Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Har akkurat hatt et veldig hyggelig besøk av HCS og Retep. Retep fikk tatt en frekvensmåling, justert litt eq og flyttet litt på høyttalerne. Tror lyden ble litt bedre og jevnere. Kommer nok et referat fra de besøkende etter hvert. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hyggelig å komme seg til Casa Zulu. Som han er inne på så tok HCS og jeg en tur til Zulu for musikk og litt justering av lyd. På vei opp til Zulu fikk jeg mld ol at han hadde hele 2w å spille med. Så jeg tenkte mitt. Og så feil kan man ta. 2W holder om man velger riktig høyttalere til til de 2wattene..

    Førsteinnteykket var bra, dog legger jeg merke til en hardhet i lyden jeg ikke har hjemme. Og høyttalere spiller med litt for stor avstand mellom seg slik at senter i lyden var litt bred og svak.

    Så vi flytta raskt høyttalerene noe nærmere hverandre. Anlegger står i ei stue med sine utfordringer når det kommer til kone og at det skal fungere i hverdagen. Det som dog er veldig positivt med dette oppsettet er at det spiller musikk, det er liv og sjel i det. Det er ikke et analyseverktøy. Etter noen målinger så fikk jeg satt 3 eq filter, så nå er leksa di Zulu å lytte med og uten. Ta bort ett og ett filter og lytt deg frem til det Du liker best.

    Med de tre filtrene så fikk vi en mykere mellomtone og diskanten kommer nedre frem. Så helt klart en positiv endring. Men her Zulu we du sjefen, du må spiller musikk og finne ut av hva du liker best.

    Eneste minuset med 2w og de høyttalerene er at man ikke kan spille bass så malingen detter av veggene. Det kan ordnes på ved å sette inn 2 subwoofere og få de integrert skikkelig. Det mener jeg er veien for deg å gå videre.

    Utrolig hyggelig at vi fikk komme, og det var skikkelig stas å se HCS igjen. Takk for kaffe, kake og middag!!

    Noen bilder av oppsettet til Zulu
    IMG_20220920_132915.jpg


    IMG_20220920_132947.jpg


    IMG_20220920_133007.jpg


    IMG_20220920_133031.jpg


    Og selfølgelig bilde av kaka!!
    IMG_20220920_143125.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så stod jeg der på togstasjonen, ventende. VY fornektet seg ikke med 15 minutter tillagt tid. Men der kom han, skjeggete med kledelig hullete shorts og et stort smil, selveste @Retep . Stor stas, så satte vi snuta til @Zulu. Vi ankom, dvs undertegnede bommet på 16 og 19.. Det å passere femti gir noen interessante valg av løsninger.. 🙂

    Inne hadde Zulu fyrt så jeg ble smått skeptisk til om lytting skulle foregå i lett undertøy. Men heldigvis ikke.. Litt forsiktig innledende lytting kunne gi små indikatorer. At høyttalere stod med litt forskjellig toe in var mitt bidrag, Retep er den smarte av oss to på målinger så der briljerte han. Jeg tenkte på mat..

    20220920_133031_1663689996332.jpg


    Det ble trukket litt ned på områder i mellomtone blant annet. Utrolig hva 1dB (!) kan gjøre.. Litt småjusteringer. Så tilbake til lytting. Dette gjorde en forskjell. Ikke si til noen, men DSP kan være et svært så potent verktøy..

    2 watt fra Triode Lab, 45 røret. En vakker rørforsterker, veldig fin. Spesielt nyttig med høyttaler-koblinger på begge sider..

    20220920_130143_1663686251069.jpg


    Etter justeringer slapp diskant mye mer løs, det hele levde mer. Vanskelig å forklare. Fargen på amp var og en ting jeg tenkte at jeg likte.. Vakkert.

    20220920_132410_1663686296170.jpg


    Høyttalere ja.. 99dB følsomme og med en naturlighet som var veldig vanedannende. De river ikke huset med bass, men det er ting å få kjøpt. Kabler som går en "oktav ned i bassen, bjeller på veggene og trekant medisin"? Nei, kanskje et par subber, men det må Zulu finne ut.

    20220920_132428_1663686358953.jpg


    Flotte høyttalere som en lett kunne ha eid selv. Papir elementer, og et slags dual concentric system ala Tannoy.

    20220920_130302_1663686448770.jpg


    Det hele ble toppet med filippinske nudler laget fra bunn av. Og japansk ostekake. Fint å bruke noen timer sammen.

    Takk for at jeg fikk komme Zulu,hils din kjære og takke for maten. Og takk til Retep, alltid veldig hyggelig :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så stod jeg der på togstasjonen, ventende. VY fornektet seg ikke med 15 minutter tillagt tid. Men der kom han, skjeggete med kledelig hullete shorts og et stort smil, selveste @Retep . Stor stas, så satte vi snuta til @Zulu. Vi ankom, dvs undertegnede bommet på 16 og 19.. Det å passere femti gir noen interessante valg av løsninger.. 🙂

    Inne hadde Zulu fyrt så jeg ble smått skeptisk til om lytting skulle foregå i lett undertøy. Men heldigvis ikke.. Litt forsiktig innledende lytting kunne gi små indikatorer. At høyttalere stod med litt forskjellig toe in var mitt bidrag, Retep er den smarte av oss to på målinger så der briljerte han. Jeg tenkte på mat..

    Vis vedlegget 850667

    Det ble trukket litt ned på områder i mellomtone blant annet. Utrolig hva 1dB (!) kan gjøre.. Litt småjusteringer. Så tilbake til lytting. Dette gjorde en forskjell. Ikke si til noen, men DSP kan være et svært så potent verktøy..

    2 watt fra Triode Lab, 45 røret. En vakker rørforsterker, veldig fin. Spesielt nyttig med høyttaler-koblinger på begge sider..

    Vis vedlegget 850669

    Etter justeringer slapp diskant mye mer løs, det hele levde mer. Vanskelig å forklare. Fargen på amp var og en ting jeg tenkte at jeg likte.. Vakkert.

    Vis vedlegget 850670

    Høyttalere ja.. 99dB følsomme og med en naturlighet som var veldig vanedannende. De river ikke huset med bass, men det er ting å få kjøpt. Kabler som går en "oktav ned i bassen, bjeller på veggene og trekant medisin"? Nei, kanskje et par subber, men det må Zulu finne ut.

    Vis vedlegget 850673

    Flotte høyttalere som en lett kunne ha eid selv. Papir elementer, og et slags dual concentric system ala Tannoy.

    Vis vedlegget 850676

    Det hele ble toppet med filippinske nudler laget fra bunn av. Og japansk ostekake. Fint å bruke noen timer sammen.

    Takk for at jeg fikk komme Zulu,hils din kjære og takke for maten. Og takk til Retep, alltid veldig hyggelig :)
    Takk selv kompis, alltid en fornøyelse. Morro når man treffer på eq punktet. Da er det veldig lite som skal til. Dsp er et fint verktøy, det gjelder i min bok vertfall å ikke over do ut. Samtidig som man må ha litt flax..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje jeg skal beholde høyttalerne likevel 🤔 Ble jo bedre med @Retep sine justeringer. Litt tyngde i bunn nå så blir det enda bedre. Kanskje en annen dac, en bra kilde og litt akustikkplater så blir sikkert lyden mer behagelig.

    Men mye tyder på at forsterkeren går ut. Da kan jeg kjøpe en litt billigere forsterker og frigjøre midler til en bra bassløsning.. Får tenke litt på det. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kanskje jeg skal beholde høyttalerne likevel 🤔 Ble jo bedre med @Retep sine justeringer. Litt tyngde i bunn nå så blir det enda bedre. Kanskje en annen dac, en bra kilde og litt akustikkplater så blir sikkert lyden mer behagelig.

    Men mye tyder på at forsterkeren går ut. Da kan jeg kjøpe en litt billigere forsterker og frigjøre midler til en bra bassløsning.. Får tenke litt på det. :)
    Sikkert ikke dumt, men kanskje ikke nødvendig å gjøre alt på en gang. Jeg stemmer for frigjøring av kapital for å supplere med en bassløsning, så kan du eventuelt bestemme veien videre etter at du har fått testet ut akkurat den endringen.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje jeg skal beholde høyttalerne likevel 🤔 Ble jo bedre med @Retep sine justeringer. Litt tyngde i bunn nå så blir det enda bedre. Kanskje en annen dac, en bra kilde og litt akustikkplater så blir sikkert lyden mer behagelig.

    Men mye tyder på at forsterkeren går ut. Da kan jeg kjøpe en litt billigere forsterker og frigjøre midler til en bra bassløsning.. Får tenke litt på det. :)
    Hva slags dsp bruker du?
    Jeg skal være forsiktig med å komme med anbefalinger rundt ting jeg ikke har hørt, men hvis du ikke kan leve med høyttalerne ukorrigert så vet jeg hva jeg ville ha gjort.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    høres fornuftig ut, zulu.
    de høyttalerne virker veldig forseggjorte med flott og solid kabinett og gode elementer, litt synd å gi dem opp så raskt og tape masse penger.
    jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at de kan spille forrykende med visse tilpasningsgrep ifht ører og rom.
    du har jo god plass, og jeg tror du vil oppleve en helt annen lyd hvis du får integrert et par suber på en skikkelig måte.
    nå har jeg riktignok et par suber for salg, som jeg har snakket med deg om, så jeg skal vokte meg vel for å fremstå som en kremmer.
    så la oss utelukke mine suber og si at de ikke passer inn siden de er passive og krever ekstern filter/eq/dsp og forsterker, og muligens ikke har riktig utseende heller.
    det er nok av gode bassløsninger å velge mellom der ute.
    det meste av det vi driver med handler om frekvensrespons (uten at det betyr at det finnes en ideell respons for alle ører og musikksmak).
    er det en kraftig dipp i et område, så vil andre områder virke veldig fremtredende, og er det veldig mye guff et sted, så vil det dominere og drukne resten av lydbildet.
    ut ifra det du beskriver, så virker det som om høyttalerne er en smule ujevn (og mangelfull) nedover i bassområdet i stua di, med den forsterkeren.
    får du fikset dette med supplering av suber (eq må til) og en forsterker som jevner ut responsen litt mer, så kan det veldig godt hende at du ikke lenger vil oppleve høyttalerne som fremfusende og masete i mellomtonen.
    i beste mening, og jeg håper du får sving på sakene og kan nyte musikken sik du ønsker!
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hva slags dsp bruker du?
    Jeg skal være forsiktig med å komme med anbefalinger rundt ting jeg ikke har hørt, men hvis du ikke kan leve med høyttalerne ukorrigert så vet jeg hva jeg ville ha gjort.
    Bruker kun mulighetene som er tilgjengelige i Jriver
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    får man tatt noen troverdige målinger av høyttalerene så vil man vite mye mer enn å sjonglere med apparater. alle "problemer" jeg har hatt i fortiden med elektronikk har vært et problem i høyttalerene. så snart det ble utbedret forsvant problemene med selv budsjettselektronikk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    får man tatt noen troverdige målinger av høyttalerene så vil man vite mye mer enn å sjonglere med apparater. alle "problemer" jeg har hatt i fortiden med elektronikk har vært et problem i høyttalerene. så snart det ble utbedret forsvant problemene med selv budsjettselektronikk.
    Var målinger grunnen til at du setter pris på Linkwitz sine kreasjoner?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    får man tatt noen troverdige målinger av høyttalerene så vil man vite mye mer enn å sjonglere med apparater. alle "problemer" jeg har hatt i fortiden med elektronikk har vært et problem i høyttalerene. så snart det ble utbedret forsvant problemene med selv budsjettselektronikk.
    Det ble foretatt målinger og satt noen små eq punkt ut fra de og eier sine ønsker om lyd. Videre ble det justert på øret til eier. Anlegget står i ei stue med de begrensningene det gir. Jeg likte lyden av Zulu sitt oppsett vertfall.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Som mange andre mener så er jeg enig i at høyttalerene dine ikke burde være et svake punktet og at om du vil fylle på litt nedover er sub veien å gå. Ville ikke solgt høyttalerene som første løsning i alle fall. Plassering av høyttalere og lytteposisjon ved hjelp av målinger og ørene er gratis og vil ofte løse problemet med lyd. Og i alle fall om man kan gjøre noen akustiske tiltak.
    Som noen har påpekt så kan dipper eller topper i frekvensrespons som skyldes rom og plassering av høyttalere og lytteposisjon få ting til å låte langt fra ideelt. Og da hjelper det ikke og bytte komponenter om man låser seg til plasseringer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Bruker kun mulighetene som er tilgjengelige i Jriver
    Jeg kjenner ikke Jriver noe særlig, men det er vel muligheter for "bass management" der? Kanskje forsøke å få lånt en sub og se hva det kan gjøre med lyden før man går i gang med større kjøp&salg?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kjenner ikke Jriver noe særlig, men det er vel muligheter for "bass management" der? Kanskje forsøke å få lånt en sub og se hva det kan gjøre med lyden før man går i gang med større kjøp&salg?
    Er mange muligheter når man bruker jriver. Og vertfall i sammenheng med en multikanals dac.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.493
    Torget vurderinger
    8
    Hadde det vært meg hadde jeg sett om jeg kunne fått lånt et skikkelig klasse a trinn. Det jeg har hørt tidligere av Altec, Jbl og Tannoy har jeg likt best med Pass Labs, Plinius, Accuphase etc.
    Har du muligheten ville jeg prøvd.
    mvh
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hadde det vært meg hadde jeg sett om jeg kunne fått lånt et skikkelig klasse a trinn. Det jeg har hørt tidligere av Altec, Jbl og Tannoy har jeg likt best med Pass Labs, Plinius, Accuphase etc.
    Har du muligheten ville jeg prøvd.
    mvh
    Har alltid siklet på Accuphase. Kunne vært en ide
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.493
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brukte selv en 300b med seriøs strømforsyning på mod.19 - Det ble bare for tamt for meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.129
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å få lånt to suber - det gjør mye med lyden.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Messen i Horten var ikke mye å rope hurra for for min del. Elendig fremkommelighet og veldig trange rom. Fikk med meg bare Mala, HiFiklubben, begge rommene til Audioaktøren, PM Audio som var helt tomt for folk, bortsett fra Paul da. That's it!

    Satser på at Oslo HiFi Show blir bedre. Er hvertfall heis over det hele der :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Messen i Horten var ikke mye å rope hurra for for min del. Elendig fremkommelighet og veldig trange rom. Fikk med meg bare Mala, HiFiklubben, begge rommene til Audioaktøren, PM Audio som var helt tomt for folk, bortsett fra Paul da. That's it!

    Satser på at Oslo HiFi Show blir bedre. Er hvertfall heis over det hele der :)
    Det var synd å høre, messa burde nok med fordel arrangeres på et sted som er tilrettelagt for alle.
    Ut fra hva jeg har lest virker det ikke som årets messe var helt det store.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    etter det jeg og har sett hittil av messen i år så syns jeg nesten det så ut som det var mer liv i 2019 sist jeg var der, ble rett og slett ikke tid eller overskudd i år, men skulle gjerne vært der for å møte likesinnede fått litt rekreasjon 🎶 :coffee: :giggle:
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ellers kanskje litt hell i at det ikke ble den store opplevelsen også,mtp ståsted til ditt egne råskinn av et anlegg 😇håper uansett du hadde det trivelig med de du fikk møtt på da Zulu 🤗
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig kjedelig og irriterende med forkjølelse når man ikke har hatt det på nesten 4 år. Jaja får høre på litt musikk og vente på salg :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Bassen begynner virkelig å sette seg her. Har blitt merkbart fyldigere lyd den siste uken. Kona kommenterte at nå låter høyttalerne bedre. Om det er placebo eller hjernen som har blitt vant med ht vites ikke. Men bryr meg katta om det. I mine ører så låter det bedre :)

    Tenker å prøve et par 2a3 rør for å se om ca 1 watt ekstra vil utgjøre noe forskjell på ht.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn