Wimp fra PC til DAC gir kun støy ut på stereoanlegget :-( :-(

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Har en PC med operativsystemet Windows Vista som jeg har lastet ned og abonnemerer på musikktjenesten WIMP. Når jeg spiller direkte ut på PC'ens egne høyttalerer fungerer det bra.

Problemet oppstår når jeg kobler til en Arcam DAC Solo rDac. Denne kobles til via usb fra PC til DAC deretter går den ut på analoge signalkabler til stereoanlegget. Det som kommer ut i fra anlegget er bare støy, mao ingen musikk.

Er dette et driver problem i PC'en? Er det noen som har tips? ??? ???

Mvh Tom
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
toca skrev:
Har en PC med operativsystemet Windows Vista som jeg har lastet ned og abonnemerer på musikktjenesten WIMP. Når jeg spiller direkte ut på PC'ens egne høyttalerer fungerer det bra.

Problemet oppstår når jeg kobler til en Arcam DAC Solo rDac. Denne kobles til via usb fra PC til DAC deretter går den ut på analoge signalkabler til stereoanlegget. Det som kommer ut i fra anlegget er bare støy, mao ingen musikk.

Er dette et driver problem i PC'en? Er det noen som har tips? ??? ???

Mvh Tom
Hva slags støy? Jeg benytter tidvis Logitech Transporter som TV-DAC. Dette går bra for alle sendinger som sender stereolyd, men galt for de med flerkanalslyd. Da får jeg kun det jeg kaller teknisk ulyd. Den minner om svitsjesignalene man kan høre i radio, f.eks. på frekvenser som deles av flere nærradioer og NRK Alltid Nyheter. Er det mulig at PCen sender ut mere enn 2 kanaler?

Mitt generelle inntrykk er at USB-DACer er snille og greie. Jeg har selv så langt kun forsøkt Audio Pro TX100 trådløs USB-sender.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Flerkanalslyd er ikke lenger streit PCM, men er gjerne kodet som ulike slag Dolby Digital eller ennå verre, DTS i gamle og nye formatvarianter. Jeg vet ikke hva TVstasjonene sender ut, men fra DVD og Blu-ray kommer det slike datastrømmer, som de fleste DAC bare lager om til støy, som likner på FM utenfor stasjonen, altså noe i nærheten av hvit støy.

Kan det være det?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det kan være et ubrukelig USB chipset i PC-en.
Jeg kjøpte en netbook for et par år siden som jeg returnerte. Da jeg koblet den til DAC-en via USB kunne jeg høre svak musikk men 90% av signalet var støy.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Det er ikke flerkanalslyd i fra Wimp ;D, men for å beskrive det litt nærmere så hører jeg kanskje 80 % musikk og 20% bakgrunnstøy som ødelegger masse sus og spraking.
 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Er det egen strømforsyning til dacen, eller forsynes den via usb?

Tipper det er enten at den får for lite strøm, eller at det er noe feil på settings
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
toca skrev:
Det er ikke flerkanalslyd i fra Wimp ;D,
Det trodde jeg heller ikke, men det hender datamaskiner p.g.a. en eller annen (forkjært) innstilling forandrer et signal. Det er ikke uten grunn at man har tommelfingerregelen: Sjekk alle innstillinger. Sampleratekonvertering og equaliser er vel to vanlige uønskede fenomener som kan være påslått. Konvertering fra stereo til flerkanal er kanskje særere, men neppe utenkelig.
 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Hvis det er bare støy som du får når du skrur på maks volum med ingenting andre lyder på, altså bare susing, eller skurr eller som jeg kaller det skrapelyd som det blir når man dytter surroundlyd inn i en stereodac.

Skjedde flere ganger med en gammel dac jeg hadde, som ble brukt via htpc, som var koblet via coax. Hvis jeg var uheldig og spilte av noe med 5.1 lyd så ble det bare skurr/skrap.
 
Topp Bunn