Venner av Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hepp. Øyvind Kvålsvoll er en fyr som bor i Ålesund og lager spennende kreasjoner som går litt utenfor det vanlige. Nettside: https://www.kvalsvoll.com/

    Tidligere hadde han sin egen tråd under bransjehjørnet, som nå er stengt. Et par folk på HFS har nå begynt å ta i bruk ting han har designet. Vi er nok en del andre som er nysgjerrige, og vurderer å kjøpe produkter av ham. Tenkte derfor det kunne være interessant med en vennetråd for produktene hans, der folk kan dele erfaringer, tanker og spørsmål.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.245
    Sted
    Langesund
    Han kjenner jeg til ja, og han har vært svært behjelpelig i forhold til at jeg hadde lyst til å prøve lage en kompaktsubb med noen 24" elementer. Kompakt er vel å overdrive da den ble på nesten 900 liter netto og er stor og stygg.
    Dette må på ingen måte blandes med hans design, da dette faller langt utenfor hans intensjon - det er å lage noe folk kan dra inn i sine musikkrom/stuer
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Han kjenner jeg til ja, og han har vært svært behjelpelig i forhold til at jeg hadde lyst til å prøve lage en kompaktsubb med noen 24" elementer. Kompakt er vel å overdrive da den ble på nesten 900 liter netto og er stor og stygg.
    Dette må på ingen måte blandes med hans design, da dette faller langt utenfor hans intensjon - det er å lage noe folk kan dra inn i sine musikkrom/stuer
    Ja, leste litt om det på tråden din... heftige greier! Men det er vel samme prinsipp som i de mindre subwooferne hans - en slags hornlading? Som gir mye bang for the buck sånn kapasitetsmessig?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.245
    Sted
    Langesund
    Han kjenner jeg til ja, og han har vært svært behjelpelig i forhold til at jeg hadde lyst til å prøve lage en kompaktsubb med noen 24" elementer. Kompakt er vel å overdrive da den ble på nesten 900 liter netto og er stor og stygg.
    Dette må på ingen måte blandes med hans design, da dette faller langt utenfor hans intensjon - det er å lage noe folk kan dra inn i sine musikkrom/stuer
    Ja, leste litt om det på tråden din... heftige greier! Men det er vel samme prinsipp som i de mindre subwooferne hans - en slags hornlading? Som gir mye bang for the buck sånn kapasitetsmessig?
    Ja, og denne vil konkurrere med alt annet i den store subb ligaen;)
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hei @Olav2, så først nå at du har startet denne tråden, det var arti å se.

    For de som er veldig utålmodige etter å se de nye hornsubwooferene, så er det nå mulig å få en preview på presentasjonen, det er allerede noen som har fått denne. Bare si fra, så sender jeg deg en link til der de kan lastes ned. Du kan bruke facebook-siden, mail, eller prøve pm på forumet her.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fint med en tråd som verdsetter den verdiskapingen som en vitenskapsdrevet produktutvikler og -bygger representerer.

    Iblant kan det bli mye ord i hifi. Kvålsvoll kan også bidra med det håndfaste.

    Ønsker tråden det beste i fortsettelsen!

    :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ja, jeg kan også bidra og svare på spørsmål. men dette fungerer aller best om det er dere andre som styrer retningen. Da blir fokus på det som opptar dere, og ikke bare ting som jeg tilfeldigvis har grav meg ned i akkurat i dag.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kan legge ut et par bilder av hornsubbene "in the wild", Kvålsvoll? Prototyper eller ferdig resultat? Synes det er litt vanskelig å visualisere hvordan de ser ut bare ut fra illustrasjonen...
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    @Olav2, det mangler noen bilder i presentasjonen, disse bildene viser hvordan det ser ut med hornsubwoofere installert i et rom.

    Det blir sikkert vanlige bilder også etterhvert, inntil videre så er det bildene og figurene i presentasjonen som gjelder.
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen her som har hørt og/eller kjøpt produkter fra Kvålsvoll Design? Inntrykk og erfaringer hadde vært supert:) Både positive og negative. Det er for mange laaang vei å reise for å høre selv.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Er det noen her som har hørt og/eller kjøpt produkter fra Kvålsvoll Design? Inntrykk og erfaringer hadde vært supert:) Både positive og negative. Det er for mange laaang vei å reise for å høre selv.
    Det er noen som har skrevet litt om inntrykk i Kvålsvoll Design tråden, hvis du finner posten med innholds-listen så er det link til noen av disse der.

    ..der fant jeg den:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt-inkludert-bransjeakta-rer/80691-kva-lsvoll-design-23.html#post2215758

    Men der er det bare link til Geir sitt innlegg, det er flere som har skrevet fra besøk senere.


    Ellers så er det beste å få prøvd dette selv, hjemme, der det skal stå. Satt opp og kalibrert på rett vis.

    Det nest beste er å reise hit til meg for demo. det bør gi et visst inntrykk av hva en kan forvente. Og i hvertfall hva som i grove trekk skiller dette fra det du får i den lokale butikken.

    Reise til Ålesund gjøres best med fly, 15-30min med bil eller flybussen hit til meg. Kombiner det med en helgetur til Ålesund, her er det mye flott å oppleve og se på, er du interessert i fjell og friluftsliv så er mulighetene av det beste som fins.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ventet lenge i spenning på design og prisnivå, må si dette var langt bedre enn forventet! I'm in love, vet hva jeg ønsker meg til jul i år nå :D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ålesund har vel fått en ny bra Buldrehall også :) Hifi og buldring er perfekt kombinasjon
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Har ventet lenge i spenning på design og prisnivå, må si dette var langt bedre enn forventet! I'm in love, vet hva jeg ønsker meg til jul i år nå :D
    Ja, jeg synes det veldig fornuftig priset, egentlig!

    Hvordan er det, Kvålsvoll, den DSP-forsterkeren som følger med, har den innebygget delefilter og pre-out så man kan bruke den til å dele signalet mellom høyttalerne og stubbene? Eller må man gjøre det upstream?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...

    Hvordan er det, Kvålsvoll, den DSP-forsterkeren som følger med, har den innebygget delefilter og pre-out så man kan bruke den til å dele signalet mellom høyttalerne og stubbene? Eller må man gjøre det upstream?
    Delingen må gjøres før signalet sendes til DSP-forsterkeren.

    Denne delingen krever digital prosessering av signalet som går til hovedhøyttalerene, fordi signalet må kunne forsinkes. Dette kan gjøres i en separat dsp, og kunne vært bygd inn i subwoofer-forsterkeren, men det er en mindre fleksibel løsning, og mange vil ikke ha et ekstra DA-AD ledd i kjeden her, det kreves også god nok kvalitet på dette for at det skal bli lydmessig transparent.

    Enten en separat dsp eller prosessor/forsterker med sub-utgang ordner dette. De har deling og delay som kan konfigureres rett.

    Det finnes mange forsterkere i dag som har dette, både dyre og ganske rimelige. Prosesseringen skjer for AD, det blir ingen som helst reduksjon i lydkvalitet. Hvis du ikke har en forsterker med sub-utgang med denne funksjonaliteten, så er det mulig å finne er ny forsterker og oppgradere for en rimelig sum. Har du effektforsterkere fra før, så er det ingen grunn til å bytte ut disse, alt dette skjer i pre-delen.

    Det er selvsagt mulig å koble til et Compact Horn bass-system rett fra pre-out, og kjøre hovedhøyttaleren uten deling og delay. Da får du et oppsett med heftig bass, som lever sitt eget liv, og fronthøyttalere som kunne fått mye bedre ytelse fordi de nå må spille bass de ikke klarer og heller ikke trenger spille. Hvor bra dette blir, kommer an på, rom og plassering har mye å si, fronthøyttalerene har mye å si. Det store spørsmålet er jo da HVORFOR i all verden en skal gjøre dette.. Som en midlertidig løsning, mens en avventer å få på plass en bedre løsning, så går det likevel an å prøve.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.973
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette burde man absolutt reist av sted å hørt på. Det ser veldig spennende ut :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg lurer litt på, er hvordan disse horn-subwooferne vil gå overens med klassiske "cone and dome" hifi-høyttalere. Høres hornsubwoofere annerledes ut, på en måte? Kan det bli kræsj i den tonale presentasjonen, hvis man krysser over så høyt som 100 eller 120 hz? Ved lavere frekvenser antar jeg at eventuelle forskjeller i tonalitet ikke er hørbare uansett.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ålesund har vel fått en ny bra Buldrehall også :) Hifi og buldring er perfekt kombinasjon
    Hva faen er det du mener med dette???
    Buldring er klatring på lave vegger, slik at en slipper å balle med tau. Har blitt veldig populært. Startet som en veldig snever sport der det går ut på å klatre på steiner utendørs. Her oppe der det regner og snør, så flytter denne sporten inn om vinteren. Før dette ble noe alle holder på med, så var dette noe for spesielt interesserte, en liten, eksklusiv gruppe blant sportsklatrere.

    Hvordan buldring kan kombineres med hifi må vel bli slik at man buldrer til man er lei, og så drar man et anet sted og hører på hifi etterpå. Å gjøre begge deler samtidig gir neppe noe bra utbytte av noe.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Alle som spør om ting i tråden her får svar, selv om jeg ikke poster svaret i tråden her. Poenget her er at det skal være andre som diskuterer og kommer med synspunkter, hvis jeg skal kjøre dette som en enmannsshow blir det ikke noen vennetråd.

    Spørsmål om produkter og tjenester som det er tenkt at jeg skal svare på er det best å skrive til meg direkte, kontaktinformasjon står på nettsiden:
    https://www.kvalsvoll.com/contact.htm
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Lager du konstruksjonstegninger på bestilling eller kun ferdig varer?

    Synes Tor sine monstersuber ser spennende ut og kunne godt ha tenkt å lagd noe lignende utav element som jeg allerede har liggende hjemme, tenker da Beyma 21SW1600ND eller for den del Beyma 12P1000ND
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Lager du konstruksjonstegninger på bestilling eller kun ferdig varer?

    Synes Tor sine monstersuber ser spennende ut og kunne godt ha tenkt å lagd noe lignende utav element som jeg allerede har liggende hjemme, tenker da Beyma 21SW1600ND eller for den del Beyma 12P1000ND
    Det som er mulig å få kjøpt er presentert på nettsiden under Products & Services.

    Disse hornene er ikke noe godt egnet for selvbygg, spesielt ikke de nyeste med høy, smal port. Den som Tor har bygd er basert på en design jeg allerede hadde liggende, den endret jeg slik at den passet noenlunde til den driveren han hadde. Dette er et par år tilbake nå, og var morsomt å gjøre den gangen. I dag så er det fremdeles morsomt å se resultatet, men det blir ikke gjort flere slike design på dette viset.

    Det er en del jobb med en slik design, og i Tor sitt tilfelle så har han tegnet og bygd kabinettet selv. En komplett pakke med tegninger av et horn basert på simuleringer som er tilstrekkelig gode til at resultatet kan forutsies med bra nøyaktighet blir så dyrt at det er helt uaktuelt for selvbygg. Det ligger en del mer bak dette enn slike subwoofere som du finner i butikken. Jeg har også brukt mye tid og penger på å utvikle teknologi som ikke er spesielt interessant å dele.

    De nye basshornene gir høy ytelse i lite format. En slik som Tor har bygget fyller vel over 800 liter, den er SVÆR. To V110 har nesten samme kapasiteten, og to slike fyller mindre enn halve volumet. Og har du aldri behov for å spille høyt, så får V6 alltid plass, og ser også mye flottere ut enn en standard firkantet subwoofer. Med hornbasslyd. Alle har lydkvalitet i toppklasse, helt uten de unotene som gjerne forbindes med horn, dette gjelder også Tor sine horn - de er laget for kvalitet fremfor kvantitet.

    Selvbygg er hifiselgerens mareritt. Jeg ser det ikke helt på samme måten, jeg har tross alt bygd både horn og andre høyttalere og forsterkere fra tidlig 80-tall. På hobbybasis. Derfor anbefaler jeg dette i stedet for tegninger av noe jeg designer:

    - Finn softwaren hornresp, let opp på data-bass og avsforum og diyaudio for å få tips om hvordan dette virker.
    - Lek med forskjellige horndesign for de driverene du har liggende.
    - Når du har noe som ser bra nok ut til at du vil bygge, så skisserer du en slags tegning og kjøper inn plater, fx OSB som Tor brukte.
    - Bygg og test. Ble det bra, så er det flott. Ble det ikke helt som forventet, så gjør det ikke så mye, kanskje prøver du på nytt.

    Dette gir bra utbytte i form av hobbyaktivitet. Og når det er ferdig, så er det noe du har laget selv, alt sammen.

    Og når du er ferdig med byggingen og skal ha noe som tar seg litt bedre ut, ikke er så svært, med topp lydkvalitet, så kommer du kanskje tilbake til meg og ser på basshorn.

    Siden jeg nå likevel sitter og skriver her, så har jeg et spørsmål til slutt. Du skriver "Synes Tor sine monstersuber ser spennende ut". Ja, det er de. Av flere årsaker. Det jeg lurer på er hva som treffer for deg - er det størrelsen (SVÆR er bra!), potensiale for kapasitet (24" og SVÆR - mye lyd!), visuelt design?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Kvålvoll. Takk for fin artikkel om hornbass! :)
    Det er en ting jeg stusser litt over. Du skriver at årsaken til at hornbass oppleves forskjellig fra andre høyttalerprinsipper er på grunn av høyere lydintensitet, men skriver lenger opp at man ikke har spredningskontroll. Det jeg ikke forstår er hvordan et horn kan ha større intensitet enn en vanlig høyttaler i friluft hvis trykk og partikkelhastighet er det samme i lytteposisjon? Jeg ville ha trodd årsaken ville være at det var mangelen på kasseressonans og lydintensiteten der hornet har større direktivitet enn en vanlig baffel som gjorde utslaget på opplevelsen i et vanlig rom på bakgrunn av slik du beskriver det.

    Hvor er min missing link?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hei Kvålvoll. Takk for fin artikkel om hornbass! :)
    Det er en ting jeg stusser litt over. Du skriver at årsaken til at hornbass oppleves forskjellig fra andre høyttalerprinsipper er på grunn av høyere lydintensitet, men skriver lenger opp at man ikke har spredningskontroll. Det jeg ikke forstår er hvordan et horn kan ha større intensitet enn en vanlig høyttaler i friluft hvis trykk og partikkelhastighet er det samme i lytteposisjon? Jeg ville ha trodd årsaken ville være at det var mangelen på kasseressonans og lydintensiteten der hornet har større direktivitet enn en vanlig baffel som gjorde utslaget på opplevelsen i et vanlig rom på bakgrunn av slik du beskriver det.

    Hvor er min missing link?
    En særdeles farlig og forferdelig plage har gjort meg såpass redusert at det nå er igjen veldig få dårlige filmer på disken som jeg ikke har sett. Denne plagen påvirker med andre ord hodet på en fordummende måte, så dette blir neppe noe fullgodt svar på det du spør om.

    Hvis lyden er den samme - dvs p, pv og fase mellom p og pv er like, så er det heller ingen forskjell. Noe må være forskjellig, hvis ikke så er det kun det visuelle inntrykket av horn og mine skrivekunster som gjør lyden forskjellig.

    Når flere andre påstår å ha gjort samme observasjon, på veldig forskjellige systemer, så blir det vanskeligere å avvise.

    Når jeg ser film her hjemme, så er det vanskelig å avvise. Ja, musikk også, for den del.

    Dette kan vi verifisere ved for eksempel å måle hvordan lydbølgene virker på solide objekter og flatene i rommet. Det kan vi måle med et aksellerometer. Hvis p er likt - sjekkes med mic og REW - mens ting flytter mere på seg i ene tilfellet, så er det større kraft i lyden. Denne størrre kraften skyldes at lyden har en annen sammensetning av p, pv pg fase mellom disse. Hvordan det påvirker en slik aksellerasjonsmåling, kommer an på hva som måles, hva slags objekt aksellerometeret sitter fast på, hva slags akustisk impedans dette som beveger seg har.

    En slik enkel måling er fortsatt brukelig til å verifisere det vi tror vi opplever. Selv om måleutstyret ikke er kalibrert mot noen fysisk størrelse, så blir målingene sammenlingbare.

    For horn med spredningskontroll - dvs munningsdim > 1/4 x L - så er intensiteten høyere også på litt avstand, fordi lyden er en helt plan bølge der p og pv er i fase. Dette kan vi måle på forskjellig vis og få verifisert. Et slikt lydfelt blir lite forstyrret av tidlige refleksjoner fra ting mellom ht og lydnissen. Du kan like eller mislike denne sorten lyd, hørbar forskjell er det i hvertfall til de grader.

    Nedover i bassområdet blir dette annerledes. Rommets flater kommer nær i forhold til størrelsen på lyden, til slutt blir hele rommet som innsiden av et høyttalerkabinett. Slik at uansett hva lydkilden gjør, så får rommet også innvirkning på resultatet.

    Nær en hornmunning der dimensjonene i ene retningen er for liten, eller foran en normalt dimensjonert stor bassrefleksport, så er lydfeltet helt forskjellig fra det som skjer lenger unna. Lyden begynte å bli formet der hornet starter inne ved driveren, og forlater hornmunningen med altfor stor fart, og det tar litt tid og plass før balansen er rettet opp. Det er jo populært med slot-loading på dipolbass blant mange selvbyggere, den effekten en får fra en slot er mye av det samme. Og denne effekten kan være direktiv.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Opplever også denne følelsen/effekten av direktiv taktil følelse av anslaget i bassen, både ved musikktesten av horna The Shy bygde og med mine egne SLOBS. For what/what little it's worth.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Opplever også denne følelsen/effekten av direktiv taktil følelse av anslaget i bassen, både ved musikktesten av horna The Shy bygde og med mine egne SLOBS. For what/what little it's worth.
    Det er alt som trengs å vite.

    Må ha med denne karakteren, om det kan beskrives slik, i lyden. Har en først opplevd denne forskjellen så blir all annen bass kun som et irriterende vedheng som forstyrrer.

    Og som du sier her, det er flere måter å gjøre det på. Som VIRKER. Felles for de fleste er at de er ganske store, mye større enn "nødvendig". Trenger ikke være noe hornlignende - men kan godt være det. Lukket kabinett - kan også virke, krever bare litt mere størrelse på ting. Det er hvordan lyden er i lytteposisjonen som teller til slutt, og da er det flere mulige veier til målet.

    Så er det alt det som ikke virker, hvordan styre klar. Det er ikke så veldig vanskelig. Om noen lover "14hz" og "4000W" fra en hårføner, så er det noe som skurrer - bokstavelig talt, vil det vise seg. Hvis lang nok slaglengde, eq slik at det blir flatt og kraftig nok forsterker var en mulig vei, så ville jeg ikke laget noen basshorn. Basshorn er mye størrre - selv de små og kompakte. De er kompliserte konstruksjoner rent fysisk. En liten, firkantet box med et høyttalerelement skrudd inn og en plateforsterker blir mindre og billigere. Men det VIRKER IKKE.

    Dette handler om lydkvalitet. At løsningene som velges ofte har mye større kapasitet enn nødvendig og er veldig store, er kun bieffekter. For det må VIRKE.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    To kjappe spørsmål, Kvålsvoll;

    1. Ser på bildene at compact subhorn kan ligge. Har dette noe betydning for lydkvaliteten eller måten de kobler til luften?

    2. Du skriver at man kan bruke de som en benk liggende mellom høyttalerne, men vil ting som settes oppå begynne å gå turer mens man spiller høyt?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    To kjappe spørsmål, Kvålsvoll;

    1. Ser på bildene at compact subhorn kan ligge. Har dette noe betydning for lydkvaliteten eller måten de kobler til luften?

    2. Du skriver at man kan bruke de som en benk liggende mellom høyttalerne, men vil ting som settes oppå begynne å gå turer mens man spiller høyt?
    Liggende blir ikke likt stående, men det blir like bra.

    Hvis du spiller HØYT, så vil alt som ikke er festet kunne bevege seg og potensielt skape problemer med vibrasjoner. Oppå hornsubwooferene vil typisk bli av de mere stabile flatene, selv om hornene er ganske lette.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.540
    Antall liker
    3.082
    Torget vurderinger
    0
    Liggende blir ikke likt stående, men det blir like bra.....
    Det høres helt utrolig ut, men det er kanskje noe helt spesielt med compact subhorn kontra den store forskjellen på vertikal/horisontal stacking av "standard" subber?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet var ikke relatert til horisontal vs vertikal stacking av flere subber, men om én sub lagt ned vil utgjøre stor forskjell kontra stående. Stacking av subber for jevnere bølgefront i rommet er vel et annet tema, så svaret over bør vel ikke tas ut av kontekst på den måten?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Kvålvoll. Takk for fin artikkel om hornbass! :)
    Det er en ting jeg stusser litt over. Du skriver at årsaken til at hornbass oppleves forskjellig fra andre høyttalerprinsipper er på grunn av høyere lydintensitet, men skriver lenger opp at man ikke har spredningskontroll. Det jeg ikke forstår er hvordan et horn kan ha større intensitet enn en vanlig høyttaler i friluft hvis trykk og partikkelhastighet er det samme i lytteposisjon? Jeg ville ha trodd årsaken ville være at det var mangelen på kasseressonans og lydintensiteten der hornet har større direktivitet enn en vanlig baffel som gjorde utslaget på opplevelsen i et vanlig rom på bakgrunn av slik du beskriver det.

    Hvor er min missing link?
    En særdeles farlig og forferdelig plage har gjort meg såpass redusert at det nå er igjen veldig få dårlige filmer på disken som jeg ikke har sett. Denne plagen påvirker med andre ord hodet på en fordummende måte, så dette blir neppe noe fullgodt svar på det du spør om.

    Hvis lyden er den samme - dvs p, pv og fase mellom p og pv er like, så er det heller ingen forskjell. Noe må være forskjellig, hvis ikke så er det kun det visuelle inntrykket av horn og mine skrivekunster som gjør lyden forskjellig.

    Når flere andre påstår å ha gjort samme observasjon, på veldig forskjellige systemer, så blir det vanskeligere å avvise.

    Når jeg ser film her hjemme, så er det vanskelig å avvise. Ja, musikk også, for den del.

    Dette kan vi verifisere ved for eksempel å måle hvordan lydbølgene virker på solide objekter og flatene i rommet. Det kan vi måle med et aksellerometer. Hvis p er likt - sjekkes med mic og REW - mens ting flytter mere på seg i ene tilfellet, så er det større kraft i lyden. Denne størrre kraften skyldes at lyden har en annen sammensetning av p, pv pg fase mellom disse. Hvordan det påvirker en slik aksellerasjonsmåling, kommer an på hva som måles, hva slags objekt aksellerometeret sitter fast på, hva slags akustisk impedans dette som beveger seg har.

    En slik enkel måling er fortsatt brukelig til å verifisere det vi tror vi opplever. Selv om måleutstyret ikke er kalibrert mot noen fysisk størrelse, så blir målingene sammenlingbare.

    For horn med spredningskontroll - dvs munningsdim > 1/4 x L - så er intensiteten høyere også på litt avstand, fordi lyden er en helt plan bølge der p og pv er i fase. Dette kan vi måle på forskjellig vis og få verifisert. Et slikt lydfelt blir lite forstyrret av tidlige refleksjoner fra ting mellom ht og lydnissen. Du kan like eller mislike denne sorten lyd, hørbar forskjell er det i hvertfall til de grader.

    Nedover i bassområdet blir dette annerledes. Rommets flater kommer nær i forhold til størrelsen på lyden, til slutt blir hele rommet som innsiden av et høyttalerkabinett. Slik at uansett hva lydkilden gjør, så får rommet også innvirkning på resultatet.

    Nær en hornmunning der dimensjonene i ene retningen er for liten, eller foran en normalt dimensjonert stor bassrefleksport, så er lydfeltet helt forskjellig fra det som skjer lenger unna. Lyden begynte å bli formet der hornet starter inne ved driveren, og forlater hornmunningen med altfor stor fart, og det tar litt tid og plass før balansen er rettet opp. Det er jo populært med slot-loading på dipolbass blant mange selvbyggere, den effekten en får fra en slot er mye av det samme. Og denne effekten kan være direktiv.
    Takk for fint svar! Det er tid for "plager" nå dessverre. Håper du rir den av snart uten omfattende medisinsk bistand slik enkelte andre er utsatt for.

    Bare for å gjøre en ting helt klart, så er jeg 100% enig i opplevelsen av lyden fra slike konstruksjoner. :) Spørsmålet mitt er kun motivert av å oppnå en teoretisk forståelse.
    En teoretisk forståelse av dette vil gi en ganske omfattende forgrening for min del, derfor er jeg interessert.

    Hvis svaret kun ville vært lydintensitet og plan bølgefront ville det vært enkelt. Kanskje det er så enkelt, men jeg har tvil.

    Jeg opplever samme effekt fra ekte instrumenter store som små fra pikkolofløyte til akustisk gitar og til tuba og kontrabass.
    Fellesnevneren jeg finner fra disse lydkildene er to ting:
    - komplekst resonansmønster
    - stor kompresjon og kobling til luft.

    Hvis svaret er kun er lydintensitet hvorfor gir en refleksport samme opplevelse? Har opplevd dette selv og er årsaken til at jeg bruker refleksporter selv. Porten er ofte mindre enn tilhørende driver og ofte er ressonansen fra porten så dyp at direktiviteten ikke vil være en faktor. Er fasesammensetning mellom t og p mer liknende en plan bølge fra en port enn fra det frontfyrende elementet? Uavhengig av retning på porten?

    Blir taknemlig hvis du kan svare, men forventer ingenting. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Liggende blir ikke likt stående, men det blir like bra.....
    Det høres helt utrolig ut, men det er kanskje noe helt spesielt med compact subhorn kontra den store forskjellen på vertikal/horisontal stacking av "standard" subber?
    Neppe noe spesielt med hornene i denne sammenhengen. Og det blir ikke likt, fordi rommet (vanligvis) har forskjellige dimensjoner i høyde og bredde. Kanskje blir det ikke like bra heller, men fordelen med større lydkilde er den samme, og fordelt horisontalt kan også virke.

    Den vanligste måten å sette opp dette blir stående horn - nær eller i hjørner. Da er det jo også gjort klart for fremtidig oppgradering.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Spørsmålet var ikke relatert til horisontal vs vertikal stacking av flere subber, men om én sub lagt ned vil utgjøre stor forskjell kontra stående. Stacking av subber for jevnere bølgefront i rommet er vel et annet tema, så svaret over bør vel ikke tas ut av kontekst på den måten?
    Det Flageborg påpeker blir likevel litt det samme, fordi en compact horn blir litt som flere vanlige subwoofere oppå hverandre.

    Om lydkilden er horisontal eller vertikal gjør ingen forskjell, men fordi høyde og bredde i rommet er forskellig, så vil resultatet også bli forskjellig, fordi lydkilden kobler til rommets flater på forskjellig vis.

    I praktiske installasjoner så er gjerne plassering og hvor vidt horn skal ligge eller stå gitt ut i fra hvordan rommet skal møbleres. Så må en få dette til å virke så bra som mulig etterpå. Med disse nye hornene så er det mulig å få til, selv om plasseringen ikke er ideell.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hei Kvålvoll. Takk for fin artikkel om hornbass! :)
    Det er en ting jeg stusser litt over. Du skriver at årsaken til at hornbass oppleves forskjellig fra andre høyttalerprinsipper er på grunn av høyere lydintensitet, men skriver lenger opp at man ikke har spredningskontroll. Det jeg ikke forstår er hvordan et horn kan ha større intensitet enn en vanlig høyttaler i friluft hvis trykk og partikkelhastighet er det samme i lytteposisjon? Jeg ville ha trodd årsaken ville være at det var mangelen på kasseressonans og lydintensiteten der hornet har større direktivitet enn en vanlig baffel som gjorde utslaget på opplevelsen i et vanlig rom på bakgrunn av slik du beskriver det.

    Hvor er min missing link?
    En særdeles farlig og forferdelig plage har gjort meg såpass redusert at det nå er igjen veldig få dårlige filmer på disken som jeg ikke har sett. Denne plagen påvirker med andre ord hodet på en fordummende måte, så dette blir neppe noe fullgodt svar på det du spør om.

    Hvis lyden er den samme - dvs p, pv og fase mellom p og pv er like, så er det heller ingen forskjell. Noe må være forskjellig, hvis ikke så er det kun det visuelle inntrykket av horn og mine skrivekunster som gjør lyden forskjellig.

    Når flere andre påstår å ha gjort samme observasjon, på veldig forskjellige systemer, så blir det vanskeligere å avvise.

    Når jeg ser film her hjemme, så er det vanskelig å avvise. Ja, musikk også, for den del.

    Dette kan vi verifisere ved for eksempel å måle hvordan lydbølgene virker på solide objekter og flatene i rommet. Det kan vi måle med et aksellerometer. Hvis p er likt - sjekkes med mic og REW - mens ting flytter mere på seg i ene tilfellet, så er det større kraft i lyden. Denne størrre kraften skyldes at lyden har en annen sammensetning av p, pv pg fase mellom disse. Hvordan det påvirker en slik aksellerasjonsmåling, kommer an på hva som måles, hva slags objekt aksellerometeret sitter fast på, hva slags akustisk impedans dette som beveger seg har.

    En slik enkel måling er fortsatt brukelig til å verifisere det vi tror vi opplever. Selv om måleutstyret ikke er kalibrert mot noen fysisk størrelse, så blir målingene sammenlingbare.

    For horn med spredningskontroll - dvs munningsdim > 1/4 x L - så er intensiteten høyere også på litt avstand, fordi lyden er en helt plan bølge der p og pv er i fase. Dette kan vi måle på forskjellig vis og få verifisert. Et slikt lydfelt blir lite forstyrret av tidlige refleksjoner fra ting mellom ht og lydnissen. Du kan like eller mislike denne sorten lyd, hørbar forskjell er det i hvertfall til de grader.

    Nedover i bassområdet blir dette annerledes. Rommets flater kommer nær i forhold til størrelsen på lyden, til slutt blir hele rommet som innsiden av et høyttalerkabinett. Slik at uansett hva lydkilden gjør, så får rommet også innvirkning på resultatet.

    Nær en hornmunning der dimensjonene i ene retningen er for liten, eller foran en normalt dimensjonert stor bassrefleksport, så er lydfeltet helt forskjellig fra det som skjer lenger unna. Lyden begynte å bli formet der hornet starter inne ved driveren, og forlater hornmunningen med altfor stor fart, og det tar litt tid og plass før balansen er rettet opp. Det er jo populært med slot-loading på dipolbass blant mange selvbyggere, den effekten en får fra en slot er mye av det samme. Og denne effekten kan være direktiv.
    Takk for fint svar! Det er tid for "plager" nå dessverre. Håper du rir den av snart uten omfattende medisinsk bistand slik enkelte andre er utsatt for.

    Bare for å gjøre en ting helt klart, så er jeg 100% enig i opplevelsen av lyden fra slike konstruksjoner. :) Spørsmålet mitt er kun motivert av å oppnå en teoretisk forståelse.
    En teoretisk forståelse av dette vil gi en ganske omfattende forgrening for min del, derfor er jeg interessert.

    Hvis svaret kun ville vært lydintensitet og plan bølgefront ville det vært enkelt. Kanskje det er så enkelt, men jeg har tvil.

    Jeg opplever samme effekt fra ekte instrumenter store som små fra pikkolofløyte til akustisk gitar og til tuba og kontrabass.
    Fellesnevneren jeg finner fra disse lydkildene er to ting:
    - komplekst resonansmønster
    - stor kompresjon og kobling til luft.

    Hvis svaret er kun er lydintensitet hvorfor gir en refleksport samme opplevelse? Har opplevd dette selv og er årsaken til at jeg bruker refleksporter selv. Porten er ofte mindre enn tilhørende driver og ofte er ressonansen fra porten så dyp at direktiviteten ikke vil være en faktor. Er fasesammensetning mellom t og p mer liknende en plan bølge fra en port enn fra det frontfyrende elementet? Uavhengig av retning på porten?

    Blir taknemlig hvis du kan svare, men forventer ingenting. :)
    Dette er av de tingene som er mest interessant med lyd. Jeg har skrevet litt om disse tingene også, noen av artiklene på blog-siden er om deler av det som har betydning. På data-bass fins det flere tråder med litt info her og der.

    Jeg har gjort analyser, studert ting, gjort praktiske forsøk. Noe av det jeg har funnet ut er publisert, noe er innebygd i de produktene jeg har utviklet.

    Svaret er ikke plan bølgefront, og det er ikke lydintensitet alene. Ut fra en port så er ikke p og pv i fase. Ut fra et basshorn så kommer det an på - tuning, lengde og tverrsnitt på hornkanal, ladekammer, driver. Som regel så dreier fase fra p i motfase i forhold til pv inne ved driveren, og så retter dette seg mot mer p og pv i fase mot munningen. Men dette er frekvensavhengig, og oppførselen kan endre seg mye over det nyttbare frekvensområdet.

    De instrumentene du beskriver er en interessant observasjon. Du opplever sikkert at lydkarakteren endrer seg som funksjon av avstand fra instrumentet - veldig nær så blir det kraftfullt, langt unna så blir det softere og mister mye av denne kraften.

    De som er fornøyd med Sonus Faber har nå konkludet med at dette skyldes lydnivået - det er jo høyere lyd nær lydkilden. Feil, det er ikke lydnivå alene som utgjør forskjellen, det er noe annet, som gjør at lyden oppleves som mere kraftfull.

    Forskjellen på nær et instrument og lang unna er sammensatt. Det har med lydfeltet å gjøre, det har med lydstyrke å gjøre, refleksjoner, andel direktelyd i forhold til diffuse refleksjoner, frekvensområde. Lydfeltet nær et instrument er komplekst og ikke ferdig utviklet.

    Å ha et musikkanlegg som kan gjenskape noe av denne kraftfulle atmosfæren fra et virkelig instrument er et privilegium som i dag er forunt noen få av oss. De fleste aner ikke hva vi snakker om. Mange er ikke så interessert i lyd og lydprodukter lenger, de som fremdeles holder på har fortsatt på sidesporet med endeløs utbytting av snører og ledninger og forsterkerere og andre mystiske bokser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn