Vivid Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei.

    Jeg vil gjerne dele min begeistring for Vivid Audio, oppretter derfor en vennetråd :)

    Vivid Audio er et relativt nytt merke på det norske markedet, men har en god stund gjort seg bemerket med eventyrlig gode omtaler i de fleste etablerte hifi magasiner og nettsteder verden over. Høyttalerne produseres i Sør Afrika, og er utviklet av bla Laurence Dickie, mest kjent som mannen bak B&W Nautilus.

    Vivid lager pr i dag 2 serier høyttalere, OVAL og GIYA, der GIYA serien er kanskje er den mest kontroversielle utseendemessig.

    Selv hadde jeg lest en del om Vivid Audio, men det var først da jeg hørte den minste modellen i Oval serien, V 1.5 , jeg for alvor fikk interessen opp for disse lydskulpturene. Denne lille tassen fremsto som en musikkformidler av rang, med driv, engasjement og klang jeg knapt har hørt fra noen høyttaler før....en opplevelse som resulterte i bestilling av GIYA G2.

    Håper flere i Norge kan få øynene og ørene opp for disse høyttalerne. Det fortjener de virkelig.

    Web: Welcome to Vivid Audio


    Bildet viser VIVID AUDIO GIYA G2 i Arctic Silver finish
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Gratulere soa. Hørte dei hos Roald. Flott høgtalarar med ein vanvittig driv og dynamikk. Oppløste med ein kjempestor scene. Skulle hatt ja ??????
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    De bildene jeg har sett av Vivid Audio høyttalerne forbinder jeg med elsk/hat design. Personlig så synes jeg de ser tøffe ut, men tror nok det er en del som vil hate designen. Har kun lest om Vivid og deres , men virker som et spennende merke hvor konstruktørene har mye kunnskap og en klar filosofi. Håper jeg en dag får hørt de, enten i en butikk eller på messe.
     

    TrondH

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    25
    Antall liker
    3
    Endelig er vi flere! Jeg kjøpte demobrukte V1.5 fra Belgia i 2011 og trodde jeg var alene i landet om å ha høyttalere fra Vivid Audio. Sammen med forsterker fra Gryphon får jeg et lynhurtig og transparent lydbilde med V1.5. Kanskje ikke verdens feiteste bass på den minste modellen som jeg har, men det lever jeg fint med. Til alt overmål falt de i smak hos min designbevisste samboer, og det samme gjelder flere av hennes veninner. I tilfellet Vivid Audio kan det virke som om de designmessig kanskje ikke apellerer til menn, men at kvinnene liker dem. Det pleier jo å være omvendt når det gjelder Hifi-utstyr. Kan det være de runde formene? Uansett: Så lenge det er fred i heimen, er jeg fornøyd!
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med fantastiske høyttalere SOA

    Hei.
    Dette var artig lesing.
    Så er jeg da ikke alene som Vivid eier.

    VIVID er jo ikke akkurat "vanlige" ht i Norge. Så vidt meg bekjent har vi heller ingen representant her?
    Sverige nærmeste forhandler?

    Vel, jeg kjøpte mine K1 i 2004.
    Måtte da til Tyskland for å handle. Hadde riktignok hørt de på Heathrow-Messa tidligere samme året hvor jeg sågar hadde en hyggelig prat med Dickie.
    Glemmer aldri stemmen til Muddy Waters, "hello little schoolgirl" på full guffe (kjørte UTEN preamp) i et ganske lite demo rom.
    Det trøkket og såååå rent! Jeg var solgt. Bare "måtte ha"!
    - Klippet ut en full size front for å vise kona. Hun godkjente. (Alt var bedre enn Forsman VSS III mente hun).
    Men naboen under var ikke like happy, for å si det sånn.
    Så vi flytta. Spiller nå i kjelleren, med dempet tak og massive "lyd-dører" i hele huset. Ikke en lyd å høre i soverommene, uansett hvor mange glass utpå natta det måtte være.

    Og disse har jeg da faktisk hatt i 10 år nå. Den dagen jeg bytter ut disse, blir det til en Giya eller hodetelefoner på "hjemmet".

    Vedlegger et bilde fra kjellern, hvor mine to i Oyster står, forspent 2 x DP A1. Sjekk gjerne sidene til OAS.

    Morten_A-660x339[1].jpg


    Nok en gang, grattis!
    Morty
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ^^
    Takk for gratulasjoner Morty. Flott oppsett du har i kjelleren. De K1'ene er bare lekre i Oyster finish.

    Flott å se at Vivid eiere bidrar i tråden, og supert med bilder. Fyll på dersom det er flere av dere der der ute:)
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Får vell melde meg inn her jeg også:)
    Etter flere måneders leting etter arvtakeren til mine daværende Marten Bird høyttalere endte jeg opp med Vivid audio G2.
    Dette har jeg ikke angret ett sekund på:)
    G2 har en del kvaliteter som jeg knapt har hørt på noen høyttalere tidligere uansett pris.
    Ekstrem oppløsning,luftig lydbilde, stort rom ,bra dybdeperspektiv, stram dyp bass med punch, og en stemmegjengivelse i verdensklasse, har jeg mulighet til å oppleve med disse.
    En fabelaktig høyttaler:)
    IMG_6096.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.201
    OK, jeg får vel melde meg inn her – siden vi så få – om jeg har forstått dette riktig...
    Den korte historien; jeg har kjøpt Roald, Renaissance Audio, sine Vivid Giya G3, de som han har hatt rett over 2 år. Jeg fikk de levert for en uke siden....og, ja her blir det ikke bruk for noen angrefrist for å si det sånn om der hadde vært en...

    vivid2 (2).jpg


    20161207_162758 (2).jpg


    Har hatt Eben X3 siden 2007 og selv om lyden har vært god og tilfredsstillende, så blir man etterhvert gående og lure på hva som eventuelt er bedre, som kan betales og som passer ens egen smak og lyd prioriteringer.
    Jeg hørte Vivid (G3’ene) første gang hos Roald i April i år. Hørte da også på relativt dyre Focal og Sonus Faber høyttalere. Gode de også, men Vividene utmerket seg med en slående vakker gjengivelse av stemmer, noe som jeg kanskje ikke har hørt lignende i høyttalere. Men fryktelig dyre og litt rart utseende og ikke var jeg helt i høyttaler kjøps modus, så jeg tenkte ikke så veldig aktivt på dem gjennom sommeren.

    Så i slutten av oktober var jeg en tur i Oslo og gikk innom Oslo Hifi senter. Ble meget godt mottatt og fikk høre Adyton, Kef ogWilson. Likte Adyton – men noe dyre når man også må ha med subber – likte Wilson, men Kef var ikke min smak. Deretter gikk turen opp til Norsk Audio Teknikk hvor jeg fikk høre litt på de små Vivid 1.5, og igjen ble jeg slått av den vakre gjengivelsen av stemmer. Til slutt gikk turen innom Duet hvor Piega 80.2 Classic ble lyttet til samt en Rockport modell. Piega’ene var bra om ikke helt Vivid på stemmer, og Rockport var ikke min smak.

    Vel hjemme tok jeg kontakt med Roald som kunne fortelle at han kunne gi et godt tilbud på K1 og G3, og at K1’ene hadde interessert en annen kunde og kunne forsvinne ut ganske snart. Da var det bare å sette seg i bilen og ta turen til den sjarmerende byen mellom fjellene (lørdag for litt over 2 uker siden) mens det enda var mulighet for å høre begge modellene. Tok med kona, hun måtte se (og høre) noe såpass spesielt som Vivid i virkeligheten.

    Før vi dro fikk jeg også hørt Monitor Audio PL500 II hos Soundgarden, Forus. Veldig store kasser. Imponerende gode på noen musikk typer, men litt skuffende på «Pavarotti-testen» (Nessun Dorma, Turandot, Mehta, Decca 1973,CD’84, en litt hard innspilling – kanskje?).


    Hos Roald satt et par fra mitt distrikt (sør Rogaland) og testet ferdig noen Focal Sopra 2 høyttalere, så vi fikk hørt litt på de først – gode de også, men ikke helt "der". Vi hørte først på K1 deretter på G3. Kona likte umiddelbart utseendet til både K1 og G3 – mye bedre enn «standard store høyttalere». Hun har ikke sett PL500’ene men tviler de hadde blitt akseptert....;)


    K1 er gode, ingen tvil om det, men vi var begge helt enige om at G3 var en bedre høyttaler, blant annet var den litt bedre på «Pavarotti testen» og jeg likte også bedre bassen på G3, og begge likte bedre utseende på dem...så da måtte det blir G3 eller ingen hvis det skulle bli høyttaler nå. Realistisk ville jeg ikke kunne ta meg råd til nye G3 til full listepris, så brukt måtte det bli, og det ble det etter et par dagers vurdering...Og jeg måtte love kona at det ikke ville medføre ekstra utgifter – les ny forsterker.

    Spennende å høre hvordan de ville være på anlegget mitt og i mitt ca 25 m2 store lytterom (med takhøyde opp til mønet) – Roald sitt oppsett og rom er jo ganske godt da. Ingen fare, spilte gjennom Figaro i helgen (Solti, Decca CD med Te Kanawa, Popp og von Stade...) og jeg kan nesten ikke huske å ha hørt kvinnestemmer så nydelig utenom i operaen, (men skal innrømme å ikke ha hørt så veldig mange forskjellige høyttalere). Dette er uansett mer enn godt nok for meg (nå) og kona liker også så godt utseende at jeg ikke får lov til å kjøpe noe annet om jeg engang skulle få lyst og råd, så da så. Nå blir det å bruke litt tid til å finjustere inn plassering og ellers høre musikk med enda «higher fidelity».

    mvh


    PS.sitter akkurat nå og hører Muddy Waters - Folksinger, Mobile Fidelity vinyl...joda meget bra dette her :)


     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere så mye med G3 CH.
    Du har nå akkurat det paret jeg lyttet til da jeg bestemte meg for Vivid G2.
    Jeg har også vært innom mange av høyttalerene du har lyttet til før du bestemte deg.
    Mange bra høyttalere men ingen så komplett som Vivid:)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med G3. Strålende høyttalere:D
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis de var røde kunne man ha forvekslet dem med et par jule nisser:eek:
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    har aldrig hørt de store, men lydgengivelsen av de små 1,5 har brandt sig fast i hukommelsen.

    At man så kan forledes til at tro, at designeren har haft en tidligere karriere i sex udstyrs bransjen,- er en anden sag:D
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Fikk nylig kjøpt ett strøkent eksemplar av Vivid V1.5 av en hyggelig kar her på hifisentralen. Har i lengre tid vært nygjerrig på denne høyttaleren etter at jeg ved en tilfeldighet hørte dem hos Roald Mikkelsen. Jeg kom for å høre noen andre, men forlot lokalet meget imponert over de relativt kompakte og rimelige Vivid V1.5. Bildene rettferdiggjør ikke V1.5 som etter min mening er mye flottere i virkeligheten.

    Nå har jeg hatt Vivid V1.5 i ca. 1 mnd og er såpass imponert at jeg har bestemt meg for å kjøpe noen større Vivid. De har fungert meget godt i min L formet stue på ca. 40 kvm, men mye vil ha mer. Såpass imponert over ett produkt har jeg ikke vært siden jeg "oppdaget" Ayre i 2007 og endte til slutt opp med referanse monoblokkene. Den gang var den den lille integrerte som overrasket meg.

    Vivid spiller med en generell balanse, hurtighet, gjennomsiktighet og detaljnivå som jeg lenge har prøvd å finne. Dette uten å bli ubehagelig for en som er meget "treble sensitive". Gleden av å høre på musikk er for fullt tilbake for undertegnede.

    Meget imponert over V1.5 mao og håper de nye større Vivid innfrir :)
     
    Sist redigert:

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Fikk nylig kjøpt ett strøkent eksemplar av Vivid V1.5 av en hyggelig her på hifisentralen. Har i lengre tid vært nygjerrig på denne høyttaleren etter at jeg ved en tilfeldighet hørte dem hos Roald Mikkelsen. Jeg kom for å høre noen andre, men forlot lokalet meget imponert over de relativt kompakte og rimelige Vivid V1.5. Bildene rettferdiggjør ikke V1.5 som etter min mening er mye flottere i virkeligheten.

    Nå har jeg hatt Vivid V1.5 i ca. 1 mnd og er såpass imponert at jeg har bestemt meg for å kjøpe noen større Vivid. De har fungert meget godt i min L formet stue på ca. 40 kvm, men mye vil ha mer. Såpass imponert over ett produkt har jeg ikke vært siden jeg "oppdaget" Ayre i 2007 og endte til slutt opp med referanse monoblokkene. Den gang var den den lille integrerte som overrasket meg.

    Vivid spiller med en generell balanse, hurtighet, gjennomsiktighet og detaljnivå som jeg lenge har prøvd å finne. Dette uten å bli ubehagelig for en som er meget "treble sensitive". Gleden av å høre på musikk er for fullt tilbake for undertegnede.

    Meget imponert over V1.5 mao og håper de nye større Vivid innfrir :)
    Artig lesning. Det var V1.5 som også fikk meg inn på Vivid-sporet. Også her hos den samme hr Mikkelsen. Lykke til med veien videre i Vivid-land. Spent på hva du ender opp med, men blir neppe feil uansett:)

    mvh
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Giya 2 - kanskje den vakreste av dem alle....

    Vis vedlegget 465562
    Nei, dette er nok en G1.
    Legg merke til den ekstra detaljeringen rundt sidebassene, som mangler på G2 som det også er bilder av i tråden.
    Bare dette forhold burde gi grunn for et solid prisavslag dersom en er i markedet for en ny G2.

    (Kule Trygves skarpe hørsel tangeres bare av Kule Trygves skarpe blikk for detaljer.)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Sitter å kikker litt på de nye Kaya 45. Dette er virkelig en modell som frister
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    383
    Sted
    Troms
    Sitter å kikker litt på de nye Kaya 45. Dette er virkelig en modell som frister
    Ja, det kan gå fint å leve med VIVID høytalere, selv er jeg meget fornøyd, Kaya 45 får gode omtaler i div tester.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: soa
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn