Vurdering lydkvalitet på aktuelle utgivelser på VINYL som kan handles for tiden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hva låter best?
    Ikke kommet så langt, men Two Against Nature er presset på tre sider i stedet for to som er originalen. Originalene er presset på kanskje 140 Gr vinyl, mens repressene er på 180 Gr vinyl. Originalen av Two Against Nature har blitt solgt for opp mot 650 Euro. Jeg kjøpte denne på Ringstrøm i Oslo for 275 spenn for ca 20 år siden. Litt av en prisstigning. Everything Must Go har blitt solgt for opp mot 200 Euro, og den kjøpte jeg for ca 230 spenn da den kom ut i 2003. Skal hjem til onsdag og blir til torsdag morgen, så jeg skal ta en sammelikning da :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Two Against Nature har jeg begge av nu. Hørte RSD versionen her til aften og jo..... første presset er fantastisk, men
    dobbel vinylen ligger ikke under på nogen punkt overhovedet. Perfekt pressing, ingen støj og indspilningen er perfekt
    med afgrundsdyp bas som forventet.
    Everything Must Go er helt sikkert i samme kategori. Money well spent for begge (y) (y)
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det samme gjorde jeg selv om jeg har begge på originalpress fra 2000 og 2003 :)
    Two Against Nature har aldri vært gitt ut offisielt på vinyl. Det finnes en uoff. europeisk som jeg tipper er basert på CD eller digital fil.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det ser ut som bootleg-versjonen ja. Walter Becker skrev selv på Steely Dans hjemmesider at den var fake. På RSD-utgivelsen står det også at det er første gang den kommer på vinyl.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Min erfaring er at mange original pressinger låter uvanlig bra.
    Har hatt Ole Paus Garman 1973 mer eller mindre på A rotasjon i snart 50 år. Godt over 1000 spillinger.
    Vært dårlig behandla, spilt på dårlige spillere og gjenganger på mange fuktige nachspiel.
    Fortsatt en frisk og dynamisk skive.
    Kjøpte en ny repress, som skuffa enormt.
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Jepp. Dessverre slik at man må google seg til hvilke nye pressinger som låter bra og ikke. Steve Hoffman forum er bra og gitt meg noen clues på hva som handles og ikke.
    Den mest vellydende plata jeg har i hylla må være en Art Pepper plate utgitt på Contemporary Records i 1959. Original som låter så friskt at jeg bare blir sittende å tenke på når og hvorfor og hvordan gikk industrien feil når det kommer til lydkvalitet??
    Av nyutgitte ting/repress må jeg si at Acoustic Sound Series imponerer. Ballads av John Coltrane ga meg skikkelig hakaslepp. Meget bra!
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Two Against Nature har aldri vært gitt ut offisielt på vinyl. Det finnes en uoff. europeisk som jeg tipper er basert på CD eller digital fil.
    Den er gitt ut av selskapet, men ikke autorisert av SD. Den var sperret en stund i discogs, men ble åpnet igjen. Kjøpte mitt eksemplar nytt på Ringstrøm i 2000. 🙂
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Her er hva Walter Becker sa om Two Against Nature på vinyl:

    TWO AGAINST NATURE ON VINYL?
    Below is WB's text written for a recent newsletter

    There have been questions now and again about the prospect of vinyl pressings of the "Two Against Nature" album. We have not mastered such a disc as of this time and so anything that you see out there along these lines is an unauthorized version. Such a pressing would incorporate all the limitations of digital audio (frequency response limit, converter artifacts, etc.) plus all the limitations of vinyl (phase shift, limited frequency response, noise, distortion, etc.). Also, such a pressing would also not have been done by us and so the aesthetic compromises made to master the album to vinyl would represent someone else's taste and judgement (or the lack thereof) and so I suggest you give this one a miss.

    However, at the time the album was mixed, a set of high quality analog master mixes was made along with the digital ones, and, knowing that some people still prefer the vinyl format, we are exploring the idea of using these tapes to make a vinyl pressing at some time in the future. We'll keep you posted on this possibility as time goes on.

    - W.B.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn