Side 36 av 37 FørsteFørste ... 2634353637 SisteSiste
Resultater 701 til 720 av 738
Abonnér på denne tråden
  1. #701
    Hifi-entusiast haraldo's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    DSP fører da ikke med seg slikt.
    Jeg prøvde å regne på det en gang og kom til at en ad/da konvertering tilsvarer 30 cm i fysisk distanse.... eller er jeg helt på jordet her?

    Don't ask en engineer, because he will answer!
    SUSE linux enterprise server JeOS with logitech media server, Audio Insight IsoVolt 3K, Studer A727, Ariston RD40, Primare R20, Slim devices Squeezebox 3, Benchmark dac1, Krell KAV 400xi, Duntech PCL-15 / Meadowlark Kestrel 2

  2. #702
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,211
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Jeg er ferdig med videre diskusjon om dette her på vennesiden.
    Det fører ikke frem til noe bra.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  3. #703
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    DSP fører da ikke med seg slikt.
    Jeg prøvde å regne på det en gang og kom til at en ad/da konvertering tilsvarer 30 cm i fysisk distanse.... eller er jeg helt på jordet her?
    Snu det på hodet. Det er hovedgrunnen til at jeg kjører deling og løpetidskorreksjon i det digitale domenet før konvertering. Da får du ut to analoge signaler som stemmer mhp deling og tid/fase. Å kjøre dsp i selve subben ville vært et problem.

    For øvrig tenker jeg slik at hovedsystemet (Adyton) spiller over Schrøder frekvensen og bassystemet under schrøder. Da plasseres Adyton best mulig i forhold til rommets akustikk, mens bassene står der hvor de får mest hjelp av rommet. Teknisk sett kan jeg la romkorreksjonen virke opp til en selvdefinert frekvens. Dermed kunne jeg valgt å sette den til samme frekvens som delefrekvensen (og den virket bare i det frekvensområdet som hår til bassene). Imidlertid likte jeg resultatet bedre når jeg satte øvre frekvens for romkorreksjonen høyere.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  4. #704
    Hifi-entusiast haraldo's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    DSP fører da ikke med seg slikt.
    Jeg prøvde å regne på det en gang og kom til at en ad/da konvertering tilsvarer 30 cm i fysisk distanse.... eller er jeg helt på jordet her?
    Snu det på hodet. Det er hovedgrunnen til at jeg kjører deling og løpetidskorreksjon i det digitale domenet før konvertering. Da får du ut to analoge signaler som stemmer mhp deling og tid/fase. Å kjøre dsp i selve subben ville vært et problem.

    For øvrig tenker jeg slik at hovedsystemet (Adyton) spiller over Schrøder frekvensen og bassystemet under schrøder. Da plasseres Adyton best mulig i forhold til rommets akustikk, mens bassene står der hvor de får mest hjelp av rommet. Teknisk sett kan jeg la romkorreksjonen virke opp til en selvdefinert frekvens. Dermed kunne jeg valgt å sette den til samme frekvens som delefrekvensen (og den virket bare i det frekvensområdet som hår til bassene). Imidlertid likte jeg resultatet bedre når jeg satte øvre frekvens for romkorreksjonen høyere.
    Ja, jeg er enig i at det er en supergod løsning, så lenge AD konverteringen på analoge innganger er god nok :-)

    Don't ask en engineer, because he will answer!
    SUSE linux enterprise server JeOS with logitech media server, Audio Insight IsoVolt 3K, Studer A727, Ariston RD40, Primare R20, Slim devices Squeezebox 3, Benchmark dac1, Krell KAV 400xi, Duntech PCL-15 / Meadowlark Kestrel 2

  5. #705
    Hifi-entusiast haraldo's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    Jeg er ferdig med videre diskusjon om dette her på vennesiden.
    Det fører ikke frem til noe bra.

    Leit å høre

    Don't ask en engineer, because he will answer!
    SUSE linux enterprise server JeOS with logitech media server, Audio Insight IsoVolt 3K, Studer A727, Ariston RD40, Primare R20, Slim devices Squeezebox 3, Benchmark dac1, Krell KAV 400xi, Duntech PCL-15 / Meadowlark Kestrel 2

  6. #706
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    2,996
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    2
    De som lever i nuet, og ikke 20 år tilbake i tid hva DSP angår har for lenge siden skjønt hvordan integrering av sub/bassystem foregår. Purister som på død og liv skal ha en sub i systemet (bør være to) er nødt til å ta hensyn til at de ikke har verktøy på plass for å gjennomføre dette optimalt, og da blir det REL varianten som teller.
    Til og med da vil det ikke bli optimalt. Integrere det i fase og nivå er en ting, men gir ofte mer frustrasjon en glede pga. man overhode ikke har kontroll på tingenes tilstand i frekvens og tid.
    I en vanlig stue med de plasseringsmuligheter man har vil det se ganske likt ut hos de fleste mtp oppsett.
    Da vil akustisk punkt for sub bass ofte være i frontvegg bak sub(er), eller nærmeste hjørne for dem.
    Og man har en delay uansett.
    Med kraftig DSP verktøy som har de viktige justerings parametrerne om bord, er mulighetene svært gode for en vellykket integrasjon. Jeg kan bare ikke fatte og begripe denne negative holdningen mot DSP, da mulighetene for å kunne ratte inn de største utfordringene man møter med å plassere stereoen i finstua elimineres med noen tastetrykk.

    Forøvrig har jeg vært på demo med geirf hvor presentasjon av hans da siste kreasjoner sto i fokus (Audio Insight)
    Både med subber delt høyt og anerkjent DSP.
    Det er også med forumister med ekstremt tunge rigger som benytter hans høyttalere og DSP.
    B&W 800D3 - B&W htm71 S2 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 - Parasound A51*2 - Paradigm Sub1*2 - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 105 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv

  7. #707
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Innlegg
    248
    Tagget i
    0 Innlegg
    Subbene mine har jeg funnet ut har rundt 20 ms forsinkelse. Har testet meg frem ved å kjenne på subbens vibrasjoner og justert forsinkelsen på Graciliene til subben sparker i takt med frontene. For å få det mer presist må jeg nok skaffe egnet måleverktøy. Synes det er rart at det ikke formidles av hverken fabrikanter eller selgere at subber med dsp krever at man kan justere kanalene i tid. Paradigm påstår at den digitale behandlingen til pbker så rask at det ikke skal være merkbart, men 20 ms er faktisk imponerende treigt! Heldigvis fikk jeg ikke solgt min Devialet 400, og kan benytte en D200 som pre med mulighet for justering av tidsdomenet og high/lowpass. Skulle helst sluppet unna både den og sub med dsp og eqjusteriqjustering, men rommet mitt krever det. Mye prøving og feiling med plassering av både subber og Gracili kommer man dog ikke unna.
    Adyton Gracili 1.8/Paradigm Millennia med DSPeaker Antimode
    Doxa 61
    Linn Akurate DSM/3
    Rega RP10/Linn Uphorik
    iMac med Roon
    Isotek Aquarius

  8. #708
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    62
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hallo!
    Veldig viktig det du poengterer her!
    Synes 20mS høres veldig mye ut! Tror Millenia ligger på rundt 5-7mS....?
    Men det er fint med oppmerksomhet rundt dette!!!
    Spesielt når flere produsenter mener delay på mange mS er negliserbart.
    Samtidig er de gjerrige på å oppgi spesifikasjoner rundt dette!?

  9. #709
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Innlegg
    248
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra geirf Se Innlegg
    Hallo!
    Veldig viktig det du poengterer her!
    Synes 20mS høres veldig mye ut! Tror Millenia ligger på rundt 5-7mS....?
    Men det er fint med oppmerksomhet rundt dette!!!
    Spesielt når flere produsenter mener delay på mange mS er negliserbart.
    Samtidig er de gjerrige på å oppgi spesifikasjoner rundt dette!?
    Kan være jeg har gått litt bananas med forsinkelsen, men mener det låter tight nå. Kan forsøke å sette det mellom 5-7ms igjen å se hvordan det låter da.
    Adyton Gracili 1.8/Paradigm Millennia med DSPeaker Antimode
    Doxa 61
    Linn Akurate DSM/3
    Rega RP10/Linn Uphorik
    iMac med Roon
    Isotek Aquarius

  10. #710
    Hifi-entusiast haraldo's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg så et Intervju på Home Theatre Geeks med en av karene i Ocean Way Studios, Los Angeles (eller kanskje det var Ocean Way Recording); Han sier de gjør all equalizing utelukkende analogt, fordi det låter bedre. Så de mener de får betydelig bedre resultater med å gjøre DA => PEQ => AD i forhold til direkte DSP PEQ. Er de helt på bærtur nå da?

    Jeg prøver å finne tilbake til dette klippet men kan ikke finne det... leter videre...
    Siste redigert av haraldo; 03.05.2019 kl. 18:36.

    Don't ask en engineer, because he will answer!
    SUSE linux enterprise server JeOS with logitech media server, Audio Insight IsoVolt 3K, Studer A727, Ariston RD40, Primare R20, Slim devices Squeezebox 3, Benchmark dac1, Krell KAV 400xi, Duntech PCL-15 / Meadowlark Kestrel 2

  11. #711
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Jeg så et Intervju på Home Theatre Geeks med en av karene i Ocean Way Studios, Los Angeles; Han sier de gjør all equalizing utelukkende analogt, fordi det låter bedre. Så de mener de får betydelig bedre resultater med å gjøre DA => PEQ => AD i forhold til direkte DSP PEQ. Er de helt på bærtur nå da?

    Jeg prøver å finne tilbake til dette klippet men kan i farten ikke finne det...
    Dette er ikke et direkte svar på ditt innlegg, bare en refleksjon så jeg mener ikke å kverulere. husk nå at nesten all musikk produsert etter 1985 har vært digital på et eller annet punkt i kjeden. For oss som da primært avspiller digitalt - jeg vil tro at det er majoriteten - så er det ikke behov for å ha signalet analogt på noe punkt før etter deling, løpetidskorreksjon og evt romkorreksjon/eq i eget hus. Jeg sier det bare fordi du til dels påpeker ad konverteringen som et problem. Kanskje utfordringen i like stor grad er d/a konvertering tidlig i kjeden med tilhørende tap i videre signalvei. Just my 5 cents.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  12. #712
    Hifi-entusiast haraldo's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Jeg så et Intervju på Home Theatre Geeks med en av karene i Ocean Way Studios, Los Angeles; Han sier de gjør all equalizing utelukkende analogt, fordi det låter bedre. Så de mener de får betydelig bedre resultater med å gjøre DA => PEQ => AD i forhold til direkte DSP PEQ. Er de helt på bærtur nå da?

    Jeg prøver å finne tilbake til dette klippet men kan i farten ikke finne det...
    Mener ikke å kverrulere, men husk nå at nesten all musikk produsert etter 1985 har vært digital på et eller annet punkt i kjeden. For oss som da primært avspiller digitalt - jeg vil tro at det er majoriteten - så er det ikke behov for å ha signalet analogt på noe punkt før etter deling, løpetidskorreksjon og evt romkorreksjon/eq i eget hus. Jeg sier det bare fordi du til dels påpeker ad konverteringen som et problem. Just my 5 cents.
    Nei, det er ikke det som er poenget ... poenget her er at de mener equalizing i analog domain låter bedre enn equalizing i digitalt domain ... så de gjør all recording digitalt, konverterer til analogt, gjør equalizing analogt og så tilbake til digital ==:-O

    Jeg sier ikke noe om hva som er bra eller dårlig, bare refererer til disse studio gutta...
    Det er Allen Sides i Ocean Way Recording: https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/199
    10:50 i dette klippet. Disse gutta gjorde Green Day, American Idiot...

    Men de har ikke Lyngdorf da ....... og dette er fra 2014
    Siste redigert av haraldo; 03.05.2019 kl. 18:50.

    Don't ask en engineer, because he will answer!
    SUSE linux enterprise server JeOS with logitech media server, Audio Insight IsoVolt 3K, Studer A727, Ariston RD40, Primare R20, Slim devices Squeezebox 3, Benchmark dac1, Krell KAV 400xi, Duntech PCL-15 / Meadowlark Kestrel 2

  13. #713
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,201
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Jeg så et Intervju på Home Theatre Geeks med en av karene i Ocean Way Studios, Los Angeles; Han sier de gjør all equalizing utelukkende analogt, fordi det låter bedre. Så de mener de får betydelig bedre resultater med å gjøre DA => PEQ => AD i forhold til direkte DSP PEQ. Er de helt på bærtur nå da?

    Jeg prøver å finne tilbake til dette klippet men kan i farten ikke finne det...
    Mener ikke å kverrulere, men husk nå at nesten all musikk produsert etter 1985 har vært digital på et eller annet punkt i kjeden. For oss som da primært avspiller digitalt - jeg vil tro at det er majoriteten - så er det ikke behov for å ha signalet analogt på noe punkt før etter deling, løpetidskorreksjon og evt romkorreksjon/eq i eget hus. Jeg sier det bare fordi du til dels påpeker ad konverteringen som et problem. Just my 5 cents.
    Nei, det er ikke det som er poenget ... poenget her er at de mener equalizing i analog domain låter bedre enn equalizing i digitalt domain ... så de gjør all recording digitalt, konverterer til analogt, gjør prosessering analogt og så tilbake til digital ==:-O

    Jeg sier ikke noe om hva som er bra eller dårlig, bare refererer til disse studio gutta...
    Det er Allen Sides i Ocean Way Recording: https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/199
    10:50 i dette klippet

    Men de har ikke Lyngdorf da ....... og dette er fra 2014
    Ok, jeg er med. Litt som en musiker liker en spesiell sound.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  14. #714
    Medlem
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    34
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra haraldo Se Innlegg
    Jeg så et Intervju på Home Theatre Geeks med en av karene i Ocean Way Studios, Los Angeles; Han sier de gjør all equalizing utelukkende analogt, fordi det låter bedre. Så de mener de får betydelig bedre resultater med å gjøre DA => PEQ => AD i forhold til direkte DSP PEQ. Er de helt på bærtur nå da?

    Jeg prøver å finne tilbake til dette klippet men kan i farten ikke finne det...
    Mener ikke å kverrulere, men husk nå at nesten all musikk produsert etter 1985 har vært digital på et eller annet punkt i kjeden. For oss som da primært avspiller digitalt - jeg vil tro at det er majoriteten - så er det ikke behov for å ha signalet analogt på noe punkt før etter deling, løpetidskorreksjon og evt romkorreksjon/eq i eget hus. Jeg sier det bare fordi du til dels påpeker ad konverteringen som et problem. Just my 5 cents.
    Nei, det er ikke det som er poenget ... poenget her er at de mener equalizing i analog domain låter bedre enn equalizing i digitalt domain ... så de gjør all recording digitalt, konverterer til analogt, gjør equalizing analogt og så tilbake til digital ==:-O

    Jeg sier ikke noe om hva som er bra eller dårlig, bare refererer til disse studio gutta...
    Det er Allen Sides i Ocean Way Recording: https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/199
    10:50 i dette klippet. Disse gutta gjorde Green Day, American Idiot...

    Men de har ikke Lyngdorf da ....... og dette er fra 2014
    Interessant poeng. Mange studioer som er opptatt av lyd benytter ofte analog eq selv om det meste ellers er digitalt. Neve 8081 eq moduler er ekstremt populære. De lydmessige fordelene med analog eq gjør at det langt oppveier for en ekstra DA-AD konvertering. Digital eq har mange uønskede artefakter og unngås ofte av lydteknikere som er opptatt av lyd. Da snakker vi om eq på enkeltspor. Å legge på en digital eq på LR absolutt no-no. Bare hør på det meste av nyere ProTools produksjoner med en zillion PCM plug-ins både på enkeltspor og på stereomix. Det holder akkurat til Dab og bilstereo.
    Siste redigert av dottcom; 25.05.2019 kl. 17:39.

  15. #715
    Hifi-entusiast Humdinger's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    147
    Tagget i
    1 Innlegg
    Navn:      C617C5C3-8A3C-46F8-9396-511DBD1D5C02.jpg
Visninger: 356
Størrelse: 77.2 Kb
    La dette bildet ut på Burmester-tråden, men synes den har god relevans her også. Adyton Imagic 1.6 og Isovolt 6k i skjønn forening med Burmester samt en Auralic Vega G2. Trangt om plassen, som bildet tydelig viser, men spiller fantastisk :-)

  16. #716
    Overivrig entusiast alfalfa's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    573
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra geirf Se Innlegg
    Hei!
    Det er fint med litt diskusjon omkring hvordan å integrere et bass system til en eksisterende høyttaler. Her er det viktig å gjøre de rette grep. Jeg synes mesteparten av innleggene er fornuftige og ikke uenig i noen av dem. Vil poengtere at når jeg sier at for eksempel Gracili går ned til ca 100Hz, er da dette et utsagn som ikke tar hensyn til rommets beskaffenhet. Gjør man en nærfelts måling, blir dette bekreftet. I lytte posisjon kan dog virkeligheten se annerledes ut og det er derfra stort sett delingen skal bestemmes ut i fra. Generelt anbefaler jeg å kjøre Imagic/Gracili uten nedre deling og la bass systemet overta der det er nødvendig for å få riktig balanse i mellombass området. Derfor sier jeg at bass systemet bør kunne gå opp til 150- 200Hz som max. Det jeg også poengterer er at delingen skal ikke ha for stort overlapp, nevnt som for mye saus. Personlig har jeg god erfaring med ikke å ha nedre avskjæring da dette gir fin forkant på bass transienter forutsatt at timingen er riktig. Selvfølgelig skal det spilles veldig høyt, er en nedre avskjæring velkommen. For min del, synes jeg Imagic/Gracili løsningene er meget kapabel når det gjelder nettopp dynamikk og evnen til å spille høyt nok dersom det er kvalitet fremfor kvantitet som er målet. DSP i subwoofer kan rydde opp i ujevn frekvensrespons og derav rydde opp mye i bass området, men DSP i subber har det store problemet at de stort sett har en initial delay på 5-10mS! Blir helt på trynet dersom man ikke kan innføre en tilsvarende delay i hovedsystemet!!! Ser ikke ut som engang subwoofer produsentene bryr seg om dette eller nevner det som et mulig problem. Hvordan kan man forvente god timing i bassen om den starter 2-3 meter senere enn resten? Ikke engang butikkene ser ut til å bry seg om dette problemet? Digital deling og riktig delay har jeg god erfaring med, men ikke alle brukere strekker seg helt dit.
    Vi kan vel enes om at det å integrere et bass system ikke alltid er enkelt fordi også rommets påvirkning kommer inn samtidig som subwooferen ofte blir stående for langt bak hovedhøyttaleren (i tid) og så har vi dette med riktig polaritet/fase på bass i forhold til hovedsystemet. Mange mulige feilkilder. Da blir det lett å legge skylden på feil kilde
    Selger vel færre subber med og fortelle om DSP forsinkelsen i mange subber.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr5. Aerial Cc5. Bryston 4B3x2. Meridian Md 600. Meridian MS 200. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2. Theta compli blue 3D. Teac P 70. Panasonic UB9000. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 7900. Pioneer 508. PS Audio P10.

  17. #717
    Hifi Freak SVS Inderøy's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Innlegg
    1,304
    Tagget i
    0 Innlegg
    Yamaha - Mye DOXA - Cambridge Audio - Pansonic - SVS - PS3 - Swans - Arendal Sound - Dynavoice - http://www.youtube.com/watch?v=v5VxX_9IfS8

  18. #718
    Hifi-entusiast Humdinger's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    147
    Tagget i
    1 Innlegg
    Ser det har vært mye diskusjon her rundt bassystem og bruk av DSP med forsinkelse osv... Hadde bare lyst til å dele mine egne erfaringer med å sette opp et bassystem til mine Imagic 1.6 med bruk av aktivt delefilter.

    Det var egentlig litt tilfeldig at en kompis av meg som reparerer Dynamic Precision produkter spurte meg om å teste ut et EC501 aktivt delefilter (pakke med to stk monofilter) mellom mine Adyton Imagic 1.6 og to stk. Avangarde 225 sub’er. Han hadde flere nye sett av disse stående som skulle selges. Resultatet ble så bra at jeg endte opp med å kjøpe en til Burmester 956mk2 pluss de nevnte delefiltrene, og så koble bort de interne forsterkerne i Avantgardesub’ene og bruke dem som et passivt bassystem.

    Samtidig med alt dette så viste det seg at skumgummien var morken på elementene i Avantgardesub’ene, og nye originalelement var ikke å oppdrive. For å gjøre en lang historie kort så endte jeg opp med å kjøpe 4 splitter nye Seas L26ROY elementer fra Dynabel som jeg etter litt tilpasning fikk montert i Avantgardekassene. Ny forsterker og passivt bassystem ble tatt i bruk samtidig, så det er uvisst om de nye elementene eller ny forsterker gjorde størst utslag, men det var en betydelig oppgradering i forhold til tidligere.

    Min erfaring er at Imagic 1.6, i alle fall i mitt system og lytterom, låter bedre med aktiv deling ned mot bassystemet enn som fulltone med deling kun på bassystem. EC501 har valg mellom 85Hz, 105Hz og 125Hz på nederste deling, og etter å ha testet alle 3 endte jeg opp på 125Hz deling. Har hatt flere gode ører innom for å lytte, og alle har vært mektig imponert over lyden. Bassen er utrolig godt integrert med resten, og den «ullen» jeg hadde i overgangen mellom Adyton og Avantgardesub’ene før jeg fikk aktiv deling er fullstendig borte nå. Dessuten stiller man separat delefrekvens på low og high output på delefilteret, så det er fullt mulig å lage litt overlapping hvis man mot formodning skulle foretrekke det.

    Det er RJEL her på forumet som solgte meg de aktive delefiltrene. Han har enda noen igjen som han selger for kr. 10.000,- for et sett med to monofilter av type EC501. Mener de kostet rundt 60k originalt, så dette er et kupp! En helt unik sjanse til å få et ekte fullbalansert high-end elektronisk delefilter hvis man kjører delt løsning. Bare kontakt han direkte.

  19. #719
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    2,213
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Humdinger Se Innlegg
    Ser det har vært mye diskusjon her rundt bassystem og bruk av DSP med forsinkelse osv... Hadde bare lyst til å dele mine egne erfaringer med å sette opp et bassystem til mine Imagic 1.6 med bruk av aktivt delefilter.

    Det var egentlig litt tilfeldig at en kompis av meg som reparerer Dynamic Precision produkter spurte meg om å teste ut et EC501 aktivt delefilter (pakke med to stk monofilter) mellom mine Adyton Imagic 1.6 og to stk. Avangarde 225 sub’er. Han hadde flere nye sett av disse stående som skulle selges. Resultatet ble så bra at jeg endte opp med å kjøpe en til Burmester 956mk2 pluss de nevnte delefiltrene, og så koble bort de interne forsterkerne i Avantgardesub’ene og bruke dem som et passivt bassystem.

    Samtidig med alt dette så viste det seg at skumgummien var morken på elementene i Avantgardesub’ene, og nye originalelement var ikke å oppdrive. For å gjøre en lang historie kort så endte jeg opp med å kjøpe 4 splitter nye Seas L26ROY elementer fra Dynabel som jeg etter litt tilpasning fikk montert i Avantgardekassene. Ny forsterker og passivt bassystem ble tatt i bruk samtidig, så det er uvisst om de nye elementene eller ny forsterker gjorde størst utslag, men det var en betydelig oppgradering i forhold til tidligere.

    Min erfaring er at Imagic 1.6, i alle fall i mitt system og lytterom, låter bedre med aktiv deling ned mot bassystemet enn som fulltone med deling kun på bassystem. EC501 har valg mellom 85Hz, 105Hz og 125Hz på nederste deling, og etter å ha testet alle 3 endte jeg opp på 125Hz deling. Har hatt flere gode ører innom for å lytte, og alle har vært mektig imponert over lyden. Bassen er utrolig godt integrert med resten, og den «ullen» jeg hadde i overgangen mellom Adyton og Avantgardesub’ene før jeg fikk aktiv deling er fullstendig borte nå. Dessuten stiller man separat delefrekvens på low og high output på delefilteret, så det er fullt mulig å lage litt overlapping hvis man mot formodning skulle foretrekke det.

    Det er RJEL her på forumet som solgte meg de aktive delefiltrene. Han har enda noen igjen som han selger for kr. 10.000,- for et sett med to monofilter av type EC501. Mener de kostet rundt 60k originalt, så dette er et kupp! En helt unik sjanse til å få et ekte fullbalansert high-end elektronisk delefilter hvis man kjører delt løsning. Bare kontakt han direkte.
    Jeg tror at grunnen til at du foretrekker å dele dine Imagic 1.6 elektronisk,
    skyldes at du har så grove step på ditt delefilter.😀
    Når jeg justerer delefrekvensen på basstårna mot hovedsystemet mitt,
    kan noen ganger bare noen HZ utgjøre en stor lydmessig forskjell.
    Umulig å se på målinger.🙄
    Hyggelig at du er fornøyd.👍
    Forhåpningsvis Superhighend😀

  20. #720
    Hifi-entusiast Humdinger's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    147
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra hifipuristen Se Innlegg
    Jeg tror at grunnen til at du foretrekker å dele dine Imagic 1.6 elektronisk,
    skyldes at du har så grove step på ditt delefilter.
    Når jeg justerer delefrekvensen på basstårna mot hovedsystemet mitt,
    kan noen ganger bare noen HZ utgjøre en stor lydmessig forskjell.
    Umulig å se på målinger.
    Hyggelig at du er fornøyd.
    Det er kanskje på sin plass å presisere at jeg i utgangspunktet spilte på dette uten elektroniske delefiltre. Imagic 1.6 spilte altså fulltone mens Avantgardesub’ene var aktive med mulighet til å justere delefrekvensen i atskillig mindre step enn på EC501. Å finne balansen der det spilte skikkelig bass uten at det ble noe grums i overgangen var svært vanskelig å få til. Etter mye prøving ble det til slutt ganske bra, men da jeg fikk de elektroniske delefiltrene på plass låt det bedre. Det låt faktisk bedre på alle de tre delealternativene enn når jeg spilte uten elektronisk deling, men hos meg fungerte det altså aller best med deling på 125Hz :-)

Side 36 av 37 FørsteFørste ... 2634353637 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed