Vivaldi - 4 årstider..

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Hei

FInnes Vivaldis 4 årstider som "rocka" versjon?
Eventuelt andre "klassiske klassikere" i samme stil?
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Rock - som spilt på gitar.
Noen ala Rainbow (Blackmore)s Bethovens 9ende(?)..
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
tommy_sn skrev:
Hei

FInnes Vivaldis 4 årstider som "rocka" versjon?
Eventuelt andre "klassiske klassikere" i samme stil?

Ja! Ikke årstidene (meg bekjent) men noe i samme stil.
Andrew Lloyd Webber har spilt inn variasjoner over Paganinis "Caprice in A minor", det nærmeste du kommer Vivaldis årstidene. Dette er gjort med rockeband; Gary Moore på gitar. I grunnen er Colosseum II backingband! Plata er virkelig bra og har dessuten meget god lyd. Anbefales.

Ellers har jo band som Ekseption spesialisert seg på klassik i "rocka" utgave. Emerson, Lake and Palmer har spilt inn Mussorgskys Pictures at an Exhibition. De har også spilt inn Coplands Hoedown og Fanfare for the Common man. Og Ginasteras Tocatta.
 

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Jeg tolket også spørsmålet som deg, berxter, og er i grunn enig i forslaget. Selvom intensjonen tydeligvis var "gitarversjon" vil jeg foreslå denne som en annen "rocka" versjon av Vivaldi....jeg synes ihvertfall de spiller med en rocka attiude og har baller i når de angriper strengene. Bra lyd er det også.
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Den Opus111-innspillingen der er rå, som det meste av Vivaldiinnspillinger fra den fronten. Allessandrini eller Biondi + Vivaldi er så bra som det blir. Vivaldi skal få en til å røre på kroppen (ev. felle en tåre), og det klarer disse gutta med bravur.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.743
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Anne Sophie Mutter og Trondheimsolistene har en veldig bra og frisk versjon, en liten trailer her:


 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.709
Antall liker
21.561
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et eneste lite ankepunkt til Mutter er at hun er litt sur av og til (på tonen altså). Men energinivået er som Elvis på Sun.

Den Biondi-innspillingen Vidar P nevner har jeg (fremdeles) ikke, men jeg har Loveday/Marriners klassiske innspilling som viser hvordan årstiden kan framføres bare vakkert.
Lytterens dagsform er viktig.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Synes Mutter og Trondheimssolistene's utgave er litt kjedelig... har mange innspillinger av dette verket, men ingen når BIS' utgave med Nils-Erik Sparf og Drottningholm Baroque Ensemble til støvelskaftet IMO. Innspillingen er gjort med originalinstrument og med et engasjement og driv som mangler sidestykke.
Anbefales!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.709
Antall liker
21.561
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hadde bare ikke Sparf hatt det så himla travelt vinterstid...
Det er en glimrende innspilling, men jeg reagerte sterkt på tempovalget i den ene satsen der ja.
 
R

rico

Gjest
Voff skrev:
tommy_sn skrev:
Hei

FInnes Vivaldis 4 årstider som "rocka" versjon?
Eventuelt andre "klassiske klassikere" i samme stil?

Ja! Ikke årstidene (meg bekjent) men noe i samme stil.
Andrew Lloyd Webber har spilt inn variasjoner over Paganinis "Caprice in A minor", det nærmeste du kommer Vivaldis årstidene. Dette er gjort med rockeband; Gary Moore på gitar. I grunnen er Colosseum II backingband! Plata er virkelig bra og har dessuten meget god lyd. Anbefales.
For de som ikke har plata så var det noe sånt som dette...http://www.youtube.com/watch?v=DLGhycpGVNU&feature=related
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.713
Antall liker
9.330
Sted
Trondheim
SOA skrev:
Synes Mutter og Trondheimssolistene's utgave er litt kjedelig...
Helt enig. Kjøpte CDen på salg og spilte den en gang. Så havnet den på hytta og det blir nok lenge til den blir spilt igjen.
Men det er jo mulig at en gjennomspillng ikke er nok - kanskje jeg ville likt den bedre hvis jeg ble bedre kjent med den. Men det blir jeg nok ikke.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Min absolutte favoritt må være St.Martin in the fields som jeg har original på vinyl.



Men, denne her satt jeg på nå, og den er jammen ganske fresk den og. Utgitt på Contour Red Label.

 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
MaHa skrev:
Min absolutte favoritt må være St.Martin in the fields som jeg har original på vinyl.

Jeg kom faktisk over denne utgivelsen på vinylbruktsjappa i dag :). Ser frem til å sjekke ut..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Maha; den St Martin/Loveday/Marriner-skiva på Argo er min favoritt også, come rain or shine. Nye utgivelser kommer (og nærmest går), men denne består. Ikke å undres at den fikk en ærverdig plass i "Aus der Reihe".

Mutter liker jeg ikke. Men det er en personlig sak forsåvidt; jeg kan ikke fordra denne overspillingen hun har drevet med en tid, det gjør musikken kjedelig i et merkelig forsøk på å primadonifisere artisten (?), håper hun legger det av seg.

Mvh Vidar P
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
For å fortsette i tråderns opprinnelige ånd: "rocka" versjoner av Vivaldi......

Ekseption hadde jo spesialisert seg på "moderne" versjoner av klassisk musikk. De hadde hit med "The Fifth" (Beethovens femte ja 8)) i 1969.
Back to the classics fra 1975 Åpner med Sonate i F av Vivaldi. Akkurat denne Ekseption-versjonen var kjenningsmelodi i NRK for ett eller annet program for endel år tilbake (lurer på om programmet het "opp fra skrivebordsskuffen" eller noe sånt...).
Denne plata er ikke så veldig rocka; mer softjazz-versjoner. Purister vil utvilsomt få gysninger. :D
Sjøl må jeg innrømme at jeg faktisk liker denne; noen "guilty pleasures" får man unne seg ;)
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
..og når vi er inne på "moderne" versjoner av klassisk musikk....

Japaneren Isao Tomita har synthesizer versjoner av diverse klassisk musikk på programmet. Til tider lykkes det. Jeg liker best hans Ravel tolkninger samt plata "The Bermuda Triangle" (som inneholder for det meste Prokofiev og Sibelius). Ingen Vivaldi dog... :)
 

Vedlegg

Topp Bunn