Forsterkere Yamaha A-S2000, hvilken DAC?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei folkens

Venter på ein Yamaha A-S2000 som skal fore mine RF63 med strøm ei tid. Håper detta blir ein god kombo. Har ikkje bestemt meg for DAC, men NAD M51 og Bryston BDA-1 er i tankane. Tips? Erfaringer?


XLR inngangen på A-S2000 er vel på 2,4V, mot normalt ca 4V, så det betyr vel at eg må gå til innkjøp av Rothwell Attenuatorer: Attenuators
Meninger rundt dette?

Mvh
TAF
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt A-S2000, diverse DAC løsninger. Bare bekrefter det du sier, balansert inngang tåler ikke vanlige 4v, da blir det kraftig overload. Hadde en Lynx Hilo så der justerte jeg utgang iht det.

Iht spec 2,4v stemmer vel såvidt jeg husker, samme på både RCA og XLR inngang. Betyr vel at det ikke er balansert krets!!!?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Den skal vist være balansert, men tørr ikkje å banne på det.

Hvilken DAC løsning fungerte best hos deg da? Kjem selvfølgelig an på kilde,HT,musikktype osv, men om du har tid og lyst så kan du gi meg eit par tips.

Eg liker lyden litt mot det varme, men samtidig god oppløysning og bra bassfundament. Høyrer på alt fra Susanne Sundfør til Satyricon.

TAF
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
En kollega av meg hadde denne ampen med Hegel HD20 og en HD2 i forkant ved bruk av PC som kilde. Hørte selv på oppsettet og det spillte svært bra!
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Men Bryston BDA-1 er enda ett hakk videre!!

PS Hanb rukte XLR uten at det ble noe som helst problem.
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Den skal vist være balansert, men tørr ikkje å banne på det.

Hvilken DAC løsning fungerte best hos deg da? Kjem selvfølgelig an på kilde,HT,musikktype osv, men om du har tid og lyst så kan du gi meg eit par tips.

Eg liker lyden litt mot det varme, men samtidig god oppløysning og bra bassfundament. Høyrer på alt fra Susanne Sundfør til Satyricon.

TAF
jeg trivdes godt med Lynx Hilo som DAC, balansert og oppløst lyd, kort sagt ingen unoter. Opplevde ingen dramatikk med f eks DacMagic , men måtte da redusere nivå på kilde for å unngå overload, og da låt det bra. Eneste DAC jeg hadde i system som ikke var helt bra synergi med A-2000 var Stello DA100s...noen pukler eller annet som ikke stemte i mellombass. Men det kommer jo an på høyttalere også, mine Magnat Vintage 720 kan ha bidratt til manglende synergi.

Generelt vil jeg etter det jeg har erfart lagt minst vekt på DAC, det er bare nyanser uansett, andre komponemter er vitigere . Men overload er en reell issue i veldig mange oppsett, spesielt med dagens produksjoner der lydnivå er kommet helt ut av kontroll...!

Vurder evt også en god dac/pre, yamaha har jo også main in så du kan kjøre den som power amp, man da ubalansert inn!

Er du i head-fi gamet også, kanskje Fostex HP-A8c, men den har da kun ubalansert ut. Den funket meget godt synes jeg. Skal forøvrig selge min Fostex....
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Takker for tips. Får prøve litt forskjellig, har god tid.

Kansje Audiolab sine DAC'er er verd å ta ein kikk på.

TAF
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Personlig hadde jeg anskaffet meg en Benchmark DAC om jeg fortsatt hadde A-S2000. Benchmark har justerbar gain (internal jumpers), så du slipper overload på Yamaha. Benchmark DAC går godt med Yamaha iht mine ører.
 
Topp Bunn