Ser etter RIIA. Hva burde man gå for.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser altså etter RIIA til min Technics 1210mk2, Glantz MC pickup. Husker ikke tallene på den pickupen.

Ser i området 5-10.000 helst 5000. Vinyl kommer til å vere et påheng hele tiden. Og blir nok ikke hovedkilden noen gang.

Håper på å finne en RIIA som gir en oppgradering i forhold til den innebygde i min Marantz pm11s3 forsterker.

Høyttalere er forresten Triangle Genese Quartet LE.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Dette får veldig gode skussmål på internasjonale forum og tester. Det skal visstnok ha en bassgjengivelse og fundament du må høyt opp i pris for å matche. Dette er ko som regel et av de største ankepunktene på rimelige RIAA trinn ellers synes nå jeg. Var på nippet til å kjøpe dette selv...
JLTi Phono
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
sjekk spec på riaa vs pu, mange har komboer som ikke passer sammen.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg er ingen ekspert på RIAA, men har en Trichord Dino Mk 3 som jeg er godt fornøyd med.
Prismessig burde den også ligge nogenlunde rett, dvs. ca. kr. 6000.
Jeg kjøpte min på Oslo HiFi Center.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg aner ikke hvor god den innebygde riian din er men ville jeg ville nok begynt med å teste for eksempel Rega Aria eller Jasmine, Thrichord som nevnt for å sjekke om det mye å gå på.
 
G

Gasolin

Gjest
Mulig jeg var heldig men kontaktet swsg for noen uker siden og fikk avslag på ecp-2.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Oj, her var det kommet mye info. Naturligvis heter det RIAA. My bad.

Har fått noen pm med ting for salg. Tydeligvis mange som har saker og ting stående.

ASR er en av de. Har hatt asr forsterker, så følger meg ganske trygg på at det er et godt valg.

Pickupen min heter forresten Glanz GMC 20E

Står på et Ortofon headshell og orginal 1210 arm.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere, men tilfeldighetene ville det til at jeg har sjekket litt rundt RIAAer i disse ferietider. Derfor tenkte jeg å legge inn en kommentar som ikke nødvendigvis bare går på trådstarters spørsmål om RIAAer til 10.000 kroner og lavere, men heller forsøke å tegne opp et bilde av ulike retninger i RIAA-valget.

RIAA er fascinerende fordi det er et område hvor de svakeste elektriske signalene til slutt skal omgjøres til hifi. Med fare for å bruke feil metafor ser jeg for meg en forforsterker i platespilleriet som et forstørrelsesglass, en kikkert eller et mikroskop. Det vil si at nøyaktighet er viktig fordi små signaler skal blåses opp i størrelse. Små unøyaktigheter i elektrisiteten eller fysiske rystelser kan tenkes å slå ut i lyden. Derfor tror jeg virkelig gode RIAAer er vel så mye håndarbeid og kunst som ren vitenskap eller ting man lager på samlebånd (men da snakker jeg om virkelig gode forsterkningsprodukter som koster langt mer enn trådstarters budsjett på 10.000).

RIAA-utvalget kan kanskje deles opp slik:

a) Eksterne (dvs. med kabel fra platespiller/arm til RIAA-boks)
b) Interne (RIAAen ligger integrert inni platespilleren)

Det er langt flere eksterne enn interne RIAAer. Derfor er interne RIAAer ukonvensjonelle. Men den mest konvensjonelle platespillerprodusenten av dem alle, Linn (merk at platespiller heter Linn på engelsk, slik som amerikanerne sier Hoover for støvsuger, eller vi sier Tupperware for plastbokser for matoppbevaring), har lagt sin edleste RIAA inn i selve spilleren:

LINN URIKA: https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages

Også en annen produsent, T+A, har lagt RIAAen inn i spilleren:

http://www.ta-hifi.de/wp-content/uploads/um_phe-p_pa_r_100_de_en.pdf

Sjekk T+A-spesifikasjonene på side 27. Noen bedre? Tror ikke det, i alle fall på papiret. RIAA-modulen koster ikke mer enn en håndfull tusenlapper, men passer naturligvis bare (eller best) til denne ene spilleren.

Når det gjelder det store utvalget av RIAAer, så er de som sagt eksterne. Vi kan kanskje dele opp utvalget slik:

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

I (1) finner vi de rimeligste variantene. La meg komme med noen eksempler:

i) Sonifex RB-PA2 Dual Stereo RIAA Phono Amplifier (RIAA med mulighet for å ta i mot signaler fra to spillere, myntet på det profesjonelle markedet, men koster ikke mer en 3500 kroner og er derfor innenfor trådstarters budsjett)

ii) https://spl.info/en/products/professional-fidelity-pro-fi/phonos/overview.html (RIAA fra SPL, som er mest rettet mot det profesjonelle markedet. Koster 15.000 og er derfor litt utenfor et budsjett på 10.000).

iii) http://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/mx-vynl/5_MF_MX-VYNL_Flier_v3_web.pdf (en RIAA som har fått ganske gode omtaler, også i profesjonelle miljøer som bedriver arkivering o.l.).

I (2) finner vi eksempelvis Whest. Det finnes en del av disse på bruktmarkedet og de rimeligste brukte variantene ligger innenfor trådstarters budsjett.

I (3) finner vi en produsent jeg selv synes er veldig interessant; QES Labs i Napoli:

QES LABS: Tube Phono Preamplifier, Vacuum tube High Resolution phono preamp stage, high-definition ultra low-noise dual mono sound architecture - QES Labs

Phono-forsterkeren er håndlagd, bruker rør og har superbe spesifikasjoner. Mannen bak QES, Valerio Riccelli, høster for tiden anerkjennelse for en passiv AD-konverter han har lagd. Den regnes for å være noe av det mest transparente man kan få tak i. Tipper det ikke er noen i Norge som har RIAAen fra QES, men det virker som om Riccelli vet hva han holder på med (bl.a. har Daft Punks Thomas Bangalter kjøpt hodetelefonforsterkeren hans).

Til sist kommer et viktig valg mellom to basisteknologier:

x) Ubalansert
y) Balansert

De aller, aller fleste RIAAer er ubalanserte. Så hvis man vil gjøre som alle andre, så hvorfor ikke gå for ubalansert? Men hifi og utstyr for viderekomne handler vel også om å gjøre noe som ikke så mange andre har gjort? "Husk, det er kostnadene og plunderet som driver oss", sa vinylentusiasten. I så fall er det den balanserte veien som gjelder, fra MC-pickup (balanserte platespilleroppsett krever MC) til arm og RIAA-trinn.

Av dem jeg allerede har nevnt, er RIAAen fra Musical Fidelity og QES Labs fullt balanserte. I tillegg ønsker jeg å nevne en tysk produsent, et enmannsforetak, som har en form for kultstatus i analoge kretser (sic!) i Tyskland:

BLUE AMP: BLUE AMP – Sound to listen

Mannen bak Blue Amp, Rolf Becker, er en varm talsmann for balanserte oppsett. Det er mange fine intervjuer på hjemmesiden hans, fra tyske hifi-magasiner. Han lager tre ulike bokser som koster fra 20.000 til godt over 100.000.

Et siste poeng, strømforsyningen får heller ikke glemmes. En del produsenter legger strømforsyningen utenfor. Eksempelvis legger Linn strømforsyningen utenfor, mens de legger RIAAen inni. T+A legger derimot alt inni spilleren.

En artig strømforsyningsløsning er Transrotors 8.2 MC-bokser:

TRANSROTOR 8.2 MC: Transrotor Phono 8.2 MC sym.:*Test*-*i-fidelity.net

Til 30.000 kroner sprenger Transrotor-RIAAen et budsjett på 10.000.

Det er imidlertid en fullbalansert boks hvor strømforsyningen er ekstern. Strømforsyningen er oppbygd som et slags batteri som skal gi tilstrekkelig strøm på kort tid. Spesifikasjonene er imidlertid ikke all verden. En del crosstalk antyder at kanalseparasjonen er svak, men det gjør kanskje ikke noe så lenge kanalseparasjonen i pickupen uansett er svak? Det er jo dette som gjør platespilleriet så komplekst; det er så mange bevegelige deler (bokstavelig talt) at jeg ikke vet helt hvilke spesifikasjoner som er viktige for lyden som kommer ut.

I tillegg kommer et ganske artig teknologisk valg, nemlig den digitale veien:

CHANNEL D: CHANNEL D - Pure Music

Puremusic er et dataprogram som gjør RIAAen digitalt. Da kan man i teorien føre platespillersignalene rett inn i en AD-konverter, men jeg er litt usikker på om selv digitaltilhengerne føler seg sikre på om støyforholdet blir det beste når AD-konverteren og digitaliseringen skal stå for hele oppblåsningen av pickupsignalet, dvs. forsterkningen av signalene fra armkabelen. En mulig løsning for digitalekspertene er derfor å bruke en flat, nøytral forsterker (mikrofonforsterker, forforsterker) og så behandle det forsterkede signalet digitalt. Tekniske folk kan komme langt med 10.000 kroner ved å gjøre det på denne måten (det lages flere forsterkere uten RIAA-justering enn med RIAA-justering). Noen på HFS som gjør det på denne måten? Det vil si å forsterke pickupsignalet på analogt, nøytralt vis og gjøre RIAA-en digitalt.

Nevnte Channel D tilbyr en forsterker hvor man kan velge mellom RIAA-justering eller en nøytral forsterkning. For øvrig kommer Channel D snart med en RIAA-forsterker til 500.000 kroner ($50.000) for dem som ønsker å sette verdensrekord i "dyrest platespilleroppsett": CHANNEL D - Seta

Å velge vinylveien gjøres som kjent fordi den er dyr og innebærer mye plunder, ifølge vinylvennen vår nedenfor. Sånn sett er en nøytral forsterkning av pickupsignalet før en perfekt digital kurvejustering veien å gå hvis man ønsker seg mest mulig plunder. Merk at arkiveringsteknikere, eksempelvis bibliotekarer og museumsfolk, ønsker seg både nøytral og kurvebasert digital arkivering.

Og når vi først er innom arkivarene, så synes jeg det er på tide å nevne den mest sofistikerte RIAAen av dem alle:

MILLENNIA REFERENCE: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...cy-universalplaybackequalizer-loc-p0000001138

Det er med andre ord ikke bare i hifi-miljøet du får RIAAer til over 150.000 kroner. Nå er vi langt utenfor de aller flestes budsjett, men det er moro å se på saken likevel. Poenget med RIAA-trinn er at RIAA bare er én (type) kurve. Det finnes imidlertid mange andre kurver. Noen snakker om huskurver (dvs. at plateselskapet hadde sin egen kurve), og kurvejusteringene har vært endret fra tiår til tiår. Det finnes med andre ord ikke bare én kurve. En skikkelig vinylvenn vil derfor bruke tiden sin på å finne ut hvilken kurve som passer best til den enkelte plate. Dette er forskning på høyt nivå! Det gjelder å grave i arkivene, snakke med gamle lydfolk som fortsatt lever osv. Vitsetegningen nedenfor overdriver ikke når eieren av oppsettet snakker om "inconvenience" (men tegningen avslører at eieren av vinyloppsettet ikke er en liebhaber, for en skikkelig arkivar finner glede og ikke "inconvencience" i jakten på de beste skivene og de riktige kurvene).

Den håndlagte Millennia-boksen gjør deg i stand til å korrigere for anatomien i platespilleriet gjennom tid på et vis ingen annen (?) RIAA kan gjøre. Verdens beste?

Beklager hvis kommentaren gikk litt utenpå trådstarters spørsmål. Håper innlegget likevel kan være av interesse for oss på løknivået.

:)


490002.jpg
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere, men tilfeldighetene ville det til at jeg har sjekket litt rundt RIAAer i disse ferietider. Derfor tenkte jeg å legge inn en kommentar som ikke nødvendigvis bare går på trådstarters spørsmål om RIAAer til 10.000 kroner og lavere, men heller forsøke å tegne opp et bilde av ulike retninger i RIAA-valget.

RIAA er fascinerende fordi det er et område hvor de svakeste elektriske signalene til slutt skal omgjøres til hifi. Med fare for å bruke feil metafor ser jeg for meg en forforsterker i platespilleriet som et forstørrelsesglass, en kikkert eller et mikroskop. Det vil si at nøyaktighet er viktig fordi små signaler skal blåses opp i størrelse. Små unøyaktigheter i elektrisiteten eller fysiske rystelser kan tenkes å slå ut i lyden. Derfor tror jeg virkelig gode RIAAer er vel så mye håndarbeid og kunst som ren vitenskap eller ting man lager på samlebånd (men da snakker jeg om virkelig gode forsterkningsprodukter som koster langt mer enn trådstarters budsjett på 10.000).

RIAA-utvalget kan kanskje deles opp slik:

a) Eksterne (dvs. med kabel fra platespiller/arm til RIAA-boks)
b) Interne (RIAAen ligger integrert inni platespilleren)

Det er langt flere eksterne enn interne RIAAer. Derfor er interne RIAAer ukonvensjonelle. Men den mest konvensjonelle platespillerprodusenten av dem alle, Linn (merk at platespiller heter Linn på engelsk, slik som amerikanerne sier Hoover for støvsuger, eller vi sier Tupperware for plastbokser for matoppbevaring), har lagt sin edleste RIAA inn i selve spilleren:

LINN URIKA: https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages

Også en annen produsent, T+A, har lagt RIAAen inn i spilleren:

http://www.ta-hifi.de/wp-content/uploads/um_phe-p_pa_r_100_de_en.pdf

Sjekk T+A-spesifikasjonene på side 27. Noen bedre? Tror ikke det, i alle fall på papiret. RIAA-modulen koster ikke mer enn en håndfull tusenlapper, men passer naturligvis bare (eller best) til denne ene spilleren.

Når det gjelder det store utvalget av RIAAer, så er de som sagt eksterne. Vi kan kanskje dele opp utvalget slik:

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

I (1) finner vi de rimeligste variantene. La meg komme med noen eksempler:

i) Sonifex RB-PA2 Dual Stereo RIAA Phono Amplifier (RIAA med mulighet for å ta i mot signaler fra to spillere, myntet på det profesjonelle markedet, men koster ikke mer en 3500 kroner og er derfor innenfor trådstarters budsjett)

ii) https://spl.info/en/products/professional-fidelity-pro-fi/phonos/overview.html (RIAA fra SPL, som er mest rettet mot det profesjonelle markedet. Koster 15.000 og er derfor litt utenfor et budsjett på 10.000).

iii) http://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/mx-vynl/5_MF_MX-VYNL_Flier_v3_web.pdf (en RIAA som har fått ganske gode omtaler, også i profesjonelle miljøer som bedriver arkivering o.l.).

I (2) finner vi eksempelvis Whest. Det finnes en del av disse på bruktmarkedet og de rimeligste brukte variantene ligger innenfor trådstarters budsjett.

I (3) finner vi en produsent jeg selv synes er veldig interessant; QES Labs i Napoli:

QES LABS: Tube Phono Preamplifier, Vacuum tube High Resolution phono preamp stage, high-definition ultra low-noise dual mono sound architecture - QES Labs

Phono-forsterkeren er håndlagd, bruker rør og har superbe spesifikasjoner. Mannen bak QES, Valerio Riccelli, høster for tiden anerkjennelse for en passiv AD-konverter han har lagd. Den regnes for å være noe av det mest transparente man kan få tak i. Tipper det ikke er noen i Norge som har RIAAen fra QES, men det virker som om Riccelli vet hva han holder på med (bl.a. har Daft Punks Thomas Bangalter kjøpt hodetelefonforsterkeren hans).

Til sist kommer et viktig valg mellom to basisteknologier:

x) Ubalansert
y) Balansert

De aller, aller fleste RIAAer er ubalanserte. Så hvis man vil gjøre som alle andre, så hvorfor ikke gå for ubalansert? Men hifi og utstyr for viderekomne handler vel også om å gjøre noe som ikke så mange andre har gjort? "Husk, det er kostnadene og plunderet som driver oss", sa vinylentusiasten. I så fall er det den balanserte veien som gjelder, fra MC-pickup (balanserte platespilleroppsett krever MC) til arm og RIAA-trinn.

Av dem jeg allerede har nevnt, er RIAAen fra Musical Fidelity og QES Labs fullt balanserte. I tillegg ønsker jeg å nevne en tysk produsent, et enmannsforetak, som har en form for kultstatus i analoge kretser (sic!) i Tyskland:

BLUE AMP: BLUE AMP – Sound to listen

Mannen bak Blue Amp, Rolf Becker, er en varm talsmann for balanserte oppsett. Det er mange fine intervjuer på hjemmesiden hans, fra tyske hifi-magasiner. Han lager tre ulike bokser som koster fra 20.000 til godt over 100.000.

Et siste poeng, strømforsyningen får heller ikke glemmes. En del produsenter legger strømforsyningen utenfor. Eksempelvis legger Linn strømforsyningen utenfor, mens de legger RIAAen inni. T+A legger derimot alt inni spilleren.

En artig strømforsyningsløsning er Transrotors 8.2 MC-bokser:

TRANSROTOR 8.2 MC: Transrotor Phono 8.2 MC sym.:*Test*-*i-fidelity.net

Til 30.000 kroner sprenger Transrotor-RIAAen et budsjett på 10.000.

Det er imidlertid en fullbalansert boks hvor strømforsyningen er ekstern. Strømforsyningen er oppbygd som et slags batteri som skal gi tilstrekkelig strøm på kort tid. Spesifikasjonene er imidlertid ikke all verden. En del crosstalk antyder at kanalseparasjonen er svak, men det gjør kanskje ikke noe så lenge kanalseparasjonen i pickupen uansett er svak? Det er jo dette som gjør platespilleriet så komplekst; det er så mange bevegelige deler (bokstavelig talt) at jeg ikke vet helt hvilke spesifikasjoner som er viktige for lyden som kommer ut.

I tillegg kommer et ganske artig teknologisk valg, nemlig den digitale veien:

CHANNEL D: CHANNEL D - Pure Music

Puremusic er et dataprogram som gjør RIAAen digitalt. Da kan man i teorien føre platespillersignalene rett inn i en AD-konverter, men jeg er litt usikker på om selv digitaltilhengerne føler seg sikre på om støyforholdet blir det beste når AD-konverteren og digitaliseringen skal stå for hele oppblåsningen av pickupsignalet, dvs. forsterkningen av signalene fra armkabelen. En mulig løsning for digitalekspertene er derfor å bruke en flat, nøytral forsterker (mikrofonforsterker, forforsterker) og så behandle det forsterkede signalet digitalt. Tekniske folk kan komme langt med 10.000 kroner ved å gjøre det på denne måten (det lages flere forsterkere uten RIAA-justering enn med RIAA-justering). Noen på HFS som gjør det på denne måten? Det vil si å forsterke pickupsignalet på analogt, nøytralt vis og gjøre RIAA-en digitalt.

Nevnte Channel D tilbyr en forsterker hvor man kan velge mellom RIAA-justering eller en nøytral forsterkning. For øvrig kommer Channel D snart med en RIAA-forsterker til 500.000 kroner ($50.000) for dem som ønsker å sette verdensrekord i "dyrest platespilleroppsett": CHANNEL D - Seta

Å velge vinylveien gjøres som kjent fordi den er dyr og innebærer mye plunder, ifølge vinylvennen vår nedenfor. Sånn sett er en nøytral forsterkning av pickupsignalet før en perfekt digital kurvejustering veien å gå hvis man ønsker seg mest mulig plunder. Merk at arkiveringsteknikere, eksempelvis bibliotekarer og museumsfolk, ønsker seg både nøytral og kurvebasert digital arkivering.

Og når vi først er innom arkivarene, så synes jeg det er på tide å nevne den mest sofistikerte RIAAen av dem alle:

MILLENNIA REFERENCE: https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...cy-universalplaybackequalizer-loc-p0000001138

Det er med andre ord ikke bare i hifi-miljøet du får RIAAer til over 150.000 kroner. Nå er vi langt utenfor de aller flestes budsjett, men det er moro å se på saken likevel. Poenget med RIAA-trinn er at RIAA bare er én (type) kurve. Det finnes imidlertid mange andre kurver. Noen snakker om huskurver (dvs. at plateselskapet hadde sin egen kurve), og kurvejusteringene har vært endret fra tiår til tiår. Det finnes med andre ord ikke bare én kurve. En skikkelig vinylvenn vil derfor bruke tiden sin på å finne ut hvilken kurve som passer best til den enkelte plate. Dette er forskning på høyt nivå! Det gjelder å grave i arkivene, snakke med gamle lydfolk som fortsatt lever osv. Vitsetegningen nedenfor overdriver ikke når eieren av oppsettet snakker om "inconvenience" (men tegningen avslører at eieren av vinyloppsettet ikke er en liebhaber, for en skikkelig arkivar finner glede og ikke "inconvencience" i jakten på de beste skivene og de riktige kurvene).

Den håndlagte Millennia-boksen gjør deg i stand til å korrigere for anatomien i platespilleriet gjennom tid på et vis ingen annen (?) RIAA kan gjøre. Verdens beste?

Beklager hvis kommentaren gikk litt utenpå trådstarters spørsmål. Håper innlegget likevel kan være av interesse for oss på løknivået.

:)


Vis vedlegget 450563
Får lese det et par ganger til tenker jeg.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.906
Torget vurderinger
12
et bra stykke arbeid S/H, men hva mener du her i alternativ 1?

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

Sikker på at det ikke er opamp-baserte RIAA'er du mener?

Både alternativ 2 og 3 kan nemlig være PCB-montert og er det gjerne også.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
et bra stykke arbeid S/H, men hva mener du her i alternativ 1?

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

Sikker på at det ikke er opamp-baserte RIAA'er du mener?

Både alternativ 2 og 3 kan nemlig være PCB-montert og er det gjerne også.
Jeg er nok unøyaktig. Tenkte at (1) er f.eks. tilsvarende det man kaller klasse D i hovedforsterkerverden, dvs. knøttsmått og neppe håndlagd. Det er Whest som kaller slikt "chipo".
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
CHANNEL D: CHANNEL D - Pure Music

Puremusic er et dataprogram som gjør RIAAen digitalt. Da kan man i teorien føre platespillersignalene rett inn i en AD-konverter, men jeg er litt usikker på om selv digitaltilhengerne føler seg sikre på om støyforholdet blir det beste når AD-konverteren og digitaliseringen skal stå for hele oppblåsningen av pickupsignalet, dvs. forsterkningen av signalene fra armkabelen. En mulig løsning for digitalekspertene er derfor å bruke en flat, nøytral forsterker (mikrofonforsterker, forforsterker) og så behandle det forsterkede signalet digitalt. Tekniske folk kan komme langt med 10.000 kroner ved å gjøre det på denne måten (det lages flere forsterkere uten RIAA-justering enn med RIAA-justering). Noen på HFS som gjør det på denne måten? Det vil si å forsterke pickupsignalet på analogt, nøytralt vis og gjøre RIAA-en digitalt.
Ja- og nei.

Jeg har kjørt PU-signalet inn i en analog kanal med forsterkning og deretter kjørt digital RIAA- korreksjon. Det har dog skjedd i en og samme boks.

Hatten av S-H, for å ha gjort research. :)

Du glemmer en ting, dog, og det er at mange eksterne RIAAer også tillater impedanstilpasning for Mc- PUer. Et ganske viktig poeng.

Det var forøvrig grunnen til at jeg gikk bort fra digital RIAA- behandling. Boksen min hadde ingen muligheter for impedanstilpasning. Det støyet en del mer enn min eksterne RIAA, forresten, men støyen kunne ha stammet fra en litt "iffy" tonearmskabel.

Mvh
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hver gang noen spør om RIAA på sentralen kommer det svar som kan virke som RIAA er en mystisk sak som må koste masse penger.
Dette er helt feil;
RIAA equalization
God RIAA på sentralen;
http://www.hifisentralen.no/forumet...e-mm-riaa-trinn-med-justeringsmuligheter.html
Enig i at platespilleriet kan gjøres enkelt. Hittil er det T+A som i mine øyne har gjort det enklest:

G 2000 R Turntable

Ingen (?) slår denne på papiret (jf. spesifikasjonene).

Om den er dyr eller billig, kommer an på øynene som ser.

DIY (jf. "Muffsy") er naturligvis aller billigst når man sitter med kompetansen selv og synes det er spennende å bruke tiden på det tyskerne kaller å bastle.
 
A

ANM

Gjest
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere.....
Synes du kanskje uttaler deg litt bastant på visse steder SH. :)

Når det kommer til balansert/ubalansert har jeg kommet frem til at jeg vil se kretsdiagrammet før jeg stoler på salgsbeskrivelsen. Hvorfor du mener kun MC kan kobles til et "balansert" trinn forstår jeg heller ikke, da er i så tilfelle ikke MF ikke balansert. Tror du forveksler denne eksklusiviteten, med en viss tyskers filosofi og påstand om at MC er en strømkilde og at hans "fullbalanserte" krets er designet med en spenningsfølgende inngang.

I det hele føler jeg du har samlet sammen en røre av salgspropaganda og presenterer det som fakta.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.906
Torget vurderinger
12
et bra stykke arbeid S/H, men hva mener du her i alternativ 1?

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

Sikker på at det ikke er opamp-baserte RIAA'er du mener?

Både alternativ 2 og 3 kan nemlig være PCB-montert og er det gjerne også.
Jeg er nok unøyaktig. Tenkte at (1) er f.eks. tilsvarende det man kaller klasse D i hovedforsterkerverden, dvs. knøttsmått og neppe håndlagd. Det er Whest som kaller slikt "chipo".
Det finnes neppe kl D RIAA, men tror nok det er opamper det silkes til. Hvilket kan spille suverent bra for øvrig.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Retep,

poenget mitt var å strukturere grunnlaget for en kjøpsbeslutning slik:

1) Intern eller ekstern RIAA?
2) Forsterkningsteknologi: Smått er godt eller større saker, klasse A og rør?
3) Balansert eller ubalansert?

I tillegg kommer momenter som strømforsyning (intern eller ekstern) og digitale muligheter.

Produktene jeg viste til, er eksempler; dvs. løsninger som jeg husker bedre enn andre fordi de skiller seg ut i mitt hode. Det er mye enklere å følge en tankegang når den støttes av eksempler.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere.....
Synes du kanskje uttaler deg litt bastant på visse steder SH. :)

Når det kommer til balansert/ubalansert har jeg kommet frem til at jeg vil se kretsdiagrammet før jeg stoler på salgsbeskrivelsen. Hvorfor du mener kun MC kan kobles til et "balansert" trinn forstår jeg heller ikke, da er i så tilfelle ikke MF ikke balansert. Tror du forveksler denne eksklusiviteten, med en viss tyskers filosofi og påstand om at MC er en strømkilde og at hans "fullbalanserte" krets er designet med en spenningsfølgende inngang.

I det hele føler jeg du har samlet sammen en røre av salgspropaganda og presenterer det som fakta.
Er det noen konstruktører av fullbalanserte phono-trinn som anbefaler MM-pickup?
 
A

ANM

Gjest
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere.....
Synes du kanskje uttaler deg litt bastant på visse steder SH. :)

Når det kommer til balansert/ubalansert har jeg kommet frem til at jeg vil se kretsdiagrammet før jeg stoler på salgsbeskrivelsen. Hvorfor du mener kun MC kan kobles til et "balansert" trinn forstår jeg heller ikke, da er i så tilfelle ikke MF ikke balansert. Tror du forveksler denne eksklusiviteten, med en viss tyskers filosofi og påstand om at MC er en strømkilde og at hans "fullbalanserte" krets er designet med en spenningsfølgende inngang.

I det hele føler jeg du har samlet sammen en røre av salgspropaganda og presenterer det som fakta.
Er det noen konstruktører av fullbalanserte phono-trinn som anbefaler MM-pickup?
Det er det helt sikkert, men hva har det med saken å gjøre. Poenget mitt er at du ser litt for enkelt og kategorisk på dette og at du blander teori og markedsføring.

Konstruktører har sin egen filosofi og egne kjepphester. Bare for at du har lest noen specs eller reportasjer betyr ikke det at disse faktisk representerer en sammenlignbar realitet. Feks hverken MF eller T+A opplyser om referanser for sine målinger og den tyske eremitten opplyser ikke noe data i det heletatt. Spesifikasjoner skrives ofte av en markedsavdeling og de plukker ut tallene som skal presenteres. Fullbalansert RIAA behøver ikke utelukke en summering et eller annet sted for visse, for meg og andre er det å strekke betegnelsen.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
et bra stykke arbeid S/H, men hva mener du her i alternativ 1?

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

Sikker på at det ikke er opamp-baserte RIAA'er du mener?

Både alternativ 2 og 3 kan nemlig være PCB-montert og er det gjerne også.
Jeg er nok unøyaktig. Tenkte at (1) er f.eks. tilsvarende det man kaller klasse D i hovedforsterkerverden, dvs. knøttsmått og neppe håndlagd. Det er Whest som kaller slikt "chipo".
Det finnes neppe kl D RIAA, men tror nok det er opamper det silkes til. Hvilket kan spille suverent bra for øvrig.
Smått er godt. Tenker alltid på denne når temaet kommer opp. Fra The Audio Critic, av Tom Aczel:

IMG_2133.JPG
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
RIAA TIL BESVÆR

Jeg har ikke mye erfaring med platespillere.....
Synes du kanskje uttaler deg litt bastant på visse steder SH. :)

Når det kommer til balansert/ubalansert har jeg kommet frem til at jeg vil se kretsdiagrammet før jeg stoler på salgsbeskrivelsen. Hvorfor du mener kun MC kan kobles til et "balansert" trinn forstår jeg heller ikke, da er i så tilfelle ikke MF ikke balansert. Tror du forveksler denne eksklusiviteten, med en viss tyskers filosofi og påstand om at MC er en strømkilde og at hans "fullbalanserte" krets er designet med en spenningsfølgende inngang.

I det hele føler jeg du har samlet sammen en røre av salgspropaganda og presenterer det som fakta.
Er det noen konstruktører av fullbalanserte phono-trinn som anbefaler MM-pickup?
Det er det helt sikkert, men hva har det med saken å gjøre. Poenget mitt er at du ser litt for enkelt og kategorisk på dette og at du blander teori og markedsføring.

Konstruktører har sin egen filosofi og egne kjepphester. Bare for at du har lest noen specs eller reportasjer betyr ikke det at disse faktisk representerer en sammenlignbar realitet. Feks hverken MF eller T+A opplyser om referanser for sine målinger og den tyske eremitten opplyser ikke noe data i det heletatt. Spesifikasjoner skrives ofte av en markedsavdeling og de plukker ut tallene som skal presenteres. Fullbalansert RIAA behøver ikke utelukke en summering et eller annet sted for visse, for meg og andre er det å strekke betegnelsen.
Poenget mitt var ikke å komme med sannheter, for dem har jeg svært få av, men å lage et mulig grunnlag - et kart - man kan bruke i beslutningsprosessen; slik at man velger bevisst og informert i stedet for å la tilfeldighetene styre valget.

Eksemplene ble brukt for å levendegjøre valgprosessen. Og med vilje brukte jeg noen eksempler som ikke så ofte eller i det hele tatt har vært nevnt på HFS tidligere. Mindre produsenter drives gjerne av folk med sterke overbevisninger, jf. Whest, Becker og napolitaneren.

Selvsagt kan konstruktører finne på å jukse, slik at det som fremstilles som balansert viser seg å være ubalansert. Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.

For øvrig er Whest helt kategorisk på at balanserte hjemmeanlegg bare er tull fordi kablene er kortere enn i studio. Han mener "balansert" har blitt en motegreie.
 
A

ANM

Gjest
Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.
På dette punktet er jeg heller ikke helt enig. Luringer kommer i alle størrelser og sannheten kan, som jeg har antydet, være relativ. Tror feks ikke at alle kabelflettere bevisst lurer folk.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.
På dette punktet er jeg heller ikke helt enig. Luringer kommer i alle størrelser og sannheten kan, som jeg har antydet, være relativ. Tror feks ikke at alle kabelflettere bevisst lurer folk.
Enig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det noen konstruktører av fullbalanserte phono-trinn som anbefaler MM-pickup?
Det er det helt sikkert, men hva har det med saken å gjøre. Poenget mitt er at du ser litt for enkelt og kategorisk på dette og at du blander teori og markedsføring.

Konstruktører har sin egen filosofi og egne kjepphester. Bare for at du har lest noen specs eller reportasjer betyr ikke det at disse faktisk representerer en sammenlignbar realitet. Feks hverken MF eller T+A opplyser om referanser for sine målinger og den tyske eremitten opplyser ikke noe data i det heletatt. Spesifikasjoner skrives ofte av en markedsavdeling og de plukker ut tallene som skal presenteres. Fullbalansert RIAA behøver ikke utelukke en summering et eller annet sted for visse, for meg og andre er det å strekke betegnelsen.
Poenget mitt var ikke å komme med sannheter, for dem har jeg svært få av, men å lage et mulig grunnlag - et kart - man kan bruke i beslutningsprosessen; slik at man velger bevisst og informert i stedet for å la tilfeldighetene styre valget.

Eksemplene ble brukt for å levendegjøre valgprosessen. Og med vilje brukte jeg noen eksempler som ikke så ofte eller i det hele tatt har vært nevnt på HFS tidligere. Mindre produsenter drives gjerne av folk med sterke overbevisninger, jf. Whest, Becker og napolitaneren.

Selvsagt kan konstruktører finne på å jukse, slik at det som fremstilles som balansert viser seg å være ubalansert. Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.

For øvrig er Whest helt kategorisk på at balanserte hjemmeanlegg bare er tull fordi kablene er kortere enn i studio. Han mener "balansert" har blitt en motegreie.
Helt riktig.
I beste fall blir det like bra. Mye mer komplisert og mye dyrere.
Hvordan kan det bli bedre med dobbelt så mange komponenter?
Svært få eller ingen har slik støy hjemme at det kan være en fordel med balansert forsterker.
Mulig det er nevnt allerede: Alle småsignal forsterkere er klasse A. Rør eller SS. Kommer ikke på unntak. De som reklamerer med slikt har enten ikke peiling eller tror at kunden ikke har det.
OFM komponenter er svært mye brukt. Kan bli bra og er billig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.
På dette punktet er jeg heller ikke helt enig. Luringer kommer i alle størrelser og sannheten kan, som jeg har antydet, være relativ. Tror feks ikke at alle kabelflettere bevisst lurer folk.
De har vel selv gått i fella.............
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.906
Torget vurderinger
12
Er det noen konstruktører av fullbalanserte phono-trinn som anbefaler MM-pickup?
Det er det helt sikkert, men hva har det med saken å gjøre. Poenget mitt er at du ser litt for enkelt og kategorisk på dette og at du blander teori og markedsføring.

Konstruktører har sin egen filosofi og egne kjepphester. Bare for at du har lest noen specs eller reportasjer betyr ikke det at disse faktisk representerer en sammenlignbar realitet. Feks hverken MF eller T+A opplyser om referanser for sine målinger og den tyske eremitten opplyser ikke noe data i det heletatt. Spesifikasjoner skrives ofte av en markedsavdeling og de plukker ut tallene som skal presenteres. Fullbalansert RIAA behøver ikke utelukke en summering et eller annet sted for visse, for meg og andre er det å strekke betegnelsen.
Poenget mitt var ikke å komme med sannheter, for dem har jeg svært få av, men å lage et mulig grunnlag - et kart - man kan bruke i beslutningsprosessen; slik at man velger bevisst og informert i stedet for å la tilfeldighetene styre valget.

Eksemplene ble brukt for å levendegjøre valgprosessen. Og med vilje brukte jeg noen eksempler som ikke så ofte eller i det hele tatt har vært nevnt på HFS tidligere. Mindre produsenter drives gjerne av folk med sterke overbevisninger, jf. Whest, Becker og napolitaneren.

Selvsagt kan konstruktører finne på å jukse, slik at det som fremstilles som balansert viser seg å være ubalansert. Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.

For øvrig er Whest helt kategorisk på at balanserte hjemmeanlegg bare er tull fordi kablene er kortere enn i studio. Han mener "balansert" har blitt en motegreie.
Helt riktig.
I beste fall blir det like bra. Mye mer komplisert og mye dyrere.
Hvordan kan det bli bedre med dobbelt så mange komponenter?
Svært få eller ingen har slik støy hjemme at det kan være en fordel med balansert forsterker.
Mulig det er nevnt allerede: Alle småsignal forsterkere er klasse A. Rør eller SS. Kommer ikke på unntak. De som reklamerer med slikt har enten ikke peiling eller tror at kunden ikke har det.
OFM komponenter er svært mye brukt. Kan bli bra og er billig.
Selv om det er ca dobbelt så mange komponenter så er det ikke en mer komplisert signalvei. Kretsløpet er omtrent det samme selv om antall kretser er doblet. Men noe dyrere blir det naturlig nok.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sikter meg inn mot en ASR. Er en jeg har lysst på i vertfall. Så får man se da når man klarer å rake sammen noen kroner...
 
A

ANM

Gjest
Selv om det er ca dobbelt så mange komponenter så er det ikke en mer komplisert signalvei. Kretsløpet er omtrent det samme selv om antall kretser er doblet. Men noe dyrere blir det naturlig nok.
Å kjøre parallell korreksjonskrets er ingen simpel affære. Tipper det mest fornuftige og det som oftest gjøres i slike "balanserte" RIAAer er en summering før dette. Så kan man spørre seg om man er tjent med å summere disse flytende lederne direkte på inngang eller etter en evt buffer eller inngangsamp?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
et bra stykke arbeid S/H, men hva mener du her i alternativ 1?

1) "PCB" (dvs. at teknologien er lagt på et kretskort, onde tunger kaller dette for "CHIPO"...). De interne RIAAene er slike PCB-kort.
2) Klasse A solid state-RIAAer
3) Rør-RIAAer

Sikker på at det ikke er opamp-baserte RIAA'er du mener?

Både alternativ 2 og 3 kan nemlig være PCB-montert og er det gjerne også.
Jeg er nok unøyaktig. Tenkte at (1) er f.eks. tilsvarende det man kaller klasse D i hovedforsterkerverden, dvs. knøttsmått og neppe håndlagd. Det er Whest som kaller slikt "chipo".
Det finnes neppe kl D RIAA, men tror nok det er opamper det silkes til. Hvilket kan spille suverent bra for øvrig.

OG bl.a. Whest levere da vitterlig Riaa'r med oprasjonsforsterkere selv (dog ikke de dyreste, tror jeg- men de koster også skjorta. ...).

God sommer forresten Trondmeg, fått DIN riaa opp og spille forresten? (beklager til trådstarter for ørlite o.t. )

Ellers er det mest åpenbare å teste i eget system, dersom det er mulig. Som med alt annet i hifi finnes ikke et entydig råd, hvor du vil oppleve konsensus blant forumistene........
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
612
Antall liker
560
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Antagelig få, men dette skyldes ikke at ikke det lar seg gjøre.....
Min påstand er dog at å "fullballansere" et RIAA-trinn medfører flere problemer enn det løser. Bl.a. dobbelt antall av alt, både forsterkende og passive komponenter.

Mvh.
Rolf

Ps. jeg har et RIAA med ballansert utgang som gir mening hvis du har preamp med ballansert inngang......(RIAA kan stå fysisk nært platespiller og drive en lang kabel om nødvendig til preamp)
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
612
Antall liker
560
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Poenget mitt var ikke å komme med sannheter, for dem har jeg svært få av, men å lage et mulig grunnlag - et kart - man kan bruke i beslutningsprosessen; slik at man velger bevisst og informert i stedet for å la tilfeldighetene styre valget.

Eksemplene ble brukt for å levendegjøre valgprosessen. Og med vilje brukte jeg noen eksempler som ikke så ofte eller i det hele tatt har vært nevnt på HFS tidligere. Mindre produsenter drives gjerne av folk med sterke overbevisninger, jf. Whest, Becker og napolitaneren.

Selvsagt kan konstruktører finne på å jukse, slik at det som fremstilles som balansert viser seg å være ubalansert. Men jeg tror enmannsforetak som Blue Amp og QES Labs kan ta seg færre friheter i omgangen med sannheten enn større foretak med egne markedsavdelinger.

For øvrig er Whest helt kategorisk på at balanserte hjemmeanlegg bare er tull fordi kablene er kortere enn i studio. Han mener "balansert" har blitt en motegreie.
Helt riktig.
I beste fall blir det like bra. Mye mer komplisert og mye dyrere.
Hvordan kan det bli bedre med dobbelt så mange komponenter?
Svært få eller ingen har slik støy hjemme at det kan være en fordel med balansert forsterker.
Mulig det er nevnt allerede: Alle småsignal forsterkere er klasse A. Rør eller SS. Kommer ikke på unntak. De som reklamerer med slikt har enten ikke peiling eller tror at kunden ikke har det.
OFM komponenter er svært mye brukt. Kan bli bra og er billig.
Selv om det er ca dobbelt så mange komponenter så er det ikke en mer komplisert signalvei. Kretsløpet er omtrent det samme selv om antall kretser er doblet. Men noe dyrere blir det naturlig nok.
Vel, er ikke common noise rejection poenget her ? har du et ballansert utgangstrinn kan RIAA stå nærme platespiller og derved blir kabelen med småsignaler kortest mulig(fra pick-up til RIAA) mens kabelen til pre amp kan være nærmest "uendelig" lang forutsatt korrekt impedanstilpasning mellom utg.RIAA inng. preamp ?

Mvh.
Rolf
 
Topp Bunn