Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Ja, da forsvant Gecko ut av døra i går kveld og jeg står inok en gang uten høyttalere. Så får vi se hvilke høyttalere som kommer inn døra igjen. :)
    Noe i tankene?
    Tenker i retning mot musikalske og dynamiske stativhøyttalere med litt varm klang og behagelig diskant (Morel?) evt med et kabinett som ikke er helt dødt men som spiller med.

    Budsjettet ligger mellom 6-10k for et par brukte. De trenger ikke å gå alt for dypt da tanken er å supplere med en musikalsk sub etter hvert. Det viktige er at høyttalerne takler et bredt spekter av musikksjangre.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hva ville dere valgt av høyttalere til rundt 17.000 brukt som heller i retning mot det musikalske. Med bra dynamikk, litt varm klang og behagelig diskant (Morel?) evt med et kabinett som ikke er helt dødt men som spiller med?

    For eksempel Omega SAM6, WLM Diva Monitor, Harbeth C7ES-3 evt noen andre ht som kan brukes med rørfosterkere på ca 2x10 watt (Dallas II). På sikt er planen å supplere med en eller 2 subber.

    Noen som har noe forslag å komme med? :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel sette Tannoy også på den lista.
    Men uansett, 2x10 watt er lite
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Kan vel sette Tannoy også på den lista.
    Men uansett, 2x10 watt er lite
    Ja Tannoy er et bra forslag selv om Tannoy DC8T ikke falt i smak. Men DC8T er sikkert ikke representativ for lyden til resten av Tannoy's portefølje. Er vel mest ment som et forslag med 2x10 watt effekt :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel sette Tannoy også på den lista.
    Men uansett, 2x10 watt er lite
    Ja Tannoy er et bra forslag selv om Tannoy DC8T ikke falt i smak. Men DC8T er sikkert ikke representativ for lyden til resten av Tannoy's portefølje. Er vel mest ment som et forslag med 2x10 watt effekt :)
    Må vel innrømme at jeg er svak for designet og ideen til Omega og WLM
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hadde jeg valgt av tilgjengelig brukt vare i dag til 16k har du et gøyalt alternativ her.

    ****link til annonse slettet****
    litt større en en stativ dog:)) men utrolig mye morro for pengene
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva med å prøve noe som er allmen kjent og skrytt litt av? F.eks JBL 530 eller gulvmodellen JBL 580? Dersom diskant/mellomtone er god nok, bass har du jo ingen problemer med.

    Hadde jeg valgt av tilgjengelig brukt vare i dag til 16k har du et gøyalt alternativ her.

    ****link til annonse slettet****

    litt større en en stativ dog:)) men utrolig mye morro for pengene
    Det der er alt for mye morro for det rommet der, dessverre. Han trenger noe lite noe.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Må vel innrømme at jeg er svak for designet og ideen til Omega og WLM
    Er mest lysten på ht med fulltonelement. Har ikke hørt ht med slike element men innbiller meg at det vil låte bra.

    Du som har og har hørt ht med fulltonelement, vil du si at de kan passe variert musikk hvis man supplerer med en eller to subber?

    Tenkte da i en BLH-løsning
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Store høyttalere i mindre rom kan fungere glimrende.
    Jeg har over 300 kg på 15 m2 plass og klager ikke på det lydmessige. :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hva med å prøve noe som er allmen kjent og skrytt litt av? F.eks JBL 530 eller gulvmodellen JBL 580? Dersom diskant/mellomtone er god nok, bass har du jo ingen problemer med.
    Takk for tipset, Men det frister ikke veldig med den serien til JBL. Sikter nok en del høyere når det gjelder lyd. No offense :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ser jo poenget her når jeg ser størrelse på rom tidligere i tråden, da blir nok de Azura litt vel store.

    snuser du på fulltoner må jo denne være midt i blinken

    ****link til annonse slettet****

    spiller nok ikke mye dårligere en Omega vil jeg tro Quarter Wave er morro og mye artigere en tradisjonelle bokser.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Ser jo poenget her når jeg ser størrelse på rom tidligere i tråden, da blir nok de Azura litt vel store.

    snuser du på fulltoner må jo denne være midt i blinken

    ****link til annonse slettet****

    spiller nok ikke mye dårligere en Omega vil jeg tro.
    Hmm interessant. Kunne tenkt meg å prøve noe slikt eller Dallas II som mteinum her på forumet brukte :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Store høyttalere i mindre rom kan fungere glimrende.
    Jeg har over 300 kg på 15 m2 plass og klager ikke på det lydmessige. :)
    For all del, funker sikkert knall det. Den vekta der blir pinglete i forhold til vekta her. :p bare subba i kinoen min veier 230 kg hvis vekta er det viktigste. :p

    Hva med å prøve noe som er allmen kjent og skrytt litt av? F.eks JBL 530 eller gulvmodellen JBL 580? Dersom diskant/mellomtone er god nok, bass har du jo ingen problemer med.
    Takk for tipset, Men det frister ikke veldig med den serien til JBL. Sikter nok en del høyere når det gjelder lyd. No offense :)
    Har ikke hørt de JBL'ene jeg altså, har bare lest mye bra om de. Mulig du veit mye mer enn meg, men jeg har prøvd litt av hvert, dyrt er ikke alltid bedre. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva med Focal Electra 1008Be som ligger på torget til 15k?

    Ikke hørt de, men stativhøyttalere til den prisen er vanligvis 'brukbare'. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Må vel innrømme at jeg er svak for designet og ideen til Omega og WLM
    Er mest lysten på ht med fulltonelement. Har ikke hørt ht med slike element men innbiller meg at det vil låte bra.

    Du som har og har hørt ht med fulltonelement, vil du si at de kan passe variert musikk hvis man supplerer med en eller to subber?

    Tenkte da i en BLH-løsning
    Fulltone er aldri fulltone, i praksis eksisterer ikke en slik høyttaler. Fostex som jeg brukte, ble supplert med diskant på toppen fra ca 4500hz. Det finnes varianter med wizzercone, som påstås å spille høyere oppover, men jeg vil ikke si det frister i mitt tilfelle. Siden jeg hadde bestemt meg for diskant i mine BLH, falt valget på en Fostex uten wizzercone, med alle de fordeler det har. Nedover spiller ikke BLH ekstremt mye bass heller. De eneste jeg har hørt som gjøre det tilfredstillende er Rama sine her inne. Da snakker vi om ølmage Nagaoka. Og han bruker også Fostex 208 esr, som finnes i kunne 50eks og har et magnetsystem av en annen verden. I tillegg kjører han en velodyne sub med dsp. 18".

    Det skalv ikke være enkelt.
    Mina vanlige Nagaoka spillte ikke rock noe særlig. Men jeg er ganske sikker på at de synger en annen vise med en heftig sub integrert. Da meddsp og mulighet for å integrere skikkelig i rommet.

    De på finn til 2000 kan være en negynnesle. Gode elementer, men trenger sub og diskant
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Store ting på gang her.

    Solgte for og effektforsterker i går, høyttalerkabler i dag. Selger racket i morgen :)

    Fine høyttalere med 96dB følsomhet og 8Ohms impedanse er på vei. Dette blir artig :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer:)
    Blir spennende å se hva du går for denne gang.
    Mvh
    R
    Takk for det :) Ja, jeg håper de er så bra som de ser ut. Har fått en liten pekepinn fra en her på forumet som har modellen over på lån. :) Katta kommer snart ut av sekken hehe
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Er en Leben CS-300F på vei fra Nordic Sound Design som jeg skal teste på de nye høyttalerne :) Er stor mulighet for at jeg prøver noe fra LM Audio også.

    Spennende tider det her :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Her kommer altså den store avsløringen :)

    qqqqqqqqqqq.jpg


    Som dere kanskje ser så ble det Swissonor B.A.C.H 10. HCS her på forumet har storebroren 12

    Litt tidlig å si hvordan jeg synes det låter men det virker lovende. Fin, detaljert og tørr bass har de hvertfall :)

    Synes stua ble seende mye finere ut med den lyse skjenken og bokhylla sammen med de lyse høyttalerne. Når bokhylla blir fylt opp blir kanskje lyden litt bedre også :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer dette er spennende saker. Det ser veldig bra ut å kledde stuen godt:)

    Mvh
    R
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gjorde seg med de høyttalera der, ja. Får du en varmere mellomtone med de der enn med XTZ? Bassen vil jeg tru er bra. :) Gratulerer uansett. ;)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gjorde seg med de høyttalera der, ja. Får du en varmere mellomtone med de der enn med XTZ? Bassen vil jeg tru er bra. :) Gratulerer uansett. ;)
    Takk for det :) Er ikke lett å si, men den er hvertfall varm nok for meg. Bassen er veldig bra, men trenger nok en sub for å få med den dypeste bassen. B.A.C.H 10 er oppgitt med nedre frekvens på bare 50Hz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gjorde seg med de høyttalera der, ja. Får du en varmere mellomtone med de der enn med XTZ? Bassen vil jeg tru er bra. :) Gratulerer uansett. ;)
    Takk for det :) Er ikke lett å si, men den er hvertfall varm nok for meg. Bassen er veldig bra, men trenger nok en sub for å få med den dypeste bassen. B.A.C.H 10 er oppgitt med nedre frekvens på bare 50Hz.
    Spesifikasjoner som sier -3 db på 50Hz er bare bra, Martin Logan Clarity f.eks har vel på 47Hz eller noe sånt og de spiller forrykende mellombass, trenger jo ikke fult så stor forsterker heller hvis de ikke spiller noe særlig under 50Hz .... er en grunn til at jeg liker stativhøyttalere, da de stort sett ikke når ned i bunnen uansett, men det er det jo veldig mange gulvstående som ikke gjør heller. ;)
    Høy følsomhet på de der? Og fulltone-element i lukka kassa? Ikke noe hornlada det der vel?
    Hvilke forsterker bruker du/skal du bruke sammen med de der? :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gjorde seg med de høyttalera der, ja. Får du en varmere mellomtone med de der enn med XTZ? Bassen vil jeg tru er bra. :) Gratulerer uansett. ;)
    Takk for det :) Er ikke lett å si, men den er hvertfall varm nok for meg. Bassen er veldig bra, men trenger nok en sub for å få med den dypeste bassen. B.A.C.H 10 er oppgitt med nedre frekvens på bare 50Hz.
    Spesifikasjoner som sier -3 db på 50Hz er bare bra, Martin Logan Clarity f.eks har vel på 47Hz eller noe sånt og de spiller forrykende mellombass, trenger jo ikke fult så stor forsterker heller hvis de ikke spiller noe særlig under 50Hz .... er en grunn til at jeg liker stativhøyttalere, da de stort sett ikke når ned i bunnen uansett, men det er det jo veldig mange gulvstående som ikke gjør heller. ;)
    Høy følsomhet på de der? Og fulltone-element i lukka kassa? Ikke noe hornlada det der vel?
    Hvilke forsterker bruker du/skal du bruke sammen med de der? :)
    Følsomhet på 96dB. Nei, hverken fulltone-element eller lukket kasse. Jo her er det hornlading. Er et 10-tommers element som går opp til 1400Hz, derfra er det et horn som tar over opp til 16000 Hz. :)

    Låner for øyeblikket en Leben CS-300F integrert rørforsterer. Tanken er at jeg skal ha en Audio Note OTO SE eller en SET fra LM Audio e.l. Blir hvertfall noe med rør og lite effekt. :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    B.A.C.H 10 vokser veldig raskt på meg :) Elsker simpelthen snerten og frasparket på de! ;)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    gratulerer så mye så langt så jo velsmakende ut dette :) håper du finner roen og gleden i denne komboen jeg , ikke mange som kan måle seg med enkelheten og det classiske utrykket til Leben heller :)
    morro å høre at det så langt treffer deg :)
    Mvh Ivan
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    gratulerer så mye så langt så jo velsmakende ut dette :) håper du finner roen og gleden i denne komboen jeg , ikke mange som kan måle seg med enkelheten og det classiske utrykket til Leben heller :)
    morro å høre at det så langt treffer deg :)
    Mvh Ivan
    Mange takk for det Ivan :) Koser meg her så langt :) Blir trolig enda bedre, dette da Leben ikke er fullt innspilt enda. I tillegg kjøpte jeg en Bluesound Note 2i i går som jeg ikke har fått koblet opp.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    bare bruk tid på det :) og ikke minst kos deg :D jeg ser for meg at en single ended rør dac også kunne vært artig å implementere dette oppsettet med etterhvert vet om en kar i ukraina som lager veldig konkuranse dyktige nos- non oversampling single ended rør dac-er til fine priser, man må dog ha en spdif til usb converter utenom for bruk av pc da ,han lager også dette legger ved en link så du kan kikke litt, ikke helt ulikt audio note sine konstruksjoner , men snillere priser, men for all del mener ikke at du skal handle mer nå ville bare komme med et fremtidig`` forslag`` :)

    først den rimeligste til 3500 https://www.ebay.com/itm/DAC-Z-abba...736663?hash=item2871311fd7:g:MgQAAOSw5dJbcLDV
    og en midt på treet til 8000 men som konkurerrer med vesentlig dyrere saker
    https://www.ebay.com/itm/DAC2-1-abb...292674?hash=item5465dde0c2:g:uR8AAOSwB8FbcLAT

    Ha en fortsatt fin lyttedag
    Mvh Ivan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Zulu. Spent på hvordan du vil sette de opp med avstand og vinkling. Som du, riktig påpeker, dette er artige formidlere. Svært naturtro. Følsomheten bidrar og til snerten, det levende. Nå er de aller fleste høyttalere, med følsomhet under 95dB følsomhet, kjedelige greier...
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    bare bruk tid på det :) og ikke minst kos deg :D jeg ser for meg at en single ended rør dac også kunne vært artig å implementere dette oppsettet med etterhvert vet om en kar i ukraina som lager veldig konkuranse dyktige nos- non oversampling single ended rør dac-er til fine priser, man må dog ha en spdif til usb converter utenom for bruk av pc da ,han lager også dette legger ved en link så du kan kikke litt, ikke helt ulikt audio note sine konstruksjoner , men snillere priser, men for all del mener ikke at du skal handle mer nå ville bare komme med et fremtidig`` forslag`` :)

    først den rimeligste til 3500 https://www.ebay.com/itm/DAC-Z-abba...736663?hash=item2871311fd7:g:MgQAAOSw5dJbcLDV
    og en midt på treet til 8000 men som konkurerrer med vesentlig dyrere saker
    https://www.ebay.com/itm/DAC2-1-abb...292674?hash=item5465dde0c2:g:uR8AAOSwB8FbcLAT

    Ha en fortsatt fin lyttedag
    Mvh Ivan
    Hmm.. Høres veldig interessant ut med de dac'ene. Helt klart noe jeg må sjekke ut nærmere. Takk for tipset :)

    Takk for det :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn