Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer Zulu. Spent på hvordan du vil sette de opp med avstand og vinkling. Som du, riktig påpeker, dette er artige formidlere. Svært naturtro. Følsomheten bidrar og til snerten, det levende. Nå er de aller fleste høyttalere, med følsomhet under 95dB følsomhet, kjedelige greier...
    Takk for det HCS :) For øyeblikket har jeg ikke prøvd å eksperimentere så mye med plassering. Har bare toet de inn litt. Er egentlig ikke så veldig flink til å prøve å plassere høyttalere i forskjellige posisjoner.

    Høyttalere med høy følsomhet og horn er helt klart noe for meg. Har gått glipp av mye moro skjønner jeg :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan går det med deg? Finner du ut styrker/svakheter, forsterker osv? Hvilke bein sitter det på høyttalere? Har du et nærbilde?
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan går det med deg? Finner du ut styrker/svakheter, forsterker osv? Hvilke bein sitter det på høyttalere? Har du et nærbilde?
    Går bare bra her :) Ja, har funnet ut av styrkene/svakhetene ved B.A.C.H 10. Det første jeg la merke til er at de spiller all slags musikk med bravur. De er både spretne og rytmiske. En annen ting som jeg er veldig glad for er den veldig detaljerte og kontante bassen de besitter. Det er lett å høre bassgangen på musikken.

    Jeg må si at de er ganske så gjennomsiktige. Med det så mener jeg at man hører alle detaljene som er på innspillingene. Man hører også lett rommet og luften rundt utøverne. De skiller veldig mellom ulike innspillinger på både godt og vondt. Er innspillingen bra, så låter det veldig bra. Hvis innspillingen ikke er fullt så bra så høres det tvert.

    Har også bemerket at de gir bra kropp på sangere. Det merkes veldig godt på f.eks
    Johnny Cash og Nick Cave. I tillegg er det futt i lyden selv ved lavere volum.

    Svakheten ved de, for min egen del, er at de er veldig avslørende. De pynter ikke på det som blir avspilt. Feil eller svakheter på innspillinger blir avdekt tvert. På mange innspillinger kan det også bli litt mye sccchhh-lyder (sibilanter) i diskantområdet. Er godt mulig at det skyldes andre komponenter i avspillingskjeden (les: dac) :) I og med at de skiller så mye på det som blir avspilt, så kan det tenkes at de skiller like mye på ulikt utstyr som blir tilkoblet.

    Angående forsterkere så er det litt vanskelig å si. Har bare prøvd de på Leben CS-300F. Den fungerer egentlig veldig bra. Den har mer enn nok kraft til å spille øredøvende høyt med kontroll. Selv om den gir lyden bra varme, kunne jeg tenkt meg litt mer kjøtt og blod. Hvis du forstår hva jeg mener :)

    Høyttalerne står på de medfølgende spikesene med gulvbeskyttere under.

    20190414_163104.jpeg



    Du må gjerne ta deg en tur HCS når anledningen byr seg :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for godt innblikk i hva Swissonor gjør. Er du hjemme i påsken? Kan hende jeg får tatt en tur :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Fått deg amp nå? Sender deg pm.
    SET-forsterker på vei ja. Så får vi se om den har nok kraft i seg :)

    Får også låne en oppgradert Trafomatic Audio Evolution One - 2a3 fra Moiz over påsken. Denne forsterkeren gleder jeg meg virkelig til å prøve. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for at jeg fikk komme en tur, det var en glede. Swissonor spiller forykende hos deg, men spent på hva en SET forsterker kan tilføre hos deg. En spennende sak er også dac du viste meg. Musikken du spilte falt helt klart i smak, tilogmed trekkspill jazz.. :).

    Takk for meg for denne gang så sees vi nok snart igjen :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Takk for at jeg fikk komme en tur, det var en glede. Swissonor spiller forykende hos deg, men spent på hva en SET forsterker kan tilføre hos deg. En spennende sak er også dac du viste meg. Musikken du spilte falt helt klart i smak, tilogmed trekkspill jazz.. :).

    Takk for meg for denne gang så sees vi nok snart igjen :)
    Bare hyggelig HCS. Takk også for hyggelig besøk. Alltid like fint å treffe likesinnede folk.

    Er veldig spent også på hvordan det blir. Du får komme tilbake når SET-rørforsterker og rør-dac er på plass :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Hei Zulu
    Jeg har en del erfaring med Swissonor B.A.C.H. 12 og ulike forsterkere. Jeg digger høyttalerene, og generelt opplever jeg at de tydelig viser hva som bor i de ulike forsterkerene. De skiller godt mellom de, både styrker og svakheter. Her er det bare å finne en forsterker du liker og kjøre på.
    Jeg ser du nevner Audio Note Oto SE tidligere i tråden. Jeg kan da nevne at jeg aldri har hørt Audio Note Meishu spille bedre enn på Swissonor B.A.C.H. 12, og jeg hadde fullt AN oppsett med dac, sølvkabler og Kit04 høyttalere med AN sine aller beste elementer.
    Leben har jeg selv lenge hatt lyst til å prøve, og da gjerne CS600. Hvordan synes du den du har på lån spiller på Swissonor?

    Selv har jeg brukt
    Swissonor sin egen AM 6xx1, single ended triode med PX25 rør og 6-7w pr. kanal
    Audio Note Meishu, 2x9w 300b SE
    Ayon Mercury II, 2x24w SE med ett AA52b rør pr kanal
    Musical Fidelity AMS35i, 2x 35w klasse A transistor
    Pathos TT, 2x35w klasse A, hybrid transistor
    Ayon Odin II, 50w PSE med to AA62b rør
    Air Tight ATM-2, 2x80w med KT88 rør

    bevisfrond
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hei Zulu
    Jeg har en del erfaring med Swissonor B.A.C.H. 12 og ulike forsterkere. Jeg digger høyttalerene, og generelt opplever jeg at de tydelig viser hva som bor i de ulike forsterkerene. De skiller godt mellom de, både styrker og svakheter. Her er det bare å finne en forsterker du liker og kjøre på.
    Jeg ser du nevner Audio Note Oto SE tidligere i tråden. Jeg kan da nevne at jeg aldri har hørt Audio Note Meishu spille bedre enn på Swissonor B.A.C.H. 12, og jeg hadde fullt AN oppsett med dac, sølvkabler og Kit04 høyttalere med AN sine aller beste elementer.
    Leben har jeg selv lenge hatt lyst til å prøve, og da gjerne CS600. Hvordan synes du den du har på lån spiller på Swissonor?

    Selv har jeg brukt
    Swissonor sin egen AM 6xx1, single ended triode med PX25 rør og 6-7w pr. kanal
    Audio Note Meishu, 2x9w 300b SE
    Ayon Mercury II, 2x24w SE med ett AA52b rør pr kanal
    Musical Fidelity AMS35i, 2x 35w klasse A transistor
    Pathos TT, 2x35w klasse A, hybrid transistor
    Ayon Odin II, 50w PSE med to AA62b rør
    Air Tight ATM-2, 2x80w med KT88 rør

    bevisfrond
    Er de beste høyttalerne jeg har hatt så langt, og jeg er innstilt på å fortsatt ha de for en lang lang stund :) Du har prøvd litt av hvert på dine B.A.C.H 12 ser jeg. Hvilken forsterker mener du har fungert best med de?

    Selv har jeg kjøpt en Decware Zen SET-forsterker på 2 watt. Jeg vet at den kan bli i det snaueste laget. Men vi får se hvordan det blir :) Spiller vanligvis ikke så høyt.

    Når det kommer til Leben CS-300F sammen med B.A.C.H 10 så vil jeg si at det er en veldig bra kombinasjon. :) Har ikke noe å klage på der. CS600 på B.A.C.H tror jeg blir glimrende.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    kan du biampe de høytalerne der?

    Den Decware Zen SET du har er en kjempe god amp, har eid en selv, den kan fint brukes som en ren poweramp med volum på max, men den er ikke noe for å sparke liv i 10eren, ikke la deg lure av at høytalenen er relativ lettdreven, 97d/m.
    Har du mulighet for biamp så ikke seg den Dacware men sett den på de øvre, og kjøp deg en god poweramp for 10".
    Hadde ikke du en Malmin?
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    kan du biampe de høytalerne der?

    Den Decware Zen SET du har er en kjempe god amp, har eid en selv, den kan fint brukes som en ren poweramp med volum på max, men den er ikke noe for å sparke liv i 10eren, ikke la deg lure av at høytalenen er relativ lettdreven, 97d/m.
    Har du mulighet for biamp så ikke seg den Dacware men sett den på de øvre, og kjøp deg en god poweramp for 10".
    Hadde ikke du en Malmin?
    B.A.C.H 10 har bare singlewire tilkobling desverre. Ellers hadde det vært en lur ide. :) Jo, hadde det. Solgte den for noen uker siden.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Ser ut til at Zen ikke gjorde nytten for deg. Ble det for lite power?
    I utgangspunktet ville jeg trodd det var nok for mye av tiden. Har lignende selv og spiller med mer enn nok trøkk for 90% av tiden. Eller var det andre faktorer? Selv om har to andre fra samme firma er jeg i tenkeboksen på om gir deg et bud på den. Har jo et kontor som kunne likt å musikk fra rør også
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Ser ut til at Zen ikke gjorde nytten for deg. Ble det for lite power?
    I utgangspunktet ville jeg trodd det var nok for mye av tiden. Har lignende selv og spiller med mer enn nok trøkk for 90% av tiden. Eller var det andre faktorer? Selv om har to andre fra samme firma er jeg i tenkeboksen på om gir deg et bud på den. Har jo et kontor som kunne likt å musikk fra rør også
    Det spiller høyt nok, men det er tyngden som mangler. Blir for lettbeint etter min smak og mine høyttalere. Var en helt annen tyngde med Leben CS-300F, men den har ikke den berømte SET-magien. :)

    Men skulle tro at den (Zen) vil passe utmerket på et kontor. Alt etter størrelsen på rommet vel og merke.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Flyttet høyttalerne ca 20 cm nærmere frontvegg hvilket hjalp litt. På jazz, visesang og rolig musikk låter det glimrende, men på alle andre sjangere blir det noe uforløst.

    Swissonor trenger nok litt mer effekt for å bli sparket liv i :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Swissonor som HCS har hjemme nå var det greit liv i med hans rør amp.
    Spennende høyttaler og har en bra måte og formidle musikk på;D
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Man føler seg litt dum i blant. I mitt tilfelle så har jeg sett meg blind på at min nye Decware Zen har for lite tyngde til mine Swissonor. Så blind at jeg faktisk glemmer at bass og mellomtonen kan økes på mine Swissonor med hhv. 2 dB og 1.5 dB. :) Ved å flytte to plugger er tyngden tilsynelatende tilbake.

    En annen ting er at min Decware Zen knapt er innspilt. Det kan jo også ha en viss innvirkning på lyden.

    Så med det sagt så er et forsterkersalg herved avlyst ;D Den står fint der den er.

    IMG_20190424_192934.jpg


    Now onto tuberolling og kjøp av rør-dac :cool:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ampen ser lekker ut. Hvor mange W gir den?
    Kjekt når ting fungerer :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kjekt å lese, det er en finfin amp det der.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg har monoblock versjonen av den og mener å påstå at det er en fabelaktig konstruksjon. Sender mine til Decware snart for oppgradering til 25th anniversary oppgradering. Da er den makset ganske så godt ut, med unntak av potensielle røroppgraderinger.

    Er din helt standard eller gjort noen tilvalg?
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har monoblock versjonen av den og mener å påstå at det er en fabelaktig konstruksjon. Sender mine til Decware snart for oppgradering til 25th anniversary oppgradering. Da er den makset ganske så godt ut, med unntak av potensielle røroppgraderinger.

    Er din helt standard eller gjort noen tilvalg?
    Tror den ikke har noen tilvalg. Vurderer å bytte kondensatoren og de to motstandene i den. Tenker også å bytte volumpoten samt få laget en ny kasse med treverk. Det frister dog veldig å gå opp til en SE34I.5 :)

    Hva tror du om det? :)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Ikke hørt den 341. 5 Ampen. Litt mer output, men blir vel omtrent 3dB økning bare. Jevnt over blant forumfolka på Decware blir Zen varianten foretrukket hvis man går i retningen av av SET. Veldig mange er fornøyde med det utgangsrøret. Ville kanskje fulgt planen din på oppgraderingen på caps og de andre punktene du nevner. Kanskje vurdere en pre, Csp3 hvis du vil holde deg til samme merke.

    Jeg er frem og tilbake på om skal kjøpe pre selv. Får se om skal reise til USA i løpet av året
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Da er noe nytt og spennende snart på vei i posten. Så får vi se hvor mye bedre 2x8 watt og 300b blir enn 2x2 watt og EL84. :)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer blir spennende :) tipper det ble en serber eller noe i den duren ;):rolleyes:
    mvh Ivan
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer blir spennende :) tipper det ble en serber eller noe i den duren ;):rolleyes:
    mvh Ivan
    Takk for det :)

    Ja, det ble en serber. Så nå har jeg vært innom både Serbia og Bulgaria. Mangler bare en russisk dac nå :)
    er en fin og fornuftig sak du får i hus nå :) en kamerat hadde samme tidligere og fikk prøvd den her hjemme og , overaskende mye det bodde i den lille tassen :)den er nok enda mer passende dine høyttalere mtp følsomhet enn ved mine , blir spennende å se hva du syns , hehe ja du mangler snart bare russisk kaviar nå :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Har skjedd litt her den siste uka. Fikk denne på bildet under på onsdag

    20190523_092841.jpeg


    Dette er altså en Trafomatic Experience Two 300b integrert forsterker. Det tok bare to timer før den ble pakket ned igjen. Det låt ikke bra i det hele tatt. Spinkel bass, dårlig oppløsning og mye sibilanter. Heldigvis kjøpte jeg den brukt via en forhandler slik at jeg kunne benytte meg av angreretten.

    Hentet så en slik en hjemme hos Sveinung fra Mala Audio.

    IMG_20190525_143728.jpg


    Som sikkert de fleste her ser så er dette en LM Audio 518IA. Denne er oppgradert med bedre rør. Den er bestykket med disse rørene:

    Psvane 845T-MK2
    Siemens ECC83
    Tung Sol 7581 driverrør
    Mullard CV1377 likeretter

    Med den tilkoblet mine B.A.C.H 10 ble det andre boller. Du verden for en lydforbedring! Nå snakker vi om "voksen" lyd. Bassen er tilbake i fullt monn. Lyden ble mer organisk og varm. I tillegg fikk stemmer og instrumenter mer kropp og liv. Det er mulig at bassen ikke er like skarpskåren som den var på Leben CS300F. Er dog ikke helt sikker ettersom det er en stund siden jeg hørte den. Men resten av lyden er nok noen hakk over CS300F.

    Jeg har ikke helt bestemt meg for å kjøpe den ennå. Den koster litt mer enn det jeg har budsjett til. Men samtidig kan jeg få den til en veldig hyggelig pris fra Mala. :)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Godt å høre du ble å kjøpe av leverandør,dette bekrefter jo bare igjen hvor viktig det er å få testet i eget oppsett :) jeg opplevde den heller ikke som typisk rør varm eller behagelig i klangen,den hadde nokså neutral klangkarakter,trur ikke den er det folk klassisk klassifiserer som magisk`` 300b heller, jeg oppvlevde den litt rufsete og rocka`` fremfor innbydende og intim her også, godt å høre du fikk låne en LM og det virker til å gå mer i riktig retning da , ikke lett den balansegangen bestandig hehe ,

    fortsatt god dag Mvh Ivan
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Godt å høre du ble å kjøpe av leverandør,dette bekrefter jo bare igjen hvor viktig det er å få testet i eget oppsett :) jeg opplevde den heller ikke som typisk rør varm eller behagelig i klangen,den hadde nokså neutral klangkarakter,trur ikke den er det folk klassisk klassifiserer som magisk`` 300b heller, jeg oppvlevde den litt rufsete og rocka`` fremfor innbydende og intim her også, godt å høre du fikk låne en LM og det virker til å gå mer i riktig retning da , ikke lett den balansegangen bestandig hehe ,

    fortsatt god dag Mvh Ivan
    Som du sier så kan den balansegangen være vanskelig. Men når det sitter så sitter det :)

    Da er beslutningen tatt. 518IA blir stående permanent i uoverskuelig fremtid :)

    Nå mangler bare prikken over i-en. En høykvalitets dac.

    Ha en fin dag videre Ivan
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen tenker at siden lm ble så bra klapp hos deg så hadde du kommet rimelig og fornuftig ut av det med en Lm 502-ca dac de får man jo til rundt 6k på brukten og der kan man ikke feile :) med det mener jeg at den trygt bare vil gjøre jobben , har lånt en selv noen ganger og lett å like.men kanskje ikke spesiell nok. ser jo det ligger en veridian dac ute og dem er jo og spennende til en betalbar pris .
    mvh Ivan
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hei igjen tenker at siden lm ble så bra klapp hos deg så hadde du kommet rimelig og fornuftig ut av det med en Lm 502-ca dac de får man jo til rundt 6k på brukten og der kan man ikke feile :) med det mener jeg at den trygt bare vil gjøre jobben , har lånt en selv noen ganger og lett å like.men kanskje ikke spesiell nok. ser jo det ligger en veridian dac ute og dem er jo og spennende til en betalbar pris .
    mvh Ivan
    Fine forslag det. :) Låter sikkert veldig bra den, men den frister ikke så veldig. Veridian er mer spennende. Hadde jeg bare hatt plass til den :) De er litt store kan man si hehe
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn