Derfor er høykvalitets vinylutgivelser nå en saga blott

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Nå kommer sikkert mange til å bli sur på meg. ;D

En tråd fra SHF:
Classic Records vinyl quality is horrible

--------------------------------------------------------------------------------

There. I said it. I bought 2 copies of Miles Davis' Kind Of Blue, Folk Singer by Muddy Waters, and Roy Orbison's All Time Greatest Hits. The 2 former were so noisy they sounded used VG at best. The latter was noisy AND dished. I also bought a sealed copy of Zeppelin's Houses of The Holy, only to find a huge scratch on side 2. This company is pure disappoinent. I can't believe how much they charge for their lp's. Too bad because the music is good. I've never ever had this many problems with any other reissue vinyl. Thanks. I feel better now.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=232835


Frustrasjoner av denne typen har blitt ganske vanlig de siste årene. Lp produksjon er håndtverk og håndarbeid koster sabla mye penger i 2010. Derfor jobber ikke folk som krever ei anstendig årslønn i platetrykkeriene. Hadde skikkelige fagarbeidere jobbet der måtte Classic ta minimum 500,- pr vinylskive. Det ironiske er at det kommer så mange klager på kvaliteten fra Classic Records som har kommet opp med HQ Vinyl, UHQ vinyl, 180g, 200g osv.
Dette snakker ikke vinylguru Michael Fremer noe særlig mye om.

Konklusjon: Høykvalitets vinylproduksjon og vinylmastering er håndarbeid. Derfor har ikke disse produktene noe fremtid i et kommersielt marked i en moderne tidsalder.

Synspunkter?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Speakers Corner kan trekkes frem som moteksempel. Koster omtrent det samme som Classic, men jeg har aldri blitt skuffet av dem. Tysk kvalitet.

Jeg vil forøvrig ikke imøtegå de løsrevne anslagene av økonomien i vinylproduksjon.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Synspunkter?
Jeg har nevnt dette i en annen tråd for en tid tilbake. Amerikanske pressinger er generelt dårlige. RTI presser med samme kvalitet(?) som masseproduserte vinylplater fra USA i vinylens tidsalder 70/80-tall. Mastringen er som oftest svært bra da.....

Speakers Corner er i en helt annen kvalitetsklasse og viser at det fremdeles er mulig å presse perfekt vinyl.

Endel om dette her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9129.40.html
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Det ryktes at mange av de store selskapene har et markedspress på seg når det gjelder vinyl, og at det investeres betydlige beløp i nye platepresserier. Noen som kan bekrefte det?


Nok et opphausa ølbrikkeformat pirrer uansett ikke, da bruker jeg heller spenna på en sixpack og den opprinnelige vinylutgaven.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.878
Antall liker
13.810
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er det rart man kjøper brukt? ;D
Sitatet ditt forteller vel bare om at han (eller noen) er misfornøyd med Classic Records?


Her en liten koselig snutt:



Trenger ikke stå på utsida og titte inn, EspenR. For en neve dollars kan også du ta del i den herlige analoge verden.
Dropper du fjøsmekkinga på Yamahaen så har du en bra vinylrigg for de penga. ;D :D ;D

R
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Jeg startet en tråd for noen måneder siden (tråden ble slettet) med opplysninger om at ca 95% av alle vinylutgivelser i verden i dag er basert på digitale mastere, også utgivelser av gammelt analogmateriale. En stor andel av disse digitale mastere brukt for Lp utgivelser er faktisk 16/44 CD produksjonsmastere! Hva sitter du da igjen med av godlyd på Lp, peiskosen? ;D

Jamie Tate som til daglig sitter bak mixebordet i et av lydstudioene i USA og er aktiv på diverse audiofora sa på et forum nå nylig at bare i løpet av de siste par årene er de store plateselskapene blitt mye mer restriktiv til å låne ut originale analoge masterbånd for utgivelser.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.475
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Tråden er startet av en fyr som digger SACD. Per oktober 2009 var det utgitt drøye 6000 skiver. Ergo et så å si dødt format.

Peiskos? Ikke her iallefall.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
C. Alshus skrev:
Tråden er startet av en fyr som digger SACD. Per oktober 2009 var det utgitt drøye 6000 skiver. Ergo et så å si dødt format.

Peiskos? Ikke her iallefall.
De siste tallene fra sa-cd.net viser at prognosene for antall SACD utgivelser for 2010 vil øke med ca 30% i forhold til 2009.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Her er et av de siste innleggene i denne tråden:

I have a number of Classic titles, most 200g, including a number of 45 RPM sets. I agree that the Clarity vinyl tends to be a little noisy. Has anyone tried cleaning those records? Any improvement?

My Simon & Garfunkel 45 RPM set is amazingly dished. On a couple of the discs, the edges don't touch the turntable at all. My Who Sell Out stereo is warped and has an oversized center hole making it very difficult to play properly. They sent me a second copy with identical problems, then told me that the remaining discs were all bad, and credited my account. I have other titles that are scuffed, or have other issues (vinyl fill in on the second Norah Jones album - argh)

At the end of the day, though, the sound is good enough to me to be worth the risk. I love the Who and Zep catalogues. Holly Cole, Ella and Norah Jones pressings all sound terrific as well. That said, I would NOT pay premium prices for sealed OOP Classic vinyl. You are better off buying an open copy and verifying the quality of the pressing.

Kan noen forklare meg hvordan et "seriøst" platetrykkeri ikke engang klarer å få en trykket en plan plate med korrekt størrelse på senterhullet når man har 70 års erfaring å bygge på i vinylproduksjon? Og dette til et audiophilt publikum som målgruppe... ???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
En kompis av meg som bor bare noen hundre meter unna meg her i Oslo har "Kind of Blue" på Classic Records Lp. Den låter bare helt superb bra og klart bedre enn noen CD utgaver jeg har hørt. Den låter også klart bedre enn min SACD utgave. Det er fantastisk mye "kropp" på instrumentene på Lp'en, også rominformasjonen er superb. Og denne pressinga har ingen støyproblemer.

Ville bare si dette så ikke folk tror at jeg er anti-Classic Records.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har kjøpt en del Classic Records og alle har vært flate, støyfrie og med til dels veldig god lyd. Eneste skiva det var noe tull med var Miles Davis' Scetches of Spain, den hadde for trangt senterhull. Bytta hos BD og fikk et nytt ex som også hadde samme feil.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Jeg startet en tråd for noen måneder siden (tråden ble slettet) med opplysninger om at ca 95% av alle vinylutgivelser i verden i dag er basert på digitale mastere, også utgivelser av gammelt analogmateriale. En stor andel av disse digitale mastere brukt for Lp utgivelser er faktisk 16/44 CD produksjonsmastere! Hva sitter du da igjen med av godlyd på Lp, peiskosen? ;D
Jeg kjøper stort sett bare originalpressinger. De låter som regel bedre enn nyutgivelser for å ikke snakke om CD..... 8)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
1
Det å finne gode pressinger av en innspilling er ikke noen ny problemstilling, men litt av sjarmen med vinyl. Ikke skal bare mastringen være god, men pressinga skal være støyfri også.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Speakers Corner kan trekkes frem som moteksempel. Koster omtrent det samme som Classic, men jeg har aldri blitt skuffet av dem. Tysk kvalitet.

Jeg vil forøvrig ikke imøtegå de løsrevne anslagene av økonomien i vinylproduksjon.
Mye bra fra Speakers Corner, men nå har de ikke gitt ut pop eller rock titler på år og dag. Det har helt sikkert blitt dyrere å lisensiere, og de store selskapene vil heller gi ut vinyl selv enn å lisensiere bort til små audiofile spesialistselskaper.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.578
Antall liker
165
Sted
Trondheim
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene at classic records er skeive,
susing, eller dårlig lyd.
Jeg syntes de er vel så på høyde som Speakers corner records sine utgivelser.
(Jeg har kun klassiske utgivelser)
Eller kanskje jeg har vært heldig som FZ ....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke jeg heller leon. Har hundrevis av de, og er svært fornøyd, i motsetning til han ene i den tråden som eier fire stk og dessverre tydeligvis har vært uheldig. Håpløs argumentasjon for at høykvalitets vinylutgivelser alt i alt er en saga blott iallefall.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Ikke jeg heller leon. Har hundrevis av de, og er svært fornøyd, i motsetning til han ene i den tråden som dessverre tydeligvis har vært uheldig. Håpløs argumentasjon for at høykvalitets vinylutgivelser alt i alt er en saga blott iallefall.
Ingen tvil om at det er tull å si at høykvalitets vinylutgivelser er en saga blott. En av Classics aller siste utgivelser var FZs Hot Rats. En av de aller beste pressingene jeg har av noen plate.

I går spretta jeg og spilte den nye Audio Fidelity-utgaven av Kate Bush' Hounds of Love for første gang. Fantastisk bra mastering og tilnærmet perfekt pressing. Gruser alle cd-utgivelser av denne plata. Det gis fortsatt ut vinyl av veldig høy kvalitet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjaaa........ Kan ikke si at jeg merker noe til 'saga blott' jeg heller. En og annen leirdue innimellom, men det meste er fra bra og oppover. Min erfaring, i hvert fall.

Men det er klart at vinylpressing er et håndtverksfag som har ligget i dvale i 20 år. Jeg spår at vinyl kommer til å bli stadig bedre fremover.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Wergeland skrev:
Vidar P skrev:
Ikke jeg heller leon. Har hundrevis av de, og er svært fornøyd, i motsetning til han ene i den tråden som dessverre tydeligvis har vært uheldig. Håpløs argumentasjon for at høykvalitets vinylutgivelser alt i alt er en saga blott iallefall.
Ingen tvil om at det er tull å si at høykvalitets vinylutgivelser er en saga blott. En av Classics aller siste utgivelser var FZs Hot Rats. En av de aller beste pressingene jeg har av noen plate.

I går spretta jeg og spilte den nye Audio Fidelity-utgaven av Kate Bush' Hounds of Love for første gang. Fantastisk bra mastering og tilnærmet perfekt pressing. Gruser alle cd-utgivelser av denne plata. Det gis fortsatt ut vinyl av veldig høy kvalitet.
Den Kate Bush-skiva har jeg lyst på; etter å ha eid den på EMI 180g (mest sannsynlig fra en digital master) fra deres "Anniversary"-serie fra først på 90-tallet, så har jeg lyst på en skikkelig god analog utgivelse. Det er jo en råflott skive, men litt kjølig og hard i de fleste utgivelser jeg har hørt.

Spennende å høre at Audio Fidelity, hvis bakmenn har gjort mange gode remasteringer, har truffet på denne!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Ikke jeg heller leon. Har hundrevis av de, og er svært fornøyd, i motsetning til han ene i den tråden som eier fire stk og dessverre tydeligvis har vært uheldig. .
Det er ikke bare den ene. Her er et knippe tilfeldig utvalgte kommentarer fra Audiogon:

"Those 200g albums they were putting out stunk IME. Even the better ones I got had too many issues. I kept the Zeppelin ones because I really wanted Zeppelin on vinyl, but the quality is awful... Eventually I just returned a bunch of 200g LPs unopened rather than having to deal with the frustrations. "

"They should hire some of the Japanese pressers to come over to the USA and show them the quality control procedures used over there."

"If anyone knows a place to get those kinds of releases online on a regular basis, let me know. I'm looking to get all my vinyl pressings from Japan from now on if possible."

"Of all the 180-200 gr. vinyl I have purchased, Classic Records have proven the most problematic for noise, pops, and crackles."

"I stopped buying Classic Records not long after they started with the 200gm program. I've heard nothing but complaints from others since."

"I stay away from Classic records all together if i can. I've had horrible 200 anf 180 gramers."

"alot of the 180's are bad too. it's pretty much russian roulette"

"The Japanese re-issues that were being sold recently had incredible QC"

"in their defense The Who's Quadrophenia is fantastic. but's in reality it's still a crap shoot. a general statement seems to be that the german and japanese "audiophile" re-issues seem to be far superior but that's just IMHO."
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.851
Antall liker
10.683
Torget vurderinger
10
Finnes det en liste/tråd over nyutgivelser med høy kvalitet og gjerne en over plater man like gjerne kan kjøpe på CD?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff; joda, og jeg har ei tante som blir mye bedre i leddene sine av tigerbalsam, og en onkel som sverger til askeavkok ved pneumoni. Poenget mitt er ikke å være uenig forsåvidt eller underkjenne dine funn, men å belyse at det er "sannhetsvitner" til alt.

Jeg er like fornøyd med Classic sine utgivelser allikevel jeg, og kan sikkert finne en nær uendelig rekke sannhetsvitnesitater på likesinnede på nett om jeg hadde giddet. Uansett så har jeg hundrevis av de som sagt, og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg ikke skulle være like meningsberettiget om mine som disse du har sitert på nett er om sine. Kan heller ikke se at jeg er noe mindre kresen på vinylkvalitet. I det hele tatt en dødfødt debatt; det er gode og dårlige eksemplarer. Samme hvor mange misfornøyde du klarer å google ihop så er mine hundrevis iallefall fullstendig tilfredsstillende for meg, og det er det eneste jeg påstår.

Det forandrer imidlertid ingenting; det er kjent at Classic sine utgivelser har tidvis vært plaget med feil på vinylen, men når de er som de skal (som de aller fleste er) så er de ypperlige. RTI har forresten strammet opp QC for årevis siden. Dette har uansett ingenting å gjøre med den håpløse påstanden om at høykvalitets vinyl er en saga blott.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.212
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det forandrer ingenting; det er kjent at Classic sine utgivelser har tidvis vært plaget med feil på vinylen, men når de er som de skal (som de aller fleste er) så er de ypperlige. RTI har forresten strammet opp QC for årevis siden. Det har ingenting å gjøre med den håpløse påstanden om at høykvalitets vinyl er en saga blott.
Dette er jo det jeg prøver å si. Poenget er jo at de fleste masseproduserte LP plater fra 70 og 80 tall også er feilfrie. Mange forventer imidlertid mere fra dedikerte luksusutgivelser. Faktisk får jeg like bra vinyllkvalitet nå jeg kjøper fremdeles forseglede US pressa vinylplater fra 60- og 70-tallet (f.eks Columbia og Warner), og de kjøper jeg endel av, som jeg får hos Classic. Speakers Corner er imidlertid i en annen liga. Når det er sagt er jeg relativt fornøyd med Classic, selv om jeg har noen som ikke er feilfri. Imponert er jeg imidlertid ikke, selv om mastringa som regel er upåklagelig. Og ja, Hot Rats på 200g Classic er den man skal ha!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også ønsket enda bedre resultater fra Classic selvsagt, noen få av platene derfra er jo ikke helt 100% strøkne selv om de fleste er det (jeg er imidlertid godt fornøyd uansett) men jeg lurer på om RTI bare er delvis å bebreide? Det er jo flere andre som presser/har presset hos RTI uten at det er noen issues med kvaliteten, herunder Analogue Productions, Rhino, MoFi, DCC, S&P etc etc.

Nuvel, poenget mitt er at basert på egne funn så synes det ikke å være noen holdepunkter for å unngå å kjøpe en skive fra Classic, tvert om. Remasterene deres er jo også oftest suverent gode, så lydkvaliteten totalt sett er oftest det beste som har vært utgitt fra en gitt tittel.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Vidar, denne tråden om tvisomme pressninger fra RTI/Classic Records er en av flere.

Classic Records skal jo liksom levere premium produkter til premium priser. Hvorfor trykker de ikke bare på Start-knappen på platetrykkeriet og får ut tilnærmet 100% ensartede produkter fra begynnelse til slutt, som på en CD-fabrikk? Fordi, det ikke er sånn Lp produksjon foregår. Fagkunnskap, håndarbeid og produktkontroller er det som skal til.
Hvorfor blir ikke da tallerkenformede plater sortert ut ved kvalitetskontrollene?

Poenget mitt er at selve produksjonsprosessen og kvalitetskontrollene ved Lp produksjon koster og gjør at produktet sannsynligvis blir uforholdsmessig dyrt i en verden hvor menneskelig arbeidsinnsats koster penger.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen; du kommer med gammelt nytt, dette har vært opp og avgjort for flere år siden. Det du snakker om, eller rettere sagt det du linker til, er noen brukeropplevelser om pressekvaliteten og QC hos RTI da de gikk over til 200g, og det er en issue de har rettet forlengst. Legg merke til i linken din at mange er fornøyde også, og at i andre fora og med andre tråder så endrer dette bildet seg.

Jeg er som sagt også blant Classics kunder, i langt større grad enn den helten du siterer, og tør påstå at jeg har en langt større erfaringsbase med flere hundre lp'er mens han har fire, og min mening om de klarer du nok ikke å rokke ved :)

Dette er imidlertid bare et av en drøss selskaper som utgir vinyl, og påstanden din (om den er slik ment) om at dette er grunnen til at hq vinylutgivelser er en saga blott er imo bare så håpløs at jeg ikke engang ser meg mål i å begynne å kommentere det.

Jeg synes imidlertid at det er et godt poeng at man burde kunne ha høye forventninger til kvaliteten med dyre lp'er. Og det kan man stort sett ha også. Selv om det erkjennelsesvis har vært perioder hvor akkurat det ene presseriet RTI har hatt qc-problemer så er det overhodet ikke holdepunkt nok for å generalisere bransjen.

Hva synes du om dine Classic-pressinger Espen?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Jeg har ikke en eneste Classic Records plate.

Men jeg har vært på SHF i flere år og flere ganger har jeg lest om folk som har reklamert på plater fra Classic Records og fått tilsvarende dårlige plater tilsendt i retur både 2 og 3 ganger. Dette er utilgivelig fra selskaper som leverer premium produkter.
Og det er jo ikke måte på hvor mye Michael Fremer i sine spalter har snakket så varmt om RTI.

Men det er jo hyggelig at du er heldig med dine leveranser :) Merk at jeg brukte ordet "heldig", fordi det vist ofte sånn man ordlegger seg i Lp-sammenheng; om man får et godt eller middelmådig eksemplar har mer å gjøre med treffet på lykkehjulet enn en tilsiktet produksjonskvalitet. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.878
Antall liker
13.810
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
Poenget mitt er at selve produksjonsprosessen og kvalitetskontrollene ved Lp produksjon koster og gjør at produktet sannsynligvis blir uforholdsmessig dyrt i en verden hvor menneskelig arbeidsinnsats koster penger.
Fra Dagblad-artikkelen:

"De samme plateselskapene som forlot vinylformatet på begynnelsen av 1980-tallet, har oppdaget at det snart kan være det eneste fysiske formatet forbrukerne er villige til å betale for."

Det forteller oss at folk er villige til å betale for god kvalitet.
Dersom det er selskap som selger gjennomført tvilsom kvalitet så tror jeg markedskreftene gjør at de forsvinner relativt raskt.

Hva er forresten uforholdsmessig dyrt?
SHM-SACDer er kanskje det beste svaret på det?

R
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.878
Antall liker
13.810
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
Men det er jo hyggelig at du er heldig med dine leveranser :) Merk at jeg brukte ordet "heldig", fordi det vist ofte sånn man ordlegger seg i Lp-sammenheng; om man får et godt eller middelmådig eksemplar har mer å gjøre med treffet på lykkehjulet enn en tilsiktet produksjonskvalitet. :)
Hehe, tror du strekker strikken vel langt nå? ;D
Det meste av vinylplater gir en større lytteopplevelse enn sølvplater.

R
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Espen R skrev:
Jeg har ikke en eneste Classic Records plate.

Men jeg har vært på SHF i flere år og flere ganger har jeg lest om folk som har reklamert på plater fra Classic Records og fått tilsvarende dårlige plater tilsendt i retur både 2 og 3 ganger. Dette er utilgivelig fra selskaper som leverer premium produkter.
Og det er jo ikke måte på hvor mye Michael Fremer i sine spalter har snakket så varmt om RTI.

Men det er jo hyggelig at du er heldig med dine leveranser :) Merk at jeg brukte ordet "heldig", fordi det vist ofte sånn man ordlegger seg i Lp-sammenheng; om man får et godt eller middelmådig eksemplar har mer å gjøre med treffet på lykkehjulet enn en tilsiktet produksjonskvalitet. :)
dette er bullshit!
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Trådstarter skriver: Derfor er høykvalitets vinylutgivelser nå en saga blott
Å skjære alle over en kam må jo bare bli helt feil Espen R?
Det er da mange flere selskaper som gir ut fantastiske gode høykvalitets vinylutgivelser. Jeg har god erfaring med flere av de i min vinylsamlingen, men heller ingen erfaring med Classic Records, noe som du faktisk ikke har heller ;) Så ser derfor ikke helt poenget med tråden annet en å flame vinyl som format muligens ???
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Espen R skrev:
Men det er jo hyggelig at du er heldig med dine leveranser :)
Jeg har inntrykk av at Vidar P handler nok vinyl til å produsere statistisk signifikans på egenhånd........
 
N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg har inntrykk av at Vidar P handler nok vinyl til å produsere statistisk signifikans på egenhånd........
Et par-tre-fire dårlige = slik er det nå bare med den vinylen
Hundrevis av bra eksemplarer = flaks

Finn feilen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har solgt statistikkboka mi. Noen andre ta det. ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Poenget mitt er at selve produksjonsprosessen og kvalitetskontrollene ved Lp produksjon koster og gjør at produktet sannsynligvis blir uforholdsmessig dyrt i en verden hvor menneskelig arbeidsinnsats koster penger.
Fra Dagblad-artikkelen:

"De samme plateselskapene som forlot vinylformatet på begynnelsen av 1980-tallet, har oppdaget at det snart kan være det eneste fysiske formatet forbrukerne er villige til å betale for."

Det forteller oss at folk er villige til å betale for god kvalitet.
Dersom det er selskap som selger gjennomført tvilsom kvalitet så tror jeg markedskreftene gjør at de forsvinner relativt raskt.

Hva er forresten uforholdsmessig dyrt?
SHM-SACDer er kanskje det beste svaret på det?

R
Rolf, mesteparten av vinylen som selges i 2010 selges ikke til audiofreaker. Da hadde ikke 95% av vinylutgivelsene vært basert på digitalmastere, og for en stor del CD-mastere med 16/44 digitallyd.

Du får et svært ensartet produkt når du kjøper SHM-SACD. Rett etter en utgivelse nå i slutten av oktober gikk Universal ut på sine SHM-SACD nettsider og sa at det var en liten feil på en av pop/rock utgivelsene, på et spesifikt spor var det et par sekunder med feil. Da kunne bar folk ta kontakt med kundesentret og alle fikk tilsendt et nytt eksemplar, worldwide.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Espen R skrev:
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Poenget mitt er at selve produksjonsprosessen og kvalitetskontrollene ved Lp produksjon koster og gjør at produktet sannsynligvis blir uforholdsmessig dyrt i en verden hvor menneskelig arbeidsinnsats koster penger.
Fra Dagblad-artikkelen:

"De samme plateselskapene som forlot vinylformatet på begynnelsen av 1980-tallet, har oppdaget at det snart kan være det eneste fysiske formatet forbrukerne er villige til å betale for."

Det forteller oss at folk er villige til å betale for god kvalitet.
Dersom det er selskap som selger gjennomført tvilsom kvalitet så tror jeg markedskreftene gjør at de forsvinner relativt raskt.

Hva er forresten uforholdsmessig dyrt?
SHM-SACDer er kanskje det beste svaret på det?

R
Rolf, mesteparten av vinylen som selges i 2010 selges ikke til audiofreaker. Da hadde ikke 95% av vinylutgivelsene vært basert på digitalmastere, og for en stor del CD-mastere med 16/44 digitallyd.

Du får et svært ensartet produkt når du kjøper SHM-SACD. Rett etter en utgivelse nå i slutten av oktober gikk Universal ut på sine SHM-SACD nettsider og sa at det var en liten feil på en av pop/rock utgivelsene, på et spesifikt spor var det et par sekunder med feil. Da kunne bar folk ta kontakt med kundesentret og alle fikk tilsendt et nytt eksemplar, worldwide.
Sist jeg kjøpte en vinylplate med feil fikk jeg jaggu en ny feilfri uten spørsmål
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sist jeg kjøpte vinyl med feil var på Ebay, og gangen før, og gangen før.. :-\

Jeg holder meg til 'brick & mortar' fremover.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Og jeg leste ganske nylig at all denne vinylen som selges til ikke-hififreaker er av ganske horribel kvalitet, produsert etter samlebåndsprinsippet hvor selve poenget er at det er vinyl med stort pappomslag, ikke at vinylen gir en høyverdig lydopplevelse.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiller du vinyl i det hele tatt, Espen? Jeg mener, du refererer hele tiden til ting du har lest. Ingen egne opplevelser så langt i tråden?
 
Topp Bunn