WIMP og kobling til stereoanlegget

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Hei,

Er ny på data & musikk og trenger litt bistand da min sønn har fått seg et Wimp abonnement gjennom Canal Digital (det billigste streaming abo)

Vi kjører med beste kvalitet (ACC 256) og ønsker streame dette til stereoanlegget og få best mulig kvalitet.

Er eneste mulighet å koble ut fra minijack på PC inn i stereoanlegget? Det går vel ikke å ta ut digitale signaler og konvertere selv i en bedre DA konverter når man bare har streaming abonnementet?
Om det gikk regner jeg med at mange ville tusket seg til lagring og dermed var ikke det dyrere WIMP abonnementet med nedlasting særlig salgbart.

Noen tips om lovlige måter å få best mulig overføring mellom PC og stereo ? Eller er jeg dømt til å bruke PC'ens SW og lydkort med dette billigste WIMP abonnementet?


Mvh Ole
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg benytter Squeezebox Duet samt DAC til å streame Wimp og Spotify. Funker som rakker'n det :D
 
N

nb

Gjest
Ole skrev:
Det går vel ikke å ta ut digitale signaler og konvertere selv i en bedre DA konverter når man bare har streaming abonnementet?

Om det gikk regner jeg med at mange ville tusket seg til lagring og dermed var ikke det dyrere WIMP abonnementet med nedlasting særlig salgbart.
Det går fint å ta lyden digitalt ut. Wimp bryr seg ikke om hvor lyden går. Svært mange laptoper har for øvrig digital lydutgang i samme plugg som hodetelefonutgangen i tilfelle du ikke har funnet ut om du har digital lydutgang.

Ingen som gidder å tuske seg til lagring. Er fullt gjennomførbart, men såpass tungvindt at knapt noen gidder. Vil man kopiere musikken er det mye enklere å laste den ned fra ymse tjenester.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
hifiguru skrev:
Jeg benytter Squeezebox Duet samt DAC til å streame Wimp og Spotify. Funker som rakker'n det :D
Hvordan får du tak i det digitale signalet fra Wimp? Om det er mulig er det vel en smal sak å rute dette til en ekstern DAC? Jeg er ikke sikker på hva Squeezebox bidrar til mht. lydkvalitet i denne sammenhengen?

Ole
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke Wimp, men bruker selv Spotify (som er samme opplegget...?)
Du kan koble til hvilken som helst ekstern dac, enten via USB, eller annen digital utgang fra din PC.

Finnes en rekke rimelige dac`er som burde kunne oppgradere lyden betraktelig, - for en rimelig penge.
Se gjerne på HRT sine (komplett.no)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
OK, dette er en stasjonær PC med minijack. (2 år gammel Dell). Hvordan får jeg ut digitale signaler fra denne? Og gjerne tips om en billig og bra løsning for å få en "god nok" kvalitet på 256 AAC streaming fra Wimp inn i stereoanlegget?
Regner med at (en ikke for dyr) ekstern DAC er et must i denne sammenhengen.

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Det går vel ikke å ta ut digitale signaler og konvertere selv i en bedre DA konverter når man bare har streaming abonnementet?

Om det gikk regner jeg med at mange ville tusket seg til lagring og dermed var ikke det dyrere WIMP abonnementet med nedlasting særlig salgbart.
Det går fint å ta lyden digitalt ut. Wimp bryr seg ikke om hvor lyden går. Svært mange laptoper har for øvrig digital lydutgang i samme plugg som hodetelefonutgangen i tilfelle du ikke har funnet ut om du har digital lydutgang.

Ingen som gidder å tuske seg til lagring. Er fullt gjennomførbart, men såpass tungvindt at knapt noen gidder. Vil man kopiere musikken er det mye enklere å laste den ned fra ymse tjenester.
 
N

nb

Gjest
Ole skrev:
OK, dette er en stasjonær PC med minijack. (2 år gammel Dell). Hvordan får jeg ut digitale signaler fra denne? Og gjerne tips om en billig og bra løsning for å få en "god nok" kvalitet på 256 AAC streaming fra Wimp inn i stereoanlegget?
Regner med at (en ikke for dyr) ekstern DAC er et must i denne sammenhengen.
Tar du lyden digitalt ut må du ha ekstern DAC, ja.

Sjekk bruksanvisningen til PCen din, du vil sannsynligvis ha enten Coax eller optisk digitalt ut. Om du ikke har DAC allerede kan du også kjøpe en som tar USB inn.

Dette koster akkurat så mye som DACen koster, dvs så mye du har lyst til at det skal koste fra noen hundrelapper til hur mycket som helst. Har du allerede en DAC er det godt mulig du kan bruke denne om PCen din har SP/DIF ut, noe den sannsynligvis har.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Per_Olsen skrev:
Kjenner ikke Wimp, men bruker selv Spotify (som er samme opplegget...?)
Du kan koble til hvilken som helst ekstern dac, enten via USB, eller annen digital utgang fra din PC.

Finnes en rekke rimelige dac`er som burde kunne oppgradere lyden betraktelig, - for en rimelig penge.
Se gjerne på HRT sine (komplett.no)
OK, er det så lett at en USB DAC vil automatisk fange digital streaming som kommer fra Wimp? Er jo elegant, men intuisjonen min sier meg at det blir mer komplisert med behov for annen software, oppsett etc....eller tar jeg feil?

Ole
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Nå har du jo fått svar på det du spurte om fra flere, men det virker ikke som du tror på dem. Hva skal til for å overbevise deg? ;D ???
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Super skrev:
Nå har du jo fått svar på det du spurte om fra flere, men det virker ikke som du tror på dem. Hva skal til for å overbevise deg? ;D ???
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Ditt svar er vel det 1. så langt som ikke bidrar med opplysninger av verdi :)

Ole
 
N

nb

Gjest
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Ole skrev:
Per_Olsen skrev:
Kjenner ikke Wimp, men bruker selv Spotify (som er samme opplegget...?)
Du kan koble til hvilken som helst ekstern dac, enten via USB, eller annen digital utgang fra din PC.

Finnes en rekke rimelige dac`er som burde kunne oppgradere lyden betraktelig, - for en rimelig penge.
Se gjerne på HRT sine (komplett.no)
OK, er det så lett at en USB DAC vil automatisk fange digital streaming som kommer fra Wimp? Er jo elegant, men intuisjonen min sier meg at det blir mer komplisert med behov for annen software, oppsett etc....eller tar jeg feil?

Ole
Jeg kjenner ikke alle dac`er, men HRT installerer seg selv. Ikke noe program eller spesiell instilling på PC må til. Antar det samme gjelder for annen digital utgang.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Takk igjen for informativt svar.

Det er nettopp dette med å "sette opp" som du sier jeg (utfra lesing på nett) har sett kan være komplisert. Men nå sies det jo at USB DAC'er er plug & play i den forstand slik jeg tolker dette at wimp blir rutet rett til denne DAC'en straks den er koblet til USB'en. Og det er jo flott. Jeg var som sagt redd jeg måtte ha annen SW mellom wimp og dac'en + sette parametre som bitrate, bitdybde, filtrering etc, men da har jeg forhåpentligvis komplisert dette unødig.

Er disse billige HRT DAC'ene så gode som mye omtale skal ha det til? At man får en HRT Music Streamer II
for kr. 1500.- er fristende om den også er en god DAC som er enkel å koble opp.
Finnes konkurrenter i prisklassen?

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ole skrev:
Er disse billige HRT DAC'ene så gode som mye omtale skal ha det til? At man får en HRT Music Streamer II
for kr. 1500.- er fristende om den også er en god DAC som er enkel å koble opp.
Finnes konkurrenter i prisklassen?

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
Det finnes konkurrenter i samme prisklasse som ikke henter strøm fra USB som f. eks Abrahamsen A-dac, Beresford og Kingrex.

Abrahamsen er å få kjøpt på Elkjøp for under 1000 lappen, selv har jeg en Kingrex som fungerer knirkefritt men har ikke sammenlignet den mot noen andre så jeg vil ikke uttale meg om lydkvaliteten utover at det er en oppgradering i forhold til pc'ens innebygde utgang (minijack fra laptop).

Hvis man ikke er mye på farta vil jeg tro at det er best å ha en dac som henter strøm fra stikkontakten.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Ole skrev:
Takk igjen for informativt svar.

Det er nettopp dette med å "sette opp" som du sier jeg (utfra lesing på nett) har sett kan være komplisert. Men nå sies det jo at USB DAC'er er plug & play i den forstand slik jeg tolker dette at wimp blir rutet rett til denne DAC'en straks den er koblet til USB'en. Og det er jo flott. Jeg var som sagt redd jeg måtte ha annen SW mellom wimp og dac'en + sette parametre som bitrate, bitdybde, filtrering etc, men da har jeg forhåpentligvis komplisert dette unødig.

Er disse billige HRT DAC'ene så gode som mye omtale skal ha det til? At man får en HRT Music Streamer II
for kr. 1500.- er fristende om den også er en god DAC som er enkel å koble opp.
Finnes konkurrenter i prisklassen?

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
Jeg ville sett litt på andre alternativer som Beresford og Dacmagic som ligger rundt ettpar høvdinger, disse henter ikke strøm ifra USB porten noe jeg ser som en fordel.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Ole skrev:
Takk igjen for informativt svar.

Det er nettopp dette med å "sette opp" som du sier jeg (utfra lesing på nett) har sett kan være komplisert. Men nå sies det jo at USB DAC'er er plug & play i den forstand slik jeg tolker dette at wimp blir rutet rett til denne DAC'en straks den er koblet til USB'en. Og det er jo flott. Jeg var som sagt redd jeg måtte ha annen SW mellom wimp og dac'en + sette parametre som bitrate, bitdybde, filtrering etc, men da har jeg forhåpentligvis komplisert dette unødig.

Er disse billige HRT DAC'ene så gode som mye omtale skal ha det til? At man får en HRT Music Streamer II
for kr. 1500.- er fristende om den også er en god DAC som er enkel å koble opp.
Finnes konkurrenter i prisklassen?

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
HRT overgår det meste av USB dac`er på markedet i prisklassen "rimelig/mellomdyrt".
Mht strøm trenger du ikke bekymre deg så lenge det er snakk om de to rimeligste modellene. De trenger kun 250mA, noe som din stasjonære PC helt sikkert leverer fra USB.

Men siden du nå vurderer å gå til innkjøp av ekstern dac til bruk i anlegget, så kan det jo hende en slik også kan gi deg lydmessige fortrinn fra andre kilder i annlegget ditt (CD, Paraboltuner, BluRay, osv). Da må du se til andre merker en HRT. Forvent i så fall å betale noe mer, men på den annen side så har du oppnådd større gevinst i form av større bruksmuligheter.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Per_Olsen skrev:
Ole skrev:
Takk igjen for informativt svar.

Det er nettopp dette med å "sette opp" som du sier jeg (utfra lesing på nett) har sett kan være komplisert. Men nå sies det jo at USB DAC'er er plug & play i den forstand slik jeg tolker dette at wimp blir rutet rett til denne DAC'en straks den er koblet til USB'en. Og det er jo flott. Jeg var som sagt redd jeg måtte ha annen SW mellom wimp og dac'en + sette parametre som bitrate, bitdybde, filtrering etc, men da har jeg forhåpentligvis komplisert dette unødig.

Er disse billige HRT DAC'ene så gode som mye omtale skal ha det til? At man får en HRT Music Streamer II
for kr. 1500.- er fristende om den også er en god DAC som er enkel å koble opp.
Finnes konkurrenter i prisklassen?

Ole



nb skrev:
Ole skrev:
Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist og skal hjem å teste dette. Savner svar på dette med auto-ruting av digital signal fra wimp til usb, men skal som sagt teste det.
Musikkprogram, det være seg Wimp, Spotify eller noe annet ruter lyden til en lydenhet på datamaskinen din du kan velge selv. Det kan være en USB-DAC, en digital lydutgang, internt eller hva du selv vil. Programmene bryr seg ikke hvor det sendes. Du kan sette opp dette akkurat som du vil.

Du vil få samme kvalitet inn i DACen som Wimp har (dvs 256kBit eller hva det nå er). Husk på at en datamaskin er av natur digital, det er ingen konvertering til analog involvert inntil signalet når et lydkort eller en DAC. Det er egentlig mer hokkuspokkus at du kan få analoglyd ut av en datamaskin enn at du kan få et digitalt lydsignal ut (litt flåste sagt, men satser på at du skjønner poenget).
HRT overgår det meste av USB dac`er på markedet i prisklassen "rimelig/mellomdyrt".
Mht strøm trenger du ikke bekymre deg så lenge det er snakk om de to rimeligste modellene. De trenger kun 250mA, noe som din stasjonære PC helt sikkert leverer fra USB.

Men siden du nå vurderer å gå til innkjøp av ekstern dac til bruk i anlegget, så kan det jo hende en slik også kan gi deg lydmessige fortrinn fra andre kilder i annlegget ditt (CD, Paraboltuner, BluRay, osv). Da må du se til andre merker en HRT. Forvent i så fall å betale noe mer, men på den annen side så har du oppnådd større gevinst i form av større bruksmuligheter.
Hvordan kan du si det så skråsikkert om HRT når merket bare har kommet middels til dårlig ut i tester?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Leste nettopp en test i Lyd & Bilde der Hegel sin nye "billig-DAC" knuser konkurrentene.

http://www.lydogbilde.no/test/hegel-hd2

Så det som skulle koste noen hundrelapper blir nok fort etpar tusen i stedet, men jeg er allergisk både mot uoppløst diskant, ullen bass, avrulling i flankene, dynamikk-slapphet, sibilanter og fravær av stillhet og for smalt rom + mye annet, så kan hende er det umulig å finne noe i denne prisklassen. Samtidig er jeg usikker på om AAC selv med 256 kb/s er i stand til å levere noe som gjør resultatet bra nok.

MEN; jeg får heller jekke ned kravene og bli litt kjent med denne nye måten (ungdommen her hos meg i alle fall) ønsker lytte på. Mine Telefunken rør fra 1960 tallet og mine rør-testere er ikke helt i samme gate og gamle-far får justere sitt verdensbilde en smule.....

Så; en Abrahamsen eller Hegel HD2 blir nok svaret i denne omgang - gjerne brukt om noen vet om noe :)


Ole
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ole skrev:
hifiguru skrev:
Jeg benytter Squeezebox Duet samt DAC til å streame Wimp og Spotify. Funker som rakker'n det :D
Hvordan får du tak i det digitale signalet fra Wimp? Om det er mulig er det vel en smal sak å rute dette til en ekstern DAC? Jeg er ikke sikker på hva Squeezebox bidrar til mht. lydkvalitet i denne sammenhengen?

Ole
Trådstarter spør om WiMP inludert i Canal Digitals digital-TV-abonnement:

Dette har vi vært innom i tråden "Så var det WIMP på Squeezebox... åssen?". mags fant ut denne abonnementstypen ikke kan benyttes på Squeezebox-produkter:
mags skrev:
Gratis-WIMP fra Canal Digital virker IKKE med SqueezeBox. Prøvde forgjeves å sette opp, kontaktet WIMP for hjelp, og ble fortalt at man må ha premium-abonnement. Så elendig var altså det tilbudet.
Ole skrev:
[...]
Hvordan får du tak i det digitale signalet fra Wimp? Om det er mulig er det vel en smal sak å rute dette til en ekstern DAC? Jeg er ikke sikker på hva Squeezebox bidrar til mht. lydkvalitet i denne sammenhengen?
Hvis man har WiMP Premium, kan man installere en WiMP-modul på Squeezebox Server og direkte på Squeezebox Touch og Squeezebox Radio. Da slipper man å koble en datamaskin direkte til stereoanlegget. En Squeezebox vil lydmessig antagelig være hverken bedre eller verre en datamaskinløsning hvis man bruker DAK i samme kvalitetsklasse. Dette er mer smak og behag på andre områder som brukergrensesnitt, potensiell (datamaskin)støy osv.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Du skriver at du er engstelig for oppsett m.m.

Følgende USB-DAKer har fungert rett ut av boksen med Microsoft Windows XP og/eller Vista når jeg har forsøkt dem:
  • NuForce Icon HDP
  • Audio Pro TX100 USB-senderenhet (fra f.eks. WF100 USB-dongler)
  • Grace Design m903
Det er ingen grunn til å tro at ikke de fleste andre gjør det samme.

Hvis man ønsker, kan man så gå et eller flere skritt videre. Du finner gode råd og oppskrifter i:
Disse er langt på vei også anvendelige for bruk av WiMP og Spotify.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ole skrev:
[...]
jeg er allergisk både mot uoppløst diskant, ullen bass, avrulling i flankene, dynamikk-slapphet, sibilanter og fravær av stillhet og for smalt rom + mye annet, [...] Samtidig er jeg usikker på om AAC selv med 256 kb/s er i stand til å levere noe som gjør resultatet bra nok.
[...]
MP3, WMA, OGG og AAC i 256 kbps lyder faktisk meget bra hvis opptaket er bra og ingen har ødelagt det på veien til meg. Nettradio kan f.eks. være meget bra via Logitech Transporter. Prøv f.eks:

Les gjerne Ulf-Bs erfaringer med nettradio via Squeezebox vs. FM og DAB i denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28738.msg1041373.html#msg1041373
f.o.m. svar # 25 inkl. mine sitater av ham.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Noen småtips fra Weiss som kan være interresant lesing.
LINK
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Da har jeg fått tak i en DAC, Hegel HD2, og det går så det gviner dette. Plug & Play, bare å sette wimpen til 256 Kb/s og henge på en lang USB kabel så var det musikk i stua!

Dette låt OK fra Wimp på sønnens anlegg på gutterommet (Prima Luna One, Reference MM De Capo i), ikke langt unna CD spilt over en ordinær Cambridge 740.

På mitt anlegg i stuen ble det ikke noen fair match, både oppløsning i toppen, dynamikk og rom var av en annen klasse.
PS, dette er ingen invitt til småkrangel om hva som er best av alle disse småboksene i sigarboks eller lednings-påheng størrelse, andre tråder gjør det i bøtter og spann.

Tror nok også at et annet format enn AAC vil gi et annet resultat, tips om hvor jeg på nett finner demo filer i tapsfritt format?

Likevel; et fantastisk bibliotek av musikk åpner seg og med en helt grei kvalitet. (Man trenger jo ikke spise daglig middag på Bagatelle ...)

Takk til alle som ga gode tips,

Mvh Ole
 
Topp Bunn