Zapsolute mk4.2 lydsignatur?

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Som tittel sier.

Dere som har hørt denne forsterken på 2x78w klasse a. Hva slags lydsignatur har den?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
eiv skrev:
Som tittel sier.

Dere som har hørt denne forsterken på 2x78w klasse a. Hva slags lydsignatur har den?
Jeg viste ikke at det var en versjon 4.2, men jeg har hørt litt av mk4. Jeg likte den veldig godt, den er meget bra oppløst og detaljert, men har en deilig varm klang i toppen som gjør den meget lyttevennlig. Med sine 78 watt så spiller den veldig lett og engasjerende, uten tegn på å mangle krefter.
Jeg kunne godt hatt en slik igjen !!!
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
hva slags forforstker kan jeg bruke til denne ?
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Da har jeg kjøpt meg en strøken utgave av denne forsterkeren. Kommer fra køben.
Nå blir min sony es receiver pre i førsteomgang. Men skal ha en ren stereo pre på sikt.

mk4 skal være mer avrundet i kantene enn mk2, noe som passer meg bra. Lurer på sette på en pre med varm lydsignatur for å forsterke dette uttrykket.

Tenkte på kanskje abrahamsen v3? Hva tror dere om det?

Mk4 har balansert inn. Vil det ha noe for seg å kjøre balansert fra pre/effekt da?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
eiv skrev:
...
Mk4 har balansert inn. Vil det ha noe for seg å kjøre balansert fra pre/effekt da?
Inngangstrinnet på mine TheEnd millenium er i hovedsak likt med Zappen. Jeg bruker TheEnd ubalansert, med jording av den inverterende inngangen i phonopluggen ved forforsterkeren - det fungerer helt tilfredsstillende. Jeg har ikke testet med balansert/differensiell signalføring. I utgangspunktet bør forskjellen mellom balansert vs ubalansert være helt marginal, men dette avhenger i hovedsak av hvor mye støy som kommer inn på signalkablene og hvor mye forvregning av lik orden (common mode) det balanserte/differensielle signalet ut av forforsterkeren har. Dersom du har litt innstrålt støy i signalkablene og/eller forvregning av lik orden (2. 4. 6. etc) så vil det være en fordel å bruke den balanserte/differensielle inngangen.

mvh
KJ
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
eiv skrev:
mk4 skal være mer avrundet i kantene enn mk2, noe som passer meg bra. Lurer på sette på en pre med varm lydsignatur for å forsterke dette uttrykket.
Har gått frå mk2 (42w)til mk4 (50w). Hadde ikkje rekna med meir enn nyansar mellom dei to. Men endringane blei større enn eg hadde rekna med. No kan jo nyansar gjere ganske store utslag, men uansett, det blei "meir av alt" av det eg har sett pris på med zapSolute. Berømmelege "slør" blei borte, meir "organisk lyd", naturlege transientar, stabilt, stort lydbilete, meir av denne uanstrengte autoriteten som eg forbinder med klasse A-drift, større dynamisk kontrast, i det heile tatt meir naturleg og truverdig illusjon. F.eks er sopranrekke i kor ganske krevende. Her er det klart betre med mk4. Har lurt på kva som gjer forskjellen. Kanskje er det ein viktig faktor at min versjon av mk2 hadde 2 sett utg.transistorar mot eitt sett på mk4 (50w). Kanskje er oppgraderinga i straumforsyninga viktig. Er glad for endringane.

Ver obs på lav inngangsimpedanse. Det kan vere eit tema når det gjeld forforsterkar.

Sigurd
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ja har lest om dette. Hva pre anbefaler du?

Hva tror du om abrahamsen sin ?
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
hadde zap mk4 118w monoblokker i noen år.
sleit med preamp.
zap har skummel lav inngangsimpedanse. både ubalansert og enda verre balansert.
prøvde først sidewinder mk2 balansert.
litt trist, flatt, og sterilt lydbilde. veldig "bra" lyd, men lite engasjerende.
både balansert og ubalansert var ganske likt.

var igjennom mange preamper. prøvde å finne en rør pre med lav utgangsimpedanse. ikke alltid like enkelt.
er ikke alltid det blir bra selv om preen ser bra ut på papiret.

endte opp med en cayin sc10 rørpre. dyr oppgradering. men det svingte jævli bra!
denne hadde ikke xlr ut, så fikk ikke prøvd balansert kobling.

hadde jeg vært deg ville jeg lånt med meg hjem mange forskjellige preamper og testet ut med mine egne ører.

mvh steven
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
sugress skrev:
prøvde å finne en rør pre med lav utgangsimpedanse. ikke alltid like enkelt.
er ikke alltid det blir bra selv om preen ser bra ut på papiret.


mvh steven
Hva er lav utgangsimpedanse da ?

i datan på min står dette

Output Source Impedance: Typically 100 Ohms

Jeg har også lyst til å prøve en Zapsolute igjen.

Og hva er gain på Zap...
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Det går å endre inngangsimp. på mk4 (Går ikkje på mk2). Det er vel mest aktuelt med rørpre. Med transistorbasert forforsterkar vil det neppe vere noko problem. Der er vanlegvis utgangsimp. lav nok til å fungere med lav inngangsimp. på effektforst.

Sigurd
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis jeg ikke husker feil har ZAP mK 4 3,5kOhm inn...

Jeg brukte den faktisk sammen med en CJ Premier 17LS som hadde 700 Ohm ut - altspå i utgangspunktet en dårlig match, men det spitle veldig bra....


Mvh
OMF
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Leste dette på ett forum over dammen:

"Output impedance of a preamp is something most people don't think about, but can be influential to the sound. Lefty's rule of thumb (or thump, love that one) of having the preamp output impedance at least 1/10th of the power amp input impedance is sound advice. At this ratio, there will be only 0.83dB of loss in the interconnect. And since this is just a voltage divider loss, it will be constant throughout the passband.

But, to get back to the original question, yes lower is always better. I recall seeing some preamps with as low as 50 ohm spec'd output impedance. Others are much higher. Typically, I've seen 500 as being a common number for SS preamps.

To illustrate what the effects of preamp output impedance has on the sound, I did a quick search of the web for cables. I chose, at random, some Belden cable (9223) which claims 37pF/ft. Let's assume an interconnect is made of 6ft of this, which yields 222pF. If we had an amp with an input impedance of 47k (typical number) and a preamp with an output impedance of 4.7k (1/10th rule), this Belden cable will give a system result of being down 0.06dB @ 20kHz. Keeping everything the same but changing the preamp output impedance to 50 ohms gives us -0.000008dB @ 20kHz. Highly unlikely you'll hear any effect due to the change in output impedance.

But, let's assume that Mr. Audiophile has his amps close to his speakers and must have longer interconnects. Let's also assume he is using an expensive audiophile approved interconnect that happens to have double the capacitance of the randomly found example above. Cable is now 15ft long with 74pF/ft or 1110pF. With this cable the preamp with 50 ohms output impedance is now -0.0002dB @ 20kHz. The 4.7k preamp is -1.28dB @ 20kHz. Finally, let's get extreme and say Mr. Audiophile has an audiophile approved tube preamp with 10k output impedance and a power amp with 100k input impedance to satisfy the "rule." This situation gives us -4.1dB @ 20kHz. In this case, preamp output impedance can play a role in the sound of the system.

To sum it all up, preamp output impedance contributes to the ability to hear differences in cables between preamps and power amps. A preamp with a high output impedance will give the user the greatest possibility to hear differences in cables. A preamp with a very low output impedance will make all cables sound essentially the same. To put it differently, a very low output impedance preamp will be immune to cable effects and a very high output impedance preamp will enable the audiophile to spend countless months and dollars searching out that elusive 'magic' cable."

Noen kommentarer?
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Veit at 1/10 er tommeltottregelen, men som OMF seier, kan det sikkert gå greitt uten å vere heilt korrekt i forhold til den regelen. Som vanleg er det vel best å prøve seg fram. Ville tatt utgangspunkt i den du likar og ikkje droppa nokon berre pga høg utimp. Dersom det blir eit problem, kan ein som sagt endre inngangsimp. på mk 4. Det er nemnt spesielt i byggeboka til mk4. Grunnen til at imp. er sett så lavt er at L. Clausen meiner det er ein fordel dersom preampen kan drive det. Kan ikkje preampen det, så set ein imp. opp.

Ser i byggeboka at imp er sett til 2K. Med f.eks Sidewinder kan den med fordel settast så lavt som 300 Ohm. Med rør derimot kan den settast til 47K, men då bør det settast inn ein kondensator i signalvegen til DC-sperre, står det.
Poenget er: Det er ikkje grunn til å la seg skremme av den lave inngangsimp. på mk 4.


mvh
Sigurd
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har ikke fått den enda. Men er sikker på at det blir bra. Den kommer til å ha jerngrep om høytt. Tipper lydbildet blir roligere spes i mellomtone, og at bass og spesielt dypbass blir strammere.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har nå motatt min. å herregud for en forsterker. VELDIG fornøyd...Kan ikke si at jeg har hørt bedre lyd enn det jeg har nå i andre anlegg.. Hadde aldri forventet dette.

(Nå har jeg ikke hørt veldig mange anlegg).. Men har hørt vesentlig dyrere anlegg i dedikerte lytterom..
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Kan jo nevne at jeg har kjørt Zapsolute med Cary SLP 94 i endel år nå. Har hørt på mye annet i løpet av den tiden og ikke noe har vært bedre på de tingene jeg legger vekt på. Caryen er på ingen måte svampete rørlyd og komboen gir dynamikk og perspektiv så det støver etter. Og et lydbilde du kan ta på snorkel og dykke ned i. Bonus med Zapen er ekstra varmekilde på kalde vintervelder
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
effektforsterker ja. Lars clausen siste versjon før han ga seg i LC audio.

Så den cary saken er en bra kombo altså? har vurder rør pre..

Er forøvrig helt enig i det du sier om lyden ^^
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Riktig rørpre gir det lille tilskuddet av varme jeg mener zapen har godt av. Og jeg mener rørpre fremhever zapens gode sider som dynamikk og gjennomsiktighet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
zodiac skrev:
Caryen er på ingen måte svampete rørlyd og komboen gir dynamikk og perspektiv så det støver etter
Svampete rørlyd er mere en funksjon av rør effekttrinn matchet med vanskelige høyttalere og evnt. underdimensjonerte trafoer, enn av rørbaserte preamper.

Sånn apropos dette, kjørte jeg, Robert Blindheim (Infinite Resolution) og en annen (Eclipse her på forumet) en uhøyttidelig test, med 4 forskjellige effekttrinn og to forskjellige preamper på de Watt/Puppy-klonene til Blindheim.

Effektforsterkerne var Zapsolute monoblokker (Husker ikke om det var 78W eller 118W-varianten), EC AW180 (moddet), Cary SLA 70 Signature og DP 6.4.

Forforsterkerne var Cary SLP50B og en annen rør-sak.

DPen fikk ikke nok oppvarmingstid og heller ikke god nok strøm, så den falt igjennom i dette tilfellet - vi hadde rett og slett ikke mulighet til å gi den tilstrekkelig bra arbeidsbetingelser.

Av de tre andre, så hadde AW180 best kontroll i bunnen, og spilte ellers rimelig greit. Zapsolute-blokkene hadde ikke ærend - de spilte slapt og helt ukontrollert. Cary-comboen manglet litt basskontroll, da den var satt opp for 8 ohms last (Watt/Puppy er 4 ohm), men den rocka utrolig mye bedre enn det andre - utrolig bra match med Watt/Puppy.

Med mine nåværende Kef Reference 107/2, så spiller Caryen bra, men går tom for pust, så bunndraget mangler. AW 180 spiller veldig bra i kombinasjon med disse høyttalerne og Cary-preen.

Kort fortalt - matchen er viktig. Jeg mistenker Zapsolute for å slite litt med vanskelige laster (utfra egne erfaringer). Jeg skulle tro at enklere høyttalere enn Watt/Puppyene hadde gitt vesentlig bedre resultater for Zapsolute i den testen vi kjørte.

Johan-Kr
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Nå er det vel ikke mange forsterke som kan stille opp med samme innmat som zapsolute innehar. Antall kondiser bla.. Har vanskelig for å tro at zapsolute 118w monobklokker mangler kontroll over noe som helst... (dette er sansynligbis mk2 versjonen du har hørt.. som ikke er helt sammenliknbar med mk4 utgaven)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Er vel kanskje ikke helt tråden å nevne det i, men hadde selv 118W mkIV - og kjørte de med cirtual biamping....altså et par utgangsdrivere på den ene utgangen og 3 par på den andre - som jeg da brukte til å drive bassen. Strømforsyningen var felles....

Overgangen til første versjon av DP A1 var en betydelig oppgradering. Så spilte mye mer oppløst, med bedre dynamikk, presisjon og punch....men så kostet den jo også den gang 3 ganger så mye (som byggesettet vel og merke)....Nevner det litt som en kommentar om at trærne vokser lengre inn i himmelen enn det ZAP 118 mkIV gjør (Og nyeste DP er betydelig bedre enn første versjon), men til prisen er den bra!

Mvh
OMF
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
INgen af LC sine forstærkere har haft ordentlig kontrol og Punch i bassen. Manglende modkobling er årsagen tror jeg.
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Her er vel nok av eksempler på at matching er alfa og omega. Jeg har prøvd Cary sammen med Elcomp og det ble ullent og tåkete, mens som sagt zapen har vært som skapt. Har også prøve med Pass Aleph og klassisk Krell 50 watter. Fikk heller ikke noe særlig bra. Og, på mine Tannoy 15 tommere er kontroll og dynamikk i bassen outstanding, men da er vel kanskje Tannoyene en enkel last, eller en tidligere eier har sølt noen dråper linolje på de:)
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Cay 50b har relativt høy utgangsimp som kan være en årsak til problemet mistenker jeg. De andre cary forforst. har mye lavere utgangsimp.

har hatt 78w mk4 i 1mnd tid nå.. og er utrolig overrasket.
 
Topp Bunn