Zerostat

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Hei
Er det noen som vet hvor man kan kjøpe en Zerostatpistol?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Mono er importør. Prøv en telefon dit.......
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Funkern a ???

Noen sier at det er bare tull, bortkasta penger, mens andre er meget fornøyd.....

Destiny.. :)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Den funker.......og lenge. Bruker fremdeles min gamle hvite som er over 20 år gammel. Kjøpte en ny rød for et par år siden, men den ligger å venter på at den gamle skal ta kvelden....

Edit: Har sjelden bruk for Zerostaten. Kun noen få ganger vil filten på LP12 være med skiva opp. En behandling med Zerotaten og filten slipper taket.
Beste løsning jeg vet om er å rense platene på min VPI 17F. Da blir de ikke oppladet igjen......
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Destiny skrev:
Funkern a ???

Noen sier at det er bare tull, bortkasta penger, mens andre er meget fornøyd.....
Du kan regne meg i den siste gruppen. Har en Zerostat, hadde fra før en eldre sak (80talls) av merket AM. Brukes ved behov. Funker helt fint. Men husk, med en slik driver man bare symptombehandling, man fjerner ikke årsaken til at statisk-elektrisitet bygger seg opp (som f.eks. tørr luft), man nøytraliserer bare det som har bygd seg opp i skiva her og nu.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Da har vi en for og en mot! og jeg sitter igjen fortsatt som et ???

Må kanskje prøve selv....

Destiny.. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den funker bra den, og gjør akkurat det den lover; men løser jo ikke det egentlige problemet. Som forresten kunne vært mye billigere å løse og attpåtil ha sekundære gevinster; dvs remedier som øker luftfuktighet. Jeg har en rød fra 80-/90-tallet eller noe slik, og den ligger godt bevart i hylla nede etter at jeg fant på å ha noen store gulvstående planter i hifienden av rommet. Det gjør også sitt for akustikken.

Har forresten sett at den nylig ble solgt hos internasjonale nettsjapper som elusive, needledoctor, lpgear og andre. Kanskje et søk på amazon.co.uk kan finne noen til en god pris også, har ikke søkt.

EDIT; jo nå har jeg det, men det blir dyrt nok med mva og gebyr.

http://www.amazon.co.uk/MILTY-ZEROS...HDSS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1294011052&sr=8-1
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Om sentralen tillater litt saksinformasjon: Big Dipper har muligens på lager, og kan i alle fall skaffe.

Når det er sagt har jeg ikke behov for sånt. Nye plater er ofte fryktelig glade i innercover, men etter vask er det ikke et problem hos meg.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har stor nytte av Zerostaten, kanskje særlig når nye plater skal ut av innercoveret sitt. I slike tilfeller, og særlig når innercoveret er av papir, sitter dette fastklistert til plata. Det er statisk elektrisitet som er årsaken til fenomenet, og det finnes to måter å unngå å skade plata på når den skal ut av coveret.

1) Skjære innercoveret langs minst en av kantene og dermed få berget plata uskadet ut, eller
2) skyte ned i coveret med Zerostaten på begge sider av plata slik at den løsner og kan lirkes ut.

Gjør du det ikke på en av disse to måtene, er det stor sannsynlighet for at plata blir skadet. Hvor mange har ikke skuffet måtte konstatere at helt nye plater har uforklarlige knepp og andre soniske lyter?
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
helarn skrev:
Jeg har stor nytte av Zerostaten, kanskje særlig når nye plater skal ut av innercoveret sitt. I slike tilfeller, og særlig når innercoveret er av papir, sitter dette fastklistert til plata. Det er statisk elektrisitet som er årsaken til fenomenet, og det finnes to måter å unngå å skade plata på når den skal ut av coveret.

1) Skjære innercoveret langs minst en av kantene og dermed få berget plata uskadet ut, eller
2) skyte ned i coveret med Zerostaten på begge sider av plata slik at den løsner og kan lirkes ut.

Gjør du det ikke på en av disse to måtene, er det stor sannsynlighet for at plata blir skadet. Hvor mange har ikke skuffet måtte konstatere at helt nye plater har uforklarlige knepp og andre soniske lyter?
Litt OT men dette høres ut som Zerostat har putta litt for mange penger i lomma på noen her,

Å kjøpe en Zerostat for å forhindre at uforklarlige knepp og andre soniske lyter skal oppstå etter at man har tatt plata ut av et papircover er ren BS.

Det skal mere enn papir til for å skape fenomenet du beskriver, har nye plater slike lyter du beskriver er det helt andre ting som har forårsaket det.

Feilproduksjon og møkk er helt vanlig på selv nye plater.

Prøv en runde i en platerenser (helst ultralyd) så ser du at mesteparten av ulydene blir borte.

P.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hehe! Ser at noen har sine ritualer med Zerostaten :) Har en selv og den er jo fin og ha, men bruker den nok mere på vinteren en sommer.
Tør inneklima pga fyring kan skape mere statisk elektrisitet og noen ganger henger filt mappen igjen. Slipper dette med Zerostaten. Har ikke sammelingnet om det blir mindre knepp med og uten. Logikken sier jo at det blir mindre... ::)

Platevaskeren er dog en mye viktigere verktøy.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Pellesmil:
Hvis du insinuerer at jeg mottar penger for å skrive fint om Zerostaten får du krype til korset og be om unnskyldning. Så er nemlig ikke tilfelle. Hadde du lest tråden, ville du ha sett at jeg ikke visste hvem som importerer Zerostat engang.

Videre kan jeg huske flere anledninger hvor nye plater har være helt fine, men plutselig har de fått et uforklarlig knepp eller flere på tross av meget forsiktig behandling. Det kan da umulig være bra for sårbar vinyl å bli subbet ut av et fastklisteret cover. Jeg synes det er merkelig om du mener dette ikke kan forårsake skader. Enhver friksjon mellom vinylplata og diverse fremmedelementer er av det onde mener nå jeg.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
helarn skrev:
Pellesmil:
Hvis du insinuerer at jeg mottar penger for å skrive fint om Zerostaten får du krype til korset og be om unnskyldning. Så er nemlig ikke tilfelle. Hadde du lest tråden, ville du ha sett at jeg ikke visste hvem som importerer Zerostat engang.

Videre kan jeg huske flere anledninger hvor nye plater har være helt fine, men plutselig har de fått et uforklarlig knepp eller flere på tross av meget forsiktig behandling. Det kan da umulig være bra for sårbar vinyl å bli subbet ut av et fastklisteret cover. Jeg synes det er merkelig om du mener dette ikke kan forårsake skader. Enhver friksjon mellom vinylplata og diverse fremmedelementer er av det onde mener nå jeg.
He he

sorry men jeg kan fremdeles ikke la være å se på innlegget som en reklame for nevnte produkt,
Så lenge du er uskyldig er det bare å slappe av, neppe noe justismord dette.

Tilbake til essensen, helt naturlig at nye plater kan ha lydmessinge defekter ala det du beskriver, men det er ikke et fastklistret cover som har forårsaket det, ei heller vil Zerostaten fikse dette, Zerostaten er sikkert et fint produkt men feilproduserte og møkkete (dvs, voksede) plater fikser den ikke.

Vinyl er ikke så sårbar som mange skal ha det til, en skrape i overflaten i mange tilfeller helt uten innvirkning på lydkvaliteten, lyden ligger nedi rillene og det skal mye til å klare å ripe plata der.
Jeg har plater som ser ut som et vrak men som etter en skikkelig vask spiller som bare det, og plater som ser perfekte ut som er totalt vrak, skaden på de vraka platene er ikke forårsaket av vanlig behandling/misbruk/festbruk, men at plata er spilt med møkkete pickup møkkete plate og for høyt stifttrykk.

No hard feelings 8)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Du skjønner ikke hva jeg mener, men det får nå så være.
Jeg har selvfølgelig ikke noen illusjoner om at et antistatisk verktøy som for eksempel Zerostat eller Zeepa kan reparere skitne plater. Har aldri hevdet det. Karakterisering av innlegg en ikke skjønner som "BS" synes jeg forøvrig er upassende.
 
Topp Bunn