Gi dine ødelagte eller dårlige høyttalere et nytt liv - et lite forslag

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Mange av oss har sikkert ett eller flere gamle høyttalersett stående som ikke er i bruk fordi elementene er sprengt eller de ganske enkelt ikke låter spesielt bra. Det at de kanskje ikke tåler spesielt stor effekt kan jo også være en grunn for noen. Selv hadde jeg et sett med Tandberg "Extension loudspeaker" 110-9. Dette er høyttalere som er laget for bruk på skoler for å spille av tale, og har følgelig ikke de helt store musikkegenskapene. Kun ett element med lav effekt. Når de i tillegg var sprengt ble det ikke akkurat mye til lyd. Kassene var jo greie nok, og jeg hadde brukt for et passende høyttalersett til en Huldra 8. Jeg kom plutselig på den ideen at jeg kunne kjøpe et sett med bra bilhøyttalere å sette inn. Da får man bass/mellomtone og diskant i det samme elementet - ypperlig når det bare er satt av plass til ett element. Jeg investerte derfor i et sett med VDO-høyttalere (visstnok fra toppserien til VDO/Philips) som ble montert i Tandberg-kassene. For å si det enkelt og greit: Lyden var over all forventning. Skikkelig stram og "fast" bass, krystallklar diskant og behagelig mellomtone. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dette er noen av de bedre høyttalerne jeg har vært borti. De gir ihvertfall fantastisk god lyd sammen med de gamle Tandberg-apparatene, både Huldra 8 og 9, TA300, Sølvsuper 11 og ikke minst båndopptakerne. Selv Radionette Kvintett Hifi stereo med ECL86-baserte forsterkere på hele 2,5-3 watt pr. kanal klarer fint å fylle stua med godlyd gjennom VDO-høyttalerne. Senere har jeg også montert bilhøyttalere i et par andre gamle høyttalersett, begge gangene med samme gode resultat. Så poenget mitt er at om du har gamle høyttalere som er sprengt eller som ikke helt får frem den gode lyden mange av disse gamle apparatene kan gi, så kjøp et sett med gode bilhøyttalere og monter i kassene. enkelt og greit å gjennomføre, relativt billig, og i mange tilfeller en utrolig forbedring i lydkvaliteten.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Det kunne jo vært artig å vite nøyaktig hvilke bilhøyttalere du har montert. Har du typebetegnelse eller link, eller noe?
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
TJ skrev:
Det kunne jo vært artig å vite nøyaktig hvilke bilhøyttalere du har montert. Har du typebetegnelse eller link, eller noe?
Selvfølgelig, det glemte jeg å ta med.
VDO-høyttalerne har modellnummer HSP 1721 http://www.vdodayton.no/produktkatalog.asp#H%C3%B8yttalere. Diameteren er 6,5" (som vel er en av de vanligste størrelsene i gamle middels store høyttalere?) og maksimal kontinuerlig effekt er 50 watt (står det ihvertfall). De finnes også i andre størrelser. Prisen for 6,5" ligger på 6-700 kroner. Disse har jeg montert i Tandberg-kassene som nevnt i førsteinnlegget, i et par kasser av ukjent merke (tilhørende en bekjent) i tillegg til at jeg har de samme høyttalerne i bilen. Alle stedene har jeg vært meget fornøyd med lydgjengivelsen fra disse høyttalerne.
Den siste ombyggingen var et sett med Tandberg Hifi system 10, hvor jeg satt inn et høyttalersett fra Planet Audio. De er egentlig nesten dobbelt så dyre som VDO, men jeg fikk dem til omtrent halv pris (konkursbo). De har eksternt delefilter og såvidt jeg husker tåler de litt større effekt. Jeg har ikke modellnummer for hånden her, men jeg er ganske sikker på at det er disse: http://www.planetaudiousa.com/main/519. Om de egentlig låter bedre enn VDO har jeg ikke helt klart å bli enig med meg selv om enda, men de er ihvertfall ikke noe dårligere. Jeg bruker de sammen med en TR200 (har også prøvd dem på en 74B båndopptager) og er godt fornøyd.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det kan svært ofte være enkleste og gjerne beste løsningen med bilhøyttalere i disse gamle kassene,om det i grunnen er utseendet som er viktigst.De er jo vanligvis konstruert for å spille som en "åpen baffel-konstruksjon",og i gamle,og kanskje litt dårlig sammensatte kasser så vil ikke gode bilhøyttalere bry seg særlig mye om konstruksjonssvakheter ved kassen.Likevel vil jeg nok foretrukket å lage åpning,ev ta ut bakvegg i kassene om det er dedikerte bilhøyttalere det er snakk om,for de fungerer best uten motstand noen veier.Dvs.de fungerer dårligere i en trykkammerkonstruksjon som gir returtrykk på membran.
Mvh Rune :)
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
I manualen til bilelementer står det ofte et anbefalt kassevolum, det går jo an å sjekke det før en går berserk på kassa. Svært få bilelmenter jeg har vært borti var konstruert spesifikt til og stå direkte i "åpen baffel-konstruksjon". Eneste jeg kan huske som hadde dette var noen snodige elementer fra Macron. Det begynner og bli noen år siden jeg rotet med bilstereo da men.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det er mulig jeg er en smule utdatert,men jeg hadde de som er beregnet til å stå med baken direkte ned i bagasjerom i tankene.Stort mer åpent er det vel neppe mulig å få det i bil.Det vil uansett være så stort rom at det vil øve lite mottrykk på membran.
Mvh Rune :)
 

Binker

Medlem
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
13
Antall liker
2
Hello,
Så tråden, og ble litt inspirert her.... :p

Jeg har et par gamle TL1610 som ikke er no' tess lengre.
(Se nederste del av denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31231.0)

Tenkte kanskje jeg kunne etterfølge eksemplet over, og dytte på plass bilhøyttalere i dem.
Da ville jeg få noe som utseendemessig matcher H11'en, og som samtidig låter bra.
Men, siden jeg ikke vet fram og tilbake på en loddebolt engang, så dukket det opp et par spørsmål som dere kanskje kunne hjelpe litt med.....

Disse TL1610'ene har jo ett "hovedelement" og ett diskantelement (beklager legmannsterminologien).
Når jeg åpnet og tittet nedi fant jeg også fram til, under et godt lag med glava, det jeg antar er delefilteret.

I følge NRHF (http://www.nrhf.no/t-hoyt-tl-1610.html) er dette aktuelle data:

Impedanse (impedance): 4 ohm
Bass (woofer): 7" 4 ohm, type HT 132, HT 149 eller HT 149
Mellomtone (midrange): -
Diskant (tweeter): 1" dome, 8 ohm, type HT 128
Crossover freqency: 2000 Hz
Crossover components: 2x L, 2x C, 1x R
Frekvensgang (freq. range): 45 Hz - 22 kHz
Følsomhet (sensitivity): 4 W
Effekt (max power) DIN 45573: 30 W
Størrelse, l x h x d (size): (52,7 x 29,5 x 16)cm
Innvendig volum (int. volume): 16 L

Ang. anbefalinger til hvilken produsent/type ht. som bør settes inn, tør jeg nesten ikke spørre siden det antakeligvis vil være så mange muligheter.
Men jeg lurer litt på dette med tre-veis vs. to-veis...

I og med at jeg vil bruke (antar jeg?) det originale delefilteret (med mindre det er gåent), må jeg kjøpe to-veis høyttalere, ikke sant??
Jeg tror den ene tweeter'n er ødelagt, men disse burde man vel sannsynligvis bytte ut uansett?
...og er det i så fall nødvendig å kjøpe tweetere i det hele tatt, i og med at bilhøyttalere i utg.pkt. håndterer både bass/mid/diskant i ett element??

Det blir jo også nevnt her dette med "åpen baffel-konstruksjon" (...hva nå en "baffel" er for noe? :) )
Ville det være en fordel å fjerne glavaen fra kassene for å "simulere" åpent rom??

Som dere skjønner, ligger mitt kunnskapsnivå på høyttalere sånn ca. rundt omkring "koble ledninger sammen med forsterker, spill".
Så beklager alle dumme spørsmål!

For øvrig; dette med loddebolten lærer jeg nok når jeg tar i den ene enden.....

Takk for alle svar!!

/Binker
 
Topp Bunn