Rett VTA

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hadde en tråd gående om rett Vta for en tid siden, et bilde sier mere en tusen ord ehh. Hva mener dere, jeg mener armen skal litt lengere ned.

Mvh,
Terje
 

Vedlegg

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Aha endelig mulighet og legge med bilde uten og gå
om en link til en annen side. Det er det man kaller framgang ;D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Sv: Rett VTA

Har du noen lydmessige problemer? Hvis ikke, ville jeg bare latt det være. Men du kan jo alltids prøve å endre vta og så høre om du hører noen forskjell. Så langt jeg kan se, ser det greit ut, men det beste er alltid å lytte.
Nå er ikke jeg blant dem som mener at minimale endringer i vta er hørbare, men det er lett hørbart om vta er helt ute den ene eller andre veien. Jeg er ikke blant dem som bekymrer meg om vta når jeg spiller en 200 grams kontra en 120 grams pressing.
Det er selvfølgelig forskjell på type stift også i denne sammenheng, en skarpslipt diamant er mere følsom for vta enn en sfærisk slipning.

mvh Trond Kjetil
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Sv: Rett VTA

argh skrev:
Hadde en tråd gående om rett Vta for en tid siden, et bilde sier mere en tusen ord ehh. Hva mener dere, jeg mener armen skal litt lengere ned.

Mvh,
Terje
Play it by ear! Som det heter på framandnorsk. Dersom du mener at det låter bedre med armbasen litt høyere eller lavere enn noe annet så gjør du nettopp det. Bare ikke bli alt for nevrotisk med fastlåste ideer om hva som er «riktig» eller «feil». Vær også litt forsiktig med å tilskrive lydmessige endringer til marginale endringer i VTA ... det skal ikke mye bulk i plata før VTA uansett blir «feil» ... Forøvrig avhenger riktig vs feil VTA av bl.a. PU, og standard for gravering av plata (dvs. skjærehodet), og av tykkelsen på plata, foruten evt. «skjeve» toleranser i den aktuelle PU som du bruker.

mvh
KJ
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Jeg er vel litt på "tuppa", grunnen til dette er vel at
jeg er litt usikker ettersom dette er min første platespiller.
Jeg tar det som det ser bra ut, så får jeg slå meg til ro med det.

;)
Terje
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Valentino skrev:
Jeg synes også det ser bra ut, Terje.
Bra at du synes det ser bra ut, nå føler jeg meg bedre :D
 
P

Parelius

Gjest
Sv: Rett VTA

Lett å la seg lure av bildet, men også jeg synes at det ser ok ut. Muligens litt lav i bakkant, om jeg skulle komme med en ukvalifisert gjetning ut fra bildet. Bare påse at overkant/underkant av armrøret ditt er parallell med tallerkenen. (Armrøret ditt ser ut til å ha samme diameter over hele lengden.)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Sv: Rett VTA

Parelius skrev:
Lett å la seg lure av bildet, men også jeg synes at det ser ok ut. Muligens litt lav i bakkant, om jeg skulle komme med en ukvalifisert gjetning ut fra bildet. Bare påse at overkant/underkant av armrøret ditt er parallell med tallerkenen. (Armrøret ditt ser ut til å ha samme diameter over hele lengden.)
Så sant, så sant.

Dersom jeg på død og liv skal fravriste meg en mening ut i fra bildet, så vil jeg muligens antyde det motsatte, dvs. at det ser i mine øyne ut som om armen kanskje er anelse høy i hekken, men den det er jo også HiEnd ...

Som antydet: låter det bra så er det det nermeste man kommer «riktig» for alle praktiske formål.

Dersom man ønsker å bli nevrotiker på VTA, så bør man kaste alle Rega replikaer en har, og finne seg en arm med repeterbar mikrometer justering av armhøyden, f.eks. fra Graham engineering; eller kanskje en Air Tangent med fjernkontroll, så kan man være nevrotiker i sofaen ...

mvh
KJ
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Sv: Rett VTA

Hva som er riktig vta er totalt individuelt fra pickup til pickup, og kan neppe justeres med et vater bortsett fra som et utgangspunkt for videre justeringer.

Det som er helt sikkert er at du finner aldri riktig vta for din pickup hvis ikke de andre parametrene er justert helt riktig - overheng, offset, azimuth (etter Sme's mening ikke vesentlig), vtf og antiskating (ikke vesentlig, i følge Vpi - meget vesentlig på enkelte pickuper, i følge meg).

I tillegg bør du ha et drivverk og et underlag som sørger for at ingen vibrasjoner forstyrrer avtastingen - for ikke å snakke om at armen må ha egenskaper som gir pickupen riktige arbeidsbetingelser - og ikke minst må du kunne justere armens vta mens du spiller, ellers kan det lett bli bare synsing.
I tillegg er det vesentlig at resten av anlegget er oppløst og at høyttalerne har rett plassering i rommet. jeg har opplevd at jeg ikke hørte forskjell på vta-justering før resten av anlegget - særlig høyttalerne - kom på plass. Det skal ikke være lett.....

Kan du ikke møte alle disse betingelsene - f.eks. vta-justering mens du spiller, så jobb med en plassering som låter oppløst, mye info som du aldri har hørt før - detaljer etc., punktmessig med god luft mellom utøverne og samtidig feit. Et godt tegn er som regel at du avtaster mer subinformasjon fra drivverk/vinyl når pickupen er riktig plassert.

Ellers er som sagt armen i vater, kanskje litt ned i bakkant, et greit utgangspunkt.
Trives du med lyden, så spill musikk - det er tross alt det dette dreier seg om.

Og helt riktig - det er lett å bli nevrotisk.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Rett VTA

Det er vel få av oss som besitter de mulighetene for loading som Boe gjør. Hmmm.....
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Sv: Rett VTA

tkr skrev:
Du glemte loading, boe.
mvh
Riktig, men jeg har aldri opplevd at loading er vesentlig for vta - bortsett fra kanskje for å høre at den er på plass...Vesentlig for meg er at jeg opplever mer naturlig presentasjon med lavere loading enn anbefalt. 50 ohm er min favoritt med Koetsu Urushi, og også med Lyra Helikon - åpen og rå lyd, alle låter som Jimi på høygir...Kan selvsagt være systembetinget.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sv: Rett VTA

Enig med de som sier at VTA stilles inn med øret; og for de som mener det er uvesentlig, så er jeg uenig. Litt VTA-endring høres temmelig godt, når systemet forøvrig har den tilstrekkelige oppløsning til å høre slike ting.

Tommestokken er forresten et hendig verktøy i så måte; med tallerkenen stoppet legger man pu'en ned på innerrilla og måler høyde fra plata og opp til arma; så måler man samme høyde ytterst på plata (obs om den er forhøyet i yttersporet). Et godt utgangspunkt, med normaltykke LP'er er imo parallell, ie samme avstand opp til armen fra innersporet som fra yttersporet... resten tar man på øret :)

En annen mulighet, som er fin på min Aro men ikke vil la seg gjøre på alle armer, er å bruke et minivater (følger med som standard til f.eks Aro) som man legger oppå et plant punkt på armbasen. Om spilleren er i vater, så vil følgelig vateret være i vater dersom azimuth og VTA er i null.

Mvh Vidar P
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Til de av dere som stiller VTA med øret, hvordan påvirkes lyden av
VTA instillinga?
Hvordan høres det ut hvis armen står for høyt?, hvordan høres det ut
hvis armen står for laft?.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sv: Rett VTA

boe skrev:
tkr skrev:
Du glemte loading, boe.
mvh
Riktig, men jeg har aldri opplevd at loading er vesentlig for vta - bortsett fra kanskje for å høre at den er på plass...Vesentlig for meg er at jeg opplever mer naturlig presentasjon med lavere loading enn anbefalt. 50 ohm er min favoritt med Koetsu Urushi, og også med Lyra Helikon - åpen og rå lyd, alle låter som Jimi på høygir...Kan selvsagt være systembetinget.
God morgen
Mente det ikke sånn. Min erfaring er bare at det ikke er noe vits i å knytte seg i en knute over VTA før loadingen er på plass.
mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Rett VTA

Det er sikkert en mengde meninger rundt dette. Jeg synes imidlertid det er vanskelig å vite at man har truffet noe spot-on. For, rett VTA vil avhenge av stiftetrykk. Anti-skatingen vil variere med stiftetrykk. Og ikke ser jeg bort i fra at du vil velge stiftetrykk dels etter valgt loading. Det er, IMHO, en spiral, som snevrer seg inn etterhvert som du klatrer oppover (får flere og flere parametre på plass). Noen pickuper er vanskelige å få til, andre virker mer takknemlige for det du måtte gi dem.

Men, å mene noe fornuftig om VTA ut fra bildet blir meningsløst. Det som skulle tilsi at du burde skaffe deg lavere spacere for armboardet er at du da har mulighet for å teste mer negativ VTA, nå sitter du uten viten om det ville blitt enda bedre.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Rett VTA

Fremer skriver at 0,5 grams nåletrykksøkning på "en vanlig pickup" tilsvarer å senke "en vanlig arm" 2mm i innledningen til 21st Century Vinyl. Det begge deler gir en reduksjon av VTA på ~0,5o. Han skriver også et det er artig å høre på musikk.
 
P

Parelius

Gjest
Sv: Rett VTA

Fosse skrev:
Enig eller uenig. Artikkelen omhander i hvert fall pickupen til trådstarter....

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Stivhet og enkelhet! Kan ikke annet enn å si meg enig. Den alternative teorien om at VTA-innstillingen på VPI-armen mer fungerer som en stiftetrykksjustering, virker på meg ganske så troverdig. En må likevel ikke glemme ut at han også sier:

I guess you're going to ask me what I consider the critical limits of SRA and arm height. Here, with my gear and brass ears I'm happy setting arm height within +/- 1 mm, and if pushed I could live with errors bigger than that. SRA/VTA matters of course, but in the real world not THAT much, rigidity, simplicity and lateral alignment are all more important.

Så vidt jeg har forstått, så er nettopp stivheten i konstruksjonen med VTA-tårnet det som har veldig høy prioritet på VPI-armene (og sikkert andre armer også).

Nå kan en jo på den annen side, mot denne konvensjonelle "stivhetstenkingen", vise til RS-A1-armen (jf. tråden mine armer) – og muligens Schröderarmens magnetlager(?). Så… Ikke helt lett dette.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Fosse skrev:
Men, å mene noe fornuftig om VTA ut fra bildet blir meningsløst. Det som skulle tilsi at du burde skaffe deg lavere spacere for armboardet er at du da har mulighet for å teste mer negativ VTA, nå sitter du uten viten om det ville blitt enda bedre.
Har sendt en mail til Michell ang. nye spacere og spurte sammtidig om clampen også.
Må si at dette som startet som et enkelt spørsmål har utvikklet seg til
en fin tråd. Veldig lærerikt.

:) Terje
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Noen tips om hvordan stille VTA på Thorens TD 280 MKlV?
Armen er klart høyere i bakkant. Blir jo musikk i motbakke av sånt.........
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Sv: Rett VTA

stg skrev:
Noen tips om hvordan stille VTA på Thorens TD 280 MKlV?
Armen er klart høyere i bakkant. Blir jo musikk i motbakke av sånt.........
Skiver mellom headshell og PU. Velassorterte forhandlere av vinylutstyr skal ha skiver beregnet til formålet. Du kan evt. som en midlertidig anordning prøve med runde skiver til skruer (skruene til PU er 2,5 mm med metriske gjenger).

mvh
KJ
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Sv: Rett VTA

Takk for kjapt svar fra KJ
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Sv: Rett VTA

Har akkurat justert VTA på ny spiller, og gikk frem slik:
Mot tallerkenen la jeg en tynn strobskop skive, ca 0, 5 mm. Oppå denne la jeg så en vanlig 120 gr vinyl skive som kan (ofres). (Tykkelsen blir da et kompromis mellom 120 og 180 gr. vinyl)
- PU senkes med rett stifttrykk ned i rillen, og jeg foretok den første visuelle "manuelle sjekk":
- Sikter da PARALLELT med plateoverflaten og ca. MIDT på armen, - mellom Pick Up og armbase.
Ser lett at basen var for høy, og senker inntil det SER parallelt ut.
- Sjekkmåler med en tommestokk. Først ved Shellet, dernest lengst inn mot basen.
Hele tiden sikter jeg parallelt med plateoverflaten, og med øyet så langt vekk som mulig. LIK avstand ved sjekk innerst og ytterst. Fikk ca.9mm
Når dette ser likt ut (måtte senke nok en mm ved armbasen, legger jeg tommestokken sammenfoldent på plata, så nære armen som mulig. Den er et par mm lavere enn distansen opp til senter av armrøret (Avhenger av type arm og også av at armen er 100% sylindrisk).
Med tommestokken plassert slik, danner dennes topp en linje som skal være parallel med armrøret (igjen kun for sylindriske armrør). Ettersom avstanden mellom senter for armrør og overflaten på tommestokken kun er noen få millimetre, er det meget lett å se selv minimale avvik.
I mitt tilfelle så det helt korekt ut.

Justeringer opp ned skjer selvfølgelig med øret som sensor. Lag et ref. punkt på VTA'en så du finner tilbake til utganspunktet. Lett å rote seg bort....

Da er det bare å spille i vei.
Morty
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Sv: Rett VTA

Hos meg er det en balansegang mellom flest mulige klangfarger, fetest bass, mer kroppslige toner på instrumenter osv (litt lav i bakkant av armen) til litt mer fokus på mellombass, en litt mer aktiv fremføring, mer rytmikk og melodi, litt åpnere/lysere klang (litt lav i forkant av armen). En tilnærming til det sistnevnte er det jeg pr idag foretrekker i mitt oppsett nå som pu er mye mer innspilt enn tidligere, hvor jeg måtte justere mer som førstnevnte. Men; forenklet sagt: klangbalansen, altså fra litt mørkere og fetere penselstrøk til denne litt lysere og mer aktive klangen om du vil, er vel ganske typiske differanser på armjustering, såvidt meg bekjent. Men, nå er jeg en novise på platespillere, så ta alt jeg sier med en real klype salt ;)


argh skrev:
Til de av dere som stiller VTA med øret, hvordan påvirkes lyden av
VTA instillinga?
Hvordan høres det ut hvis armen står for høyt?, hvordan høres det ut
hvis armen står for laft?.
 
P

Parelius

Gjest
Sv: Rett VTA

Fra Kuzmas hjemmeside:

Practical Suggestions for VTA and Azimuth Adjustment

As a basic rule, if the VTA is too high, the sound will be harsh, too open, thin, metallic and analytical at upper frequencies. Some people find this convincing.
If the VTA is too low then the sound tends to be muffled with a big bass and a more rounded sound.
When VTA is correct the sound falls into focus. In a good system correct VTA is easy to establish but if there are basic flaws in the system it can be difficult and frustrating.
I suggest that you listen to midrange sounds, preferably with a natural vocal recording. As VTA is different for each record, a compromise must be reached. Beware of falling into the trap of accepting a too HIFI sound as opposed to a less bright , less spectacular, but more correct sound.
To start adjusting VTA have the tonearm tube parallel to the record and try a few settings of 3-4mm below and above this reference point. Then mark the best sound and do fine VTA adjustments around this new marked level in the range of 0.5mm.(1/50 inch). The optimum height is often found when the base of the tonearm is lower than when the tube is parallel to the record surface. (If the tonearm has a conical tube, this parallel line is the imaginary one running through the middle of the tube.)
It is also advisable to check absolute phase by reversing all connectors to the cartridge where such a change has the biggest effect ( white with blue and red with green). Listen and check wheather the soundstage is deep and focused and presentation of singers convincing.

AZIMUTH
Correct azimuth will have a similar effect as correct VTA except it will be the same for almost all records. Incorrect azimuth causes lack of focus, distortion of loud passages and muffled details. Again, the better the system, the bigger the difference.
In order to adjust azimuth use of a mono recording and connecting leads to the cartridge in such way that we can hear minimum output from one speaker, is not good enough. This does not give correct azimuth.
It is possible to adjust azimuth by ear but extremely difficult. The correct and simple way is to use a test record and an oscilloscope. The oscilloscope should be dual trace (though this is not essential) so that we can easily observe both channels on a test record at the same time. The test record should have test signals of 300 Hz or 1 KHz or 3 KHz recorded separately for left and for right channels. (Separation tracks). With the oscilloscope we can see test signals and the aim is to adjust cartridge azimuth so that crosstalk signals are equal for both channels. That is, to make separation from left channel to right the same as from right channel to the left .
When we play the left channel we can see the sine wave of the full size signal while on the right channel we will see the very small signal which is the crosstalk from the left channel. By adjusting the oscilloscope so that both signals have the same reference zero and, with appropriate amplification of signals, we can observe the left channel signal which is so big that it is off the screen and the small crosstalk signal.Keeping in mind the size of the crosstalk signal, we then play the right channel from the test record and observe the crosstalk signal of the right channel. We will see that they are not the same. Changing azimuth will change both. One will be bigger, the other will be smaller. When the azimuth is correct they will be the same. Sometimes the differences are very small. Due to tonearm resonance the whole signal will jump up and down on the screen . Use of a filter below 200Hz makes reading of the signals much easier.
After finding the correct azimuth you should again listen to ensure VTA is correct and re-check absolute phase. Any change of VTA will affect azimuth (though not on the tower of our Stabi XL turntable) so this will need re-adjustment. By taking these small steps we will eventually obtain almost perfect cartridge set-up, providing of course that we do not change tracking force. Finding the sweet spot with tracking force and making appropriate adjustment necessitates repetition of the whole process. Now try to imagine the task of reviewing cartridges or even tonearms for magazines!

Have fun and remember, if changes in sound are very small then they are not important.

Franc Kuzma
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
God, gammel tråd, dette :) Bumper den!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Må seie at Kuzma-armen min var eit langt betre verktøy til å justere pickupar enn det eg har vore bort i sidan eg hadde den geometrisk fullkomne Eminent Technology 2-tangentialarmen.

Det å kunne justere VTA i fart er lærerikt. Og etter å ha lytta og sett deg fram til rett innstilling, spenner du armen fast, slik at lyden blir endå betre (det er stor skilnad på laus og fast arm). Men det er slett ikkje alle pickupar som er prinsesse på ert-aktige. Denon 103 kan du til dømes herje mykje med før det vert ille.

Skal no prøve eit par litt meir krevjande, dersom alt fell på plass.
 
Topp Bunn