Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 31
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Helt fersk
    Ble medlem
    Jul 2013
    Innlegg
    4
    Tagget i
    0 Innlegg

    Tips til ny platespiller

    Er på jakt etter ny spiller til max 8000. Har kikket på NAD C588 og Reloop 5 men ville høre her om noen har andre/bedre forslag. Har returnert en ny brummende Planar 2 tilbake så det blir nok ikke Rega denne gangen. Har Rega phono MM fra før.

  2. #2
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    Hei.

    Kjøp heller en litt billigere spiller og bruk pengene du sparer på en bedre pickup.

    Pickupen er den viktigste delen av hele platespillerkombinasjonen og de PUene
    som vanligvis står montert på "platespillerpakker" er rett og slett ikke bra nok...

    Gå heller for en NAD 558 eller ProJect RPM-3 og monter en bedre pickup som
    for eksempel Audio Technica AT-VM95SH. På tilbud for øyeblikket:
    https://www.platekompaniet.no/plates...reo-cartridge/

    OBS. Vær nøye med justeringen av pickupen!
    Siste redigert av Gunnar_Brekke; 09.04.2019 kl. 15:52.

  3. #3
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,387
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5
    hva med den swissonorspilleren?
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  4. #4
    Helt fersk
    Ble medlem
    Jul 2013
    Innlegg
    4
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Gunnar_Brekke Se Innlegg
    Hei.

    Kjøp heller en litt billigere spiller og bruk pengene du sparer på en bedre pickup.

    Pickupen er den viktigste delen av hele platespillerkombinasjonen og de PUene
    som vanligvis står montert på "platespillerpakker" er rett og slett ikke bra nok...

    Gå heller for en NAD 568 eller ProJect RPM-3 og monter en bedre pickup som
    for eksempel Audio Technica AT-VM95SH. På tilbud for øyeblikket:
    https://www.platekompaniet.no/plates...reo-cartridge/

    OBS. Vær nøye med justeringen av pickupen!
    Skal alle spillere som blir levert med MM pickup kunne oppgradere til en hvilken som helst MM pickup eller er noen spillere låst til visse merker eller modeller? Ser Nad c558 blir levert med ortofon OM10 og Reloop Turn 5 og nad c588 kommer med Red2. Er pickupen til AT du nevner mye bedre enn f.eks Red2 og vil jeg merke mye forskjell? Tenkte å være litt nøktern med investering på første spiller men vil ikke angre 2 måned etterpå heller ..

  5. #5
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    Nesten alle platespillere (egentlig tonearmer og headshell) i dag, blir levert med standard 1/2 tomms montering av pickupen.
    Så også spillerne vi snakker om her. (De eneste unntakene er de aller aller billigste spillerne som leveres med såkalt P-mount).
    Så alle standarpickuper kan benyttes om hverandre, enten du velger en pickup til 500 kroner - eller en pickup til 100.000 kroner...

    Standardpickupene vi snakker om her; Ortofon OM-10 og Ortofon 2M Red er i praksis akkurat samme pickup i forskjellige hus.
    De er utstyrt med et relativt langt aluminium cantilever (nålearmrør) med en relativt butt ( r/R=8/18 ) eliptisk slipt diamant -
    festet med en svær klatt lim. Grei lyd, men ikke noe særlig mer.

    Går du for ATen får du et helt annet beist. AT-95 har vært et knallkjøp opp gjennom årene så disse pickupene har blitt solgt under
    andre navn som Linn, Rega og Clearaudio - for langt mer penger en originalene. AT har vel gått lei av at kundene lager pimpede
    versjoner og har bestemt seg for å lage sine egne pimpede versjoner. Med AT-VM95SH (som er toppmodellen i serien) får du en
    pickup med nakent montert Shibatasliping til under 2.000 kroner. Med masser av dynamikk og masser av oppløsning. Skal du ha
    samme nålesliping på en Ortofon, må du opp på 2M Black til 6.000 kroner! Personlig foretrekker jeg ATen, som spiller mer musikalsk
    i mine ører. En annen fordel med den skarpere slipingen, er at pickupen plukker opp mye mindre overflatestøy fra platene.

    Så løp og kjøp!

  6. #6
    Helt fersk
    Ble medlem
    Jul 2013
    Innlegg
    4
    Tagget i
    0 Innlegg
    Tusen takk for hjelp. Veldig fornøyd med NAD spilleren. Tenkte å sette på AT-95 pickupen i helgen. Ser at Ortofonen står med tracking angle på 20grader mens AT-95 skal ha 23grader. Er dette noe jeg skal bry meg med ?, Eller holder det med få justert rigtig vekt og bruke allignment malen som følge med spilleren?

  7. #7
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,469
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra sture Se Innlegg
    ... Ortofonen står med tracking angle på 20grader mens AT-95 skal ha 23grader. Er dette noe jeg skal bry meg med ?...
    Ikke i dette tilfellet. De to verdiene beskriver at pickupene er konstruert med/for ulik vinkel på nålearmen (cantilever). Denne vinkelen mellom nålefarm/fane og plate er i praksis umulig å måle for folk flest.
    Pickup skal uansett monteres flatt i toppen i headshell, og senter av armen skal ligge parallelt med toppen av plata.
    Vinkelen kan finjusteres ved å justere høyden på armen, vanligvis en liten umbrako-skrue ved armbasen, men det er frivillige finjusteringer hvis du vil teste og lytte deg fram til forbedringer.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  8. #8
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra sture Se Innlegg
    Tusen takk for hjelp. Veldig fornøyd med NAD spilleren.
    Gratulerer med ny spiller. Bra du er fornøyd. Ble det C558 eller C588?

    Sitat Sitat fra sture Se Innlegg
    Tenkte å sette på AT-95 pickupen i helgen.
    Ble det AT-VM95SH?

    Sitat Sitat fra sture Se Innlegg
    Ser at Ortofonen står med tracking angle på 20 grader mens AT-95 skal ha 23 grader. Er dette noe jeg skal bry meg med?
    Ikke noe å bry seg om! Bare pass på å ha armrøret paralellt med plateoverflaten for korrekt VTA (og dermed SRA).

    Sitat Sitat fra sture Se Innlegg
    Eller holder det med få justert rigtig vekt og bruke allignment malen som følge med spilleren?
    Tja. Jeg vet ikke hvilke geometri protraktoren som følger med NAD spillerne benytter? Eller om det er en
    protraktor med en - eller to nullpunkter. Eller hvor nullpunktene er plassert...

    Jeg anbefaler som alltid å benytte High Fidelity (Stevenson A Typical) geometrien, selv om vanlig Løvgren A
    (Baervald A) eller vanlig Stevenson A også gjør nytten. Om du skal gjøre dette selv, anbefaler jeg å lese seg
    opp på emnet i min Vinyl ABC i Fidelity #56 - her: PDF-UTGAVER - Audio Fidelity
    Overhengskalkulatoren min finner du her: https://www.hifisentralen.no/forumet...-linker-3.html

    En annen grei løsning - med samme resultat - er å benytte Conrad Hoffmans ARC generator (nr. 3 på listen) :
    Conrad's Free Stuff - Pakk ut generatoren. Legg inn den målte avstand mellom spindel og armens horisontale
    lagringspunkt. Velg Stevenson A og Typical (nullpunkter ved 63 og 145 mm) og print ut.
    Siste redigert av Gunnar_Brekke; 09.04.2019 kl. 15:52.

  9. #9
    Helt fersk
    Ble medlem
    Jul 2013
    Innlegg
    4
    Tagget i
    0 Innlegg
    Igjen takk for all info

    Gikk for C558 og kjøpte AT-VM95SH. Da dette er min andre spiller så er jeg fornøyd da jeg ikke har så mye å sammenligne med.

    Mye forkortelser og holde styr på men skal få lest meg opp på linkene du har delt men ser dette var en noe brattere læringskurve enn jeg hadde regnet med..
    Tror spilleren er bygget på en PRO-Ject essential III https://nadelectronics.com/wp-conten...eng_OM_v06.pdf

  10. #10
    Hifi Freak habicht's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,403
    Tagget i
    5 Innlegg
    Hei

    Veldig bra tips dette med Conrads Free Stuf, har lekt litt med det i kveld.
    En slik arc protractor er virkelig grei å jobbe med.
    Tillater meg et spørsmål til Gunnar Brekke her, håper han ser det.

    Når jeg ser på produsentens spec på min Schick 12 tommers arm stemmer de best med resultatene av Løfgren A /IEC resultatene fra Conrads sin calkulator.
    Men ser at du, Gunnar abefaler bruk av Stevenson A / typical. Kan du utdype litt eller si hvor jeg finner grunner til å velge den ene kalkylen over den andre.
    Pressiserer at jeg kun er ute etter kunnskap og tvyvler ikke dine på anbefalinger, ønsker kunen bedre forståelse av disse sakene.

    Mvh
    H

  11. #11
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    Hei tilbake.

    Geometriene har utviklet seg over tid.

    Til å begynne med - etter at Berliner hadde funnet opp sin grammofon - satset man typisk på et nullpunkt midt på plate-
    siden og ferdig med det...

    Men, så kom den svenske mattematikkprofessoren Eric Løvgren på banen. I 1937 kom han med den ultimate artikkelen på
    platespillergeometri (på tysk). Han innså at stiftens reise gjennom alle nullpunktene i rillene i praksis tegnet en del av en
    ellipse. Med det på plass benyttet han den samme formelen som Johannes Kepler brukte til å bevise at planetene reiste i
    ellipseformede baner rundt solen, til å beregne nullpunktene som ga minst vinkelfeil; ved 117,5 mm og 72,9 mm på en
    12" plate. Denne geometrien er kjent som Løfgren B. Men denne geometrien har en alvorlig feil og bør ikke benyttes!
    (Kan ikke skjønne hvorfor Hoffman har tatt med denne).
    Feilen består av at den IKKE tar høyde for den reduserte periferihastigheten som platen har innerst på platesiden. Derfor
    får man MYE forvrengning - fra kombinasjonen av stor vinkelfeil og lav periferihastighet - innerst på platesiden. Som den
    intellegente typen han var lagde Løvgren en ny geometri som han kalte Løfgren A. Den geometrien la det innerste
    nullpunktet ved den radien der tidens 12" 78 RPM typisk sluttet; 68,7 mm og det yttre nullpunktet i forhold til dette; ved
    121,8 mm. En mye bedre geometri, som gir den laveste mulige forvrengningen over hele platesiden. (Løvgrens artikkel ble
    oversatt til engelsk - av en amerikaner ved navn Baerwald, så Løvgrens emminente geometrier er også kjent (feilaktig) under
    navnene Bearwald A og Bearwald B).

    Men som sagt har geometriene forandret seg over tid. På 1960-tallet tok en engelsk herremann ved navn Stevenson en titt
    på platene som var tilgjengelig og fant ut at musikken - på en "moderne" LP-plate i 1963 - typisk sluttet ved 60,3 mm. Han
    laget sin egen geometri basert på dette (og Keplersk/Løvgrensk geometri), med nullpunkter ved 117,4 mm og 60,3 mm.
    Denne geometrien finner du i ARC generatoren under navnet Stevenson A og valg av IEC.
    Tyskerne (som elsker standardisering) valgte også å måle på platene og kom til at musikken gjennomsnittlig sluttet ved
    57,5 mm på LP-platene. Da får du et sett nullpunkter ved 115,5 mm og 57,5 mm. Denne geometrien finner du i ARC
    generatoren under navnet Stevenson A og valg av DIN.

    Men den gjennomsnittelige platen fortsatte og utvikle seg. Da man i 1963 typisk hørte mye klassisk og jazz musikk (og
    tyskerne hørte åpenbart mer på klassisk enn engelskmennene), ble populærmusikken etter hvert mye mer dominerende i
    en typisk platesamling. På midten av 1980-tallet tok to journalister i det danske bladet High Fidelity og målte hvor
    musikken endte på sine 2.500 LP-plater (5.000 platesider), og kom til et gjennomsnitt på 63,0 mm. Dette ga dem
    High Fidelity geometrien, med nullpunkter ved 118,5 mm og 63,0 mm, som du finner i ARC generatoren under navnet
    Stevenson A og valg av Typical. (Jeg har IKKE noe bevis på at disse nullpunktene er basert på High Fidelitys målinger
    - men tallene er i hvert fall godt sammenfallende).

    Dette betyr at High Fidelity - eller Stevenson A Typical - er de mest moderne geometriene vi har. Jeg tror ikke mye
    har forandret seg siden fra 80-tallet til i dag.

    Når det gjelder ARC generatoren, så er nullpunktene "låst" ved Løvgrens nullpunkter fra 1930-tallet når du velger
    Løfgren A eller Løfgren B. Det er først når du velger Stevenson A i generatoren at du får tilgang til valget mellom
    DIN, IEC og Typical - og samsvar med typiske plater anno 2019.

    Men sitter du med en 12" arm og for eksempel en Ortofon SPU (der du ikke kan flytte stiften fram og tilbake for å endre
    overhenget med de ca. 1,5 mm som trengs) er det ikke noen stor krise å velge Løfgren A. Armlengden på 12" gir deg
    minimalt med vinkelfeil og en butt slipingen er mindre kritisk til vinkelfeil, så det går nok bra. Men har du muligheten til å
    oppnå korrekt overheng, vil jeg absolutt anbefale High Fidelity/Stevenson A Typical.
    Siste redigert av Gunnar_Brekke; 13.04.2019 kl. 12:06.

  12. #12
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    7,093
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    1
    Bare for å kverulere litt:=)
    Den beveger seg ikke i en ellipseform.
    En ting som er forankret på et sted beveger seg om en radius ikke ellipse.
    Så hvor han (ikke du Gunnar) har fått dette fra forstår jeg ikke.
    Men de gamle profetene ville vel ha det litt flott i ordvalgene:=)
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  13. #13
    Hifi Freak habicht's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,403
    Tagget i
    5 Innlegg
    Hei Gunnar

    Takk for et meget utfyllende svar, lærerikt og konsentrert.
    Håper trådstarter ikke ar det ille opp at vi går så dypt i atmgeometry diskusjoner her.
    På min schick som er montert i en skyvbar base bruker jeg vekselvis en Windfeld og en SPU Royal N.
    Slik har jeg full justerings mulighet både på headshell og armbase, full fleksibilitet.
    Begge har jo ikke akuurat butt sliping, slik at instillinger er kritiske.
    Jeg har printet ut Stevenson A typical for alle tre armene jeg har på spilleren for tiden, JSchick 12, elco 750 L og Mørch dp 6.
    Skal gjennom gå alle instllinger og prøve Stevenson A frem over.
    Har selvfølgelig brukt protractor til instilling fra før, en Løfgren ARC på mørch og en gammeldagse linial variant fra Van den hul på de andre.
    Gleder meg til å prøve nye innstillinger.
    En anen instillingssak som diskuteres er VTA eler SRA som noen foretrekker. Til dette har jeg brukt der til egnet linial med mange streker og et bytte lite sirkulert vater som jeg legger på headshell. Det gir også en indikasjon om asimuth. Kan du kommentere på den metodiken.

  14. #14
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    @ steinost.

    Stiften beveger seg i en radie - i forhold til armbasen.
    Rillen beveger seg som en radie - i forhold til spindelen.

    Stiften seg som en ellipse - i forhold til rillen.

    Navn:      Geo.jpg
Visninger: 531
Størrelse: 23.6 Kb

    Og forekommer det noe feil i min fremstilling, kan du banne på at det er MIN feil,
    og ikke Erik Løvgrens. Jeg har aldri vært noen mattematiker
    Siste redigert av Gunnar_Brekke; 11.04.2019 kl. 09:05.

  15. #15
    Bransjeaktør Gunnar_Brekke's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra habicht Se Innlegg
    En annen instillingssak som diskuteres er VTA eler SRA som noen foretrekker. Til dette har jeg brukt der til egnet linial med mange streker
    og et bitte lite sirkulert vater som jeg legger på headshell. Det gir også en indikasjon om asimuth. Kan du kommentere på den metodiken.
    Grei metode det. Jeg vurderer som regel bare at armrøret er paralellt med plateoverflaten for å justere VTA. Med linjal - eller bare "øyemål".
    Jeg hadde i sin tid en Eminent luftarm hvor du kunne justere armhøyden under avspilling (on the fly) og fant fort ut at selv med like tykke
    plater på tallerkenen, foretrakk jeg forskjellig armhøyde/VTA. Man kan fort bli gæren av sånt. Så jeg slo meg til ro med å justere VTA en gang -
    med armrøret paralellt med overflaten på en 120 grams LP (som jeg har klart flest av).

    Når det gjelder azimuth bruker jeg bare et speil (like tykt som en (120 g) LP) og en lupe for å vurdere om stiften står rett på underlaget.
    Et triks jeg lærte fra VPI, er å legge det tynne blyet fra en "klikkeblyant" på tvers oppå headshellet (måles med linjal på begge sider) for
    å se om azimuthen stemmer, eller rettere sagt om toppen av shellet er paralell med plateoverflaten (i "azimuth-retningen"). Men da de
    aller fleste pickuper har et lite avvik på azimuth valgte jeg å fortsette med "speilmetoden".

    PS. Et lite tips når det gjelder justering av HTA, er å benytte seg av Pink Floyds "The final cut" der det siste kuttet på hver side -
    har best lydkvaliteten på hele plata. Dette er svært uvanlig, og gjør denne til en utmerket testplate til den prosessen du skal gjennom...
    Siste redigert av Gunnar_Brekke; 11.04.2019 kl. 08:59.

  16. #16
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,582
    Tagget i
    0 Innlegg
    Litt off topic, men er det noen som har prøvd AnalogMagik programvaren for å linjere nåla riktig i rillene https://www.analogmagik.com/product.
    Det virker på meg som en veldig fornuftig måte å gjøre det på.
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

  17. #17
    Hifi Freak 211.'s Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Innlegg
    1,262
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra vidarje Se Innlegg
    Litt off topic, men er det noen som har prøvd AnalogMagik programvaren for å linjere nåla riktig i rillene https://www.analogmagik.com/product.
    Det virker på meg som en veldig fornuftig måte å gjøre det på.
    Men til $750?! Var ikke det litt friskt priset??


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    I never say what I mean, but I always manage to say something similar!

    Høyttalere: JBL LX44 * Integrert forsterker: Sansui AU-G90X * Effektforsterker: - * Forforsterker: - * Platespiller: - * Squeezebox Touch/Cambridge DacMagic 100 + Diverse PickUp'er kabler og annet

  18. #18
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,582
    Tagget i
    0 Innlegg
    Enig at det er dyrt, men det koster å utvikle programvare og trykke plater i små opplag.
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

  19. #19
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    7,093
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Gunnar_Brekke Se Innlegg
    @ steinost.

    Stiften beveger seg i en radie - i forhold til armbasen.
    Rillen beveger seg som en radie - i forhold til spindelen.

    Stiften seg som en ellipse - i forhold til rillen.

    Navn:      Geo.jpg
Visninger: 531
Størrelse: 23.6 Kb

    Og forekommer det noe feil i min fremstilling, kan du banne på at det er MIN feil,
    og ikke Erik Løvgrens. Jeg har aldri vært noen mattematiker
    Ja fanden da legger vi all skyld på deg;=)
    Men tror vi er ganske så enige.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  20. #20
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,999
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Gunnar_Brekke Se Innlegg
    @ steinost.

    Stiften beveger seg i en radie - i forhold til armbasen.
    Rillen beveger seg som en radie - i forhold til spindelen.

    Stiften seg som en ellipse - i forhold til rillen.

    Navn:      Geo.jpg
Visninger: 531
Størrelse: 23.6 Kb

    Og forekommer det noe feil i min fremstilling, kan du banne på at det er MIN feil,
    og ikke Erik Løvgrens. Jeg har aldri vært noen mattematiker

    Stiften roterer om et punkt, og beveger seg i en bue. Radien er bare avstanden fra punktet til stiften.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed