Zensati avslørt av Stereo+ eller ikke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    .......
    Jeg må også si jeg har problemer med å forstå en logikk som tilsier at det høre 0 av 10 rette er ekvivalent med 10 av 10 rette i en ABX test.

    Jeg tror 'logikken' er som følger; Statistisk er det like sannsynlig at A gjetter 0 av 10 som at B gjetter 10 av 10. Siden dette er en blindtest må man kun se på oppgitt resultat (10 av 20) og tolke resultatet deretter. Tror jeg ... :)

    Bruk av ordet 'gjetter' kunne forøvrig vært byttet ut med hva som helst. Resultatet blir det samme ...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da jeg arrangerte min første blindtest for snart 10 år siden fikk jeg hjelp av en statistiker på forumet. Hans fasit for et holdbart resultat en testperson som oppnådde 12/13 eller to som oppnådde 11/13.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    10/10 og 0/10 er ekvivalente fordi hypotesen som testes er at det er 50/50 for å svare korrekt. Da er de to like sannsynlige at inntreffer ved ren tipping.

    Jo større sannsynlighet man antar for å velge rett (og på dette forum skulle man tro den var nær 100 prosent gitt de euforiske beskrivelsene) så blir det mindre og mindre imponerende å klare mange riktige.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.209
    Antall liker
    5.160
    Jeg må også si jeg har problemer med å forstå en logikk som tilsier at det høre 0 av 10 rette er ekvivalent med 10 av 10 rette i en ABX test.
    I en ABX-test skal du bevise at du hører en reell forskjell, altså at du hører om X er det samme som A eller om X det samme som B. Med andre ord er hypotesen du skal bevise at det er en forskjell, mens nullhypotesen er at det ikke er noen forskjell og at svarresultatet ditt er slump/tilfeldig.

    Hvis det ikke er noen forskjell (nullhypotesen) så betyr det i praksis at du gir et slumpresultat. Hvis du gjetter om X er A eller B på slump, så er det mest sannsynlig at du får rett halvparten av gangene og tar feil halvparten av gangene, eller at du gjetter rett fem av ti ganger. Det er lite sannsynlig at du gjetter riktig ti av ti ganger på slump, men det er like lite sannsynlig at du gjetter feil ti av ti ganger på slump. Sannsynligheten for antall rette av ti på slump er (cirkatall):

    0/10: 0.1%
    1/10: 1%
    2/10: 4%
    3/10: 12%
    4/10: 20%
    5/10: 25%
    6/10: 20%
    7/10: 12%
    8/10: 4%
    9/10: 1%
    10/10: 0.1%

    Hvis du får 10/10 rette er det lite sannsynlig at det er slump og sannsynliggjort at du hørte rett. Hvis du får 0/10 rette er det like lite sannsynlig at det er slump, men mest sannsynlig at du forvekslet A og B. Hvis du gjetter tilfeldig mange ganger vil du score 5/10 cirka én av fire ganger, mens du vil score 8/10 cirka én av tjue ganger. Du vil også score 2/10 cirka én av tjue ganger. Så det er ikke veldig usannsynlig at du får 8/10 på slump. Men hvis du gjentar det flere ganger eller en signifikant majoritet av et lytterpanel får 8/10, er det sannsynliggjort at resultatet ikke er slump og at det faktisk er en forskjell. Og jo flere forsøk eller jo større majoritet, jo sterkere har forsøket sannsynliggjort det.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    .......
    Jeg må også si jeg har problemer med å forstå en logikk som tilsier at det høre 0 av 10 rette er ekvivalent med 10 av 10 rette i en ABX test.

    Jeg tror 'logikken' er som følger; Statistisk er det like sannsynlig at A gjetter 0 av 10 som at B gjetter 10 av 10. Siden dette er en blindtest må man kun se på oppgitt resultat (10 av 20) og tolke resultatet deretter. Tror jeg ... :)
    Forsåvidt. Husk at ABX-formatet er designet for å svare på ett eneste spørsmål: Finnes det en hørbar forskjell mellom A og B? For å svare på det undersøker vi om utfallet like gjerne kan forklares med tilfeldig gjetting. Hvis det er komplett usannsynlig at utfallet skyldes gjetting må vi konkludere med at det formodentlig er en hørbar forskjell. Et utfall med null rette i ti forsøk er usannsynlig ved gjetting, like usannsynlig som ti av ti. Da er en mer sannsynlig forklaring at testpersonen hører forskjell, men av uforklarlige grunner svarer A hver gang han hører B og motsatt.

    Det etterlater en viss fiskelukt, men statistikken AtleT nevner over og den jeg selv beskrev litt tidligere tar ikke høyde for det. De er en-sidige tester som sammenligner utfallet med sannsynligheten for å gjette så mange eller fler riktige. Sannsynligheten for å gjette null eller fler riktige er jo 100 %, så det resultatet forkastes med glans. Det finnes også to-sidige tester som sammenligner med sannsynligheten for å havne minst så langt unna gjennomsnittet på den ene eller andre siden, men det er ingen god grunn til å bruke en to-sidig test her. Jeg ville nok strøket et slikt resultat fra statistikken som en ugyldig "outlier", og muligens tatt en liten prat med forsøkspersonen om hva jeg syntes om slikt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Med tanke på alle sleivete sidekommentarene burde kabeldebatter kanskje organiseres med påmelding og tidsramme.

    Jeg mener HCS, det er ikke slik at du stikker deg ut som særlig interessant heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med tanke på alle sleivete sidekommentarene burde kabeldebatter kanskje organiseres med påmelding og tidsramme.

    Jeg mener HCS, det er ikke slik at du stikker deg ut som særlig interessant heller.
    På seg selv kjenner en andre ANM. Hjelper ikke å kjøpe høyttalere til en høy penge samt flagge dette. For så å lage en tråd som tidvis lager mye støy. Såklart hjelper å flashe litt biler, men du er fortsatt like uinteressant for meg som jeg er for deg. Heldigvis!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Hvem som støyer her kan nok diskuteres.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Jeg holder på men har bestemt meg for ikke å dele det her inne - ikke noe vits
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Ja LMC hvornår kommer du med noget nyt som er opnåeligt for andre?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Skjer ting her også, men gidder ikke legge mye av det ut pga. krangelefanter og rett og slett idiotiske PMer om mye og mangt.....
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Jeg holder på men har bestemt meg for ikke å dele det her inne - ikke noe vits
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.209
    Antall liker
    5.160
    Godt poeng av Asbjørn, det gir ofte mer mening å se på kumulativ sannsynlighet, eller sannsynligheten for å få minst så å så mange riktige. Med ett sett på ti forsøk er sannsynligheten for å få minst så å så mange på slump cirka:

    ≥0/10: 100%

    ≥1/10: 99.9%
    ≥2/10: 98.9%
    ≥3/10: 94.5%
    ≥4/10: 82.8%
    ≥5/10: 62.5%
    ≥6/10: 37.7%
    ≥7/10: 17.2%
    ≥8/10: 5.5%
    ≥9/10: 1.1%
    ≥10/10: 0.1%

    Ellers er det jo lite som er like mye matematikk som nettopp musikk. Frekvens, rytme, harmonier, skalaer, akkordprogresjoner, alt er matematikk.

    http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/2000-03/index.html
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Jeg holder på men har bestemt meg for ikke å dele det her inne - ikke noe vits
    Nåja, noen av oss leser fortsatt DIY-tråder med stor interesse, og er kanskje så tungnemme at vi fortsetter å skrive i egne DIY- og anleggstråder også når det er noe å skrive om. Så får heller tråder som dette fungere som lett pauseunderholdning når det ikke er noe nytt å skrive om.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Ja LMC hvornår kommer du med noget nyt som er opnåeligt for andre?
    jeg har begynt å få dårlig erfaring med å dele for mye.....folk bare løper i bena på meg.....skyter meg selv i foten
    null tilbake
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jeg har begynt å få dårlig erfaring med å dele for mye.....folk bare løper i bena på meg.....skyter meg selv i foten
    null tilbake
    Det er ikke min erfaring, uten at jeg kan si at jeg har blindtestet det med statistisk signifikans. I en DIY-tråd jeg har gående fikk jeg så sent som i går kveld nyttige tips og råd som jeg straks skal prøve ut. Det hender en sjelden gang at en og annen gapatrast stikker innom i DIY-tråder og anleggstråder eller sender en usaklig PM, men det lar seg jo håndtere. Man har sine metoder.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Ja LMC hvornår kommer du med noget nyt som er opnåeligt for andre?
    jeg har begynt å få dårlig erfaring med å dele for mye.....folk bare løper i bena på meg.....skyter meg selv i foten
    null tilbake
    Hmm det er vist helt sikkert ikke mig du hentyder til. Ham du gav en harddisk til har forøvrigt bestilt en DDDAC. Jeg siger til ham at han ikke skal forvente den er ligeså god som din.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Ja LMC hvornår kommer du med noget nyt som er opnåeligt for andre?
    jeg har begynt å få dårlig erfaring med å dele for mye.....folk bare løper i bena på meg.....skyter meg selv i foten
    null tilbake
    Pøh.. du er bare en dramaqueen som ikke hadde orket en uke uten å sole deg i glansen av dine kunnskaper!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Virker nesten som om flertallet av de mest aktive ser på HFS som en "guilty pleassure". Når man "våkner opp" har man behov for å markere avstand fra nerdingen og hifiinteressen generelt. Merkelig fenomen. Å få stikk fordi man deler av sin entusiasme er ikke så veldig motiverende i lengden.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gidder ikke bry meg med hva du, Joe Blow eller Stereo+ gjør og mener. Prisen er jeg også temmelig uinteressert i. Jeg er bare nysjerrig på hvorfor det er forskjeller på kabler i praksis selv om all kjent teori tilsier at det ikke er det.
    Med musikk, rom, komponenter og en dagsform man kjenner godt, gjør også forskjellig gehør at forskjellene er der. Siden det er både hjernen, ørene og mange andre sanser i kroppen som blir brukt i forhold til gehøret, går dette på arv og trening. Så selv om det er en forskjell vil ikke alle ha evner eller trening til å legge merke til de.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sier litt om utviklingen av HFS/ tilstanden på HFS for tiden at dette er en av de mest aktive trådene her inne :rolleyes:
    Ja LMC hvornår kommer du med noget nyt som er opnåeligt for andre?
    jeg har begynt å få dårlig erfaring med å dele for mye.....folk bare løper i bena på meg.....skyter meg selv i foten
    null tilbake
    Pøh.. du er bare en dramaqueen som ikke hadde orket en uke uten å sole deg i glansen av dine kunnskaper!
    Seriøst?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et lite stikk til måleobjektivistene her inne, mens vi er i gang:
    'I hope you enjoy life without objective data to tell you you're enjoying it’ :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Et lite stikk til måleobjektivistene her inne, mens vi er i gang:
    'I hope you enjoy life without objective data to tell you you're enjoying it’ :cool:
    Man kan heller ikke altid forklare hvorfor en forstærker lyder bedre end en anden. Ikke fordi jeg hentyder til nogen bestemt men der er alt for mange jerks her på forummet. Enten vil de ikke eller så fatter de bare ingenting om hvad som forårsager forskelle i lyd. Det må i så fald skyldes blokeringer eller manglende intelligens på det område. Dermed ikke sagt de er dumme til alt.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Et lite stikk til måleobjektivistene her inne, mens vi er i gang:
    'I hope you enjoy life without objective data to tell you you're enjoying it’ :cool:

    If the facts don't fit the theory, change the facts.
    Albert Einstein

    Og mens objektivister og subjektivister slår hverandre ihjel med velvalgte ordspill unner vi oss et bittelite glass rødvin. Objektivt sett kan det tenkes at noen få hjerneceller må bøte med livet for denne syndige handling, men subjektivt sett veies dette opp ved den økte følelse av livsglede.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Benytte anledningen til å takke deg for å ha startet denne lærerike tråden.

    God Natt!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ned på bønneteppet og be til Sluket! NÅ!
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Et lite stikk til måleobjektivistene her inne, mens vi er i gang:
    'I hope you enjoy life without objective data to tell you you're enjoying it’ :cool:

    If the facts don't fit the theory, change the facts.
    Albert Einstein


    "The trouble with quotes on the Internet is that you never know if they are genuine." -Abraham Lincoln
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn