Bytte fra 2M Black til Hana ML

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, vurderer å bytte fra Ortofon 2M Black til HANA ML (evt MH).

    2M veier 7,2 gr og Hana 9,5 gr.
    Vil denne PU fungere bra på min arm / spiller?

    Skal spille på Rega RP40 med RB303 arm (eff.masse: 11 gr) og benytter ASR Mini Basis MKIV RIAA.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg kjenner ikke de nye MH og ML men benytter selv Hana SL og hadde tidligere 2M Black. Hana SL er såpass mye bedre en 2M black at jeg helt uten forbehold kan anbefale den. Høyden på Hana SL er også kompatibel med RB303 og du trenger ikke å bruke spacer.

    -BB-
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for svar, det lover jo veldig bra.

    Lurer også på dette med effektiv masse og den vektforskjell som ligger i selve PU'en. Prosentvis er den jo stor.
    Kan det, sammen med stivhet etc, få noen negativ konsekvens med min arm/spiller?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Hanapickupene fremstår som svært interresante, selv om jeg ikke har hørt dem personlig. Alltid
    spennende med nye utfordrere - mot de "gamle og etablerte" merkene.

    Det at man får skarpe nåleslipinger (Shibata (SL) og MicroLine (ML)) i kombinasjon med aluminium
    nålefane finner jeg spesielt tiltalende - og nærmest en garantist for varm klang. Chassiset i (forfinet)
    plast er kanskje ikke like tiltalende, men det er vel hva man må regne med i denne prisklassen.

    Alternativene man i tillegg burde vurdere er; Ortofon Cadenza Red (mye bedre chassis - buttere,
    men ikke butt sliping), Audio Technica AT-33EV (bedre chassis - buttere, men ikke butt sliping),
    Audio Technica AT33Sa (bedre chassis - buttere, nesten like skarp sliping (men med boron
    nålefane)) og selvfølgelig Dynavector DV-20X2 (mye bedre chassis - buttere, men ikke butt
    sliping). Hanaen og de nevnte alternativene burde alle være i stand til å spille ringer rundt en
    Ortofon 2M Black. Forutsatt at pickupen spiller på lag med tonearmen (og RIAAen)...

    Når det gjelder resonansfrekvens på pickup/tonearm kombinasjonen, kommer de overraskende likt ut,
    med en litt bedre "score" på 8,9 Hz for Hana ML/Rega kombinasjonen - mot en "score" på 7,8 Hz for
    2M Black/Rega kombinasjonen.
    Men, dette er på ingen måte hele sannheten, men sier egentlig bare noe om subsonicfilteret i RIAAens
    evne til å undertrykke resonansfrekvensen, ikke amplityden på resonansen og amplityden på andre
    vibrasjoner som påtvinges armen. Man må i tillegg ta med i betraktningen at en pickup med oppgitt
    compliance på 10 µm/mN - dynamisk ved 100 Hz (tilsvarende (ca.) 15 µm/mN - dynamisk ved 10 Hz)
    - er ganske så stiv (stivere enn alle alternativene jeg nevnte) - og dytter en mengde vibrasjoner opp i
    armrøret. Om Regaarmen er i stand til å håndtere alle disse vibrasjonene (via demping i armrøret og
    "jording" gjennom lagrene) er jeg noe mere usikker på. Erfaringen tilsier at dette kanskje kan bli
    "trubblete", men det kan tenkes at den varme klangen tilført av skarp sliping, lang nålefane, aluminium
    nålefane og et resonant (dempende) pickuphus (og i en viss grad impedanstilpasningen i ASRen) - kan
    kompansere for dette. Slik den gjør i Dynavector DV-10X og i en viss grad i Audio Technica AT-33EV.
    Jeg har troen på det.

    Men, helt sikke kan jeg ikke være før jag eventuelt hører kombinasjonen. The proof is in the pudding!
    Men at kombinasjonen bør "rundjule" 2M Blacken du har nå, er jeg ikke i tvil om.

    PS. Siden du har ASR Basis Mini - som har en utmerket "MC-del" - er det klart at det er Low Output
    versjonen av Hanapickupen; ML (eller DV-20X2 (L)) - du skal gå for. Disse har vesentlig lavere
    (innvendig) bevegelig masse enn sine high output brødre. Og dermed bedre dynamikk.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det at man får skarpe nåleslipinger (Shibata (SL) og MicroLine (ML)) i kombinasjon med aluminium nålefane finner jeg spesielt tiltalende - og nærmest en garantist for varm klang.
    Den første som nevnte Hana til meg var du og det var dine argumenter som førte til at jeg valgte den. Og du har rett, den har en varm klang uten å miste dynamikk. Jeg har også eid ASR Mini Basis III og jeg tror at Hana med sin klangkarakter og ASR kan vise seg å bli en "match made in heaven"

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lite erfaring med både vinyl og pu. Har Hana SH og er meget fornøyd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Hanapickupene fremstår som svært interresante, selv om jeg har hørt dem personlig. Alltid spennende
    med nye utfordrere - mot de "gamle og etablerte" merkene.
    Excel Sound Corporation er jo ikke akkurat noen ungsauer i dette gamet, og når de nå legger all sin knowhow i et par pickuper som de selger selv, er det verdt å rette seg opp i stolen og følge med.

    Excel har jo produsert pickuper for "de gamle og etablerte merkene" i 50 år.

    POM burde vel være vel et glimrende materiale for en pickup? No-nonsense og funksjonelt. Lav masse, dødt og ikke magnetisk eller elektrisk ledende.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for alle gode bidrag. Dette lover jo godt for ett bytte.
    Når jeg lytter til 2M Black i dag så har jeg vanskelig for å forstå hvordan noe kan "rundjule" den.
    Har stor tro på Gunnar_Brekke og dine erfaringer og kunnskap, så dette blir spennende.

    1-Kan du/dere si noe mere konkret om hva/hvor forbedringen vil ligge? "Rundjule" betyr kanskje: På alt ?

    2-En av grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er at jeg opplver at 2M Black plukker opp alt av grums i rillene og håper at Hana (evt andre PU) er snillere på dette området uten at øvrig detaljerering går tapt. Noen formening om dette?

    3-Siden ingen av de nevnte alternativene er dyrere en Hana ML så er de også veldig interessante.
    Vil alle spille uten problemer i mitt oppsett og hvem er i så fall den "beste"?

    Er veldig glad i 2m'ens detaljering, dynamik og korrekthet og ønsker ikke å miste noe av dette.
    Lytter til Jazz og Blues, med moderat kompleksitet og volum
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg beskrev forskjellene mellom 2M black og Hana SL tidligere hvor jeg fikk kritikk for at jeg skrev at Hana SL spiller ringer rundt 2M Black. Jeg står for det jeg skrev den gang:

    Jeg opplever 2M black som detaljert og nærmest klinisk i sin presentasjon. Den fremhever ingen spesielle områder og jeg opplever mellomtonen som relativt sjelløs og uten den varmen jeg setter pris på. Hana SL er varmere i mellomtonen uten å miste noen detaljer og uten å bli dvask/kjedelig. Diskanten er "crispere" og den har klart bedre bass en 2M black. Jeg opplever også at Hana SL har langt mindre støy en 2M Black.

    -BB-
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
    Er ikke Dynavector dobbelt så dyr?

    Edit: Sorry. Tenkte på EL.
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Skiller ca 2.000,- i pris, men jeg velger den som (antagelig vil) fungere best sammen med min arm/spiller.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Gøy å lese at Excel enda lager pick-up 'er husker de fra barnsben av da var dem å finne montert på platespillere i den rimelige enden. Ikke overrasket over å lese at den spiller ringer rundt en 2M Black som i utgangspunktet er en skrekkelig fysak jeg unner ingen.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
    AT33Sa og Hana SL slår begge pga mye mindre vertikal sporingsfeil.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva mener du med vertikal sporingsfeil?
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Har hørt Hana SL, ja den låter varmere enn mange andre, dvs den har ikke så høy tone - en skrikende, masete høyfrekvent lyd som man blir fort lyttetrett av. Men lyden er ikke akkurat noen høydare, lydbildet er ikke stort og dynamikken er ikke all verden, kan til tider også ha høy tone.

    Men SL slår lett Ortofon 2M og Quintet serien, også Cadence Red som låter veldig innelukket og uten noen dynamikk. SL slår også Cadence Bronze og Nagaoka MP-300 - begge har veldig høy tone.

    Cadence Blue låter mere oppløst, med større lydbilde og dynamikk en SL, men kan også til tider ha høy tone. Blue har store sporings problemer med enkelte plater, nålen hvil omtrent klatre over til neste spor og tilbake igjen, dette pga stor radius.

    Cadence Black er mere balansert enn Blue, men har også den en tendens til høy tone. Prisen er altfor høy ift lyden den leverer.

    Neste opp er Nagaoka MP 500 - med et stort lydbilde og dynamikk, men kan til tider ha høy tone.
    AT33Sa er enda bedre enn MP-500 og Cadence Blue/Black, med stort lydbilde, dynamikk, mere balansert.

    AT ART 9 slår alle ovenfor, et meget stort lydbilde, super dynamikk, balansert - dvs meget bra til prisen.


    Har hørt alle pickupene med SME M2-9R, Ac Sign TA-2000 og Scröder CB på Technics SL-1000R.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    Det at man får skarpe nåleslipinger (Shibata (SL) og MicroLine (ML)) i kombinasjon med aluminium
    nålefane finner jeg spesielt tiltalende - og nærmest en garantist for varm klang. Chassiset i (forfinet)
    plast er kanskje ikke like tiltalende, men det er vel hva man må regne med i denne prisklassen.

    Alternativene man i tillegg burde vurdere er; Ortofon Cadenza Red (mye bedre chassis - buttere,
    men ikke butt sliping), Audio Technica AT-33EV (bedre chassis - buttere, men ikke butt sliping),
    Audio Technica AT33Sa (bedre chassis - buttere, nesten like skarp sliping (men med boron
    nålefane)) og selvfølgelig Dynavector DV-20X2 (mye bedre chassis - buttere, men ikke butt
    sliping). Hanaen og de nevnte alternativene burde alle være i stand til å spille ringer rundt en
    Ortofon 2M Black. Forutsatt at pickupen spiller på lag med tonearmen (og RIAAen)...

    Når det gjelder resonansfrekvens på pickup/tonearm kombinasjonen, kommer de overraskende likt ut,
    med en litt bedre "score" på 8,9 Hz for Hana ML/Rega kombinasjonen - mot en "score" på 7,8 Hz for
    2M Black/Rega kombinasjonen.
    Ein pickup som bør nemnast i denne samanheng, er AT33PTG/II som eg held for å vere like god som SA-utgåva. Og så mykje rimelegare.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva mener du med vertikal sporingsfeil?
    Nålen går opp og ned i sporet på feil måte, der den skulle gått ned går den opp osv.
    Pga dette får den støyen på den høyeste delen av sinusbølgen.

    Normalt er at nålen får støyen på den nederste delen av sinus, dette kan være opptil 1000 ganger mindre.

    Og ja dette er veldig hørbart, de som har mest støy er pickuper med kort cantilever og nåler med stor radius som Microline, Microridge, VdH, FG 70 og Replicant 100.
    Beklager, men dette klarer jeg ikke lese noen fornuft ut av.

    «Normalt er at nålen får støyen på den nederste delen av sinus, dette kan være opptil 1000 ganger mindre.»

    Hva i alle dager skal det bety?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, Fosse, du skrev det jeg tenkte.
    Lurer også på hvordan nålen kan gå opp når den skal gå ned.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er mye feilinformasjon i innlegget over: vdh og Replicant 100 er ikke butte slipinger.

    At man har fått det til å spore dårlig er heller ikke noe bevis på at pickupen har problemer. Den analoge kjeden er så sammensatt og komplisert at det å konkludere så bastant og unyansert som det som er gjort over bare blir for dumt.

    Jeg har eid Cadenza Blue, selv med skjevt cantilever hoppet den ikke i rilla. Ble aldri glad i den pickupen, men det kan meget vel være subjektiv sak, andre kan meget vel like den, for den gjør en hel del riktig.

    Min EMT TSD15sfl har ingen skarp sliping, den sporer gudommelig. La oss ikke gjøre dette enklere enn det er, og det er komplisert.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Da er det mye som har gått galt enten i oversettelsen eller i forståelsen.
    Den er sikkert fin den boken, men posten din på forrige side gir liten mening, den er i beste fall ufullstendig.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    analog-audio.jpg


    Se på sinusbølgen, den svinger opp og ned.
    Når platesporet blir smalere pga kutteren blir pickupen tvinget opp fordi det er for trangt.

    Nåler som VdH 2x85 mi får problemer, spissen hvil da treffe bunnen av sporet når den går opp og ned, den hvil også flytte seg sideveis, og deretter klatre oppover på siden. En nål som går opp og ned riktig får feilen på i bunnen på sinusbølgen der støyen er lavest, mens de som sporer feil får den på den høyeste delen av sinusbølgen der det er mest støy.

    Dette høres ut i værste fall som et katteskrik, det høres ut også som en høy tone som er der hele tiden.

    Pickup er en ting, platespiller er komplekst, det er mange parametre som skal være riktig får å få et meget bra resultat.

    Har også blitt opplært i platespillere, tonearmer og forsterkere - hva en skal se etter, så en kan slutte å virre rundt i tåkeheimen på leting etter bra komponenter.

    Hvorfor klarer ikke megadyre og store platespillere å holde korrekt hastighet?, ja pga et fenomen som kalles Zero Point.

    Vet analoge eksperter på forumet hva dette er?
    Hva er det som gjør at rem drevne platespillere har et ZP problem, lageret, rotor eller motor, eller alle?
    Og hvor oppstår det når man spiller en plate, og hva er det som skjer med pickup da?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Samanhengen mellom nålefane, stiftstorleik og -sliping, vekt, vinkelfeil og kanskje andre faktorar , får pickupen til å bevege seg. Eg har ikkje oversikt over i kva grad og korleis dei påverkar lyden, men det gjer dei. Erfaringsmessig.

    Nåleslipinga har også myjke å seie. Eg lurer på om ein etter kvart kan påpeike lydleg eigenart i dei einskilde slipingane, elliptisk er "betre" enn konisk, korleis er VdH opp imot shibata... uansett, eg likar veldig godt eksotiske slipingar, dei sporar godt, men eg har også høyrt gode pickupar med nåleslipingar av det "trauste" slaget

    Pickuparmen påverkar lyden i veldig stor grad. Det har med lagerkvaliteten, lengda å gjere. Dessutan er det veldig bra om armen er enkel å justere. Det er også fint om armen er slik at det er liten vinkelfeil. Tangentialarmar er perfekte såleis, men så er det ganske mykje masse som skal flyttast, så dei er ikkje fullkomne, dei heller.

    Forstår eg det rett at du tenkjer på krefter som slenger pickupen opp av rilla, fordi rilla vert trongare, og at stiften botnar når rilla vert vid? Det fyrste trur eg justerast ved hjelp av passeleg stiv pickup (kompliansen), og det siste trur eg ikkje er spesielt aktuelt med mindre stiften er ørliten. Det er for så vidt VdH 2, men det eg har høyrt av slike pickupar tyder på at dei leverer veldig, veldig god lyd. Elles er nok ikkje sinuskurver det same som plateriller. Hugs at det er to kanalar i signalet.

    Så har vi platetallerkenen. Ein tung tallerken har så mykje moment at det jamnar ut eventuelle "rykningar" som kjem av kreftene som oppstår av pickupen i rilla. Og om tallerkenen forplantar uønska vibrasjonar til pickupen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vis vedlegget 524333

    Se på sinusbølgen, den svinger opp og ned.
    Når platesporet blir smalere pga kutteren blir pickupen tvinget opp fordi det er for trangt.

    Nåler som VdH 2x85 mi får problemer, spissen hvil da treffe bunnen av sporet når den går opp og ned, den hvil også flytte seg sideveis, og deretter klatre oppover på siden. En nål som går opp og ned riktig får feilen på i bunnen på sinusbølgen der støyen er lavest, mens de som sporer feil får den på den høyeste delen av sinusbølgen der det er mest støy.
    Du forklarer ikke hva sinusbølgen og platesporet som blir smalere har med hverandre å gjøre.
    Beklager, men enten kan du ikke skrive, eller så forstår du ikke dette.

    Det er null logisk sammenheng i påstandene dine. Om det er noen poenger her så går de i beste fall tapt i formidlingen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har fulgt med her og er nok en av dem som ikke skjønner noen ting av det du skriver. Men der sa du det vel selv; du videreformiddler bare noe du har lest som du ikke klarer og oversette og som du i tillegg sannsynligvis ikke forstår, da blir det uforståelig for oss andre også.

    Og så går du på person og beskylder vedkommende for å være sur fordi han har en pu av et merke som du har lest at du ikke liker, det blir for lavt.

    Sorry.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har eg ikkje hatt VdH-pickup på tjue år, men pipetonar kan eg ikkje hugse å ha høyrt. høyrer heller ikkje det i eige anlegg, som rett nok ikkje er balansert eingong...
    Komplianse er eigentleg i kor liten grad nålefane og pickup generelt tøyer seg, eller kor stiv han er. Dette må nødvendigvis ha innverknad på kor mykje pickupen røyrer seg opp og ned. Om lag som ei fiskestang - ei mjuk fiskestang oppfører seg annleis med ein tung sluk enn med ein lett. Men lengda på stanga, så vel som materialet, verkar også inn på kastelengd, evne til å køyre fisk m.m.
    Men er der vanskeleg å forstå kva du meiner, sidan du brukar annan terminologi enn folk flest.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    Det at man får skarpe nåleslipinger (Shibata (SL) og MicroLine (ML)) i kombinasjon med aluminium
    nålefane finner jeg spesielt tiltalende - og nærmest en garantist for varm klang. Chassiset i (forfinet)
    plast er kanskje ikke like tiltalende, men det er vel hva man må regne med i denne prisklassen.

    Alternativene man i tillegg burde vurdere er; Ortofon Cadenza Red (mye bedre chassis - buttere,
    men ikke butt sliping), Audio Technica AT-33EV (bedre chassis - buttere, men ikke butt sliping),
    Audio Technica AT33Sa (bedre chassis - buttere, nesten like skarp sliping (men med boron
    nålefane)) og selvfølgelig Dynavector DV-20X2 (mye bedre chassis - buttere, men ikke butt
    sliping). Hanaen og de nevnte alternativene burde alle være i stand til å spille ringer rundt en
    Ortofon 2M Black. Forutsatt at pickupen spiller på lag med tonearmen (og RIAAen)...

    Når det gjelder resonansfrekvens på pickup/tonearm kombinasjonen, kommer de overraskende likt ut,
    med en litt bedre "score" på 8,9 Hz for Hana ML/Rega kombinasjonen - mot en "score" på 7,8 Hz for
    2M Black/Rega kombinasjonen.
    Ein pickup som bør nemnast i denne samanheng, er AT33PTG/II som eg held for å vere like god som SA-utgåva. Og så mykje rimelegare.
    Har hørt denne (også 33EV) begge har for mye 3, 4, 5, 6 osv orden harmonisk støy pga nåle slipningen.
    EV låter litt bedre på pga elliptisk slipning, men også denne har fremhevet høy tone.
    Kva meiner du med høg tone? Høyrer du ein høgfrekvent tone? Er det høg output? Eller er pickupen lystklingande? Elliptisk sliping høyrest ikkje nødvendigvis betre ut enn andre slipingar, men dei er litt lettare å justere. Og koniske stiftar er veldig enkle å justere (men kanskje litt upresise og "feite" i klangen - med mange unntak)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Hei.

    Det at man får skarpe nåleslipinger (Shibata (SL) og MicroLine (ML)) i kombinasjon med aluminium
    nålefane finner jeg spesielt tiltalende - og nærmest en garantist for varm klang. Chassiset i (forfinet)
    plast er kanskje ikke like tiltalende, men det er vel hva man må regne med i denne prisklassen.

    Alternativene man i tillegg burde vurdere er; Ortofon Cadenza Red (mye bedre chassis - buttere,
    men ikke butt sliping), Audio Technica AT-33EV (bedre chassis - buttere, men ikke butt sliping),
    Audio Technica AT33Sa (bedre chassis - buttere, nesten like skarp sliping (men med boron
    nålefane)) og selvfølgelig Dynavector DV-20X2 (mye bedre chassis - buttere, men ikke butt
    sliping). Hanaen og de nevnte alternativene burde alle være i stand til å spille ringer rundt en
    Ortofon 2M Black. Forutsatt at pickupen spiller på lag med tonearmen (og RIAAen)...

    Når det gjelder resonansfrekvens på pickup/tonearm kombinasjonen, kommer de overraskende likt ut,
    med en litt bedre "score" på 8,9 Hz for Hana ML/Rega kombinasjonen - mot en "score" på 7,8 Hz for
    2M Black/Rega kombinasjonen.
    Ein pickup som bør nemnast i denne samanheng, er AT33PTG/II som eg held for å vere like god som SA-utgåva. Og så mykje rimelegare.
    Har hørt denne (også 33EV) begge har for mye 3, 4, 5, 6 osv orden harmonisk støy pga nåle slipningen.
    EV låter litt bedre på pga elliptisk slipning, men også denne har fremhevet høy tone.
    Kva meiner du med høg tone? Høyrer du ein høgfrekvent tone? Er det høg output? Eller er pickupen lystklingande? Elliptisk sliping høyrest ikkje nødvendigvis betre ut enn andre slipingar, men dei er litt lettare å justere. Og koniske stiftar er veldig enkle å justere (men kanskje litt upresise og "feite" i klangen - med mange unntak)
    Høyfrekvent tone.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Clear as mud!

    Dette ser ut som en tolkning av Reto Luigi Andreolis skriverier fra 90 tallet? Han mente at konisk sliping var det eneste riktige, og at denon dl 103 var da shit i alle sammenhenger. Jeg har alle disse artiklene fra Rintelens blad, men min tysk-kunnskap er ikke allverdens, så det ble skumlest. Artiklene er meg bekjent aldri oversatt til engelsk. Jeg skal ikke mene noe bastant om dette, men det er vel et tankekors at stort sett alle andre bruker "line contact" slipinger av et eller annet slag, mens han er alene om å bruke koniske stifter på sine (idiotisk kostbare) bluelectric pickuper?

    Vis vedlegget 524333

    Se på sinusbølgen, den svinger opp og ned.
    Når platesporet blir smalere pga kutteren blir pickupen tvinget opp fordi det er for trangt.

    Nåler som VdH 2x85 mi får problemer, spissen hvil da treffe bunnen av sporet når den går opp og ned, den hvil også flytte seg sideveis, og deretter klatre oppover på siden. En nål som går opp og ned riktig får feilen på i bunnen på sinusbølgen der støyen er lavest, mens de som sporer feil får den på den høyeste delen av sinusbølgen der det er mest støy.

    Dette høres ut i værste fall som et katteskrik, det høres ut også som en høy tone som er der hele tiden.

    Pickup er en ting, platespiller er komplekst, det er mange parametre som skal være riktig får å få et meget bra resultat.

    Har også blitt opplært i platespillere, tonearmer og forsterkere - hva en skal se etter, så en kan slutte å virre rundt i tåkeheimen på leting etter bra komponenter.

    Hvorfor klarer ikke megadyre og store platespillere å holde korrekt hastighet?, ja pga et fenomen som kalles Zero Point.

    Vet analoge eksperter på forumet hva dette er?
    Hva er det som gjør at rem drevne platespillere har et ZP problem, lageret, rotor eller motor, eller alle?
    Og hvor oppstår det når man spiller en plate, og hva er det som skjer med pickup da?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har hørt denne (også 33EV) begge har for mye 3, 4, 5, 6 osv orden harmonisk støy pga nåle slipningen.
    EV låter litt bedre på pga elliptisk slipning, men også denne har fremhevet høy tone.
    Kva meiner du med høg tone? Høyrer du ein høgfrekvent tone? Er det høg output? Eller er pickupen lystklingande? Elliptisk sliping høyrest ikkje nødvendigvis betre ut enn andre slipingar, men dei er litt lettare å justere. Og koniske stiftar er veldig enkle å justere (men kanskje litt upresise og "feite" i klangen - med mange unntak)
    Høyfrekvent tone.
    Over 19 kHz? (min høyreterskel då eg hadde VdH)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Clear as mud!

    Dette ser ut som en tolkning av Reto Luigi Andreolis skriverier fra 90 tallet? Han mente at konisk sliping var det eneste riktige, og at denon dl 103 var da shit i alle sammenhenger. Jeg har alle disse artiklene fra Rintelens blad, men min tysk-kunnskap er ikke allverdens, så det ble skumlest. Artiklene er meg bekjent aldri oversatt til engelsk. Jeg skal ikke mene noe bastant om dette, men det er vel et tankekors at stort sett alle andre bruker "line contact" slipinger av et eller annet slag, mens han er alene om å bruke koniske stifter på sine (idiotisk kostbare) bluelectric pickuper?

    AT 33 er ein fin pickupserie for å oppleve skilnaden på nåleslipingar (og dessutan nålefanemateriale) EV har elliptisk sliping, PTG/II ei spesiell mikrosliping frå AT, medan SA har shibatasliping. Det skal også vere ein eldre, konisk stift, men den har eg ikkje høyrt.
    Ein viktig faktor er armkvalitetane. Ein SA treng både svært gode lager og helst liten vinkelfeil. Eg brukar ein 12" arm med godt resultat på SA. Sporar svært godt, utan den minste tendens til hyletonar eller annan styggedom.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har også en PTG/II som jeg bruker av og til. Nydelig pickup, og et kupp! Slipingen er Namiki Micro Ridge, som visstnok er det samme som Jico SAS. Jeg har også VdH, FG, Shibata, Stereohedron, Replicant 70, div elipiske og koniske etc. Har aldri hørt denne høye tonen det er snakk om

    Clear as mud!

    Dette ser ut som en tolkning av Reto Luigi Andreolis skriverier fra 90 tallet? Han mente at konisk sliping var det eneste riktige, og at denon dl 103 var da shit i alle sammenhenger. Jeg har alle disse artiklene fra Rintelens blad, men min tysk-kunnskap er ikke allverdens, så det ble skumlest. Artiklene er meg bekjent aldri oversatt til engelsk. Jeg skal ikke mene noe bastant om dette, men det er vel et tankekors at stort sett alle andre bruker "line contact" slipinger av et eller annet slag, mens han er alene om å bruke koniske stifter på sine (idiotisk kostbare) bluelectric pickuper?

    AT 33 er ein fin pickupserie for å oppleve skilnaden på nåleslipingar (og dessutan nålefanemateriale) EV har elliptisk sliping, PTG/II ei spesiell mikrosliping frå AT, medan SA har shibatasliping. Det skal også vere ein eldre, konisk stift, men den har eg ikkje høyrt.
    Ein viktig faktor er armkvalitetane. Ein SA treng både svært gode lager og helst liten vinkelfeil. Eg brukar ein 12" arm med godt resultat på SA. Sporar svært godt, utan den minste tendens til hyletonar eller annan styggedom.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Hva er så de beste pickuoene/slipingene, og også de dårligste? Siden du allerede har fasiten, mener jeg.
    Zero Point må du også gjerne forklare. Teknisk språk ingen hindring.

    Eg lurer berre på korleis ei sliping, og ikkje andre, skulle generere sinustonar i hytt og gevær? Har høyrt over hundre pickupar, men aldri lagt merke til noko sånt...
    Men jeg er ferdig med å forklare hvorfor de beste pickupene har bare 2 orden harmonisk støy, men andre har 3, 4, 5, 6 orden osv - de dårligste opptil 1000 ganger mer støy enn de beste - og dette er veldig lett å høre på de beste platespillerene uten Zero Point.

    Hører du ikke forskjell på de forskjellige slipningene, blir dette maskert av problemene til platespiller eller et annet sted i anlegget.
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Leser denne tråden med stor interesse - har nettopp ervervet meg en RP40 og er i ferd med å gi meg hen til vinylen. Min har riktignok fortsatt original Elys og ikke spilt en plate enda - men lurer allerede nå på hva som er veien å gå når det gjelder PU. Er dette drivverket godt nok til å rettferdiggjøre PUer i prissegmentet 8-10k dersom man har en god nok riaa?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nåleslipingar kan ikkje sjåast berre ut frå kva som er "best". Men eg held Micro og Shibata for å vere meir nøyaktige, ha meir detaljar, skape betre lydbilde, redusere graden av vinylstøy enn det koniske og elliptiske stiftar greier. Men for å løyse dette potensialet må dei justerast veldig nøye, ikkje alle armar eignar seg for slike. Då kan det vere lurare å ha mindre krevjande nåleslipingar. I tillegg er det ulikt output på pickupane. Pickupar med få viklingar har låg masse, men også lågt output. Då treng du ein veldig god riaa, med mykje gain og dynamiske eigenskapar. Resonansar frå pickuphuset ("kabinettet") så vel som materialval i nålefane.
    Så det er mange faktorar som må sjåast i samanheng.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Leser denne tråden med stor interesse - har nettopp ervervet meg en RP40 og er i ferd med å gi meg hen til vinylen. Min har riktignok fortsatt original Elys og ikke spilt en plate enda - men lurer allerede nå på hva som er veien å gå når det gjelder PU. Er dette drivverket godt nok til å rettferdiggjøre PUer i prissegmentet 8-10k dersom man har en god nok riaa?
    Ein ikkje alt for dyr Dynavector vil sikkert fungere bra. Og det er mange alternativ å forske ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn