Tandberg 1600X spolebåndopptager.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg har hatt med en slik hjem fra et loppemarked. Foreløpig er den bare tastet mekanisk. Det ser ut som om den spiller av fint, men den klarer ikke å spole. Når den skal spole hører jeg en slags “sus”, så jeg TROR del er liv i motoren. Jeg har delvis demontert den og det er en del rester av rem(mer) / mellomhjul / bånd i den. Noen tips til hvordan jeg rengjør den? Hva kan være problemet med motor / overføring?

Dette er ikke min, men gi en ide om hva det dreier seg om:
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Tipper at det er clutchene som ikke er som de skal.De består av filt limt under spolene.De kan være utslitte,eller de kan rett og slett ha løsnet i limingen.Lim de gjerne fast igjen med ikke-byggende lim,men uansett hva du finner på,så ikke prøv å smøre dem! ;D
Mvh Rune :)
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Takk for svar!
Det virker logisk. Kan du forklare meg hvor de sitter og hvordan jeg kommer til?

Edit: Rettet stavefeil.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Denne har vel bare en motor, så er det liv, så er det liv. Spoletallerkenene drives av en drivrem i åtte-tallsløkke. Hvis den er røket (rester av rem ???) så vil den spille forover, dra båndet gjennom capstan og pressvalse, men ikke dra spolen rundt.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg mener å huske at det er fire skruer i hvert sitt hjørne, med fjærer og gummiknotter, som holder den fast i trekassen. Ta ut disse og løft opp hele chassiet. da vises mekanismen, drivhjul og remmer.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Takk for tips, Barbaresco!
Barbaresco skrev:
Jeg mener å huske at det er fire skruer i hvert sitt hjørne, med fjærer og gummiknotter, som holder den fast i trekassen. Ta ut disse og løft opp hele chassiet. da vises mekanismen, drivhjul og remmer.
Beklager manglende opplysning om at den er ute av kassen. “8-tallsremen” sitter på min, ellers er min tilsvarende den i filmen.
Barbaresco skrev:
Denne har vel bare en motor, så er det liv, så er det liv. Spoletallerkenene drives av en drivrem i åtte-tallsløkke. Hvis den er røket (rester av rem ???) så vil den spille forover, dra båndet gjennom capstan og pressvalse, men ikke dra spolen rundt.
Det er godt å “høre” at det er en motor, for da er det i alle fall noe for spoling som virker. Da 8-tallsløkken fører til at spolene går hver sin vei, antar jeg at den “koplingen” gjør at båndet forblir strant. Selve spole-kraften føres antagelig til den spolen som båndet skal til.
Hvis noen ser svakheter eller feil i dette resonnementet, må de gjerne poste.
Hvor(dan) tilføres kraften ved spoling?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det er riktig forstått!

Kraften tilføres via de før nevnte clutcher, som betjenes ved "girspaken".
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Da ser det ut som neste skritt er å demontere Spoletallerkenene. Kan noen forklare meg hvordan det gjøres?
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
JHolm skrev:
Da ser det ut som neste skritt er å demontere Spoletallerkenene. Kan noen forklare meg hvordan det gjøres?
Er det ingen som vet noe om dette?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hvis du bor i Oslo kan du besøke Norsk Radiohistorisk Forening, hvis ikke kan nok de hjelpe med servicehefte til 1600x:

http://www.nrhf.no/
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
JHolm skrev:
JHolm skrev:
Da ser det ut som neste skritt er å demontere Spoletallerkenene. Kan noen forklare meg hvordan det gjøres?
Er det ingen som vet noe om dette?
Mener å huske at det går an å vippe av tuppen på spoletappene.Da tror jeg(?) det skal komme til syne en låsring,eller var det en liten mutter....
Mvh Rune :)
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Rune.U skrev:
Mener å huske at det går an å vippe av tuppen på spoletappene.Da tror jeg(?) det skal komme til syne en låsring,eller var det en liten mutter....
Mvh Rune :)
Takk! Da skal jeg finne den fram igjen og se hva jeg kan få til.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Det sitter en liten plastmutter på baksiden av akselen, altså inni spilleren. Hold mutteren fast med en tang mens du snurrer spoletallerkenen mot klokken. På høyresiden er det reimhjul til telleverket i stedet for mutter, men prinsippet er det samme. Husk at dette ikke skal strammes helt til når du monterer det igjen - det skal være noen millimeter slakk her. Om filtputene på spoletallerknene er løse kan du lime dem med kontaktlim. Pass på at de blir skikkelig sentrert.

Se ellers servicemanual: http://sportsbil.com/tandberg/tb-14-15-sm.pdf
Den er riktignok for modell 14 og 15, men mekanikken er så og si identisk.
 
Topp Bunn