstig.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Har hørt mange vinyl rips i forskjellige tapninger, 16/44, 24/96, 24/192, fra rigger som koster fra 10 til 100.000. Synes ikke det har noe særlig for seg. Den digitale utgaven, der den finnes, er i 95% av tilfellene jeg har hørt, å foretrekke. Mindre støy, sus, knitring. Fastere bass, renere, klarere osv. Det føles rart å spille digitale filer mens man samtidig får med støyen, sporingsproblemer innerst på plata og ellers alt man forbinder med problemer ved vinylavspilling. Dessuten tror jeg de som har de aller beste vinylriggene og pressingene ikke gidder å ta seg bryet med å sette seg inn i hvordan man ripper best mulig for så å legge de ut for nedlasting på nettet. Det finnes noen unntak, f.eks. har jeg en vinyl rip av Back In Black som er knakende god.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Jeg har selv erfaring med DV20XL, Cadenza Black og AT ART?
På hhv Well Tempered Classic med DV sin lille men meget god riaa. Videre Project Extension Evolution m Project beste riaa med batteri PSU og deretter igjen samme Project spiller (men i en annen farge :) ) med Sutherland 20/20.

Det samme gjentok seg på alle disse tre komboene, mange plater fikk ørlite rundere vokalgjengivelse fra kvinner og noen litt harde CDer låt bedre på vinyl. Det er dette jeg ser på som positivt

Rimeligere rigger en dette kan man ikke ha, da låter det rett og slett dårlig. Jeg har aldri blitt 100% fortrolig med knitter, sus og wow. Men på en superspiller er det tett på.

For the record men OT: For meg så ble det dyrt og plasskrevende samtidig som at jeg stort sett spiller klassisk og det låter IMO bedre digitalt. Spille piano og er ekstremt var for feil gjengivelse her.

Jeg mener også at mange (ikke alle) med lystklingende anlegg bruker en mørktklingende rigg for å reparere en feil med en annen*. Det samme gjelder rørforsterkere i mange tilfeller. Ikke at det gjør noe eller er dumt, det bare er sånn.
* I et intervju med Peter McGrath i Fidelity sa han nettopp det.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg spiller all min vinyl digitalt, dvs. vinyllyden går gjennom en AD/DA- loop på vei til høyttalerne. Vinyl høres fremdeles ut som vinyl, og digitalis fra harddisken låter annerledes.

Mvh
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jeg spiller all min vinyl digitalt, dvs. vinyllyden går gjennom en AD/DA- loop på vei til høyttalerne. Vinyl høres fremdeles ut som vinyl, og digitalis fra harddisken låter annerledes.

Mvh
Pga. dsp behandling, eq, aktiv deling etc?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Jeg spiller all min vinyl digitalt, dvs. vinyllyden går gjennom en AD/DA- loop på vei til høyttalerne. Vinyl høres fremdeles ut som vinyl, og digitalis fra harddisken låter annerledes.

Mvh
Pga. dsp behandling, eq, aktiv deling etc?
Regner med det. Akkurat som hos meg. Aktivt digitalt delt oppsett. Jeg oppfatter AD-DA konverteringen som transparent.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jeg har selv erfaring med DV20XL, Cadenza Black og AT ART?
På hhv Well Tempered Classic med DV sin lille men meget god riaa. Videre Project Extension Evolution m Project beste riaa med batteri PSU og deretter igjen samme Project spiller (men i en annen farge :) ) med Sutherland 20/20.

Det samme gjentok seg på alle disse tre komboene, mange plater fikk ørlite rundere vokalgjengivelse fra kvinner og noen litt harde CDer låt bedre på vinyl. Det er dette jeg ser på som positivt

Rimeligere rigger en dette kan man ikke ha, da låter det rett og slett dårlig. Jeg har aldri blitt 100% fortrolig med knitter, sus og wow. Men på en superspiller er det tett på.

For the record men OT: For meg så ble det dyrt og plasskrevende samtidig som at jeg stort sett spiller klassisk og det låter IMO bedre digitalt. Spille piano og er ekstremt var for feil gjengivelse her.

Jeg mener også at mange (ikke alle) med lystklingende anlegg bruker en mørktklingende rigg for å reparere en feil med en annen*. Det samme gjelder rørforsterkere i mange tilfeller. Ikke at det gjør noe eller er dumt, det bare er sånn.
* I et intervju med Peter McGrath i Fidelity sa han nettopp det.
Tenk på alt som må/bør være på stell ved digitalisering av en LP; Drivverk, arm, pu, riaa, software, etterbehandling (dithering, noise shaping)?? Ingenting for en glad amatør.
 
Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En fil med god vinylripp kan kreve mye konsentrasjon å skille fra originalen. Men, at prosessen er komplisert, er jeg helt uenig i.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Spille piano og er ekstremt var for feil gjengivelse her.
Eg spelar ikkje sjølv, med set stor pris på gode pianoinspelingar. Eg har svært få LP-ar med pianomusikk som eg er nøgd med lyden på. Det er noko heilt anna med Leif O. Andsnes, The Beethoven Journey - Piano Concertos Nos. 1-5, Sony Classical, frå 24 bit/96 kHz-format. Eg er ikkje så overlag musikalsk, så eg høyrer kanskje meir på lyden enn på musikken. Det kunne ha vore interessant å høyra kva dei som spelar sjølve meiner om denne innspelinga. Eg er heilt samd i at piano set store krav til utstyret, spesielt høgtalarane, men eg vil tru at DA-omformaren òg er viktig.

Då NRK stengde FM-nettet kjøpte eg ein DAB-radio som viste bitraten i displayet. Den gongen var det samsending etter midnatt, på NRK Klassisk (80 bps), NRK P2 (96 bps) og NRK2 (60 bps). Det er ikkje skrivefeil, bitraten på NRK P2 var større enn på NRK Klassisk! Når eg høyrde på klassisk piano var det lett å høyra at lydkvaliteten var proporsjonal med bitraten. Det var ikkje berre anslaga som var meir naturlege med den største bitraten, men det var mindre groms (dette er nok kvantiseringsstøy) mellom anslaga, i det som burde vera stille parti. Eg rapporterte dette til NRK og fekk, som forventa, eit høfleg svar med snikksnakk. NRK-leiinga bryr seg nok ikkje så mykje om lydkvaliteten, så lenge han er over eit nivå som er bra nok i bil og for "radioar med hank". Eg ynskjer ikkje å kritisera NRK generelt, for eg veit at dei har lydteknikarar som er svært opptekne av lydkvalitet og som klarer å skilja mellom svært små nyansar, men dei sit vel ikkje i styrerommet. Eg vil tru at dei som sjølve spelar piano er mykje meir følsame enn meg på dette området.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når jeg vet at dett er et album jeg kommer til å spille 10+ ganger så lar jeg rippeprosessen være en del av lyttegleden. Det låter fortreffelig og jeg slipper den harde cd-lyden.[/QUOTNN
Når man ripper blir det vel den "harde cd-lyden"?
Nei.
Kort og konsist svar. Du ville ikkje høva som politikar....

Siktar du til toneomarbedinga som ofte vert utført når musikk som fyrst vart utgjeven på langspelplate vert utgje på CD? I så fall kan eg vera samd med deg i at dette ikkje alltid fell heldig ut. Eller kanskje du meinte at 24 bit/96 kHz har betre kvalitet enn CD (16 bit/44.1 kHz)?
Jeg svarte på spørsmålet om ripping av vinyl vil føre til at resultatet blir «hard CD-lyd». Det vil det ikke. Rippingen vil lagre den lyden som kommer ut av riaa-trinnet akkurat slik den er.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ˆ
Han tenker vel på at når du ripper en LP til CD så får du LP-lyd på CD-en og ikke noen annen lyd. Alt det som forvrengningsgeneratoren (drivverk, arm, PU) tilfører lyden blir bibeholdt på rippen.

Tror det var det han mente.
Og det er nettopp derfor jeg er nysgjerrig på å teste vinyl ripp.
Men det er vel ingen som er interessert i å få med forvrengninga som oppstår når ein graverer og spelar av LP-plater? Det må i så fall vera dei sama som kjøpar dyre røyreffektforsterkarar, der utgangstransformatoren genererer ein "forvrengningssignatur". Det er kanskje grunnen til at sume føretrekker LP framfor CD. Men om ein er interessert i å gje att lyden i konsertsalen (så godt det let seg gjera) ynskjer ein å redusera forvrengninga under avspeling av LP-ar. Erfaringa mi er at digitale format oppfyller dette ynskjet betre enn LP. Det har nok i stor grad samanheng med at eg høyrer på symfoniar og opera, som har svært stort dynamikkområde (differansen mellom bakgrunnstøyen i rommet og maksimalt lydtrykk). Det er to grunnar til at eg likevel finn det interessant å fikla med platespelarar:
1) Det finst musikk på LP som ikkje er tilgjengeleg på digitale format
2) Eg finn denne utdaterte teknologien fasinerande.
Ønsker man å rippe en LP er det nok som oftest for å få tilgang til lyden som er lagret på plata - med forvrengning og alt - i digitalt format.

...eller ditt alternativ 1.

...men å spille vinyl og å foretrekke dét handler om mye mer enn lydsignaturen.
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
ˆ
Han tenker vel på at når du ripper en LP til CD så får du LP-lyd på CD-en og ikke noen annen lyd. Alt det som forvrengningsgeneratoren (drivverk, arm, PU) tilfører lyden blir bibeholdt på rippen.

Tror det var det han mente.
Det stemmer nok det har rippet plater i mange år, dette er plater som er vanskelig og umulig å finne. Eneste mulighet for å redde musikken på er å rippe til CD.Selvfølgelig tar dette tid med redigering i lydprogram men det er jo en del av hobbyen. Har rippet en plate til cd og fant den senere på nyutgivelse på cd men eg mener den som ble rippet låter best.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Det sistnevnte. Hvis man ikke har råd til pickup til 100K, spiller og arm til 250K og diverse krem pressinger så er det garantert noen som har digitalisert diverse?
hva er meningen om man som du ikke ser fordelene med vinyl kontra digital
her er det noe som skurrer imo
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Kvaliteten på enkelte innspillinger alternativt tilført kulør?
 
Topp Bunn