Diverse Windows 10

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.804
Antall liker
5.450
Sted
Holmestrand
Jeg kjører W10 på flere maskiner, og de fungerer helt fint.
På den jeg har på jobben så tar en evihet å logge seg inn.
Dvs trykker ctrl-alt-del => blå skjerm med snurredings står minst 20-30 sek før innloggingsvinduet med passord kommer.

PC er 7-8 uker. SSD-disk.

Noen erfaringer?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Da jeg hadde vaglet meg opp foran pc'en torsdag kveld, fant jeg skjermen fylt med en slags ring med noe sånt som "Upgrading Windows" over. Jeg tenkte det var noe automatiske oppdateringer som foregikk, og lot den stå og surre.

Det var det jo for så vidt, for etter hvert viste det seg at jeg hadde fått installert Windows 10.

Jeg kan ikke huske at jeg har klikket på noe som skulle tilsi at jeg ønsket Windows 10. Og kona bedyrer sin uskyld (janåmådereikkemisforstå). Men nå er nå Windows 10 der, og funker for så vidt greit. Litt uvant, men det retter seg.

Men jeg lurer på om dette er en tilsnikelse fra leverandørens side? Jeg nevnte dette for fysioterapeuten min på fredag. Han hadde opplevd det samme tidligere i uken. Han var plutselig blitt innehaver av Windows 10, uten at han hadde noen erindring om å takket ja til det.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Da jeg hadde vaglet meg opp foran pc'en torsdag kveld, fant jeg skjermen fylt med en slags ring med noe sånt som "Upgrading Windows" over. Jeg tenkte det var noe automatiske oppdateringer som foregikk, og lot den stå og surre.

Det var det jo for så vidt, for etter hvert viste det seg at jeg hadde fått installert Windows 10.

Jeg kan ikke huske at jeg har klikket på noe som skulle tilsi at jeg ønsket Windows 10. Og kona bedyrer sin uskyld (janåmådereikkemisforstå). Men nå er nå Windows 10 der, og funker for så vidt greit. Litt uvant, men det retter seg.

Men jeg lurer på om dette er en tilsnikelse fra leverandørens side? Jeg nevnte dette for fysioterapeuten min på fredag. Han hadde opplevd det samme tidligere i uken. Han var plutselig blitt innehaver av Windows 10, uten at han hadde noen erindring om å takket ja til det.
Hei ja det samme prøvde dette og gjøre med min pc ,men jeg dro ut kontakten fortløpende og vips ,det stoppet,jeg føk ned til pc sjappa og han sa til meg at dette blir fjernet i denne måneden ,di vil ikke bruke dette lenger,så han fjernet dette på min pc.ok tenkte jeg og dro hjem for og sette opp pcen,jo fønka det,men så en dag var ikonet på plass igjen neders høyre hjørne ,pokker ,men denne gangen installere ikke dette automatisk.Men må ned til pc sjappa igjen vist.Jeg skal ikke ha Windows 10.

MVH:Tønnes
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg formaterte og oppdaterte fra 8 til 10 og syns 10 er myye bedre, samt at pcen ble mye raskere både på oppstart og generell bruk.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg synes dette ligner litt på å ta seg til rette, men samtidig har jeg vanskelig for å opparbeide den helt store indignasjonen.

Har det egentlig skjedd noe katastrofalt? Vel hadde jeg ikke bedt om Windows 10. På den annen side, ikke kostet det noe, og det kan reverseres.

Jeg kommer nok til å beholde 10'ern. Forskjellene fra 7 venner man seg nok til.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Godt jeg kjører en avansert brannmur på min slik at jeg må godkjenne alle programmer som forsøker å starte. Skal ikke har Windows 10 før vi får det på jobben om et års tid. Alltid lurt å vente et års tid for å luke ut feil, men skal nok få det inn før muligheten er borte...

At PC'n blir kjappere ved formatering har nok mest med formateringen og reinstallering på ren PC. Anbefales i 9 av 10 tilfeller, men medfører litt mer jobb - men det er verd det på sikt.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Før eller siden går man over til WIN10, men jeg vil velge selv når det skjer. Jeg har pr. i dag ikke noe hardware som ikke fungerer med WIN7. Så fort jeg bygger om maskinen med nye deler hvor WIN10-driverne fungerer best så legger jeg om. Det derimot alle, inkludert deg Steinar_Lund, må være klar over er at det må endres en del i WIN10 standardoppsett for å beskytte privatlivet. I denne linken står det noen gode tips: Windows 10 vet hvor du er, hva du søker på og hvem vennene dine er - Tek.no
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Anbefaler å oppgradere til Windows 10 uansett. Ved oppgradering blir selve maskinen knyttet til Windows 10, som betyr at man kan reinstallere Windows 10 på nytt når som helst og den vil aktivere seg selv. Denne muligheten forsvinner i Juli (om ikke Microsoft utsetter det), og før eller siden blir man nødt til å oppgradere, og da kan man risikere at man må punge ut noen tusen.

Et alternativt er å klone nåværende installasjon, f.eks med parted magic som man finner på partedmagic.com. Dette er forøvrig GPL-software så man kan også søke etter programvaren på bittorent og laste ned lovlig og gratis. (Iogforseg er jo 9usd ikke en så altfor verst pris for det beste kloneverktøyet på markedet + mye annet) Når man så har et klone-image som backup, så kan man trygt oppgradere til Windows 10, slik at maskinen blir knyttet opp mot en Windows 10-lisens. Etterpå kan man klone tilbake til Windows 7/8.1 i visshet om at man alltid kan oppgradere til Windows 10.

En fin funksjonalitet med Parted Magic er at det er mulig å klone direkte til en nettverksharddisk, men f.eks en portabel USB3-harddisk er mye raskere.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.708
Antall liker
3.831
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
^Like greit å hoppe i det mens det ennå er gratis. Selv ville jeg jo helst ha forblitt på Win7- grensesnittet; det er det man er vant til, men det vil ikke Redmond. Klart det er en kjempefordel for MS å begrense OS-ene de supporterer... . Det er ting i Win10 jeg ikke kan fordra, men jeg er vel tjent med Classic Shell, og oppdateringa til W10 har gått smertefritt på de maskinene jeg har kjørt det på. Og det er uten tvil en kjempeforbedring ift Vista (pføi) og Win 8.1.

B
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.895
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis en avslår på lisensvilkårene til Win 10 etter oppdatering, så ruller maskina tilbake igjen.

Johan-Kr
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.710
Antall liker
9.325
Sted
Trondheim
Jeg bare tenker på hvilke skriverier det hadde blitt, både her og i andre media, hvis Apple hadde gjort noe lignende...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Vel, jeg må innrømme at etter at jeg ble vant til 10 ( med classic shell ) så har jeg ingen trang til å drive med linux mer.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Da vi brukte Windows 7 hadde vi bl.a. kortspillet Spar dame. Nå finner jeg det ikke igjen, og kona hyler. Hun brukte det av og til som tidtrøyte. Har ikke Windows 10 dette?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Da vi brukte Windows 7 hadde vi bl.a. kortspillet Spar dame. Nå finner jeg det ikke igjen, og kona hyler. Hun brukte det av og til som tidtrøyte. Har ikke Windows 10 dette?
Tror de har tatt bort en del av disse - søk på nett, dere finner sikkert en gratis app som gjør nytten :)

PS: Forstår deg - hylene kvinnfolk er noe dri...:)
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Da vi brukte Windows 7 hadde vi bl.a. kortspillet Spar dame. Nå finner jeg det ikke igjen, og kona hyler. Hun brukte det av og til som tidtrøyte. Har ikke Windows 10 dette?
Det ligger kanskje i Windows Store? Men da må du også ha Windowskonto (eks. du logger på kontoen din med en Outlook-adresse).

Ellers kan du laste ned herfra: Downloads / Tools by other people / Windows 7 games for Windows 10

Velg "Download Windows 7 games for Windows 10"

Pakk ut og installer.

På siste vinduet i installasjonsprosessen kan du huke bort "Discover Winaero Tweaker to tune up Windows", hvis du ikke vil ha dette programmet installert samtidig.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ok, da ventet jeg ikke lenger slik at jeg fikk lagt in Windows 10 før den, etter sigende, begynner å koste penger å oppgradere. Gikk greit og valgte er ren installasjon og ikke oppgradere. Litt mer jobb men så får man en ren, fresh og nesten ny maskin :)

Dog, har et problem og det gjelder SyncToy som ikke lar seg installere. Har lastet ned siste Synctoy 2.1 64 bit og når jeg kommer til at den spør om jeg vil legge inn NET Framwork 2.0 eller nyere og gjør det så får jeg bare beskjed at siste versjon allerede finnes NET 4.6.1 eller noe slikt. Dermed kastes jeg ut.

Og slik går no dagan - noen som vet en fiks ?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Synctoy er bare støttet av Windows 7, Windows Vista og Windows XP i følge nettsiden.

Mulig du kan finne .NET versjon 2.0 og forsøke å installere den, men tipper det er enklere å finne et annet program...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Synctoy er bare støttet av Windows 7, Windows Vista og Windows XP i følge nettsiden.

Mulig du kan finne .NET versjon 2.0 og forsøke å installere den, men tipper det er enklere å finne et annet program...
Nop fungere fint på Windows 10 nå, i alle fall lot det seg fint installere når jeg gjorde som beskrevet her. Unable to Install SyncToy. Ikke så lett å finne ut av selv....

Få prøve litt mer i kveld. Fri i dag så nå blir det en tur på Raceren utover Hurumlandet :)

Edit: Og backup'n fløt som den skulle - strålende Synctoy !
 
Sist redigert:

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.661
Antall liker
3.088
Oppgraderte fra 8.1 til 10 her om dagen, og merker ingen annen forskjell enn at alt (inkl. oppstart av PC-en) går saktere. Trådløstilgangen jeg mistet da jeg oppgraderte til 8.1 kom heller ikke tilbake. Men det er jo greit å vite at man er oppdatert.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Synctoy er bare støttet av Windows 7, Windows Vista og Windows XP i følge nettsiden.

Mulig du kan finne .NET versjon 2.0 og forsøke å installere den, men tipper det er enklere å finne et annet program...
Finnes ikke bedre program enn Synctoy !

Selvfølgelig finnes det det men når du en gang trenger backupen er programmet du hadde avinstallert og filene du har lagert er på et pakket utilgjengelig format. Det geniale med Synctoy er at det er så enkelt og skriver det i et format som du leser med hva det er. Selfølgelig har jeg nett basert bakup som tar det viktigste (Dupplica) men de tunge tingene overlater jeg til ekstern disk og en disk jeg har liggende på jobb og Synctoy.

Har og brukt det mye på jobb for å synkronisere en foldet på C: med en arbeidsfolder på nettverkket. Når du har jobbet en uke og skal ha møte med kunde så er det bare å synkronisere folderne og ta med PC'n til kunden. Alt er oppdatert på no time.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Oppgraderte fra 8.1 til 10 her om dagen, og merker ingen annen forskjell enn at alt (inkl. oppstart av PC-en) går saktere. Trådløstilgangen jeg mistet da jeg oppgraderte til 8.1 kom heller ikke tilbake. Men det er jo greit å vite at man er oppdatert.
Jeg har fätt purringer i lang tid for ä oppgradere til Win 10. Nä er jeg i Österrike og toget er gätt for den bärbare PCen min Win 7 64 bit. Har stasjonär PC og tror det er Win 7 64 bit pä den og. Jeg bruker PC mest til surfing pä nett. Ikke noe avansert bruk. Lurer pä om jeg mister drivere til noen av hifi produktene mine, som Lyngdorf TDAI 2200 og noe annet. Frykter at Win 10 stjeler sä mye plass at PCen blir skikkelig treg etterpä(eller enda tregere). Tror jeg har 4gb ram. 250gb harddisk. Har en eldre printer som funker fint og som jeg nettopp kjöpte 20 patroner til for under 200 kr inkl frakt pä eBay. Vil den virke etterpä. Skal jeg gä for 10 eller ikke?

Hilsen Eirik.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har en laptop som gikk fra W7 til W10. Fungerte mye bedre. At pc skal bli tregere tror jeg ikke du skal være bekymret for.

Sjekk nettsidene om de har lagt ut drivere til de ulike sakene dine.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Kun 2 dager igjen før Windows 10 koster penger. (Om man skal tro på Microsoft) Vil anbefale alle å oppgradere. Windows 10 er bedre på alle tenkelige måter, og spesielt for dem som bruker PC'en tilkoblet TV'en. (W10 har innebygget dpi-skalering av hele desktopen). Når man først har oppgradert har man W10 "for life". Man kan tom reinstallere på nytt uten å skrive inn noe serienummer og W10 vil automatisk aktivere seg selv når den tilkobles internett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har en laptop som gikk fra W7 til W10. Fungerte mye bedre. At pc skal bli tregere tror jeg ikke du skal være bekymret for.

Sjekk nettsidene om de har lagt ut drivere til de ulike sakene dine.
Det er minst like kjapt som 7, kompatibilitet er vel også god til det meste nå regner jeg med. Men jeg husker godt da min proffe og relativt dyre midi-videosync ikke hadde støtte lenger ved overgang til XP. Men men, det er maaaange år siden nå.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
jeg vil si at kostnaden i å skifte fra win7 til win10 er overgangen i grensesnittet som er noe annerledes og må innlæres på nytt ved troubleshooting
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Overgangen fra win7 til win10 vil ihvertfall merkes på farten. Win10 er mye lettere å kjøre for en liten pc. Jeg har en gammel Dell Studio Hybrid som fikk nytt liv med win10. :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etter å ha testet win10 uten nevneverdige problemer på to "reservepcer" i over et år, tok jeg omsider steget og oppdaterte hovedpcen min. Denne hadde kjørt win7 pro i en del år uten trøbbel, men jeg hadde satt den opp med et par småsære løsninger for lyd inn og ut, så jeg var litt skeptisk. Men for to uker siden gjorde jeg det.
Førsteinntrykket var at alle enheter fungerte feilfritt og oppdateringen var faktisk sjokkerende enkel. (de andre enhetene hadde jeg installert fra bunnen av, denne maskinen installerte jeg som en oppdatering). Alle innstillinger ble beholdt slik jeg hadde valgt de, og alt fungerte strålende.
Det eneste jeg oppdaget var at samme dag som oppdateringen ble kjørt ble det lastet inn voldsomt mye oppdateringer som kjørte i bakgrunnen og som stjal all tilgjengelig linjekapasitet (jeg har bare 5mbit/sek) men etter at dette hadde gjort seg ferdig fungerte den strålende.

Det eneste jeg kommer på som jeg har lagt merke til er at skype generere en feilmelding når jeg avslutter programmet. Men siden det funker så glemmer jeg å fikse det hver gang jeg er på. Må sikkert bare installere skype på nytt.

Totalt sett gikk dette veldig bra, og jeg har ingen planer om å rulle tilbake til win7, selv om jeg må tilstå at jeg var skeptisk før jeg begynte win10-testen. Jeg likte IKKE win8, og tviholdt på min win7 på samme måte som jeg nekta å "oppgradere" fra XP til Vista i sin tid.

Skeptiske Anders gir tommel opp for Win10!
 
Topp Bunn