Zensati avslørt av Stereo+ eller ikke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Håper at neste test kan ta for seg hvordan vi alle blir lurt da, med ekstremt overprisede høytalere som eks Kawero, Magico, YG, B&W, Wilson Audio og en hel haug andre, som ikke spiller bedre enn et enkelt par Magnepan, eller en gammal Infnity høytaler av Irs sorten. Eller hifi stands til 150 000 vs egenlagde heiltrehyller. Bare tull det også selvfølgelig, på samme måte som det er tull å betale litt ekstra for noen gode kabler..
    Hvis du spør meg (og det gjør du nok ikke, sarkastisk som du forsøker å være), vil jeg si at det som virkelig betyr noe i et hifi-anlegg er høyttalerne og deres samspill med rommet. Det er vel ingen som på alvor påstår at alle høyttalere låter likt i et gitt lytterom.
    Det gør et rigtigt instrumenter heller ikke , men derfor kan tingene godt fungerer naturtroet.
    Jo bedre og mere perfekt lyden er fra elektronikken og højtalerne, og jo mere direkte lyd man for i ørerne, jo mindre forskel vil der være på højtalere, og jo nemmere har hjernen ved at genskabe det oprindelige lydbillede og klang.

    For hjernen et helt perfekt indput, så kan den ikke lade være at genskabe det optagende.

    Som jeg har nævnt nogen gange har jeg lavet eksperimentet med skabe absolut topklasse lyd med et par 25 år gamle Trapez XI, når man normalt hører dem spille, så er det noget som står og "prutter" over i et hjørne på en ærligt talt ikke særlig imponerende måde.

    Men ved at tilslutte "perfekt elektronik" inklusiv kabler, så var det faktisk ikke så meget højtaleren mere som sætte begrænsningen for den opnåelige troværdighed, det er mere indspilninger som er den afgørende faktor, det er indspilninger man hører og ikke andet.
    Der kan ikke sættes ord (hi-fi ord) på lyden mere, fordi dette vil afhænge helt og holdent af indspilningen.

    Jeg tror meget af dette skyldes at hverken højtaler og rum behøver være så perfekte som nogle antyder for et godt resultat, (men det er absolut ikke nogen skade til at optimerer disse punkter, slet ikke!!!, det er absolut ikke det jeg siger).

    Når først det som det drejer sig om i lyden er ramt, altså instrument-gengivelsen, at instrument-gengivelsen er helt troværdig, så er det lidt som at være til live koncert , man kan hører live musik i forskellige rum , og det lyder naturligvis forskelligt, men det er stadigvæk live-musik, men kan side forskellige steder i et rum hvor der spilles live-musik, og der kan måles vidt forskelligt disse steder, men når vi sider der så høre vi alligevel live-musik uanset hvor vi sider.

    Så det man gør så meget ud af , om der kan høres forskel osv. er endelig skide-ligegyldigt , det er slet ikke det som det drejer sig om, det drejer sig om at finde det som giver lyden af ægte musik, ægte musikinstrumenter, og ikke bare en tilfældig gengivelse som ikke har noget med det som oprindeligt er optaget at gøre.

    Når dette rammes så opdage man der faktisk er rigtig meget lyd som har overlevet diverse lydteknikeres voldtægt!!! af lyden.
    Men det der vil kendetegner sådan anlæg er alligevel altid , jo mindre lydteknikeren har lavet, jo mindre han blandet sig, jo mere ægte og naturlig vil lyden være.

    Men for at ramme dette, denne lyd/sound, så dur det ikke at bruge shit/lorte materialer efter min erfaring, det giver simpelthen et kunstigt lydunivers, "Macdonall lyd" om man vil.

    Jeg kan som sagt ikke 100% procent forklarer årsagen til at det er sådan.
    Men det adskiller sig jo ikke fra andre brancher hvor man skal lave kvalitets produkter, desværre er det så også sådan at som det er i alle andre brancher, jo højre kvalitet der ønskes jo dyre bliver det også.

    I øvrigt at ramme rigtigt 7-og 8 gange er godt klaret af de to deltagere som kunne hører forskel og placerer lyden det rigtige sted, de som kun havde to rigtige kunne muligvis godt hører forskel fordi det er næsten lige så svært at ramme så få rigtige som at ramme 7 8 rigtige , men de har åbenbart måske haft en anden reference, at have en reference, at have noget man søger efter/mod er naturligvis helt afgørende.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Pleier ikke komme med innlegg i kabeltrådene, men gjør et unntak :)
    Jeg har ved flere anledninger, også med andre tilstede, opplevd VESENTLIGE FORBEDRINGER ved f eks bytte til dyrere kabler fra samme leverandør Dette innebærer at vi har sammenlignet kabler som er konstruert ut fra de samme prinsippene.
    Har også sammenlignet identiske kabler med forskjellige plugger, og i enkelte tilfeller har forskjellen vært svært tydelig. Sistnevnte viser forøvrig hvor viktig det er å rengjøre nettopp plugger med jevne mellomrom.
    Håper at de som hører forskjell på kabler kan få fortsette å gjøre det, de som ikke hører forskjell kan kanskje la være å "maltraktere" kabeltråder.
    Mvh
    Nå innbiller ikke jeg meg at jeg kan finne det magiske argumentet som kan få motparten til å endre standpunkt, men vil åpne med å si at jeg tror deg Olaps, har selv opplevd dette.

    Om du noen gang har kikket på en impedansekurve har du kanskje lagt merke til at nominell impedanse er langt fra hele sannheten. En høyttaler kan svinge fra >10ohm og dippe helt ned til <4 ohm og fortsatt være oppgitt med 8 ohm nominell. Om man introdusere en resistans i serie med en slik høyttaler, la oss si 0,5ohm, vil dette kunne endre høyttalerens frekvensrespons, samt redusere dempningsfaktoren. For eksempel, gitt at du har en god forsterker som leverer 100W @ 8ohm og ca dobler ved 4ohm vil du da et effekttap i kabelen på 20W ved de laveste dippene mens ved 10ohm ha et tap på 4W.

    Tror du eksempelet kan påvirke frekvenskurven under?

    impedance.gif

    frequency_listeningwindow.gif


    Vet ikke om du målte forskjellen i resistansen på de forskjellige kablene, men jeg vet om ihvertfall en produsent som har relativt høy attenuasjon i sine billigste kabler og hvor kabelen gradvis får mer ledermateriale etterhvert som du betaler mer. Vet du om noen produsenter hvor de billigste kablene i en serie er svært tynne?

    Kjøper du deg en 2metring med god 10 awg oksygenfri kobber vil tapet være hhv. 0,7W @ 4ohm og 0,10W @ 10ohm. Dette koster ca 400kr ferdig kvalitetsterminert pr kabel eller en tier pr meter uten terminering.

    mvh
    André
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Håper at de som hører forskjell på kabler kan få fortsette å gjøre det, de som ikke hører forskjell kan kanskje la være å "maltraktere" kabeltråder.

    Fullstendig enig!

    Det beste med dét er at vi slipper diskusjoner.

    Et annet forslag er jo å ikke lese tråder som har noe med kabelforskjeller å gjøre. Jeg synes faktisk det fortsatt er et interessant tema, ikke på tross av, men på grunn av, at 'de lærde' strides også ...

    En ting jeg lurer på, som jeg ikke har sett så mye til i disse diskusjonene, er muligheten for å måle akustiske forskjeller på kabler, der noen mener at de kan høre åpenbare forskjeller. Det må da være mulig å måle dette akustisk, dersom det faktisk skulle være hørbart?
     
    A

    ANM

    Gjest
    En ting jeg lurer på, som jeg ikke har sett så mye til i disse diskusjonene, er muligheten for å måle akustiske forskjeller på kabler, der noen mener at de kan høre åpenbare forskjeller. Det må da være mulig å måle dette akustisk, dersom det faktisk skulle være hørbart?
    Det er jo der skoen klemmer min venn. Man klarer ikke måle noen relevant forskjell. Om man kunne hadde debatten vært død!
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    En ting jeg lurer på, som jeg ikke har sett så mye til i disse diskusjonene, er muligheten for å måle akustiske forskjeller på kabler, der noen mener at de kan høre åpenbare forskjeller. Det må da være mulig å måle dette akustisk, dersom det faktisk skulle være hørbart?
    Det er jo der skoen klemmer min venn. Man klarer ikke måle noen relevant forskjell. Om man kunne hadde debatten vært død!
    Takker så mye for svar på dette! :) Så man er enige om at kabler måler forskjellig, og mange mener å høre forskjell, men det er ikke målbart akustisk altså? Det er jo i seg selv interessant nok ... :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    En ting jeg lurer på, som jeg ikke har sett så mye til i disse diskusjonene, er muligheten for å måle akustiske forskjeller på kabler, der noen mener at de kan høre åpenbare forskjeller. Det må da være mulig å måle dette akustisk, dersom det faktisk skulle være hørbart?
    Det er jo der skoen klemmer min venn. Man klarer ikke måle noen relevant forskjell. Om man kunne hadde debatten vært død!
    Takker så mye for svar på dette! :) Så man er enige om at kabler måler forskjellig, og mange mener å høre forskjell, men det er ikke målbart akustisk altså? Det er jo i seg selv interessant nok ... :)
    Nei, ingen målbare forskjeller om man ikke påvirker de 3 kjent LCR. Men det koster ikke 100000 å manipulere disse, derfor har industrien funnet opp kvasivitenskapelige faktorer som tilhører en annen gren av signalteorien samt et par direkte uvitenskapelig påstander som for lengst er avvist, slik som umålbare ulinære forvregninger forårsaket av en påstått diodeeffekt mellom krystallene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det beste med dét er at vi slipper diskusjoner.

    Et annet forslag er jo å ikke lese tråder som har noe med kabelforskjeller å gjøre. Jeg synes faktisk det fortsatt er et interessant tema, ikke på tross av, men på grunn av, at 'de lærde' strides også ...

    En ting jeg lurer på, som jeg ikke har sett så mye til i disse diskusjonene, er muligheten for å måle akustiske forskjeller på kabler, der noen mener at de kan høre åpenbare forskjeller. Det må da være mulig å måle dette akustisk, dersom det faktisk skulle være hørbart?
    Et diskusjonsforum uten diskusjoner er et dødt forum.

    Vi kan regne med akustiske utslag på kanskje +/- 0,1-0,2 dB fra LCR-forskjellene mellom kabler i et litt sårbart anlegg. Det er nok målbart, men drukner fullstendig i høyttalernes toleranser på +/- 3 dB og lytterommets påvirkning på +6/-20 dB ved ulike frekvenser. Det kan til og med tenkes at endringer i størrelsesorden 0,1 dB kan være hørbare hvis de påvirker et bredt frekvensbånd på en oktav eller så, men lkevel er effekten omtrent like stor som den du får ved å rearrangere potteplantene i stuevinduet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Tror det finnes en kabel tråd der bare de som hører forskjell får delta.
    Den døde ut ganske fort :)
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Forum?

    Et diskusjonsforum uten diskusjoner er et dødt forum.
    Et diskusjonsforum som mest av alt repeterer gamle diskusjoner er et dødt forum.
    Et diskusjonsforum med for mange debattanter som er for glade i å linke til egne tråder er et patetisk forum.
    Et diskusjonsforum med debattanter som fremstiller mennesker med andre erfaringer enn dem selv som idioter, er et forum med nettroll.

    Og mere av dette jeg leser, jo mer lyst får jeg på enda dyrere kabler...
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jeg tipper at de mest vellydende anleggene blant medlemmene her på hihisentralen er koblet opp med billige ledninger.
    Og at noen av de minst vellydende er koblet opp med kostbare ledninger (og har høyttalere som står på spikes).:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tipper at de mest vellydende anleggene blant medlemmene her på hihisentralen er koblet opp med billige ledninger.
    Og at noen av de minst vellydende er koblet opp med kostbare ledninger.:)
    Tipper ingenting som helst om slikt annet enn at de som aldri er ute og hører på andre anlegg og musikk knapt nok har referanserammer som er verdt å nevne.. Så også med kabler.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg tipper at de mest vellydende anleggene blant medlemmene her på hihisentralen er koblet opp med billige ledninger.
    Og at noen av de minst vellydende er koblet opp med kostbare ledninger (og har høyttalere som står på spikes).:)
    Du tipper fælt mye til å være så opptatt kvantifiserbare data.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tipper at de mest vellydende anleggene blant medlemmene her på hihisentralen er koblet opp med billige ledninger.
    Og at noen av de minst vellydende er koblet opp med kostbare ledninger (og har høyttalere som står på spikes).:)
    Hvorfor det ? Det jo ikke hørbare forskjeller på kabler, så hvilken forskjell skulle det gjøre ?
    Såfremt du ikke mener at dersom man ikke sett det samme lyset som deg, bekjent sine kabelsynder på HFS og søkt tilgivelse hos Clas Ohlson, så er man heller ikke i stand til å sette sammen et godt musikkanlegg og høre når det låter bra ? Og vice versa ?

    En smule selvgod forutinntatt nedlatenhet ?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her er alt ved det gamle ser jeg. Samme nickene som går igjen med de samme argumenta som har vært predikert opp og i mente uttallige ganger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.724
    Torget vurderinger
    2
    Tror det finnes en kabel tråd der bare de som hører forskjell får delta.
    Den døde ut ganske fort :)
    Problemet med slike tråder er at samme kabel viser seg å ha ekstremt forskjellige egenskaper, alt etter hvem som beskriver dem.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

    kvalifiserer ikke engang til tidsfordriv imo
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det ligger faktisk ganske mye interessant man kunne diskutert når det gjelder kabler, men også når det gjelder hifi generelt. Problemet er man aldri får skrapet overflaten på temaene engang før begge sider tillegg den andre siden meninger som strekker seg 20 år tilbake i tid.
    Det viser seg gang på gang at de som egentlig er interesserte og nysjerrige etter å forstå nye aspekter er i så stort fåtall at det ikke er nok til å danne et konstuktivt miljø her inne. Men slik er vel verden....?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det ligger faktisk ganske mye interessant man kunne diskutert når det gjelder kabler, men også når det gjelder hifi generelt. Problemet er man aldri får skrapet overflaten på temaene engang før begge sider tillegg den andre siden meninger som strekker seg 20 år tilbake i tid.
    Det viser seg gang på gang at de som egentlig er interesserte og nysjerrige etter å forstå nye aspekter er i så stort fåtall at det ikke er nok til å danne et konstuktivt miljø her inne. Men slik er vel verden....?
    Vel, det går an å prøve. Akustikk-avdelingen er faktisk velfungerende imo. Der er det en sterk base av kunnskapsrike personer og erfaringer og problemer kan diskuteres uten å bli hamret. Forskjellen er selvfølgelig at alle som deltar der er klar over at det ikke finnes magi og at vi forholder oss til begrensningene.

    Synes Asbjørn gjorde et hederlig forsøk på å skape et utgangspunkt for seriøse kabeldebatter, men er redd at 40 år med indoktrinering ikke lett avlæres. For de av oss som gjennom studier og erfaring har tilegnet oss faktisk kunnskap er det vanskelig å forholde oss til mytologien som hifipressen må ta en stor del av skylden for å ha skapt. Det er også veldig vanskelig å presentere beviser for påstander når kun 1/3 ønsker å skjønne det og avfeier det med sine personlige opplevelser.

    For meg personlig betyr det egentlig lite hva Joe Blow gjør for å nå nirvana, kjøper snakeoil kabler eller spikes etc, men jeg må innrømme at jeg hadde vært lykkelig om en viss del av bransjen plutselig ble stilt til veggs og måte bevise sine påstander eller bli kjeppjaget.

    Kan hende at jeg har vært for hard mot Stereo+ og at deres spede forsøk blir starten på en mer kritisk tilnærming til en gruppe som slipper unna med mye tull.

    mvh
    André
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Kunne man ikke like gjerne ha diskutert kondensatorer? De nedenforstående typene måler likt, men låter de likt? Egentlig samme problemstillingen. Grunnen til at det ikke er et eget Kondensatorhjørne har nok med synlighet av kondensator vs kabel og hvor enkelt det er å skifte ut.
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan hende at jeg har vært for hard mot Stereo+ og at deres spede forsøk blir starten på en mer kritisk tilnærming til en gruppe som slipper unna med mye tull.

    mvh
    André
    Kanskje. Jeg synes nok ikke Stereo+ kom helt i mål denne gangen. Men samtidig ser jeg en spire til kritisk journalistikk, som jeg opplever som et skritt i riktig retning. Vi kan selvsagt ønske oss flere og lengre skritt i riktig retning. Men vi gjør nok både Stereo+ og oss selv en tjeneste ved å påpeke det positive i retningen samtidig som vi påpeker at vi synes det går sakte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kunne man ikke like gjerne ha diskutert kondensatorer? De nedenforstående typene måler likt, men låter de likt? Egentlig samme problemstillingen. Grunnen til at det ikke er et eget Kondensatorhjørne har nok med synlighet av kondensator vs kabel og hvor enkelt det er å skifte ut.

    Finnes da de som driver å "tester " ut slike... Humble Homemade Hifi :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nei, de måler ikke likt gitt
    Det gør kabler heller ikke , og afledningskondensatoren i de forskellige kabler måler heller ikke ens.

    Fona/Class sorte lakridsbånd med rød/hvide plastik-stik svarer lyd og målemæssigt vil til elektrolytten på Ketils billede, den anden kondensator til et kabel af en højre kvalitet.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Et diskusjonsforum uten diskusjoner er et dødt forum.
    Et diskusjonsforum som mest av alt repeterer gamle diskusjoner er et dødt forum.
    Et diskusjonsforum med for mange debattanter som er for glade i å linke til egne tråder er et patetisk forum.
    Et diskusjonsforum med debattanter som fremstiller mennesker med andre erfaringer enn dem selv som idioter, er et forum med nettroll.

    Og mere av dette jeg leser, jo mer lyst får jeg på enda dyrere kabler...
    Så du har dyre kabler, bare ikke dyre nok ... Uansett, jeg er vel ikke enig i at gamle diskusjoner nødvendigvis betyr et dødt forum, da det stadig dukker opp nye 'folk', og da må man gjerne ta ting litt fra begynnelsen av ... De to andre punktene er vel bare en beskrivelse av et forum, slik forum er ...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, de måler ikke likt gitt
    Det gør kabler heller ikke , og afledningskondensatoren i de forskellige kabler måler heller ikke ens.
    Det har ikke jeg påstått heller. Kjør 20MHz gjennom en kilometer med kabel og forskjellene er store. Da må vi ta hensyn til dielektrisk apsorpsjon, impedanse, refleksjon etc. Ved 20KHz og et par meter er det ikke relevant. Du vet jo at signalet ikke beveger seg i senterleder på coax brukt ved radiofrekvenser, men i sjiktet mellom skjerm og center? Mikrobølgeleder kan bare være et hult rør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne man ikke like gjerne ha diskutert kondensatorer? De nedenforstående typene måler likt, men låter de likt? Egentlig samme problemstillingen. Grunnen til at det ikke er et eget Kondensatorhjørne har nok med synlighet av kondensator vs kabel og hvor enkelt det er å skifte ut.
    De der måler alt annet enn likt! De har kanskje samme nominelle kapasitans, men alt annet er forskjellig. ESR, parasittisk induktans, dielektriske tap, polaritet, etc. På bildet ser man også at elektrolytten tåler 50 V mens foliekondensatorene greier 200-600 V.

    Det er forsåvidt riktig at det samme kan sies om kabler, men da snakker vi andre- og tredjeordens egenskaper på toppen av LCR-verdiene. Det er ikke veldig viktig om R f eks endrer seg fra 0,02 ohm ved 20 Hz til 0,021 ohm ved 20 kHz (skin effekt), spesielt ikke hvis man i utgangspunktet tror at LCR-egenskapene ikke har noen betydning for resultatet. Eller om kapasitansen i kabelen faller litt over 10 MHz (dielektriske tap). Som ANM sier har det null betydning ved audiofrekvenser og kabelstrekk på en meter eller tre.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nei, de måler ikke likt gitt
    Det gør kabler heller ikke , og afledningskondensatoren i de forskellige kabler måler heller ikke ens.
    Det har ikke jeg påstått heller. Kjør 20MHz gjennom en kilometer med kabel og forskjellene er store. Da må vi ta hensyn til dielektrisk apsorpsjon, impedanse, refleksjon etc. Ved 20KHz og et par meter er det ikke relevant. Du vet jo at signalet ikke beveger seg i senterleder på coax brukt ved radiofrekvenser, men i sjiktet mellom skjerm og center? Mikrobølgeleder kan bare være et hult rør.
    Det kan du sige , men det er trods nogle af de kondensator-data som bl.a. er medvirkende til at kondensatorer lyder forskelligt ved audiofrekvenser må man formode (jeg tro som sagt ikke det er den hele forklaring), også "pakning" og dæmpning har betydning , og det har det såmænd også for kabler.

    Vi kan godt regne med en meget lille kondensator, og et meget lille kabelstykke (5 cm). Nærmest for at tage augmentet med flere kilometer kobber osv i opløbet , det gør ikke den store forskel angående lyd-karakteristik. (endnu et bevis for at lyd-karakteristikken ikke har noget specielt med RLCG at gøre) Og kondensatorens elektriske størelse (uF) har heller ikke meget dens lyd-karakteristik at gøre

    Havde det og var det så simpelt så var det jo bare at lave det perfekte kabel G/C = R/L https://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside_condition
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Det kan du sige , men det er trods nogle af de kondensator-data som bl.a. er medvirkende til at kondensatorer lyder forskelligt ved audiofrekvenser må man formode, også "pakning" og dæmpning har betydning , og det har det såmænd også for kabler.
    Ja, det skulle man tro om man faktisk ikke helt forsto den fysiske forskjellen på kabel og kondensator.

    For det første har en kabelstump kanskje 100k-1mill del av kapasitansen av en kondensator, for det andre er overflaten til metallet i en kondensator mye større og pakket mye tettere.

    Du gjør akkurat det samme som hiend kabelskurken, kommer med kvasivitenskapelige påstander og misbruker faktisk viten. Det er en grunn til at det er mer akseptabelt å pisse i havet enn i et lite bassenget. Skulle likt å se deg plukke ut polyester vs polypropylen kondensator i en blindtest forresten.;D
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det kan du sige , men det er trods nogle af de kondensator-data som bl.a. er medvirkende til at kondensatorer lyder forskelligt ved audiofrekvenser må man formode, også "pakning" og dæmpning har betydning , og det har det såmænd også for kabler.
    Ja, det skulle man tro om man faktisk ikke helt forsto den fysiske forskjellen på kabel og kondensator.

    For det første har en kabelstump kanskje 100k-1mill del av kapasitansen av en kondensator, for det andre er overflaten til metallet i en kondensator mye større og pakket mye tettere.

    Du gjør akkurat det samme som hiend kabelskurken, kommer med kvasivitenskapelige påstander og misbruker faktisk viten. Det er en grunn til at det er mer akseptabelt å pisse i havet enn i et lite bassenget. Skulle likt å se deg plukke ut polyester vs polypropylen kondensator i en blindtest forresten.;D
    Så må vi jo antage at Professor Malcolm Omar Hawksford også kommer med kvasi-videnskabelige påstande når han betragter et kabel som en langstrakt kondensator, en kondensator kan antage mange former, og de er over alt hvor der er spæningsforskelle i alle mulige former.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hypotesen hans har i kommet særlig lengre på 20 år ihverfall.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hypotesen hans har i kommet særlig lengre på 20 år ihverfall.

    Hawksford forsøgte bl.a. at bevise at kablet havde en slags hukommelses effekt, hans måle-opstilling blev stærkt kritiseret, så noget direkte 100% bevis endte det vist ikke med, men matematikken kunne ingen rører.
    Jeg tror ikke selv det hænger sammen på den måde, men at betragte kablet som en langstrakt kondensator er ok mener jeg.

    Læs hans råd til kabel-opbygning sidst i artiklen, råd som er kommet ud af videnskabelige betragtninger og beregninger , så ses det at han indirekte har haft en del indflydelse på hvordan audiokabler laves , og det er fornuftige råd som holder også i dag.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Hypotesen hans har i kommet særlig lengre på 20 år ihverfall.

    Hawksford forsøgte bl.a. at bevise at kablet havde en hukommelses effekt, hans måle-opstilling blev stærkt kritiseret, så noget direkte 100% bevis endte det vist ikke med, men matematikken kunne ingen rører.

    Læs hans råd til kabel opbygning sidst i artiklen, råd som er kommet ud af videnskabelige betragtninger og beregninger , så ses det at han indirekte har haft en del indflydelse på hvordan audiokabler laves , og det er fornuftige råd som holder også i dag.
    Og hva har jeg sagt hele tiden? Kabelindustrien opererer med kvasivitenskap og ikke beviste påstander.

    Husker forresten når disse godtekrokodillene kom og jeg og samtlige rundt meg var enige om at de svarte var best. Noen år senere avslørte produsenten at både gule og svarte hadde samme ingredienser og samme smak. Foretrekker fortsatt de svarte...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alle vet at det er mye større forskjell på kabler enn høyttalere. Jeg synes du begynner i helt feil ende, ANM.

    #1 Finn deg et kabelsett du liker. Kun toppmodeller gjelder. Gjeldfri bolig er bare tull med dagens rentenivå. Her er det en del smak og behag ute og går, så ta deg til til å bli kjent med alle anerkjente produsenter, ZnezDukati, NordFrostrie, Skogsmann eller Tømmermann eller hva de heter alle sammen. Glem ikke Stumbler, Carcass, eller Arduous cash.

    #2 Få dem opp på egnede kabelbukker. Husk at materialet i disse må passe til kablene, når jeg tenker meg om passer egentlig porselen til de fleste kabler.

    #3 Få tak i det beste strømfilteret som lar seg finansiere. Ikke vær sjenert for å bruke penger på dette, selg bilen. Har du flere biler, selg alle. Husk å montere nåjs haarvesster eller Nordfrost Qurt i alle ledige stikkontakter. Legg opp noen ekstra kretser om nødvendig. Vær hyggelig mot naboene, så får du kanskje plugge inn der også. Ikke noe griseri. Husk at det handler om ren strøm.

    #4 Kjøp noen seriøst najse spajks til alt. Titan er bra, unobtainium alloy enda bedre. Husk å ha nok til høyttalerne, og alle komponenter i anlegget, inkludert strømfilteret.

    #5 Skaff deg en digitalspiller. Alt jeg har nevnt over er helt klart pri, men må man ikke glemme at denne også har en viss betydning. Av og til har den stor betydning, spesielt hvis spilleren er stor, eller prislappen, eller aller helst begge deler.

    #6 Skaff deg en forsterker. Husk at denne ikke under noen omstendigheter får ha større effekt enn at strømtrekket holdes komfortabelt under en femtedel av det strømrenseren kan levere.

    #7 Skaff deg en vinylspiller. Alle gutta har en, det må du også. ProJect eller Rega er mer enn godt nok. Eller kanskje en Numark?

    #8 Skaff deg noen høyttalere. Husk at det er viktig med dobble bassere.

    #9 Flytt litt rundt på tingene. Elektronikken spesielt. Det er helt utrolig hvor stor effekt det kan ha å flytte en forsterker noen få centimeter hit eller dit. La høyttalerne stå i ro, gjerne i pappeskene de ble levert i. Bare pass på å lage et hull i esken for tilkobling av kablene. Eksperimenter gjerne med størrelse og fasong på hullene. Papp kan ha dramatisk innvirkning på kablene der de trekkes gjennom hullene.

    #10 Send meg en PM, så skal jeg sjekke om jeg har en dublett å låne bort. Jeg tror jeg har det, både på gull-CD og 200grams LP.
    Beste innlegg siden
    Vi - dvs. oss - her ved Parelius ChaoSci (uttales ”tsjaou-tsji) Lobotomis Lab, har gjort en del undersøkelser på fenomenet, og sitter inne med kunnskap helt i forskningsfronten på området ”tilvenning-avvenning i elektromagnetiske quadrupelstokasjoner”. Vår utgangspunkt var den geniale innsikt fra en av oss - dvs. meg - om at en i et antropomorft perspektiv kunne finne den totale tid det tok før en kabel begynte å oppføre seg dannet. Det er vel kjent fra andre vitenskaper - og vi må si, at vi her er litt stolte, idet vi virkelig har fått i gang en unik tverrfaglighet i våre undersøkelser - at f.eks. språk ikke er noe en lærer på en-to-tre, men ofte først får det til på fire. Da snakker vi om veltalenhet, eller Eloquence, et prameter som også gjør seg gjeldende - på en ikkeantropomorf måte, selvsagt - i kablers evne til å gjengi - transformert selvsagt - velklingende lyd. Vi kalte dette innspillingstid, og som gjengir elektroner og ioners maxima i bevegelsesevne, generalisert over vinklingen på det magnetiske felt mellom to tenkte poler - ikke ulikt tungens bevegelsesevne i språkutviklingen forøvrig.

    Vi fant tidlig ut at utgangsbetingelsen var av betydning. En ting er å lære noe nytt, en annen ting er å avlære gamle vaner. Her kommer avvenningstiden inn. Det viste seg at denne kunne betraktes som en invers funksjon av tilvenningen, noe som forenklet det hele på en pervers måte.

    Setter vi T for tilvenning, og A for avvenning, fant vi ut at T=A, såfremt maxima m var den samme for T som for A. Tm=Am. Den totale tid for oppnåelse av Eloquence (E) er da summen av de to: E=Tm+Am. Gjennom empiriske undersøkelser fant vi raskt ut at det hele måtte korrigeres med en konstant - den såkalte parelikonstanten (p), som vi forøvrig har liggende inne en søknad om patent på. Korrigeringen viste seg uavhengig av summen Tm + Am, slik at vi ble stående med: E=(Tm + Am) + p.

    Dette var bare begynnelsen. Iherdig forskning, muliggjort av den transportalsygmatiske metode - også en nyvinning fra vår avdeling Parelius Virtual Lab Marketing - kombinert med moderne kaotisk teori - satte oss i stand til å genere en generell formel for Tm+Am: ({ lim(x->inf) (2x/2x) }^½)/0 Det skal medgies at vi her lånte innsikter fra L'Hôpital, for ytterlige å forenkle det hele til: ({ lim(x->inf) (2x/2x) }^½)/0. Dette ga vår marketingavdeling den nødvendige input til å genere vårt nye slagord: Henimot én over null.

    Det forunderlige i det hele, er da at siden E blir lik p, og -dette er kanskje den største innsikten vi så langt har kommet frem til -, så kan faktisk p - igjen ved bruk av den transportalsygmatiske metode - forvandles fra konstant (pat. pend.) til variabel (patentsøknad på vei) når denne - den transportalsygmatiske metode - implementeres psykotisk. På denne bakgrunn har vi nå utviklet den såkalte ”Pareli Burn-In Burn-Out”, et lite hendig apparat til en ikke ublu pris - når en tenker over de utviklingskostnader som ligger i det hele. Dette apparatet overgår alt fra andre tradisjonelle leverandører, idet E -- altså Eloquence - nå kan gjøres tidsavhengig etter ditt eget forgodtbefinnende, uavhengig av andre kabelparametre.

    Happy Cable, som vi sier her blant oss i Parelius ChaoSci Lobotomis Lab!

    Vennlig hilsen fra Parelius (som ikke har noe med overnevnte firma å gjøre).
    fra 2007. Nøkken ta meg!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det ligger faktisk ganske mye interessant man kunne diskutert når det gjelder kabler, men også når det gjelder hifi generelt. Problemet er man aldri får skrapet overflaten på temaene engang før begge sider tillegg den andre siden meninger som strekker seg 20 år tilbake i tid.
    Det viser seg gang på gang at de som egentlig er interesserte og nysjerrige etter å forstå nye aspekter er i så stort fåtall at det ikke er nok til å danne et konstuktivt miljø her inne. Men slik er vel verden....?
    Vel, det går an å prøve. Akustikk-avdelingen er faktisk velfungerende imo. Der er det en sterk base av kunnskapsrike personer og erfaringer og problemer kan diskuteres uten å bli hamret. Forskjellen er selvfølgelig at alle som deltar der er klar over at det ikke finnes magi og at vi forholder oss til begrensningene.

    Synes Asbjørn gjorde et hederlig forsøk på å skape et utgangspunkt for seriøse kabeldebatter, men er redd at 40 år med indoktrinering ikke lett avlæres. For de av oss som gjennom studier og erfaring har tilegnet oss faktisk kunnskap er det vanskelig å forholde oss til mytologien som hifipressen må ta en stor del av skylden for å ha skapt. Det er også veldig vanskelig å presentere beviser for påstander når kun 1/3 ønsker å skjønne det og avfeier det med sine personlige opplevelser.

    For meg personlig betyr det egentlig lite hva Joe Blow gjør for å nå nirvana, kjøper snakeoil kabler eller spikes etc, men jeg må innrømme at jeg hadde vært lykkelig om en viss del av bransjen plutselig ble stilt til veggs og måte bevise sine påstander eller bli kjeppjaget.

    Kan hende at jeg har vært for hard mot Stereo+ og at deres spede forsøk blir starten på en mer kritisk tilnærming til en gruppe som slipper unna med mye tull.

    mvh
    André
    Føler nok jeg har bidratt mer enn nok til i kabeldebatten. Det er nok også slik at hvilket utgangspunkt som oppfattes som seriøst varierer med meningers ståsted. Det er litt av problemet.

    Enig at akustikkhjørnet fungerer greit, men det er vel snarere et opplæringshjørne fremfor et diskusjonshjørne. Det er nok heller ikke et hjørne for åpenhet, nysjerrighet og et sted man tenker utenfor boksen.

    Jeg gidder ikke bry meg med hva du, Joe Blow eller Stereo+ gjør og mener. Prisen er jeg også temmelig uinteressert i. Jeg er bare nysjerrig på hvorfor det er forskjeller på kabler i praksis selv om all kjent teori tilsier at det ikke er det.

    Tipper Snickers eller andre kunne belyst praktiske egenskaper ved elektronikken som gir større kabelutslag enn den mest kjente teorien skulle tilsi.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn