Wow på Michell Orbe

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har fått bekreftet en vag mistanke om at jeg har små forandringer i pitch, mao wow på vinylavtasteren min, en Michell Orbe som jeg kjøpte brukt for et snaut år siden. Mye tid er brukt til justering av fjærer, arm og pu. Jeg har konstatert at den går med riktig hastighet. Til det brukte jeg en stroboskopskive som jeg lastet ned fra nettet og printet ut.

Så har det skjedd at jeg synes jeg har hørt en anelse "svai" i enkelte instrumenter, omtrent som om platen er usentrert eller skjev, men jeg har trøstet meg med at det kanskje er snakk om produksjonsfeil. I dag (sykemeldt som jeg er) utrustet jeg meg imidlertid med en ny og mere nøyaktig stroboksopskive og oppdaget en viss bevegelse frem og tilbake av " the dots". Alstå er mistanken bekreftet og jeg kjenner at det ikke gjør bare godt. Hastighetsvariasjonen skjer i takt med rotasjonen på tallerkenen. Mitt ressonement er da som følger, at dersom motorhastigheten hadde variert, så er det lite sannsynlig at det ville vært sammenfallende med tallerkenrotasjonen. Samme gjelder dersom motorspindelen eller for den saks skyld reima hadde vært årsaken. Da gjenstår lageret som jeg egentlig aldri har ofret særlig mye oppmerksomhet, rent bortsett fra at jeg etter anskaffelsen hadde på noen dråper olje. Visste jo at Michell har en spesiell løsning som sørger for at oljen alltid sirkulerer gjennom et hull i inne i akslingen og ut gjennom toppen. Da jeg inspiserte lageret ble jeg skremt. Ikke noen tegn til olje unntatt litt skittent søl på bunnen av huset. Hullet i akslingen viste seg å være tett. (Egentlig sitter det litt langt inne å fortelle dette siden det egentlig er ganske flaut.) Vel, - renset og rengjort, tørket og smurt. Lageret var tight og fint og overhode ingen tegn til slark. Så snurret jeg i gang igjen, sjekket med stroboskopskiva, og hastighetsvariasjonen er den samme. Så er spørsmålet, -hva gjør jeg? Noen som har noen forslag som ikke går ut på å ta med spilleren til OHS og overlate til dem å fikse den?

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Har du rett mengde (original) olje på? Har du sjekket at det ikke er noe som har festet seg rundt motorakslingen (feks hårstår etc), slik at strømforsyningen hele tiden må korrigere? Finnes det noe slark mellom tallerken og lager, dette kan du jo sjekke når du åpner låsen på toppen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Bruker du elektronisk motorstyring? Evt AC eller DC? Er drivhjulet på motor sentrert? Hva mener du egentklig med «Hastighetsvariasjonen skjer i takt med rotasjonen på tallerkenen»? Er tallerken sentrert ift. lageret? Snurrer tallerkenen fritt? Er det evt. kast i tallerkenen dersom du snurrer den med stor hastighet? etc.

mvh
KJ
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Bruker du elektronisk motorstyring? Evt AC eller DC? Er drivhjulet på motor sentrert? Hva mener du egentklig med «Hastighetsvariasjonen skjer i takt med rotasjonen på tallerkenen»? Er tallerken sentrert ift. lageret? Snurrer tallerkenen fritt? Er det evt. kast i tallerkenen dersom du snurrer den med stor hastighet? etc.
- Elektronisk DC styring.
- Hastighetsvariasjonen er omtrent som om du spiller en plate hvor hullet ikke er sentrert.
- På en Orbe er det umulig å få tallerkenen usentrert.
- Ingen antydning til kast.

Vel, det jeg gjorde i går var å demontere hele spilleren, løsnet fjærer, rengjort og smurt, sjekket at det ikke finnes ujevnheter noe sted. Renset lager, ut med stålkula, fylt på ny olje i riktig mengde (av riktig type denne gang Fosse), forsikret meg om at oljen sirkulerte i lageret, vatret plinten, på med tallerken og justering av fjærene. Denne gang fikk jeg til den riktige "gjyngingen"(noe man først skjønner når den er der). På med rem og tilkobling av strøm og signalkabel, og til slutt en siste sjekk av tallerken i vater. Kjørte noen runder for at det hele skulle "gå seg til".
Spenningen var stor da jeg la på stroboskopskiva og kjørte i gang. Yess! Nå gikk tallerkenen helt jevnt uten antydning til hastighetsvariasjon. Jeg innviet det hele med Alison Krauss & Union Station på MoFi. Superlativer om godlyd i eget anlegg skal jeg ikke plage noen med, men kombinasjonen av Orbe, SME og Benz LP bør gi en pekepinn. Justeringene førte dessuten til tydelige forbedringer i bassfundamentet. Jeg hadde bare lyst til å bli der jeg var til tross for at jeg var invitert på slippfest til en venn i forbindelse med bokutgivelse.

Men musikken er der i dag også, like flott som i går, - og legen har beordret meg til ikke å gjøre noen ting. Kan det bli bedre?
Kanskje jeg skulle hente meg en kopp te? Litt tidlig med vin, - klokken er bare 10.

Takk til dere begge, KJ og Fosse.
 
Topp Bunn