LP - hvordan?

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Når man er på ytterkanten på en lp så må stiften vandre en lenger distanse per runde enn når man nærmer seg senter. Hvordan fungerer dette i praksis når rpm er konstant? Er det forskjellig tetthet på informasjonen?

Blir litt som når en bil får avvik på km-stand når den har kjørt med for store hjul.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.571
Torget vurderinger
2
Mange kvalitetsplater har ikke informasjon mer enn omtrent midtveis inn på spilleflaten, nettopp pga av dette. Faktisk moduleres signalet fortløpende etterhvert som man kutter utgangspunktet for en LP. Best gjengivelse av høye frekvenser ytterst, tap av gjengivelse etterhvert som man beveger seg inn. Man fordelte også sporene på en LP etter denne begrensningen, slik at de som krevde best gjengivelse kom ytterst dersom man ønsket å bruke så mye av flaten som mulig.

Det er her spolebåndspillere danker ut LP om man skal velge et analogt format. De har jevn hastighet og lik frekvensgjengivelse fra begynnelse til slutt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ganske enkelt gjøres dette på følgende måte under produksjon.

Man benytter en plate av et materiale som ligner litt på neglelakk.
Den legges på en 'platespiller' som roterer med fast hastighet.
Man setter på en nål som beveges av et elektrisk signal, som en omvendt pickup.
Denne nåla graverer en rille i lakkplata.
Deretter metalliseres lakken i flere steg, og dette gir blir til slutt det som utgjør støpeformen til de ferdige platene.

Riktig hastighet er dermed gitt av rotasjonshastigheten under graveringen.

Rillehastigheten i cm/sekund reduseres etterhvert som nåla beveger seg innover plata, men er konstant i omdreininger pr minutt.


På grunn av at rillehastigheten (cm/s) reduseres mot senter av plata, så vil bølgene i rilla bli kortere. Dette gjør at signalets båndbredde/frekvensutstrekning reduseres. Det er ikke først og fremst et problem under kutting, fordi stiften på kutterhodet har en ekstremt skarp profil (der også, men likevel). Problemet oppstår først og fremst under avspilling, fordi nålprofilen på avspillingspickupen er rundere. Når bølgelengden i rillene nærmer seg radius på avspillingspickupen, så vil det først oppstå forvrengning, og deretter vil signalet dempes.

Derfor har 45 bedre diskant enn 33 1/3, derfor har platene bedre diskant på begynnelsen av hver side, og derfor har skarpere nålslipninger som f.eks. Shibata, Micro line, og Replicant bedre diskant enn enklere og større/rundere varianter som sfæriske og elliptiske.

Jeg hører ikke så langt opp i frekvens at jeg plages med Ortofon Replicant og 33 1/3. Med billige MM, derimot, savner jeg diskant.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når man er på ytterkanten på en lp så må stiften vandre en lenger distanse per runde enn når man nærmer seg senter. Hvordan fungerer dette i praksis når rpm er konstant? Er det forskjellig tetthet på informasjonen?

Blir litt som når en bil får avvik på km-stand når den har kjørt med for store hjul.


Plata er innspilt/gravert med konstant rotasjonshastighet også. ;)

Ja, det er tettere mellom bølgene i rillene innerst på plata.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Best lyd i ytterkant, sier seg selv, bedre plass til informasjonen.
Men samtidig litt mer vinkelfeilforvrengning der enn litt lengre inn, som regel. ;) Best lyd har man vel i teorien ved det ytterste nullpunktet, tenker jeg.

I praksis er det neppe så mye å tenke på. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dette med informasjonskapasitet i rillene - størst ytterst, og deretter avtakende er også noe man ofte tok hensyn til under innspilling/mastring/produksjon. Ofte finner man derfor de mest "komplekse" sporene på platene lengst ute på platesidene.
 
Topp Bunn