XTZ Class A - Cayin 153B

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Heisann !

Det har kommet meg for øret att disse to forsterkerene har vært i duell med hverandre, da mellom Lyd & Bildes permer før jul en gang... Skulle gjerne sett resultatet av denne testen, men har desverre ikke magasinet tilgjengelig. Har mailet til Lyd & Bilde, men ikke fått noe svar fra dem...

Noen som kan hjelpe i nøden ??

Ser forøvrig begge disse nevnt under forskjellige tråder her inne, og begge vil vel på sin måte være gode kjøp. Er en kompis sliter med valgets kvaler... selv trives jeg utmerket med min Vincent SV233.

Mvh Geir
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Testen er i Lyd & Bilde nr.11 2005 nummeret! Sorry, har dessverre ingen bilder av testen... :-/
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Tenker vel mest på hvilken rettning de havner lydmessig, personlig heller jeg nok mot det varme....

Det er vel sånn att man etterhvert lærer disse "annmelderne" litt å kjenne, og kan danne seg ett bilde av hva de mener og hvor produktene havner rent lydmessig. Blir jo snakk om match til øvrig utstyr også, men gir en god pekepinne for den som ikke har så god mulighet for å prøve produkter hjemme osv.

Geir
 
S

stikken

Gjest
:)Husker ikke helt hva som stod i testen, men XTZen var både varm og detaljert.

Ble faktiskt overasket over den gode kritikken den fikk.

De samme gode superlativene ble gitt av svenske HiFi & Musik nr 10 og Danske High Fidelity nr 7

Tenkte stille inne i mitt syke sinn "det var da som svarte" og skùlet bort på H1 Mk II Hegelen min.........,men den har jeg ikke lenger ;D

Det skal dog vites at der er kommet et merke som heter "advance acoustic" som har en besynderlig lik forsterker dog med flere innganger. :eek:
Vh
S
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
XTZ'n er bra saker den da.  Enkel, men det er jo også hele poenget slik at prisen kan holdes lav.

Eller med andre ord, ting som må være i orden for en go amp er det.  Andre mer sekundær og ikke så viktige detaljer er ikke prioritert, men det spiller ingen verdens rolle sålenge man kun er ute etter mest/best mulig lyd for minst mulig penger.

Rota litt rundt på nettet og kom over en meget nær slektning, hvertfall utseendemessig..

Setter inn link til bildet istedet :

http://www.home.no/jallaballa4/XTZkloning.html
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Vet ikke hvorfor ikke bildet dukker opp men følger du linken fra egenskaper så kommer det fram...
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
JonnYb : Ble ikke med bildet ditt ?? men hadde vært morsomt å vite hva "barnet" het

S-KL : Har lest den testen i svensk HiFi... Virker jo å være veldig mye forsterker for pengene, og med den riktige lydkarakteristikken (for meg). Får se litt etter den "advance acoustic" du nevner, selv om alternativer sjelden er noe problem... noen som kjenner seg igjen!!

Kan lett tro att Cayin`en blir litt etter på "muskler", men det trenger den jo likevel ikke å bli... og hva med dynamiske egenskaper... hurtighet... osv osv

Geir
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Det spørs hvem som er barn av hvem. Tviler på at XTZ er svenskutviklet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
XTZ er sannsynligvis etterkommeren. Avance Accoustic har vistnok vært solgt en stund i Frankrike.
Tror nok at de er en kineser ja...
 
S

stikken

Gjest
Hei
XTZ skal være Kinesisk, mens A-A i følge produsent er et av Frankrikes mest solgte produkt..........,men hvor det er utviklet ???
Vh
S
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Heisann !

Det har kommet meg for øret att disse to forsterkerene har vært i duell med hverandre, da mellom Lyd & Bildes permer før jul en gang... Skulle gjerne sett resultatet av denne testen, men har desverre ikke magasinet tilgjengelig. Har mailet til Lyd & Bilde, men ikke fått noe svar fra dem...

Noen som kan hjelpe i nøden ??

Ser forøvrig begge disse nevnt under forskjellige tråder her inne, og begge vil vel på sin måte være gode kjøp. Er en kompis sliter med valgets kvaler... selv trives jeg utmerket med min Vincent SV233.

Mvh Geir
Cayin fikk litt bedre omtale og best karakter i denne testen, men som vanlig slakter de ikke et apparat i forhold til et annet.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Mener jeg har sett i en tråd, att XTZ`n også selges under ett italiensk navn ?? og att denne skulle ha innebygd DAC, til samme pris som omtalte XTZ...

Blir litt uoversiktlig etterhvert.....

Geir
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Mener jeg har sett i en tråd, att XTZ`n også selges under ett italiensk navn ??  og att denne skulle ha innebygd DAC, til samme pris som omtalte XTZ...

Blir litt uoversiktlig etterhvert.....

Geir
Den selges også i Sverige under navnet Advance Acoustic eller noe i den duren. Kan der leveres med DAC, og jeg tror den har RIAA som standard, men koster da en lapp (svenske lire) mere. De har også CD-spiller i matchende design, og en 2x200W sak som ligner. Sjekk denne ;http://www.advance-acoustic.com/fr-map303daserie2.php og denne :http://www.ljudmakarn.se
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Tror nok alle disse "brødrerne" kommer fra tonewinner.com i Kina. Etter hva jeg har forstått, så kan man kjøpe disse forsterkerne ( i stort antall ) etter egne spesifikasjoner og under eget "brand". Dette kommer vi til å se mer av i fremtiden. Det er feks bare "merket" XTZ som er svenskt.

Har lest de nevnte tester om XTZ, og den med Cayin 153 B. Tror nok at disse to er litt forskjellig typer forsterker. Cayin er kjent for å være en mer hissigpropp kontra det XTZ er. XTZ er nok noe varmere pluss at den ikke har samme stålkontroll som Cayin på bassen. Men må si XTZ oser mer kvalitet, og Cayin sliter med en umulig fjernkontroll. Er selv eier av XTZ og er veldig fornøyd og kommer ikke til å bytte på laaang tid.

Morten på Norsk Audio Teknikk selger begge to, så en telefon ditt burde være greit....
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Her er link til bildet :  :)

http://www.home.no/jallaballa4/XTZkloning.html

Slektskapet er hvertfall meget tydelig..


Flere linker til denne Advance Acoustic MAP-303

http://www.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/Net/Category.aspx?iCategoryID=5&iProductType=0


Kom over en innholdsrik pdf-fil også.  Her dukker det opp en kjempevariant av Advance Acoustic ampen, MAP-307..   Spennende saker, dog på fransk så jeg får nøye meg med bildene :)

http://www.cobrason.com/include/pageredirect.asp?id=332
Disse finnes under ulike logoer beregnet på ulike markeder, og sannsynligvis konstruert litt ulikt. Jeg har vært av den oppfattelsen at det er kinesiske CAV som er produsenten. Mulig det ikke stemmer. MAP-307 har vært solgt under navnet CAV A10 (tror jeg det var), men den er visstnok ikke tilgjengelig under CAV navnet lenger(tror jeg nok en gang). Den mest kjente versjonen av denne er DK Design VS-1 (Sjekk avataren min ;) ) Svenske Ljud & Bilde testet CAV og DK Design mot hverandre og kom fram til at DK var den beste (såvidt jeg husker)

DK Design VS-1 er en sinnsykt bra forsterker og anbefales på det varmeste hvis noen er på utkikk etter en kvalitetsintegrert.  ;D

http://www.cn-cav.com/product/product.htm

http://www.dkdesigngroup.com
 
C

century

Gjest
XTZ, Cayin og Xindak er vel nogenlunde i samme klasse prismessig. Disse burde da være selvsagte i Fidelitys budsjettjakt og en sammenlikning ville være av almenn interesse, (nok NAD, Rotel, Cambrigde etc for en stund).
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Var vel sånn att Cayin 153B, tok plassen som Thule hadde på forsterkersiden i budsjettanlegget til Fidelity... eller har jeg lest litt for fort ??

Så fant jeg ut att jeg skulle sjekke biblioteket i dag, for de har jo endel fagliteratur... å jo visst, der lå Lyd & Bilde fra november 05.... hurra.

Da har jeg fått lest testen, og jeg har mailet litt til Morten på NAT. Spørs om det blir en Oslotur for litt lytting etterhvert. Begge disse forsterkerne er vel vinnere på hver sin måte ser det ut til, men man får vel litt ekstra for de 1,5k som man må ut med i merpris for Cayin... men tror som sagt att begge fortjener en "lytt".

Hyggelig med mange tilbakemeldinger og betraktninger rundt produktene i alle fall, så takk til alle.

Geir
 
Topp Bunn