WHT - Live følelse i stua?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    332
    Antall liker
    721
    Sted
    Arendal
    P5141162.JPG



    Har nå WHT pr1 mk2 i mitt lytterom på lån fra Audioart. Rett på sak de er de beste høytalerene jeg har hørt.
    WHT spiller musikk, ikke bare lyder som mange andre høytalere. Når jeg spør de som har hørt pr1 oss meg hvordan låter det?
    Live er et ord som altid dukker opp.
    Dynamikk smekk og en veldig definert bass, en åpenhet så man hører alt av detaljer.
    På musikk som blir veldig rotete i visse partier på høyt volum er ingen sak for pr1, hvorfor det spør jeg meg, tror det er for det pr1 er så hurtig at den skiller alt av instrumenter til et stort lydbilde, blir aldri rotete selv på veldig høyt volum som det fort blir når man spiller på pr1. Får dere smuligeten ta en lytt til WHT.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    I morra blir det premiere på mine nye høyttalere; WHT PR1 mkii :)
    Er innkvartert i en leilighet med helt håpløse forutsetninger for fornuftig plassering. Kommer til å koble opp med LM 219ia da det er den som står klar, vil nok forsøke med Mastersound Evolution og etterhvert.. Dette er jo kanskje den høyttaler som har gitt meg de heftigste musikkopplevelsene via et stereoanlegg noen gang, i demorommet til AudioArt. Håper jeg får det til å sitte tålig bra hjemme og. Har blitt veldig glad i mine Jas, men de blir for store slik de må stå i leiligheten, så de blir ikke tatt i bruk på en stund.

    Hadde samtidig en seanse med WHT PR2 i dag. Skikkelig gøy, nå satt de som bare det! Hadde en liten lytt helt i starten, da var de ikke innspilt. Skjer masse når de får nok timer med skikkelig kjør..
    Det ble spilt på en Audiomat Opera til rett over 60000kr. Må si det var imponerende saker, og ble nysgjerrig på forsterkermerket og!

    Bedre enn PR1? Vanskelig å sammenligne uten å høre de rett etter hverandre og med lik elektronikk. Men hørtes ut som PR2 har enda litt mer trøkk og informasjon oppover og enda litt strammere i bassen. Fantastisk lydbilde med herlig romfølelse- dybde og bredde og masse luft mellom instrumenter og stemmer. Helt klart noe av det beste jeg har hørt!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får ta noen bilder! Og gratulerer. Dette er et av høyttaler merkene jeg er veldig nysgjerrig på å få hørt en gang :)
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Fantastisk gode høyttalere Bat78 - har selv PR4 som er noe av det råeste jeg har hørt, men vurderer nå å selge de for å prøve ut noe annet.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Takker :)
    Ja, WHT har noe helt spesielt!

    PR-4 er den eneste modellen fra WHT jeg ikke har hørt. En kamerat av meg kjøpte Reference. Fantastisk bra, men må si jeg liker designet på PR-modellene veldig godt:)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    I morra blir det premiere på mine nye høyttalere; WHT PR1 mkii :)
    Er innkvartert i en leilighet med helt håpløse forutsetninger for fornuftig plassering. Kommer til å koble opp med LM 219ia da det er den som står klar, vil nok forsøke med Mastersound Evolution og etterhvert.. Dette er jo kanskje den høyttaler som har gitt meg de heftigste musikkopplevelsene via et stereoanlegg noen gang, i demorommet til AudioArt. Håper jeg får det til å sitte tålig bra hjemme og. Har blitt veldig glad i mine Jas, men de blir for store slik de må stå i leiligheten, så de blir ikke tatt i bruk på en stund.

    Hadde samtidig en seanse med WHT PR2 i dag. Skikkelig gøy, nå satt de som bare det! Hadde en liten lytt helt i starten, da var de ikke innspilt. Skjer masse når de får nok timer med skikkelig kjør..
    Det ble spilt på en Audiomat Opera til rett over 60000kr. Må si det var imponerende saker, og ble nysgjerrig på forsterkermerket og!

    Bedre enn PR1? Vanskelig å sammenligne uten å høre de rett etter hverandre og med lik elektronikk. Men hørtes ut som PR2 har enda litt mer trøkk og informasjon oppover og enda litt strammere i bassen. Fantastisk lydbilde med herlig romfølelse- dybde og bredde og masse luft mellom instrumenter og stemmer. Helt klart noe av det beste jeg har hørt!
    Gratulerer!
    Uhyre interessante HT. Dessverre utenfor min rekkevidde pt. Men håper likevel at du skriver noen ord - helst mange! - om hvordan den spiller sammen med LM219 og MS Evo.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Skal melde inn noen tanker om samspillet med de forskjellige forsterkerene når jeg har fått spilt litt :) En liten strek i regningen da jeg oppdaget at den tiltenkte skjenken ikke passet til komponentene, må gjøre et lite innkjøp før jeg får koblet opp..
     

    kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    332
    Antall liker
    721
    Sted
    Arendal
    Gratulerer med nye høyttalere. De kan virkelig spille musikk. Har å hørt mange timer med forskjellige WHT i hula til Audio Art.
    Husk at de trenger veldig mange timer innspilling.


    Mvh Kai.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Skal melde inn noen tanker om samspillet med de forskjellige forsterkerene når jeg har fått spilt litt :) En liten strek i regningen da jeg oppdaget at den tiltenkte skjenken ikke passet til komponentene, må gjøre et lite innkjøp før jeg får koblet opp..
    Åssen går det med skjenken, vi venter spent på lydprøven.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Skal melde inn noen tanker om samspillet med de forskjellige forsterkerene når jeg har fått spilt litt :) En liten strek i regningen da jeg oppdaget at den tiltenkte skjenken ikke passet til komponentene, må gjøre et lite innkjøp før jeg får koblet opp..
    Åssen går det med skjenken, vi venter spent på lydprøven.
    Heisann :)

    Skjenken går det dårlig med! Men har spilt mange timer på de nå, og koser meg riktig så mye!

    Har håpløse forhold i stua mi nå, men når jeg er alene får jeg plassert de litt lengre ut på gulvet og lengre fra hverandre- og da spiller det bra :)

    Får ikke helt bestemt meg om jeg liker Mastersound Evolution eller LM 219 best på de. Mellomtonen på Evolution har jeg alltid følt er eksepsjonell. Den er så luftig og intim- rett og slett nydelig. Men LM er litt mer juicy og har en smule mer tyngde i mellombassen. Så det er litt avhengig av hvilke type musikk og innspillingene som avgjør hvilken av de som passer best.

    Har til nå kun streamet musikk via Aries og Metrum dac'en, håper og få rigget til noe vinyl ila uka.
     
    Sist redigert:

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Nu er WHT koblet opp i ny stue. Det er en stor, åpen løsning, ca 90 kvm. Er faktisk overrasket over at de fyller rommet bra, men jeg er i tenkeboksen på om jeg skal forsøke meg på å supplere med et par subwoofere. Var innom AudioArt og hørte PR-2 med WHT subwooferene. Klarte ikke å finne noe negativt med implementeringen der, helt sømløst integrert! Dessverre over mitt budsjett. Regnet med at noen rimeligere fra Rel ville kunne gjøre en ok jobb? Gøy å få koblet de opp og fortsatt kjenne at de treffer meg bra! Nå er det litt fikling med plassering og strategisk møblering (akustikkbehandling) så tror jeg det blir bra :)

    Noe nytt å melde fra andre WHT-eiere?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Hvis det er PR1 du har så kan du fint bruke en sub som du deler der hvor WHT ene ruller av. Har testet alle og de fungerer godt sammen med subber så lenge man deler lavt nok og ikke blir fristet til å spille for høyt med subben.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ennå ikke rotet meg til en kompis som sitter med IQM Reference. Gleder meg til å høre disse! (Oppgradert fra IQM)
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Ennå ikke rotet meg til en kompis som sitter med IQM Reference. Gleder meg til å høre disse! (Oppgradert fra IQM)
    Har han kjøpt de nå nylig brukt fra AudioArt? En kamerat av meg hadde disse, men valgte å kvitte seg med alt da han skulle flytte. Fantastiske høyttalere!
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det er PR1 du har så kan du fint bruke en sub som du deler der hvor WHT ene ruller av. Har testet alle og de fungerer godt sammen med subber så lenge man deler lavt nok og ikke blir fristet til å spille for høyt med subben.
    Det er PR-1 ja..
    Tenker og at intensjonen bare er å fylle på litt i bunn. Hadde selvfølgelig vært moro med en løsning lignende det du kjørte på PR-4, men det blir nok en noe mer beskjeden variant:rolleyes:
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mye fart i denne tråden de siste tre årene...
    Fikk inn et par av disse delefilterløse WHT IQM høtalerne for noen uker siden. De kom sammen med en Shindo forsterker som skulle være en god match. Høytalerme skal jo være lettdrevne (97dB med snill impedansekurve). I mine ører fungerte det ikke i det hele tatt. Hard og ubehagelig øvre mellomtone/nedre diskant. Var tett på å slå til på noen andre høytalere til Shindo ,men for å sjekke om høytalerne kanskje trengte litt mer kraft testet jeg en 80-talls Vector Research reciever (65w i 8ohm). Inn med loudnessknappen (😱), to knepp ned på bass, to knepp opp på diskant.
    Da ble det plutselig liv i høytalerne. Følelsen av at forsterkeren styrer høytalerelementene uten den minste anstrengelse. Veldig dynamisk lyd, bass og mellombass med dybde og punch så det holder. Brukbar mellomtone men ikke så mye mye energi som jeg skulle ønske, og heller ikke den beste oppløsningen.
    Jeg konkluderte dermed med at høytalerne likte litt mer kraft (de har jo tross alt anbefalt forsterkerkraft fra 1-600w...). Dermed kjøpte jeg en Supernait 3. Dette fungerte ikke i det hele tatt. Lyden var flat og anemisk.

    Det virker jo unektelig som om høytalerne er litt sære ift hva som fungerer på forsterkersiden. Så jeg er litt i villrede. Har sett på en Accuphase E-270. Den har jo loudnessknapp (😱) hvis det er behov for å booste bassen.
    Noen som har noen formening? Evt. forslag til noe som man vet fungerer. Helst integrert forsterker...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye fart i denne tråden de siste tre årene...
    Fikk inn et par av disse delefilterløse WHT IQM høtalerne for noen uker siden. De kom sammen med en Shindo forsterker som skulle være en god match. Høytalerme skal jo være lettdrevne (97dB med snill impedansekurve). I mine ører fungerte det ikke i det hele tatt. Hard og ubehagelig øvre mellomtone/nedre diskant. Var tett på å slå til på noen andre høytalere til Shindo ,men for å sjekke om høytalerne kanskje trengte litt mer kraft testet jeg en 80-talls Vector Research reciever (65w i 8ohm). Inn med loudnessknappen (😱), to knepp ned på bass, to knepp opp på diskant.
    Da ble det plutselig liv i høytalerne. Følelsen av at forsterkeren styrer høytalerelementene uten den minste anstrengelse. Veldig dynamisk lyd, bass og mellombass med dybde og punch så det holder. Brukbar mellomtone men ikke så mye mye energi som jeg skulle ønske, og heller ikke den beste oppløsningen.
    Jeg konkluderte dermed med at høytalerne likte litt mer kraft (de har jo tross alt anbefalt forsterkerkraft fra 1-600w...). Dermed kjøpte jeg en Supernait 3. Dette fungerte ikke i det hele tatt. Lyden var flat og anemisk.

    Det virker jo unektelig som om høytalerne er litt sære ift hva som fungerer på forsterkersiden. Så jeg er litt i villrede. Har sett på en Accuphase E-270. Den har jo loudnessknapp (😱) hvis det er behov for å booste bassen.
    Noen som har noen formening? Evt. forslag til noe som man vet fungerer. Helst integrert forsterker...
    Har en Conrad Johnson ET 250 S stående som du kan låne. Skulle være guffe nok, og kanskje noe fyldigere lyd.


    Mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Har en Conrad Johnson ET 250 S stående som du kan låne. Skulle være guffe nok, og kanskje noe fyldigere lyd.


    Mvh
    Hadde vært kjekt! Men jeg har solgt Messenger og er forforsterkerløs. Det er derfor jeg er på jakt etter integrert forsterker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn