VTA, hvordan måle / kontrollere?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Temaet har sikkert vært gjenstand for flerfoldige diskusjoner allerede, men jeg våger meg utpå med nok en sådan.
Utgangspunktet for de fleste er vel gjerne at armrøret skal ligge 100% paralellt med platen for å gi en optimal VTA, men er det gitt at dette til enhver tid er korrekt?

Bør man i stedet bruke selve headshellet som referanse, under forutsetning av at monteringsflaten for PU er 100% paralell med shellet's overside?
Jeg vil i alle fall anta at dette er tilfelle, i de fleste sammenheng.

Jeg oppdaget i kveld at det faktisk kan være et misforhold hva headshell / armrør angår, ved at shellet slett ikke alltid er paralellt med armrøret.
Faktisk var det så "ille" her, at jeg måtte senke armbasen med 1mm for å få en tilfredsstillende måling mtp dette.
Brukte en enkel libelle for å sjekke, men forskjellen / resultatet var så absolutt påtakelig!
Utgangspunktet mitt er nok "far away" hva utstyrsnivå angår, men likefullt er det kanskje verdt en betraktning?
Så hva sier de lærde, om dette?
Kjør debatt! :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel. Armen vannrett og produsentens anbefalte stifttrykk er gjerne et bra sted å starte.

Det er rett og slett pussig, og neppe tilsiktet at headshell og armrør ikke er paralelle med hverandre. Litt mer kronglete å jobbe med tingene da.

Ellers blir det litt sånn at alt henger sammen med alt, og ingenting er perfekt. Nåltrykket påvirker sporingsevnen, men også VTA gjennom at opphenget til cantileveren presses sammen med økende trykk, og spolenes posisjon i magnetgapet endrer seg samtidig (for MC, 'motsatt' for MM). Med VTA (vinkelen mellom vinylens overflate og en linje mellom nålas kontaktpunkt og opphenget) endrer man også SRA (nålas kontaktflater/anleggsflater mot rilleveggene). Det er nok i mange tilfeller større produksjonstoleranser her enn vi liker å tenke på. Har man rett nåltrykk for optimal sporingsevne, så er det ikke gitt at spolenes posisjon i magnetgapet er ideell, eller at VTA er ideell, eller at SRA er ideell.

Mitt forslag er enten å lytte seg fram til et godt kompromiss eller å måle seg fram til det samme (ønsker meg sterkt Feickert Adjust+ eller lignende). Legg deg et sted innenfor anbefalt område for nåltrykk, hvor du får god sporingsevne (testplate eller kraftig modulerte pressinger, hør etter om det bikker over og begynner å forvrenge i kraftige partier). Går man for høyt ender man gjerne opp med spolene i ytterkant av den mest lineære delen av magnetfeltet, ikke bra. Når det er på plass kan man justere opp og ned på armbasen til man opplever lyden renest mulig. Eventuelt kan man bruke testplate og måleutstyr (gjerne 1kHz og 4kHz og justere opp og ned til man får minimert intermodulasjon). Jeg må innrømme at jeg går litt i metning når jeg justerer 'på øret'. Fort gjort å gå seg litt vill, og da er det litt 'rykk tilbake til start. Og enda har vi ikke begynt å tenke på antiskate (like god sporingsevne i begge kanaler) og azimut (lavest mulig crosstalk og likest mulig fra høyre til venstre og visa versa).

Jeg ønsker meg som sagt Måleutstyr til dette, og tror det ville vært til stor hjelp.
 
Sist redigert av en moderator:

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Det er skrevet en del om dette og skal man være 100% nøyaktig, bør man kjøpe inn et forholdsvis rimelig usb mikroskop som lar deg måle vinkler og dermed nøyaktig SRA som til syvende og sist er det vikitgste. Michael Fremer har skrevet en del om det og det finnes anbefalinger på mikroskoper til 4-5 hundrelapper som gjør jobben uten at jeg husker hvilke i farta. Har vurdert usb mikroskop selv, men har ikke kommet så langt. Man skal også huske på at ved å endre VTA så endres også VTF slik at man bør sjekke VTF etter at man har justert VTA. Dette er en møysommelig prosess der man ikke skal undervurdere ørenes betydning og bli altfor målefiksert. Jeg har hørt mange pickuper som er satt opp blindt på specks og anbefalt geometri som låter rævva. Bruk tid ører og en testplate for å finne VTA/VTF instillingene som gir mest mulig ideell sporing.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En lett måte å få dette rimelig riktig på er følgende.
En rissfot som vi verktøymakere pleide å bruke kan du sette ned til armrøret i bakkant.
Så vri den til fremkant av røret, dette forutsetter jo at man har spiller med en flat plintch.
man kan også bruke måleur av den følsomme typen, men de er ganske dyre.
ved bruk av vater må jo også spiller stå helt i vater.
Med en gang du legger et vater på armrøret vil det jo bli dyttet lengre ned.
Tror ikke det går ann å få det mer nøye en den metoden jeg nå har beskrevet.

Steinar.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.091
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg synes denne artikkelen er god. Exposing the VTA myth? [English] Det kan se ut som om det er en god del "hysteri" rundt sporingsvinkel etc. Plater er skjeve og har buler, det er en ting. Noen millimeter opp eller ned betyr ikke all verden, i og med nålefanens vinkel er ikke alltid er 20 grader, viktigere er vel det som kalles SRA - Stylus Rake Angle.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Rega VTA (Vertical Tracking Angle)
Fact Sheet by Roy Gandy

Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no
problem."

The Tonearm:
The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being
approximately 1 degree VTA adjustment.
[Correction: if you do the maths' a 0.5inch variation on a 9 inch arm is about a 3° variation. You
can work this out yourself once you remember that the sin() of an angle is the change in the y
coordinate divided by the radius, so 0.5/9 ≈ 0.055 ≈ sin(3°)]
The Cartridge:
Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega
has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest
VTA we have measured was 24° (even though the manufacturer claimed 20°) and the highest
was 36°. Most cartridges have a VTA of between 28° to 32°. The VTA of Rega cartridge is
approximately 28°.



The Record:
The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records
are cut with a VTA which varies between 0° and 20°. On an individual record the VTA will vary by
7° or more, depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency
and the lacquer springback. The VTA of the groove on every individual record varies by at least
7° over the record. Every record is cut under 20°.
Futility:
We can see that cartridge VTA is normally around 10° higher than the record cutting angle. And
the record cutting angle varies by around 7° whilst it is being played.
THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1° CAN BE SEEN TO BE
COMPLETELY FUTILE.

To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to
be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7° whilst
playing the record!
Normal advice:
Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the
VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being
when the arm or cartridge touches the record.


Worst case:
The most extreme situation is a record cutting angle of 0° and a cartridge VTA of 36°. The result
is a VTA inaccuracy of 36°.
Question: Can there be any point in playing around with 1° of VTA?
VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.
An Alternative:
If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by
around 1.5°.
Another Alternative:
If the room temperature increases by 5° F, the stylus rubber suspension will soften and decrease
the VTA by 1°.
"but when I alter the VTA I hear a difference"
Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and
turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut,
the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also
change. Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality
if one listens with an acute level of perception.
We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance.
There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the
cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har Feickert + om du er interessert i å låne Scrooge. Om jeg ikke husker feil så har jeg også en egen riaa til formålet, slik at du styrer unna "feil" i riaakorrigeringen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Mange gode poenger her, og artikkelen som cox linker til er interessant lesning!
Men jeg tror kanskje at enkelte ser litt forbi hva jeg egentlig setter fokus på; et eventuelt misforhold mellom arm / headshell hva parallellitet angår.

Zomby tok jo tak i dette innledningsvis ved å kommentere: "Det er rett og slett pussig, og neppe tilsiktet at headshell og armrør ikke er parallelle med hverandre".
Der ligger jo problemet, for min del.
Spørsmålet er jo om dette er en gjenganger hva dette angår? Strengt tatt tviler jeg på det.
Det er vel helst slik at de headshellene jeg har, er av middelmådig kvalitet?
Det ene har også en høyst klanderverdig azimut, men dette lar seg jo rette på en atskillig enklere måte....
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jeg har Feickert + om du er interessert i å låne Scrooge. Om jeg ikke husker feil så har jeg også en egen riaa til formålet, slik at du styrer unna "feil" i riaakorrigeringen.
Det var jo hyggelig å høre, Fosse! :)
Jeg kommer gjerne tilbake til dette etter hvert, når anledningen byr seg.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Jeg kjøpte en «Millennium Anlage Block» via nettet fra Tyskland (den kan også kjøpes på München-messa, har jeg sett). Denne er fin for å sjekke parallellitet arm-LP eller pickup-LP. Det enkleste er å måle dette med stiften hvilende på en kassert LP og måleblokken plassert på LP-en tett opp til armen. Du må gjerne låne min, Scrooge!

pic_m_anlageblock_1.jpg


Ellers slutter jeg meg til dem som påpeker at finjusteringen må gjøre ved hjelp av øret. Små endringer gjør faktisk ganske store utslag.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Supert!
Den der tror jeg nok kan sladre om eventuelle misforhold.
Takk så langt, Erlandsen! :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og til noen...det er tilnærmet bortkastet å justere vta på en std DL-103 etter andre PU m/ konisk stift!
(selv om det er forskjell, ligger den ikke i nåle-sporing, men det vil ofte finnes en "god-sone" pga PU-oppbygning/interne vinkler/arbeidsmåte/område)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg kjøpte en «Millennium Anlage Block» via nettet fra Tyskland (den kan også kjøpes på München-messa, har jeg sett). Denne er fin for å sjekke parallellitet arm-LP eller pickup-LP. Det enkleste er å måle dette med stiften hvilende på en kassert LP og måleblokken plassert på LP-en tett opp til armen. Du må gjerne låne min, Scrooge!

Vis vedlegget 239065

Ellers slutter jeg meg til dem som påpeker at finjusteringen må gjøre ved hjelp av øret. Små endringer gjør faktisk ganske store utslag.
En slik kjøpte jeg for mange år siden, et flott hjelpemiddel som jeg bruker hele tiden. Enklere blir det ikke. Anbefales herfra også.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mitt eneste ankepunkt, egentlig.... Scrooge lager sikker sine egen på noen minutter. ;)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Med de rette materialene og godt utstyr, samtidig litt hendig så burde det vært mulig ja.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Scrooge fikser lett. Det er jeg helt sikker på. ;D
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.080
Antall liker
1.280
Og til noen...det er tilnærmet bortkastet å justere vta på en std DL-103 etter andre PU m/ konisk stift!
(selv om det er forskjell, ligger den ikke i nåle-sporing, men det vil ofte finnes en "god-sone" pga PU-oppbygning/interne vinkler/arbeidsmåte/område)
Hei Arne.
Kan du utdype litt rundt dette. Vet forsåvidt at slipingen på en 103 ikke akkurat er shibata, men sier du at SRA på denne er helt uinteressant?
Steen
 
Topp Bunn