Philips GA 202 helt død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Hei, fant en fin Philips på et loppemarked men den virker helt død. Det kommer strøm til bryteren, og videre fra den, men ingen lamper lyser eller motor snurrer. Er det en sikring noenplass på denne?

    Legger ved et arkivbilde av herligheten for syns skyld.
     

    Vedlegg

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Fant ingen sikring på manualen, mulig jeg er dårlig til å lese men... Må kampene lyse for at strømmen skal gå videre, seriekoblet eller noe sånt?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da ble det liv i Philipsen! Fant ingen sikring, men fortsatte og måle og fant strøm i kretskortet. Skrubbet litt på loddingen fra "Play" knappen og vips begynte den å gå. Det var ikke lys i lampa fordi pæra til auto-stop lyset var gått. Byttet ut den og vips lyste begge! ,en liten stund iallefall for på-pæra gikk etterhvert, må bestille meg en ny samt ny reim da den slurer noe voldsomt...
    Den spilte jo greit så jeg bar den oppi stua, designmessig matcher den jo TR1010en godt.

    Artig autostopp leamikk, den var litt vaklete, mulig pga 6,3 0,3 amp pæra jeg satte i istedet for 0,1 amp?

    Her er bilder av det skitne kretskortet iallefall.
     

    Vedlegg

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Huff, nå er den død igjen.

    Først tok av-på pæra kveld, deretter spilte den fint en stund, men nå vil den ikke mere. Måler fortsatt strøm rundt omkring.

    Kan jeg ved å ha satt for sterk pære i autostopp-lyset fått den til å "klikke"? Slik at autostopp står på hele tida og hindrer platespilleren til å snurre? Det er ikke lys i den pæra nå, siden pærene er seriekoblet og den ene er gått. Noen somm har tips å komme med?
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Det går inte att sätta i andra lampor än de som manualen säger.Det måste vara 0,1A typer.Båda två.
    Samtidigt kan det vara bra att kontrollmäta att det finns 9V från minus på C1(400uF)till jord.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Hvis auto-stopp pæren ikke lyser så vil den ikke gå. Motoren stopper når den lille "klaffen" bryter lyset mellom pære og fotocelle.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Takk for svar. Prøvde å lyse med lampe mot fotocella men det er kanskje ikke nok til å oppheve auto-stop'en?

    Var ikke lett å finne 6.3v 0.1 amp pærer, holder det med 6v 0.1 amp?

    Fant en 6v 0,6w pære på jobb, den tilsvarer vel 100mA (fant ut etter litt googling...)
    Kan prøve den isåfall.
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Huff, nå er den død igjen.

    Først tok av-på pæra kveld, deretter spilte den fint en stund, men nå vil den ikke mere. Måler fortsatt strøm rundt omkring.

    Kan jeg ved å ha satt for sterk pære i autostopp-lyset fått den til å "klikke"? Slik at autostopp står på hele tida og hindrer platespilleren til å snurre? Det er ikke lys i den pæra nå, siden pærene er seriekoblet og den ene er gått. Noen somm har tips å komme med?
    Du måler "strøm" rundt omkring. Kobler du instrumentet i serie med belastninga`rundt omkring? og hva skulle hensikten være? trekker det for mye strøm?
    Går utfra at du mener spenning rundt omkring?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Jeg måler strøm rundt omkring, både her og der! :rolleyes:

    Fikk pære i posten idag, men selv om alle lamper lyser så vil den ikke snurre.
    Finner ingen sikring, det kommer strøm (unnskyld, spenning) til kretskortet. Har printet ut litt info fra vinylengine og målt på kontrollpunktene, enkelte målinger stemmer men ikke alle. Kan være en eller annen komponent på kortet som har tatt kveld, eller kontaktbrudd.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da er nok en kveld med famling i mørket gjennomført. Fant en løs kontakt på trafoen, trodde det var svaret, men etter å ha loddet den fast startet den heller ikke. Men så etter litt mere kontrollmåling på loddinger på kretskortet begynte motoren plutselig å gå. ;)
    Start-stop knappene fungerer halveis, og man kan starte den ved å snurre litt på motoren. Leste om noe lignende på et utenlands forum, den tråden endte uten løsning :( men problemet må vel ligge i selve motoren da? For det er en slags bryter i selve motoren hvis jeg har forstått det riktig. Skal se etter om motoren kan åpnes og kontaktpunkt pusses.
    Hvis ingen andre sitter på løsningen da? Må jo få den oppe å gå, se hvor fint den matcher TA300'en! Sammen treverk,alu og røde lamper!
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: oct

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Fikk startet den igjen med litt "trillstart" av motoren. Den gikk altfor sakte, på 45 spilte den omtrent 33 med store variasjoner i farten.
    Loddet over alle loddingene på printkortet, ingen forskjell.
    Tok ut motoren, den kan ikke åpnes, men hadde et lite hull hvor ledningene forsvant inni. Fylte så hele motoren med kontaktrens, deretter kontaktbeskytter\contact protect som de kaller det på Biltema.
    Resultat? Fikk ikke start igjen etterpå :rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Inne i motorhuset er det en utveksling med reimtrekk til pulley. Bitte-liten reim. Motorhus skal være til å åpne for å sjekke reimen.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Reimen er intakt, har vært inne i motorhuset for å ta ut motoren da jeg renset den.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Kan du ta et bilde av motoren. Jegbhar en skuff med deler, og så vidt jeg husker er det både deler fra 212 og 108. Kan jo hende.....

    mvh. Stian
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Precis som med all annan elektronik bör man ge sig på strömbrytare och omkopplare först av allt.Speciellt om det rör sig om 30-40 år gamla saker.
    Jag kom på att jag har en skrot-202 som stått i kanske 10år och plockade fram den.Slog på den,men den var helt död.Första åtgärden blev att spraya nätbrytaren,ta loss och kolla lamporna och därefter tändes de så fint.
    Motorn startade inte ändå,så nästa åtgärd blev att spraya "start" och "stopp"-knapparna och nu kom motorn igång.
    Nästa åtgärd blev att spraya hastighetsomkopplaren och nu fungerar allt.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Precis som med all annan elektronik bör man ge sig på strömbrytare och omkopplare först av allt.Speciellt om det rör sig om 30-40 år gamla saker.
    Jag kom på att jag har en skrot-202 som stått i kanske 10år och plockade fram den.Slog på den,men den var helt död.Första åtgärden blev att spraya nätbrytaren,ta loss och kolla lamporna och därefter tändes de så fint.
    Motorn startade inte ändå,så nästa åtgärd blev att spraya "start" och "stopp"-knapparna och nu kom motorn igång.
    Nästa åtgärd blev att spraya hastighetsomkopplaren och nu fungerar allt.
    Gode tips. Men alt det nevnte er gjort. Strømbryteren virker godt, kretskort er både renset og loddet på nytt, hastighetsomkopplaren? Den pinnen som går fram og tilbake på kretskortet? Isåfall er den tatt ut og renset den og.

    Alle pærer er riktig og lyser. Får den til å gå (altfor sakte) dersom motoren trilles litt fram og tilbake. Dog etter motoren ble badet i kontaktspray ville den ikke mere.

    Er det mulig å tvangsstarte motoren? Går fire ledninger til den og hvis jeg har forstått det riktig så er det en ac\dc omformer i selve motoren som fungerer som start\stop bryter. Overengineered er vel ordet.

    Spennende bilde av innmaten følger.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Lokket er limt på. Under der finner du den lille reimen.
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Motorn driver en generator som ger varierande DC efter likriktning(därför är det fyra kablar till motorn-två till motorn själv och två till generatorn..Om denna DC blir för hög pga att motorn går för fort,så dras drivspänningen till motorn ner.Ett sätt att få konstant hastighet.
    Är lilla remmen OK?Den går väl inte att spänna?
    Att spraya i motorn är nog inte så bra om det rör sig om en vanlig DC-motor med kol.Kan kanske gå att tvätta bort,men jag är inte säker-har ju aldrig sett hur motorn ser ut inuti.Enklast vore väl att byta motorn.
    Det finns spänningsvärden i manualen för transistorn TS432 som driver motorn vid 33varv om man vill kolla att motorn får ungefär rätt spänning från elektroniken.Men de gäller väl bara om motorn är OK.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Så det er enda en liten reim inni "motoren"? I tillegg til den mellom motor og pulleyen som driver tallerkenen med "hovedreima"?

    Virker som motoren tok kveld etter den "vasken" jeg ga den, så kan prøve å bryte opp metallskallet isåfall. Prøvde såvidt å jekke det opp med et flatjern, men det krevde mere kraft enn jeg tør å gi.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Stopp en hal, det ser ut som om du har tatt motoren ut av "motorkassen" Da er det ikke noen reim inne i den du har bilde av.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Var det jeg tenkte ja :rolleyes:
    Tar med motoren på jobb imorgen og ser om jeg får åpnet den opp uansett. Er vel ingenting å tape.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Med to rørtenger og litt kraft fikk jeg lirket lokket opp med et smell. Da spratt det noen deler avsted og det er nok ingenting å reparere igjen. En magnetisk sylinder sprø som bakelitt knakk i flere biter så jeg får se meg om etter annen motor.

    Da har man lært at det ikke var lurt å prøve å åpne den iallefall :eek:
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da har jeg byttet til meg en gammel platespiller fra en homofil herre mot lovnad om fremtidige naturalytelse!
    Trodde aldri jeg ville finne på noe sånt, men vintagebasillen har nok bitt meg litt for hardt...
    Kan dog berolige skrekkslagne trådlesere med at det dreier seg om en nokså uskyldig gratis sykkelreperasjon :rolleyes:


    Denne nyanskaffede 202 har litt annen tonearm, lysere treverk og en hovedreim som har blitt til varm lakris. Men lampene lyser og motoren går! Skal driste meg til å bytte motoren fra den ene til den andre. Blir skummelt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Flott!!! Da er det lys i enden av tunnellen. Du kommer ikke til å bli skuffet over 202. Orginal pick-up er god på den, Shure 75/95 enda bedre.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Faktisk ikke samme motor på den nye. Kun to ledninger går her. Så blir vel å bruke hele spilleren, eller bare bytte treverk og lokk dersom aluminuimet ikke er for stygt.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Det hviler en forbannelse over mine 202'er.
    Flyttet over det mørke treverket, byttet pickup, sjekket at lampene lyste, sjekket reima i "motorboksen", renset vekk rester av den gamle reimen og satte på ny reim. Koblet den opp til TA300'en og beundret synet, satte på ei plate og.... den spiller ca 20% for sakte..... Veldig mørke stemmer og langsomme takter m.a.o

    Renset spenningsvelgeren, sjekket hovedbryter, sprayet alle potmetre og skrudde på de som kunne nåes, sprayet hastighetsvelgeren. Kretskortet på denne ser nytt ut i forhold til den gamle forresten.
    Ble ikke bedre av dette.

    "Made in Holland"-emblemet ler mot meg. Jeg burde visst bedre og gått tomhendt fra den loppisen. Ingenting bra har noensinne forlatt et BeNeLux-land. Philips GA 202 er på vei nedi den negative assosiasjonsposen sammen med Keiser Leopold, Sinterclas , Volvo-DAF, tresko og pedofiliringer. Savner GA 408'en jeg hadde før, aldri noe tull med den, den må ha vært produsert på en tysk Philips fabrikk.:rolleyes:
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Står på 220. Tør ikke sette på 240, redd det vil skape "ubalanse" for spenningen på kretskortet. Men på 240 ville den vel gå enda saktere isåfall?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Nei. Enten er det regulert DC eller frekvensstyring, avhengig av motortype. Har ikke sett i manualen. Men 220V er like feil som 240V.
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Går den fel på alla tre hastigheterna?
    I så fall kolla först att den stabiliserade spänningen verkligen är -9V.Mäts på den stora kondingen.
    Precis,220 eller 240 spelar ingen(större)roll då spänningen är stabiliserad.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Går feil på 45 også ja. Frusterende å måle spenningen, får forskjellig resultat hele tiden og er litt i tvil om det er dc eller ac jeg skal måle....Og hvor. Det kommer to røde ledninger fra trafo til kretskort, er dette "supply"? Skal det måles dem imellom med AC eller jord til en av dem med DC?
    Eller er det mellom chassijord og 470uf kondensatoren det skal måles?

    Skal reguleres med potmeter R444, sprayet dette og rørte litt på det uten at det hjalp stort.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn