En artig sak her inne på Hifisentralen er den lettvinte omgangen med begrepet ”vitenskapen”. Man refererer gjerne til et toppunkt eller en spissteknologi innenfor et felt, og så hevder man at dette kan allmenngjøres for en samlet Hi-Fi bransje. Implisitt at milliardbudsjetter og milliardkompetanse er kjent av alle og brukes av alle. Her er et ferskt eksempel fra blindtest tråden:
Wow. Marsboer påkaller partikkelakseleratoren i Cern i diskusjonen.
La oss sette dette i perspektiv:
1969: Månelandingen
Apollo 11 tar av fra Kennedy Space Center. 2.5 millioner liter drivstoff presser den 44 tonn store raketten gjennom stratosfæren og ut i verdensrommet. De sirkler rundt månen 30 ganger, skyter ut et landingsfartøy og planter flagget på månen. Returen fortoner seg enda vanskeligere. Men vitenskapsfolkene har gjort jobben. Varmeskjoldene motstår over 1000grader Celsius i det de raser ned i jordens atmosfære. De 3 astronautene lander helskinnet, 8 døgn, 3 timer, 18 minutter og 35 sekunder senere. Uten sammenligning den største teknologiske bragd i menneskets historie.
1979: KEF Reference 105
En av verdens største og ledende produsenter, lanserer sin nye toppmodell. Et resultat av lang forskning og nybrottsarbeide. KEF var kjent for sin store forskningspark og ingeniørstab. De produserte flere ”papers” og redegjorde nøye for sin spissteknologi. Alle aspekt var gjennomtenkt; Kabinetter, elementer, delefilter, spredningsmønster, overbelastningsvern og justeringsmuligheter. De benyttet akselerometer til å måle vibrasjoner og var blant de første til å foreta computeranalyser. Reference 105 var en teknologisk suksess som viste vei for hele høyttalerindustrien. Link.
Men det var bare et problem: Hvorfor laget de kabinettet av sponplater?
-Med all erfaringen og spissteknologien fra månelandingen 10 år tidligere, hvorfor brukte vitenskapsmennene hos KEF simple sponplater til basskassekabinettet? (105 solgte i hopetall og er fremdeles ettertraktet blant DIYere, hvor avstivning/demping av basskabinettet er et forbedringspunkt).
-Hvorfor er IKKE hele verdens ledende spissteknologi å finne i alt hifiutstyr til en hver tid?
-Hvorfor kan det gå både 10 og 20 år før teknologi fra en bransje/forskermiljø dukker opp i Hifi?
-Hvorfor må vi forholde oss til at hifi utstyr i alle prisklasser er fulle av praktiske og teoretiske kompromisser?
marsboer skrev:I dag måler man universets minste byggeklosser i Cern og i 2010 har man helt konkret målt (altså ikke beregnet seg frem til) tidsenheter på 12 attosekunder (dvs 12 × 10−18 sekunder).
Sett i lys av dette vil altså påstander som
1. vi hører fasefeil mindre enn det vi kan måle, og
2. at vitenskapen i dag ikke er tilstrekkelig for å kartlegge en kabels påvirkning på lyd
faller totalt på sin egen urimelighet…
Wow. Marsboer påkaller partikkelakseleratoren i Cern i diskusjonen.
La oss sette dette i perspektiv:
1969: Månelandingen
Apollo 11 tar av fra Kennedy Space Center. 2.5 millioner liter drivstoff presser den 44 tonn store raketten gjennom stratosfæren og ut i verdensrommet. De sirkler rundt månen 30 ganger, skyter ut et landingsfartøy og planter flagget på månen. Returen fortoner seg enda vanskeligere. Men vitenskapsfolkene har gjort jobben. Varmeskjoldene motstår over 1000grader Celsius i det de raser ned i jordens atmosfære. De 3 astronautene lander helskinnet, 8 døgn, 3 timer, 18 minutter og 35 sekunder senere. Uten sammenligning den største teknologiske bragd i menneskets historie.
1979: KEF Reference 105
En av verdens største og ledende produsenter, lanserer sin nye toppmodell. Et resultat av lang forskning og nybrottsarbeide. KEF var kjent for sin store forskningspark og ingeniørstab. De produserte flere ”papers” og redegjorde nøye for sin spissteknologi. Alle aspekt var gjennomtenkt; Kabinetter, elementer, delefilter, spredningsmønster, overbelastningsvern og justeringsmuligheter. De benyttet akselerometer til å måle vibrasjoner og var blant de første til å foreta computeranalyser. Reference 105 var en teknologisk suksess som viste vei for hele høyttalerindustrien. Link.
Men det var bare et problem: Hvorfor laget de kabinettet av sponplater?
-Med all erfaringen og spissteknologien fra månelandingen 10 år tidligere, hvorfor brukte vitenskapsmennene hos KEF simple sponplater til basskassekabinettet? (105 solgte i hopetall og er fremdeles ettertraktet blant DIYere, hvor avstivning/demping av basskabinettet er et forbedringspunkt).
-Hvorfor er IKKE hele verdens ledende spissteknologi å finne i alt hifiutstyr til en hver tid?
-Hvorfor kan det gå både 10 og 20 år før teknologi fra en bransje/forskermiljø dukker opp i Hifi?
-Hvorfor må vi forholde oss til at hifi utstyr i alle prisklasser er fulle av praktiske og teoretiske kompromisser?
Vedlegg
-
70.7 KB Visninger: 636
-
25.4 KB Visninger: 648
-
26.6 KB Visninger: 667
-
12.7 KB Visninger: 638