Hyggelig å lese at alt er i orden.
Dette er et spennende system, som jeg godt kunne tenkt meg å høre igjen. Tidligere har jeg bare hørt det under grufulle forhold på HIFI Klubben Bergen (da de holdt til på Nøstet). Jeg har vært en fan av Celestions 6/600/6000 siden den originale SL6 kom rundt 1980. Det er fremdeles glimrende entusiasthøyttalere.
Mine er de originale, produsert i 1982. Jeg kjøpte dem brukt et par år senere. Jeg har alltid vært glad i messingklang. Jeg foretrekker definitivt trompet foran saksofon, og i så måte passet SL6 med sin kobberdome perfekt. Den har også nok skyv i bunn til å gjengi brass ganske realistisk. Pliktnummeret under et NM for brassband tidlig på nittitallet (92?) var for elitedivisjonen verket Blitz. Etter å ha hørt Eikanger Bjørsvik spille en forrykende tolkning gikk vi direkte hjem til meg for en kaffepause. For moro skyld ville vi sammenligne den tolkningen vi nettopp hadde hørt med Black Dyke Mills Bands glitrende versjon på Chandos. Både jeg og de hornblåserne jeg hadde med meg fikk håret blåst litt bakover av realismen i gjengivelsen fra SL6-ene. Med den absolutte referanse sterkt i minne var det en ekstra artig lytteopplevelse.
Selv om SL6 definitivt er en av de småhøyttalerne som gir mest valuta for literne mtp bass, så hadde det vært artig å hørt brass på et 6000-system. Ikke bare brass, selvfølgelig, men det er bare det som slår meg akkurat nå. For der de uten sub klarer å gjengi et troverdig lydbilde med god illusjon av fullrange, så er det egentlig en høyttaler med begrensede ressurser under 50hz. SL6 hadde sin begrensning med store orkestre, men med disse sub-ene så bør det være et av de artigste fullrange-systemene som kan kjøpes for en fornuftig penge. Jeg gleder meg til å lese hvordan det fungerer i ditt øvrige system. Jeg kjenner ingen som faktisk har hatt det, så jeg er litt spent på hvilke utfordringer du får med tanke på forsterking osv.